X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ימיו הגדולים של הליכוד כמפלגה שזכתה לכ-40 מנדטים חלפו, ונראה שלנתניהו נוח במצב החדש. הוא רוצה להיות מנהל, לא מנהיג
▪  ▪  ▪
ברק, גנץ ונתניהו [צילום: AP]
סדר יום ממלכתי ויהודי
מה היה מתבקש יותר מכניסה של הליכוד לזירות העממיות של מצביעי שס כדי להתחרות כהוגן ולהניף דגלים תעמולתיים נושאי מסרים נוקבים לטובת סדר יום ממלכתי ויהודי, במקום הכיתתיות והבדלנות שמאפיינות את שס?

במהפך של 1977 זכתה מפלגת הליכוד ל-45 מושבים, ולאורך שנות השמונים נשארה המפלגה מעל רף ארבעים המנדטים. אז החלה הנפילה: במערכות הבחירות ב-1992 וב-1996 קיבל הליכוד 32 מנדטים, וב-1999 נכנסו לכנסת רק 19 נציגים מרשימת הליכוד. מלבד הזכייה ב-38 מושבים בהנהגת אריאל שרון בשנת 2003, דשדש הליכוד עם 12 ח"כים ב-2006 ו-27 בסיבוב של 2009. לעת עתה אין תחזית שצופה שהליכוד יגיע לשלושים מנדטים ומעלה. התוצאות מעשרות השנים האחרונות אינן מספקות אפוא תמונה מעודדת לתנועת הליכוד.
כדי להעריך נכונה את חוסר התוחלת האלקטורלית של הליכוד, צריך לציין שתי נקודות. ראשית, תורת השמאל-מרכז קרסה בתחום המדיני, עם נסיגות פזיזות ובלתי שקולות מדרום לבנון ומגוש קטיף. שנית, תורת הסוציאליזם של השמאל - זו שקורסת באירופה - איננה אופציה כלכלית-חברתית ראויה, בניגוד ליציבות הכלכלית שישראל חווה בהתאם לאתוס של קפיטליזם חופשי ובונה.
על כן, היה מקום להניח שהמבנה הפוליטי-מפלגתי יתגבש לפי מודל חד-מפלגתי הגמוני, כשהליכוד דומיננטי בלב המערכת. לחלופין, מודל מאוזן דו-מפלגתי היה יכול להתקבע בשדה הפוליטי, אך היחלשותה של מפלגת העבודה בעשור הראשון של המאה שללה תרחיש זה. אריאל שרון ניצח את אהוד ברק בבחירות לראשות הממשלה ב-2001 בהפרש גדול, והעבודה הידלדלה ל-19, שוב 19 ו-13 מנדטים בשלוש מערכות הבחירות האחרונות.
גם מודל תלת-מפלגתי לא עלה על לוח השחמט הפוליטי לאור הקושי להציב מפלגת מרכז כמרכיב חזק וקבוע במערכת הפוליטית. מפלגות ד"ש ושינוי שבקו חיים ועכשיו הגיע תורה של קדימה.

נמנע מהתמודדות

כאמור, למרות הישגיו המרשימים בתחומים רבים, כגון תקשורת, תחבורה וחינוך, לא מצליח הליכוד להמריא לגבהים פוליטיים ראויים. כל מי שמאזין היטב לשיח הפוליטי יודע שאין לליכוד ולמנהיגיו קול ברור, נחוש ומשכנע. הנה דוגמה אחת לכך: אף על-פי שהמציאות מאששת את עמדת ראש הממשלה שלפיה אין פני הפלשתינים לשלום והם דוחים על הסף את עצם קיומה של מדינה יהודית, לא מצליח הליכוד להשתיק ברחש התדר התקשורתי את האיוולת שלפיה ישראל אשמה בהקפאת התהליך המדיני. התבוסתנות של השמאל עדיין מככבת בפוליטיקה הישראלית, רק משום שהליכוד אינו מוחץ את שקרי ההבל של הוזי השלום.
באופן מוזר, הליכוד גם נמנע מהתמודדות חזיתית על קולות הציבור הרחב מול יריבים פוליטיים. אפשר לזהות ארבע מפלגות שמולן היה הליכוד צריך לנהל מאבקים חסרי פשרות:
1. תנועת שס נבנתה מאז שנות השמונים מקולות של מזרחיים-ימנים, שקודם לכן היו מצביעי ליכוד-חרות מסורתיים. בכך הוסט והוסת ציבור חשוב וגדל, נטש את אתוס הלאומיות ונשבה בכבל החרדיות - והכול על חשבון הליכוד. נתח משמעותי של אזרחי המדינה, שחונכו על תרבות העוני וחוסר המעש, עזבו את הליכוד בלי שזה נלחם על קולותיהם. מה היה מתבקש יותר מכניסה של הליכוד לזירות העממיות של מצביעי שס כדי להתחרות כהוגן ולהניף דגלים תעמולתיים נושאי מסרים נוקבים לטובת סדר יום ממלכתי ויהודי, במקום הכיתתיות והבדלנות שמאפיינות את שס?
2. מפלגתו של אביגדור ליברמן, 'ישראל ביתנו', הצליחה לצד הליכוד במחנה הלאומי הרבה מעבר לסיעות ימניות-לאומיות שקדמו לה ('התחייה', 'צומת', 'מולדת', 'כך'). הן נעלמו מן האופק המפלגתי אבל ישראל ביתנו שורדת ובועטת, עם עלייה מתמדת במנדטים בשלוש מערכות הבחירות האחרונות. לו היה הליכוד נוקט עמדה נחושה מול חתרנות הערבים ועוינותם למדינת ישראל, היה ביכולתו לאסוף קולות ממצביעי ישראל ביתנו.
3. הליכוד ויתר גם לבית היהודי ולאיחוד הלאומי על קולות הדתיים-לאומיים, בין ביישובי יו"ש ובין ברחבי המדינה. התמיכה של הליכוד וממשלותיו במפעל ההתיישבות וההזדהות עם תוכני המדינה היהודית משמשות אבן בוחן לנאמנות הליכוד לערכי התורה והארץ, אך שוב, הליכוד אינו נאבק ישירות על קולות אלה ולא מנסה למשוך את הדתיים לבחור בנתניהו ומפלגתו.
4. אחרונה ולא חביבה היא מפלגת קדימה שנולדה בחטא של גזלת קולות עם הפרישה חסרת הבושה בנובמבר 2005. במקום לתקוף את המעשה הנאלח התנהג הליכוד באילמות רועשת. עושק הנגזל עבר בדממה פוליטית עד היום.

איש של רפורמות

להבדיל מכמה ח"כים חדי-לשון בשורותיו, מגלים ראשי הליכוד סוג של אפתיה נוכח הכרסום בכוח הפוליטי של התנועה. אין כל סימן של תוכנית פעולה להחזרת מצביעים הביתה, והשאלה היא מדוע.
נראה שנתניהו במודע מעדיף לא להוביל ניצחון מפלגתי גדול. השיקולים שמדריכים את ראש הממשלה מכוונים לתוצאות בחירות שרצויות לפי מידותיו הציבוריות. הוא איננו חותר להעמיד את הליכוד בראש מבנה פוליטי חד-מפלגתי. כל תוצאה שתאפשר לו להגיע לראשות הממשלה, די בה. נראה שהוא מעוניין להיות המנהל של המדינה ולא שואף להיות המנהיג של האומה. סיעת ליכוד גדולה (מדי), תוססת ותובענית, רק תעשה לו צרות. הוא בוחר בנושאים בטוחים, עם גיבוי ציבורי ניכר – נגד אירן, בעד גדר מול מסתננים, סטטוס קוו ביו"ש, טיפול קוסמטי בסוגיות החברתיות.
אם נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה הוא יוכל להיענות לרצון העם ולהקים סוף סוף ממשלה ציונית שכולה כחול-לבן לתפארת מדינת ישראל. אבל תפנית מהפכנית כזו תדרוש מראש הממשלה אומץ לב, וכידוע, עד היום המילה 'רפורמה' נוחה לרוחו ושגורה בפיו הרבה יותר מהמילה 'מהפך'.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  27/10/2012   |   עודכן:  28/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף מישל דוד
מדינת ישראל מתמידה בטעות הבסיסית שלה, שאם יש לך אויב, והוא שונא אותך ורוצה לקחת את מקומך, אז תן לו כסף ונשק והוא יהפוך לחבר, ותוכלו לחיות בשקט ובשלווה
אורי אליצור
הוויכוח המדיני הגדול שקע ונעלם, אבל המפה הפוליטית ממשיכה להתחלק לגוש השמאל וגוש הימין. גם בתחום הכלכלי-חברתי אין ויכוח אמיתי בין שני הצדדים. המחלוקת שברקע הבחירות היא יותר שבטית מפוליטית
אריאל כהנא
נשיא בולגריה ושר החוץ ביקרו בישראל. מכיוון שטורקיה הפכה מאוהב לאויב, הדרך להרתיע אותה עוברת דרך המדינות המקיפות אותה. חוץ מזה, בולגריה מציעה מחירים זולים, נופים יפים ודילים נוחים לתייר הישראלי
זאב קם
למה פרש השר הרשקוביץ מהתמודדות על ראשות הבית היהודי למרות שאחוזי התמיכה בו היו גבוהים מאשר אורלב
יגאל עברי
מה הכשיל את שליחותי ומי המתיק את הגלולה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il