X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תיקו - הסנאט קובע מי יהיה סגן הנשיא
תיקו - בית הנבחרים קובע מי יהיה הנשיא
הרבה נכתב על שיטת הבחירות בארה"ב, ועל המיוחדות שבה לא אחזור כאן על דברים שכבר נאמרו, בהנחה שכולם יודעים פחות או יותר במה מדובר מה שיסופר בשורות הבאות הוא דבר שכמעט אף אחד לא יודע גם בארה"ב רק מעטים מודעים לבעיה ולאבסורד אליו היא יכולה להוביל
▪  ▪  ▪

לכאורה הכול פשוט. הציבור בוחר "אלקטורים", כשלכל מדינה מוקצה מספר אלקטורים בהתאם למספר התושבים המתגוררים בה. יש בסך-הכול 538 אלקטורים, ולכן על-מנת להיבחר, על המועמד לזכות ב-270 אלקטורים לפחות. עד כאן לא חידשתי כלום. השאלה היא מה קורה כאשר האלקטורים מתחלקים בדיוק חצי-חצי בין שני המועמדים, 269 לאחד ו-269 לשני, או כאשר יש יותר משני מועמדים ואף אחד מהם לא זוכה ב-270 אלקטורים.
את האפשרות השנייה אשאיר למאמר בעתיד, אם וכאשר מצב כזה יתעורר. כאן אדון באפשרות הראשונה.
תיקו! אז מה עכשיו?
מצב של תיקו במועצת האלקטורים יכול להיווצר בשני מקרים: האחד הוא פשוט תוצאה ישירה של הבחירות. לא קשה לבנות מצב כזה מתוך חלוקת האלקטורים בין המדינות השונות. המקרה השני יכול לקרות כאשר אחד או כמה מבין האלקטורים מצביעים בניגוד להתחייבות שלהם. אין שום דרך לחייב אלקטור לעמוד בהתחייבותו, וכבר היו דברים מעולם. ב-2008 אחת מהאלקטורים של מחוז וושינגטון (DC) שנבחרה כדמוקרטית הצביעה עבור ג'ון מקיין. זה היה צעד מחאה על כך שלמחוז אין ייצוג בקונגרס (רק מדינות מיוצגות בקונגרס). זה לא שינה את התוצאות (אני לא בטוח שהיא הייתה נוקטת בצעד הזה אם זה היה מביא לבחירתו של מקיין). חוץ מלצעוק חי וקיים, אף אחד, כולל המדינה ששלחה אותו, לא יכול לעשות שום דבר לאלקטור ש"בגד".
ובכן, קמים לבוקר של ה-7 בנובמבר והתוצאה היא 269-269. ספירות חוזרות, ערעורים בבית המשפט, מחאות - שום דבר לא עוזר. התוצאה נשארת בעינה. מה עכשיו? ההכרעה עוברת לקונגרס.
וכאן מתחיל הסיפור המוזר. לכאורה אין בעיה - המפלגה שיש לה רוב בקונגרס זוכה. הצחקתם אותי. למה לעשות פשוט אם אפשר לעשות מסובך? אם זה היה פשוט, לא היה לי על מה לכתוב.
לכל מדינה קול אחד
למי שלא ידע זאת עד היום, הקונגרס מורכב משני בתים. בית הנבחרים והסנאט. כאשר מועצת האלקטורים תקועה במצב של תיקו, וההחלטה עוברת לקונגרס, יש "חלוקת עבודה". ה"אבות המייסדים" קבעו שאת הנשיא יבחר בית-הנבחרים ושאת סגן-הנשיא יבחר הסנאט. שוב, מה הבעיה? המפלגה שיש לה רוב בבית-הנבחרים תקבע מי יהיה הנשיא. הה, הה. אתם לא חיים באמריקה. יש מדינות קטנות ויש מדינות גדולות. עיקרון בסיסי של המשטר בארה"ב הוא למנוע מצב בו המדינות הגדולות תכתבנה לקטנות. לכן בהצבעה לבחירת נשיא בבית-הנבחרים לכל מדינה יש קול אחד. לקליפורניה עם כ-30 מיליון תושבים, יש אותו קול כמו לוורמונט עם פחות ממיליון תושבים. ברוב מוחלט של המדינות (33 מתוך 50) יש רוב רפובליקני. זה לא ישתנה גם אם הרפובליקנים יאבדו את הרוב שיש להם בבית הנבחרים. לכן מה שלא תהיינה תוצאות הבחירות לבית הנבחרים בנובמבר, במצב של תיקו במועצת האלקטורים, רומני ייבחר לנשיא וכל המחאות של הדמוקרטים לא תעזורנה להם.
כדי להכניס קצת עניין לתהליך, ההכרעה בסנאט לבחירת סגן-הנשיא היא על-פי רוב פשוט, כשלכל סנאטור יש קול אחד. כרגע יש לדמוקרטים רוב קטן. למרות ש-22 סנאטורים דמוקרטים עומדים לבחירה חוזרת, זה בכלל לא בטוח שבסנאט שייבחר בנובמבר יהיה רוב רפובליקני. המאבקים במרבית המדינות הם צמודים, ובהחלט ייתכן שהרוב הדמוקרטי יישמר או שייווצר מצב של שוויון 50-50 בסנאט. עם רוב דמוקרטי, ג'ו ביידן ייבחר. במצב של תיקו בהצבעה בסנאט, לסגן-הנשיא המכהן יש מעמד של "שובר שוויון", שוב ג'ו ביידן ייבחר.
מסקנה - עד כמה שזה נשמע אבסורדי, כדאי להתחיל לחשוב על מצב בו מיט רומני הוא נשיא ארה"ב וג'ו ביידן הוא סגנו. זאת אפשרות שאי-אפשר לפסול אותה. אם יש ממש במשאלים של הימים האחרונים לא אופתע אם זה באמת יקרה. אם זה יקרה, מובטחות לנו ארבע שנים מעניינות.
את הסקרנים מבין הקוראים, אני מפנה לחוקת ארה"ב - התיקון ה-12 שהתקבל בשנת 1804.

חדשות בן עזר
פורסם במקור בחדשות בן עזר
תאריך:  29/10/2012   |   עודכן:  29/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ג'ו ביידן  מיט רומני
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זה יכול לקרות רק באמריקה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שמחתי לראות שאתה עדיין כאן
נסים ישעיהו  |  29/10/12 18:46
 
- שמחתי גם אני
אדיר 1  |  29/10/12 20:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד מרחב
לנאמני ארץ ישראל אין בית. לא בין אלה ששרוך אדום בחולצתם ולא בין אלה שרוממות ז'בוטינסקי בגרונם אך ידו הגסה של ליברמן לופתת את צווארם, ומרצונם החופשי. דרכם של מומרים לחוש בבדידות מזהרת. וגם אני, שעשיתי דרך ארוכה ממועדון מק"י באלנבי פינת הס בתל אביב אל מצודת זאב שברחוב המלך ג'ורג' שבאותה עיר, חש היום בבדידות הגדולה הזו
איתן קלינסקי
מערכת הבחירות הנוכחית מעלה על קידמת הבמה הפוליטית בישראל גלריה יפה ומגוונת של דמויות נשיות, המתמודדות כדי ליטול חלק משמעותי בהנהגה ובעשייה הפוליטית    זה שינוי מענג לראות מגוון כה רב של נשים, המתמודדות במפלגות רבות, לא רק על תפקיד שולי במסגרת משוריינת "נדיבה", שהגישו להן בלית ברירה כפירורי נתינה מצד מערכת גברית
דן מנור
ביום הזיכרון לשואה וביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מציפים אותנו רגשות לאומיים    יום הזיכרון ליצחק רבין נגוע באווירה שמחללת את זכרו של האיש
מאיר אינדור
יש צדיקים בארצנו. והם שמחים בחלקם! גם בחלק ה"עשרים אחוז" של נשימת מנשה מזרחי ובעשרים אחוז של ההליכה של הרב לוינגר. איזהו עשיר? השמח בחלקו!
יהודה קונפורטס
קיום מערכת בחירות נוספת עם שיטת הפתקים הקורצת לכל זייפן קולות, משדרת מסר עצוב לאזרחי המדינה: אנחנו, הממשלה וועדת הבחירות, לא סומכים עליכם ולא סומכים על אלו שמכירים את הטכנולוגיה    לכו לקלפי, ושימו את הפתק הידני    ליותר מזה, כנראה, אתם לא מסוגלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il