X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
חיי תושבי עזה יכולים להיראות ולהתנהל אחרת [צילום: פלאש 90]
אחרי הטילים והפצצות - מדיניות עתידית
מכיוון שחמאס ישלוט בעזה גם לאחר מבצע עמוד ענן, סביר להניח כי ימשיך להתחמש בעוצמה אדירה כדי לשקם יכולותיו הצבאיות ולמלא את מלאי הטילים והפצצות על תושביה הפלשתינים של רצועת עזה (וגם על חמאס) להבין, כי בפצצות ובטילים לא ינצחו את ישראל. לכן המבחן של הפלשתינים הוא כרגע בינם לבין עצמם
שאלה של בחירה
אם ימשיכו תושבי רצועת עזה לבחור בשלטון חמאס שינהיג אותם, הם יהיו העיקריים שישלמו את מחיר הבחירה הזו, גם בסבב ההסלמה הבא. לעומת זאת, אם יבינו תושבי הרצועה, ששלטון חמאס מסוכן בעיקר עבורם ועבור ילדיהם, אולי יוכלו הפלשתינים ברצועה להתאחד נגד חמאס, להחליף את שלטונו ברצועה, ולהחזיר את שלטון הפת"ח של אבו-מאזן, כפי שקיים בגדה המערבית, השקטה באופן יחסי לעומת הרצועה

בעקבות מבצע "עמוד ענן", העומד כנראה לקראת סיום בקרוב, ולאחר עשרות טילים ופצצות על יישובי הדרום לאורך ימים, נשאלת השאלה: מה הלאה? ואיך ייראה סבב הלחימה הבא בסכסוך עם חמאס ברצועת עזה?
ההנחה הסבירה היא, כי גם לאחר הסבב הנוכחי בעימות, ימשיך חמאס לשלוט ברצועת עזה. זאת בעיקר מכיוון שישראל לא החליטה (ולכן גם לא ביצעה) למגר סופית את שלטון חמאס, אלא בעיקר לפגוע ביכולותיו הצבאיות וההתקפיות מול תושבי הדרום בישראל. מכיוון שחמאס ישלוט בעזה גם לאחר המבצע, סביר להניח כי הוא ימשיך להתחמש בעוצמה אדירה, כדי לשקם את יכולותיו הצבאיות, וכדי למלא את המלאי של הטילים והפצצות, שנשחק עד דק בסבב הנוכחי.
חמאס לא ייחדל מניסיונות פגיעה בישראל
אם כך, בעוד כמה חודשים או שנים, בסבב העימות הבא בעתיד, יהיה חמאס בעל יכולות משוקמות, לאחר התחמשות מחודשת ומסיבית, לאחר כרייה של מנהרות הברחה רבות עוד יותר, וכן לאחר הכשרה מקיפה של דרג פיקודי חדש במקום זה שנפגע, כפי שראינו בחיסולו של ג'עברי, שהוביל למבצע הנוכחי. כלומר, אנו רק דוחים את הקץ. חמאס יוכל להמשיך ולירות בעתיד טילים לעבר ישראל, אם רק ירצה.
מה שניסה מבצע "עמוד ענן" להשיג, הוא רק פגיעה ברצון של חמאס לירות לעבר ישראל, וספק רב אם הרצון הזה אכן נפגע או נחלש. לכן, ברור כי כל הפסקת אש כרגע, לא תוביל לשינוי משמעותי בעתיד, אלא רק לדחייה של הסבב הבא בעימות, וגם זאת לתקופה קצרה בלבד. ברור לחלוטין כי חמאס לא יפסיק לנסות לפגוע בישראל, וכן שאינו מתכוון להכיר בישראל ובזכותה להתקיים כאן. העימות הנוכחי לא ישנה את התפיסה הזו, ולא יגרום לחמאס לקבל את ישראל ולהשלים עם קיומה.
נזק ממשי לתושבים שברצועת עזה
בדיוק בגלל סיבות אלו, יש צורך אמיתי לנהל מדיניות אחרת. מדיניות כזו צריכה לדבר אל תושבי רצועת עזה, אל מעל ראשו של החמאס. השיח עם הפלשתינים ברצועה, צריך להבהיר להם חד-משמעית, כי חמאס הוא זה שכופה עליהם את מצבם הנוכחי, ולא ישראל. תושבי עזה חייבים להבין, כי חמאס ופעולותיו פוגעים בראש ובראשונה בהם, הרבה לפני שהם פוגעים בישראל. הפלשתינים ברצועה צריכים לדעת, שתחת שלטון חמאס, חייהם לא יהיו שלווים ורגועים, כפי שאלו אינם מנת חלקם של תושבי היישובים בדרום ישראל.
אם ימשיכו תושבי רצועת עזה לבחור בשלטון חמאס שינהיג אותם, הם יהיו העיקריים שישלמו את מחיר הבחירה הזו, גם בסבב ההסלמה הבא. לעומת זאת, אם יבינו תושבי הרצועה, ששלטון חמאס מסוכן בעיקר עבורם ועבור ילדיהם, אולי יוכלו הפלשתינים ברצועה להתאחד נגד חמאס, להחליף את שלטונו ברצועה, ולהחזיר את שלטון הפת"ח של אבו-מאזן, כפי שקיים בגדה המערבית, השקטה באופן יחסי לעומת הרצועה. צעד כזה ייתן סיכוי אמיתי לחידוש תהליך השלום עם ישראל, ובהכרח ייתן גם סיכוי לפלשתינים ברצועה, לחיות חיים טובים ונוחים יותר, מאשר תחת שלטונו של חמאס. אותו חמאס, שיורה מתוך ריכוזי אוכלוסיה, ובכך מסכן אזרחים רבים, וכן אוגר נשק וטילים באזורים מיושבים וצפופים, ממש מתחת לרגליהם של אזרחים חפים מפשע: גברים, נשים, ילדים וזקנים כאחד.
הפלשתינים יכולים למנוע את סבב ההסלמה הבא
על תושביה הפלשתינים של רצועת עזה (וגם על חמאס) להבין, כי בפצצות ובטילים לא ינצחו את ישראל. ישראל ותושביה לא ייעלמו מכאן, לא יעזרו כמויות אינספור של טילים ופצצות. לכן המבחן של הפלשתינים הוא כרגע בינם לבין עצמם. האם הם רוצים להמשיך לחיות תחת שלטון הטרור של החמאס? או שאולי הם מעדיפים לבחור בשלטון פלשתיני מתון ושפוי יותר, שחותר לשלום והסכמה עם ישראל, ולא מאמין רק בהשמדתה ובהסתלקותה של המדינה היהודית, שכן מטרה זו אינה ריאלית ואינה מציאותית בעליל.
מבחנם של הפלשתינים קשה, אך בסופו ישנה אלטרנטיבה לשינוי אמיתי וצעד משמעותי קדימה, לעבר חידוש תהליך השלום בין ישראל לפלשתינים. אותם פלשתינים מציאותיים שמבינים כי הנזק שמסב חמאס לישראל, הוא כאין וכאפס לעומת הנזק שחמאס גורם לעמו, תושביה הפלשתינים של רצועת עזה. סבב ההסלמה הבא הוא ממש מעבר לפינה, ומי שיכול בעיקר למנוע אותו, הוא לא ישראל ולא האמריקנים, המצרים, הטורקים או האו"ם, אלא אותם תושביה הפלשתינים של עזה, שגורלם בידיהם בלבד, והוא בהחלט ניתן לשינוי. שינוי שיביא איתו תקווה וסיכוי אמיתיים, במקום עוד ועוד נפגעים והרס "הדדיים".

הכותב הוא סטודנט לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה, במדעי-המדינה ויחסים בינלאומיים. חבר פעיל בפורומים ובאתרים בתחום זה. חבר באגודת הסטודנטים של האו"פ. כותב, מתרגם ומפרסם מאמרים ונאומים אקטואליים בתחומים אלו, בעברית ובאנגלית. עובד בתחומי התפעול, רכש ולוגיסטיקה.
תאריך:  20/11/2012   |   עודכן:  21/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחרי הטילים והפצצות - מדיניות עתידית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
ראובן לייב
את הטרור לא ניתן לעקור בכוח הזרוע, ואת החמאס, כמו כל ארגון-טרור מסוגו, לא ניתן להרתיע באיומים. אפשר להגיע איתו להסכם של "מודוס ויוונדי" רק בין שני הצדדים הנצים. כאשר תכיר ישראל בקיומו של החמאס - יהיה סיכוי סביר להניח שארגון הטרור סוף-סוף יתרצה, ובתמורה ל"מעמד" שקיבל יכבד את השקט המיוחל כל-כך
נסים גבאי
נתניהו סוגר כביכול על עזה כדי למנוע מהם להתחמש, אבל משאיר זרם אדיר של פתחים להכנסת כל מה שבא להם. הנייה ממשיך לבכות עם דמעות תנין עד כדי "הפצצות ייאוש" על ישראל. וכל זה עד שתחליט ישראל להפסיק את מלחמת החיסולים נגד הכוורת המנהיגותית לידו ותכיר בו כמנהיגו החזק והמוביל של העם הפלשתיני
יעקב אלג'ם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il