X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם החמאס גילה סימנים של רתיעה ב'עמוד ענן'? - הם המשיכו לירות טילים, כולל על תל אביב, ממש עד הרגע האחרון שנקבע במו"מ. אלה סימני רתיעה? - בעיני, לא. אין לי מקורות בעזה כדי לגלות מה חושבים הפלשתינים על המבצע, אבל הטלוויזיה מספקת לנו את המראות: הם חוגגים!
▪  ▪  ▪
הפלשתינים חוגגים בעזה[צילום: פלאש 90]

מערכת הבחירות בעיצומה, פחות מחודש עבר מאז המבצע הצבאי "עמוד ענן" והוא נשכח מלב. צה"ל הציב את כוחותיו על גבול עזה והציבור נחלק בין תומכי הכניסה לרצועה ובין המתנגדים. העניין הציבורי נעלם לחלוטין. נדמה לי שאפשר להעלות הרהורים על הצלחתו של המבצע שהיה-או-לא-היה.
תחילה, הרהור שהטריד אותי כאשר התחיל עמוד ענן בחיסולו של רמטכ"ל החמאס, אחמד ג'עברי. בשבועיים הקודמים הגביר החמאס את ירי הטילים מבודדים לעשרות ביום. הארגון הפסיק להסתתר מאחורי "ארגונים קיצוניים" וקיבל על עצמו את האחריות.
שאלתי את עצמי מדוע? הרי פעולה כזאת לא נעשית במקרה ולא קיצוניים משתוללים הם שמציבים את הגראדים. כלומר, לראשי החמאס הייתה מטרה בהגברת הירי לרמה בלתי נסבלת: להכריח את ישראל להגיב ולעורר את צה"ל לפעולה. בכך הצליחו.
חיכיתי לראות או לשמוע פרשנות של מזרחנים או של מומחים צבאיים לשינוי הבלתי שגרתי. עד כה לא מצאתי כל התייחסות פרשנית לכך.
שתי מטרות היו למבצע עמוד ענן: הרתעה והפסקת ירי הרקטות מעזה ובתחומי ישראל. לכאורה, זוהי מטרה אחת. אני מעדיף לפצל אותה לשתיים: כי את ההרתעה לא השגנו. את הפסקת ירי הרקטות קבלנו ועדיין איננו יודעים לכמה זמן.
מיד אחרי סיום המבצע, חשבתי שהרתעה לא השגנו, כי הפלשתינים אינם רואים את המבצע ככשלון ועכשיו, משעבר זמן, הם מוכיחים זאת בקול תרועה.
בפני הישראלים הוצג המבצע כהצלחה. חוסל רמטכ"ל החמאס, אחמד ג'עברי ומיד הושמדו המאגרים של טילי הפאג'ר האימתניים. אחר כך המשיך חיל האוויר לתקוף את המטרות, שהכין המודיעין בבנק מיוחד. ליבנו התמלא גאווה, עד שהטילים הגיעו לראשון לציון ואחר כך גם לתל אביב. הגאווה קצת פחתה בצד הזה של הגבול. הלב התמלא גאווה דווקא בצד השני של הגבול.
המערכה נמשכה שבוע ולקראת סופה פנו למצרים בבקשה לתווך. מי פנה? אמרו לנו שהחמאס ביקש את התערבות השכנים מדרום. אבל אז פורסם (לא רשמית) שדווקא שליח ישראלי יצא למצרים בנושא זה. הפרסום מיד הוכחש, אבל כעבור יום נתברר שאמנם כן, נציג ישראלי נמצא בקהיר לצורך מו"מ. מדוע הוכחש מה שתוך זמן קצר הוכח?
המו"מ היה קצר ונערך בתיווך מצרי, כאשר ישראל שומרת על העיקרון ש"אין משא-ומתן ישיר עם החמאס". המצרים היו אלה, שהתרוצצו בין החדר הישראלי והחדר החמאסי. הייתה כאן הצלחה לגישה הדיפלומטית. פחות הצלחה לצד הצבאי.
האם החמאס גילה סימנים של רתיעה? הם המשיכו לירות טילים, כולל על תל אביב, ממש עד הרגע האחרון שנקבע במשא-ומתן. אלה סימני רתיעה? - בעיני, לא.
אין לי מקורות בעזה ובגדה כדי לגלות מה חושבים הפלשתינים על המבצע הצה"לי, אבל הטלוויזיה מספקת לנו את המראות: הם חוגגים!
אחרי סיום המבצע הגיע חאלד משעל לעזה. הפעם הראשונה שהוא דרך על אדמתה ושם נשא את הנאום המשוקץ נגד ישראל, שבו הצהיר: "על שלום אין מה לדבר". במקביל, חל שינוי בפעילות הפלשתינית. מעזה אין יורים, אבל בגדה חוגגים ומפגינים וגם מוציאים פיגועים וגורמי הביטחון אפילו חוששים לאינתיפדה שלישית.
הם מקיימים את ההסכם בעזה. אין שום הסכם לגבי הגדה! כתב השטחים של ערוץ 2, אוהד סמו, אמר אחרי ביקור בגדה החוגגת: "תרבות הטרור של החמאס לא מתה. היא פשוט נכנסה לתרדמת". לי נדמה, שהיא אפילו לא נכנסה לתרדמת. רתיעה? - לא אצל החמאס.
כדאי להכיר בכך, שכן אנחנו זוכים למנה גדושה של תעמולה. צריך לעצור ולשקול את העובדות. האמת חשובה יותר מאשר הספינים, שמוכרים לנו במסגרת תעמולת הבחירות.

תאריך:  17/12/2012   |   עודכן:  17/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חאלד משעל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבצע ללא הרתעה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מה שרואים מכאן
יונה סוקולובסקי  |  19/12/12 20:20
 
- גם לפלשתינאים יש מודיעין
יאיר דקל   |  24/12/12 20:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע עמוד ענן
עידן יוסף
הרשות השנייה קבעה התאמות לזכייניות ערוצים 2 ו-10 בעקבות שידורי החדשות של מבצע עמוד ענן שגרעו מהכנסותיהן    המשמעות: בשלושת החודשים הקרובים יהיו יותר פרסומות בשעות צפיית השיא
מרדכי ליפמן
קו הגבול בינינו לבין רצועת עזה הולך ונעשה יותר ויותר קו שבין ישראל לבין עמדות קדמיות של אירן. זו משמעותו המעשית והמתהווה של המצב שנוצר שם. הנשק הוא נשק אירני, אנשי החמאס מתאמנים באירן, אירן מממנת את מצבורי הנשק הגדולים ברצועה וגם מתכננת ובונה את הלוגיסטיקה, כדי שהם יגיעו ליעדם
פזית רבינא
ישראל אומנם בחנה הסכם להפסקת אש ארוכת טווח עם חמאס, אבל לפני הכול רצתה להחליש את כוחו באמצעות פגיעה במאגר הטילים הגדול שלו, כדי להגן על עצמה מפני מתקפותיו, וגם כדי להתכונן לעימות עם אירן
יהודה דרורי
מוזר בעיני שמערכת הביטחון, המכירה את מערכת הנשק 'פלאנקס' המסוגלת להתמודד בהגנה על ישובים קטנים, שכחה מהעניין לנוכח הצלחת "כיפת ברזל"
דובי אמיתי
כשהאבק מתחיל לשקוע והחיים חוזרים למסלולם, מעבר לשאלת גובה הפיצויים, חקלאי הדרום נאבקים בעיקר על הזכות והחובה לעבד את אדמות המדינה. החזרה לשגרה צריכה לכלול חזרה מלאה לכל תחומי הפעילות, מבלי להטיל מגבלות על המים וחזרה מהסכמים קודמים שהמדינה סיכמה עם החקלאים
רשימות נוספות
צו 8 לעמוד ענן? הצ'ק החוזר לא ייספר  /  עופר וולפסון
נשות הדסה מזדהות עם ישראל  /  יפעת גדות
אושרו התקנות לפיצוי נפגעי "עמוד ענן"  /  עופר וולפסון
תמונות ניצחון   /  אביתר בן-צדף
"עמוד ענן" או... ענן אבק  /  רפי לאופרט
תמונה אחת שווה אלף מילים  /  יחיאל אמיתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il