X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שבי (אסף) גטניו מנכ"ל 'העמותה לדמוקרטיה מתקדמת'
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
ה'הצעה לסדר - הסדרת השדלנות בישראל' של 'המכון הישראלי לדמוקרטיה' שהוגשה ליו"ר הכנסת, חוטאת בקיפאון מחשבתי ובהעתקת פתרונות שגויים של מדינות שגם בהן הציבור מתקומם נגד "השיטה"
▪  ▪  ▪
פרופ' מרדכי קרמניצר. פתרון שבור [צילום: פלאש 90]

בשבוע שעבר הוגשה ליו"ר הכנסת ה'הצעה לסדר - הסדרת השדלנות בישראל' של 'המכון הישראלי לדמוקרטיה', עליה שקד הפרופ' מרדכי קרמניצר לפי בקשה של הכנסת. תמוה בעיניי שיו"ר הכנסת הנוכחית, מר ראובן ריבלין, שיצא ב-2008 נגד קודמתו בתפקיד בטענה כי היא מעודדת את תהליך הפרטת הדיון הציבורי בכך שאירחה את 'כנס הרצליה' במשכן הכנסת, הסכים שהכנסת בראשותו תפריט מסמך חשוב זה לידיו של 'המכון'. הקמת ועדת מומחים מטעם הכנסת או מבקר המדינה יכלה להוות פתרון ראוי יותר ומחשיד פחות.
למי שאיננו מצוי בפרטים, 'המכון' הינו גוף שקשרי הון-שלטון-מקורבים הם לחם חוקו, כיאה למי שממומן ברובו מכספי המיליארדר ברני מרכוס (מייסד הום-דיפו) ומקדם אג'נדה כלכלית ימנית קיצונית.
מעבר לכך שמהצעת 'המכון' נודף ריח רע של קנוניה (המכון-משרדי הלובינג-יו"ר הכנסת), הצעת 'המכון' חוטאת בקיפאון מחשבתי ובהעתקת פתרונות שגויים של מדינות שגם בהן הציבור מתקומם נגד "השיטה". קל להבחין שמחבר ההצעה אינו מעוניין לרדת לעומקם של דברים, להבין את המניע אותם והאם הוא מתיישב עם ערכי הדמוקרטיה. בכל צומת חשוב באמת שאינטרס משרדי הלובינג מתנגש עם הדמוקרטיה הוא מאמץ באופן מוזר הנחות יסוד שגויות הנוחות למשרדי הלובינג.
פטור משקיפות וחסר בדיווח
חייבים לציין שתי נקודות חמורות בהצעה:
הנקודה הראשונה היא הפטור שפרופ' קרמניצר מעניק ללוביסטים מהצורך בשקיפות אמיתית ואפקטיבית שהמחסור בה הוא אחת הבעיות בפעילותם. 'הוועדה לבחינת יחסי הון-שלטון בישראל' (יולי 2012) מגדירה באופן ברור כי שקיפות אמיתית נשענת על שלוש "רגליים": דיווח מבעוד מועד, תיעוד מלא והנגשת החומרים לאזרח. בימים אלה הבעיה היא שהציבור איננו מיודע על מפגשיהם/קשריהם של לוביסטים עם נבחרי/פקידי ציבור, ועל כמות הכספים שהלקוחות מזרימים ללוביסטים לצורך קידום אינטרס.
הצעת 'המכון' קובעת שיש לחייב לוביסטים אחת לשנה לדווח על פעולותיהם לאחור, המלצה שאיננה עונה להגדרה שקיפות ומתעלמת מנושא העברות הכספים. מחבר ההצעה מביע דאגה עמוקה שמא דיווח חודשי יכביד על עבודת הלוביסטים, למרות שהוא עצמו מציין כי הדבר מתבצע בקנדה, ואני מוסיף שגם בחלק ממדינות אוסטרליה (שם חובת השקיפות חלה דווקא על השרים).
אינטרסים בלתי מיוצגים בכנסת
הנקודה השנייה היא סוגיית נוכחות הלוביסטים בשכר במסדרונות הכנסת ובוועדותיה הגורמת לעיוות מתמיד של ייצוג מכלול האינטרסים במשכן, תמיד לטובת בעל המאה. על-פי הקיים, האינטרס של בעל ההון ייוצג תמידית טוב יותר.
פרופ' קרמניצר עוקף את הסוגייה וקובע לדוגמה שהוצאת לוביסטים בשכר מהוועדות (תהליך ש'העמותה לדמוקרטיה מתקדמת' החלה בו בהצלחה בוועדת החינוך) פוגעת בזכותו של לוביסט להתנהל במשכן בדומה לשאר האזרחים, כאילו כלל אזרחי ישראל הם שהפכו את משכן הכנסת למשרדם הפרטי, יש להם אישור כניסה קבוע אליו והם שורצים בו בכל ימות השנה.
לסיכום
קנדה, סלובניה ואוסטרליה מובאות על-ידי פרופ' קרמניצר כדוגמאות, כיוון שאצלן לא היה 'המכון' שיעתיק פתרונות שבורים משכנים חולים, שם היה מישהו עם מעט אומץ לקבוע תקדים.
הצעת 'המכון' היא עוד גלגל הצלה למשרדי הלובינג ולפוליטיקאים מפוחדים ואימפוטנטים, בעוד שאת הדמוקרטיה ואזרחיה היא משאירה לטבוע על סיפונה של האונייה השוקעת. אני דוחה הצעה זו על הסף ומתחייב להמשיך בקידום פרויקט הוצאת לוביסטים מוועדות הכנסת ויצירת סדר חדש במשכן.

הכותב הוא מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת.
תאריך:  07/01/2013   |   עודכן:  07/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצעת 'המכון': ריח רע של קנוניה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קרמניצר אוייב שיראל - מה חדש?
שמאל מטורף  |  8/01/13 11:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
גיבורי וגיבורות הגבעות הם העידית שבעידית שבעם ישראל    במילים אחרות, הצעירים והצעירים, הנערים והנערות המוסרים את נפשם על גבעות ארץ ישראל, הם השפיץ של השפיץ של הגבורה האמיתית והעילאית של עם ישראל לדורותיו. הם העתיד המתנחל בהווה
יעקב אסתרליס
רמת הסירחון במערכת הפוליטית בארץ כמעט הגיעה למצב נורמלי, אך לפתע, עם פתיחת מערכת הבחירות החדשה, הוא הופיע שוב, וישר הפך אותה למלוכלכת יותר, מסריחה יותר וגזענית יותר. האיש הוא אריה דרעי    במדינת החלמאים 18
מיקי גולדווסר
איך אפשר להאמין למפלגות אשר מחליטות היום להתלכד יחדיו כדי למגר את מפלגת השלטון מתוך אג'נדה יוהרתית להתמנות לראשת ולא מתוך אימון הדדי וקווי מתאר דומים? דרך אגב, מהלך זה הוא המסוכן ביותר למדינה כי מהלך זה יוביל בהכרח את ראש הממשלה להתלכד עם כל המפלגות הקיצוניות ביותר מול ההתלכדות של מה שנקרא 'גוש המרכז- שמאל
עמיר לוי
הבעיה של הבחירות היא שאין לנו מנהיגות. אצלנו המועמדים מהלכים אימים על הציבור ומנסים לשמר את הקיים ולא לראות את העתיד. נראות של מנהיגות מול מנהיגות אמיתית
אפרים הלפרין
הדבר המטופש ביותר שיעשו כעת שלי, ציפי ויאיר זה להתאחד או להשמיע קולות של אחדות. חוזקם, ככל שיש להם חוזק, באינדיבידואליותם. איחודם, או אפילו רק קולות של איחוד, יהרסו עד יסוד את ההישגים של יחימוביץ'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il