X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
גורם במשרד המשפטים נזכר בפעמים הקודמות שלה בתפקיד: "היא נתנה לנו לעבוד בשקט וכמעט שלא התערבה בשום צורה. היא אחת שנותנת לאנשים לעבוד ולא מבלבלת את המוח יותר מדי"
▪  ▪  ▪
לבני. "לא סמרטוט - לא עוינת" [צילום: פלאש 90]

בתקופה שבה כיהנה לראשונה ציפי לבני כשרת המשפטים, בשנים 2003-2005, היו לה תוכניות גדולות עבור מערכת המשפט. לבני הייתה שרה פעלתנית ומעורבת, אבל סדר-היום המקצועי שלה נדחק הצידה נוכח התגייסותה לטובת הפרויקט שהוביל ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, ליישום תוכנית ההינתקות מרצועת עזה ומצפון השומרון.
לבני רתמה את כל החזיתות של המערכת המשפטית לטובת הפרויקט: מחלקת ייעוץ וחקיקה גיבשה את "חוק פינוי-פיצוי", שכלל נוסחאות מורכבות לחישוב הפיצוי שיקבל כל מפונה; הפרקליטות נערכה להתמודד עם הפרות סדר לפני ובמהלך ההינתקות; ובתי המשפט הקימו ערכאות מיוחדות בבתי המעצר, למקרה שיהיה צורך לקיים דיונים בסרט נע.
סדר-היום הפוליטי, וה"מפץ" שהגיע בעקבות ההינתקות (באוגוסט 2005), שבמסגרתו פיצל שרון את הליכוד והקים את מפלגת קדימה (בסוף 2005), ביחד עם לבני, תבעו את רוב תשומת-לבה של שרת המשפטים. אבל נותרה בה מספיק אנרגיה כדי לפתוח בקרב-התשה נגד נשיא בית המשפט העליון דאז, אהרן ברק, סביב שאלת מינוי שופטים לבית המשפט העליון.
לבני, אז נציגה גאה של המחנה הלאומי, רצתה להטביע חותם ולמנות לבית המשפט העליון שופט שבמובהק איננו נתפס כשייך לחבורת ברק-אור-זמיר. היא ננעלה על פרופ' רות גביזון, ולא הסכימה לזוז מעמדתה עד שתגיע להסכמה עם ברק על מינויה.
אלא שברק פצח אז בקמפיין משלו, תחת הכותרת "האג'נדה של רותי", וניסה להסביר לציבור וללבני כי גביזון איננה עשויה מהחומרים שמהם עשוי שופט בית המשפט העליון.
לבני הקפיאה את עבודת הוועדה לבחירת שופטים למשך יותר משנה, וסירבה למנות ולו שופט אחד לעליון, עד שברק יתרצה. בינתיים פרשו עוד ועוד שופטים, והעליון התרוקן משופטיו. בנקודת השפל של התהליך כיהנו בעליון 10 שופטים בלבד, במקום 15 כפי שקבוע בחוק.
לבסוף, בשלהי 2005, לבני התרצתה וביקשה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. אבל אז התברר כי היות שמדובר בתקופת בחירות, ממשלת המעבר אינה יכולה למנות שופטים חדשים. לבני טענה כי מדובר רק בדעתם הפרטית של כמה שופטים, ולא בדין המחייב. היא פנתה ליועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, שגיבה את עמדתה.
בדרך מקרה, הגיע כעבור ימים אחדים פסק דין של בג"ץ, שקבע בדיוק את מה שטענו השופטים - שלא ניתן לכנס את הוועדה לבחירת שופטים בתקופת הבחירות. לבני המובסת פנתה שוב למזוז, וזה הודיע לה כי פסק הדין משנה את התמונה. כך פספסה לבני הזדמנות בלתי חוזרת להשפיע על מינוי שליש משופטי העליון ולהטביע את חותמה לשנים ארוכות.
סיבוב שלישי במשרד המשפטים
מינויה הצפוי של לבני, בשבועות הקרובים, לשרת המשפטים ולממונה על המשא-ומתן המדיני בממשלת נתניהו, יהיה הסיבוב השלישי שלה במשרד המשפטים.
אחרי הקדנציה ההיא, בממשלת שרון, מונתה לבני לממלאת-מקום שר המשפטים למשך 3 חודשים בתקופת ממשלת אהוד אולמרט. זה היה אחרי שחיים רמון נאלץ לעזוב את הכהונה בשל כתב האישום שהוגש נגדו, ובתקופת דמדומים שבה בחר אולמרט לאייש את המשרד בממלאי-מקום בזה אחר זה, בלי למנות שר קבוע.
לבני, אז שרת החוץ, הייתה כה טרודה בענייני משרדה, עד שלא טרחה להניע פעילות משמעותית במשרד המשפטים. בתום תקופת הביניים היא העבירה את הלפיד לפרופ' דניאל פרידמן.
אחרי הקדנציה של פרידמן, שמערכת המשפט עדיין מלקקת את פצעיה בעקבותיה, ואחרי הקדנציה של יעקב נאמן, מצפה המערכת המשפטית בכיליון-עיניים לשר משפטים חדש שישנה את המגמה.
המגמה של שני שרי המשפטים האחרונים, כל אחד בדרכו, הייתה של התנהלות לעומתית כלפי המערכת, וקידום אג'נדה מקצועית שמעטים שותפים לה במערכת אכיפת החוק ובמערכת בתי המשפט.
תפקידו המסורתי של שר המשפטים, כמי שמגן על שלטון החוק מפני המערכת הפוליטית, ננטש לחלוטין בתקופתם של פרידמן ונאמן. זו, אפוא, הציפייה הראשונה מלבני, מצד השחקנים השונים במערכת המשפט.
גורם בכיר במערכת המשפט אמר היום (ד') ל"גלובס": "שמחתי כששמעתי על מינויה של לבני, וזאת מכמה סיבות. ראשית, מדובר בבחורה ישרה ואינטליגנטית. היא כבר כיהנה כשרת המשפטים, היא מכירה את המאטריה ולא זקוקה לחפיפה; הכניסה שלה לתפקיד תהיה חלקה.
"שנית, היא לא נמצאת במצב לעומתי מול המערכת המשפטית. אנחנו עדיין זוכרים את תרגילי המנהיגות שהיא עשתה לאהרן ברק, כשלא כינסה את הוועדה לבחירת שופטים במשך תקופה ארוכה. אבל מבחינת תפיסת העולם שלה, עושה רושם שהעבודה מול נשיא העליון הנוכחי, אשר גרוניס, תהיה חלקה".
הגורם השיפוטי הבכיר איננו שוגה באשליות, שמא לבני תאמץ את מודל כהונתו של צחי הנגבי כשר המשפטים. בשלהי שנות ה-90 נחשב הנגבי לילד הרע של הפוליטיקה, אבל מרגע שדרך בלשכת שר המשפטים, הוא הפך לעושה דברו של ברק.
"לבני לא תעשה הנחות לאף אחד, היא תתקן ותשנה איפה שצריך לתקן ולשנות, אבל חשוב מאוד שהיא תגן על השופטים. כמי שרוממות שלטון החוק נמצאת בגרונה, ולעומת פרידמן ונאמן שבמובהק נמנעו מלצאת פומבית להגנתנו - המערכת זקוקה לזה".
משדרת על אותו גל
במשרד המשפטים, כך נראה, מתכננים ללבני קבלת-פנים חמה ואוהדת. גם שם שבעו לא פעם מרורים מצד נאמן, גם אם אלה באו עטופים בעלי-גפן, לעומת אגרופי הברזל שהנחית עליהם פרידמן.
לדברי גורם במשרד המשפטים, "בפעמים הקודמות של לבני במשרד היא הייתה מאוד עניינית וקרה, אבל היא נתנה לנו לעבוד בשקט וכמעט שלא התערבה בשום צורה. היא אחת שנותנת לאנשים לעבוד ולא מבלבלת את המוח יותר מדי. היא לא תהיה איזה שרה עוינת, אין לה סרטים עם היועץ המשפטי יהודה וינשטיין או עם הפרקליטות. אני חושב שהיא תתקבל בזרועות פתוחות ובקבלת-פנים חמה. היא משדרת על אותו גל של הממסד המשפטי. לא סמרטוט של המערכת - אבל גם לא עוינת".
עם זאת, גם במשרד המשפטים מביאים בחשבון שבדומה לתקופת כהונתה השנייה, שבה היה משרד המשפטים עבורה עיסוק צדדי לכהונתה כשרת החוץ (2003-2005), גם כעת עשויה להתפתח קונסטלציה דומה, כשלבני תעסיק עצמה רוב הזמן בתפקידה כמובילת המשא-ומתן המדיני, ותניח לעניינים המקצועיים של משרד המשפטים לזרום מאליהם. יש בכך יתרון מסוים, בוודאי לאחר פרידמן ונאמן, אבל גם סכנה - שהמערכת תיוותר ללא גב ציבורי נחוץ.
לעומת בתי המשפט ומערכת אכיפת החוק, דווקא בלשכת עורכי הדין מקבלים ברגשות מעורבים את חזרתה של לבני למשרד המשפטים.
ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, שהביע תמיכה פומבית במהלך של נאמן, מתכוון לחבק את לבני מרגע כניסתה לתפקיד: "ניסיון העבר מוכיח כי לבני היא ידידת אמת של הקהילייה המשפטית בישראל, ואני בטוח שכהונתה תביא לעשייה טובה וחשובה למען כל עורכות ועורכי הדין בארץ למען כלל אזרחי המדינה".
לעומתו, גורמים בכירים אחרים בלשכה נשמעו מסויגים מעט יותר. לדברי בעל תפקיד בכיר בלשכה, "המינוי של לבני הוא בדיחה גרועה. היא מצטיירת כגברת עקרונות, אבל כבר הייתה שרה ולא עשתה כלום. גנבה מפלגה בשביל המימון. היא בגדה בעמרם מצנע, במרכז הפוליטי ובבוחריה. היא פוליטיקאית דלת-מעש, ברברבנית. אני לא רואה אותה נכנסת לעובי הקורה בענייני הלשכה".
בכיר אחר בלשכה נשמע מיואש עוד יותר: "מה שהיה הוא שיהיה. לבני לא עשתה כלום ולא תעשה כלום".
רזומה: מרשות החברות הממשלתיות לקריירה מיניסטריאלית
למעט הפסקה של 9 חודשים בשלהי הכנסת הקודמת, שבה התפטרה ציפי לבני מכהונתה כחברת כנסת, פרשה ממפלגת קדימה והקימה את מפלגתה החדשה "התנועה", מכהנת לבני כשרה וכחברת כנסת זה 14 שנה, מאז 1999.
לבני החלה את דרכה הפוליטית בליכוד, כשהתמודדה על מקום ברשימת המפלגה בבחירות 1996, אך שובצה במקום ה-36 ברשימה ונותרה בחוץ כשהליכוד זכה ב-32 מנדטים בלבד.
היה זה מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז, אביגדור ליברמן, שהמליץ לראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, למנות את לבני למנכ"לית רשות החברות הממשלתיות. 3 שנים אחר-כך, ב-1999, כבר שובצה במקום ריאלי ברשימת הליכוד לכנסת.
בממשלות אריאל שרון מילאה לבני את תפקידי השרה לפיתוח אזורי, שרת החקלאות, השרה לקליטת עלייה, שרת הבינוי והשיכון ושרת המשפטים. בהמשך, בממשלת אהוד אולמרט, שימשה לבני כממלאת-מקום ראש הממשלה וכשרת החוץ.
כשאולמרט פרש מכהונתו בשל העמדתו לדין, התמודדה לבני על ראשות קדימה, וזכתה. אך על-אף שבבחירות 2009 זכתה מפלגתה ליותר מנדטים מאלה של הליכוד, היה זה נתניהו שהרכיב את הממשלה, ולבני נותרה באופוזיציה.
ב-2012 הצליח שאול מופז לגבור על לבני בפריימריז לראשות קדימה, ולבני פרשה - זאת כדי לשוב כעבור חודשים אחדים בראש מפלגתה החדשה.

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  20/02/2013   |   עודכן:  20/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי גבאי / Avi  Gabay  אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אהוד אולמרט / Ehud Olmert  אהרן ברק  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אריאל שרון / Ariel Sharon  אשר גרוניס / Asher Grunis  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גלובס / Globes  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דורון ברזילי  דניאל פרידמן  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה וינשטיין  יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz  יעל גרמן / Yael  German  יעקב נאמן / Yaacov Neeman  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר כהן / Meir  Cohen  מיקי לוי / Mickey  Levy  ממשלת ישראל / Israel Government  מני מזוז / Meni Mazuz  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  פניה (פאינה) קירשנבאום  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  רות גביזון  ש. פרידמן ושות', משרד עורכי דין / S. Friedman & Co, Law Office  שאול מופז
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה תעשה ציפי לבני כשרת משפטים?
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
אולי תרגיע את אולמרט החתרן
ה.א.  |  20/02/13 19:50
2
לשפוט את ציפי על פי נאמנותה לא
קורןנאוה טבריה  |  21/02/13 05:28
3
ביעור קיני המאפיה
כלב- מוכה ,  |  21/02/13 06:31
4
מהי היא תעשה?בעיקר תגרום נזקים ל"ת
פלא יועץ  |  21/02/13 10:23
5
נכון היא נותנת לעבוד...
בניק  |  21/02/13 15:27
6
שכחתם מה אמר עליה השופט ברק?
בן צבי  |  21/02/13 21:21
7
אחת שנותנת
מזכיר_המדינה  |  22/02/13 16:12
8
ההוצאה לפועל - בזה לטפל מיד
מזרחי  |  23/02/13 10:26
 
- הגיע הזמן לפתוח בחקירה פלילית
כלנית ברק  |  23/02/13 10:45
9
נזקים, נזקים ועוד
רב  |  2/03/13 19:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 33
נאוה קורן
רק תמיהה אחת טרם פוענחה:התנהלותו וסלחנותו של נתניהו כלפי מכפישיו ומשנאיו בפוליטיקה המזדהמת שלנו. כבוד ישראל נקבע תחילה על-פי התנהגותם של חברי הכנסת לעומד בראשה של ממשלת ישראל שמוחל על כבודו ללא הצדקה, ובעוכרינו הדבר!
גורי גרוסמן
ח"כ לפיד, אם בכוונתך להיות בעתיד ראש ממשלת ישראל, חלילה לך מלהתייבש באופוזיציה, למד מניסיונה המר של ציפי, שעם 28 מנדטים לא השכילה להצטרף לקואליציה ולהגשים ולו חלק מה"פוליטיקה האחרת" אותה הבטיחה
איציק וולף
ישיבת סיעה ראשונה של התנועה לאחר החתימה על ההסכם הקואליציוני    לבני: ראש הממשלה בחר להתחיל איתנו    מצנע השיב בקרירות לברכת יום הולדת מפי עמיר פרץ
דן אלון
הפוליטיקה אינה מציאות אכזרית כפי שנהוג לחשוב. האדם מביא איתו את מה ומי שהוא/היא לכל מקום אשר ילך. אלה הפוליטיקאים שעושים את הציבוריות שלנו לתרבות של קרן-רחוב-חמישים-בעמידה. זו לא הפוליטיקה, אלה הם
אפרים הלפרין
נפתלי בנט סיפר לנו על קורס טרור שעבר, אך מסתבר שלא עבר טירונות, לא למד א'-ב'. במקום למשוך את הממשלה ימינה, הוא מושך אותה שמאלה. במקום לקדם את האינטרס של מצביעיו, הוא מקדם את האינטרס ההפוך
רשימות נוספות
לבני ונתניהו: שמים בצד המשקעים  /  עופר וולפסון
לבני תקבל את תיק המשפטים  /  עופר וולפסון
בנט: "כבר שבוע שאין מו"מ"  /  עידן יוסף
ביבי, בלינקולן כבר היית?  /  רלי פנחס
משחק חדש בשכונה הפוליטית  /  מרק בריל
איזו ברית ואיזה נעליים  /  אפרים הלפרין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il