X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
השחיתויות שהתגלו בבחירות הפנימיות המקדימות (פריימריז) הבודדות מידי שהתקיימו לקראת הבחירות האחרונות אינם מעידים ששיטה זו אינה טובה. הם רק מעידים שיש לתקן ולשפר אותה. יש דרך פשוטה לעשות זאת, והאלטרנטיבה הבלתי-דמוקרטית גרועה יותר
▪  ▪  ▪
הבחירות המקדימות . למנוע את התלות בגיוס כספים [צילום: פלאש 90]

הבחירות שהתקיימו לאחרונה העלו על-פני השטח את השחיתויות שהתגלו במהלך כמה מן הבחירות הפנימיות שהתקיימו לקראתן. האם שיטת הבחירות המוקדמות הקרויה פריימריז פשטה את הרגל? האם שיטת המינויים עדיפה? או אולי צריך לחזור לבחירה במרכזי המפלגות?
הצלחתה של מפלגת קדימה במערכות הבחירות הקודמות העלתה את האפשרות שבחירה על-ידי ראש המפלגה מביאה לתוצאות טובות יותר. למזלנו, בבחירות הנוכחיות נוכחנו לדעת שלא כל המפלגות שמשתמשות בשיטה הזו זכו להצלחה.
לעומת הצלחתה של "יש עתיד", ראינו את כישלונה של "התנועה" וכמובן כישלונה של קדימה עצמה, ומנגד ראינו את הצלחתה של "הבית היהודי", עם ואולי למרות החשדות לגבי טוהר הבחירות הפנימיות שלה.
לשיטת הבחירות הפנימיות יש חסרונות, שמיד ניגע בהם אחד לאחד, אבל בניהול נכון השיטה הזו היא היחידה השקופה, והיא היחידה שיכולה לחייב את נבחר הציבור לשמור על קשר עם הציבור. זו השיטה היחידה שעומדת בדרישות המינימום כדי להיקרא "דמוקרטית".
שיטת הוועדה המסדרת שהייתה נהוגה בעבר במפלגת העבודה על גלגוליה השונים, בוטלה ולא בכדי, לאחר שהסתאבה. הבחירה על-ידי רבנים מביאה לתוצאות מביכות ולהפעלת מניפולציות על הרבנים המחליטים. בחירה על-ידי ראש המפלגה מושפעת באופן בלעדי ממידת הקרבה של המועמדים לאותו ראש מפלגה. ובחירה על-ידי מרכז המפלגה הביאה לצורך של חברי הכנסת לחלק ג'ובים לחברי מרכז.
לשיטת הבחירות המקדימות יש שני חסרונות בולטים. האחד הוא הצורך של המועמדים במימון שהופך אותם לתלויים בבעלי הון. השני האפשרות לקניית קולות.
אבל כל החסרונות של שיטות המינויים למיניהן מובנות בתוך השיטה. אין דרך להפריד בינן לבין השיטה עצמה, ולכן אין אפשרות לתקן את השיטות הללו. לעומת זאת החסרונות של שיטת הפריימריז הם חיצוניים לשיטה עצמה, ולכן ניתן לתקנם. אפרט להלן את האופן שבו זה ניתן. אקדים ואומר כי כדי לטפל בכל החסרונות הללו יש צורך בחקיקה.
ביטול התלות בגיוס כספים
העובדה שמועמדים בבחירות פנימיות זקוקים לגיוס כספים נובעת מכך שהמתחרים כנגדם בוודאי גייסו כספים רבים, ולכן כל מועמד שלא יגייס כספים במידה דומה לא יזכה לסיכוי שווה להתמודד על לב הבוחר כמו מתחרהו שכן גייס כספים רבים.
כדי לפתור זאת יש פשוט לקבוע בחוק שלמועמד בבחירות פנימיות אסור בשום אופן לגייס כספים. אפילו לא אגורה שחוקה אחת. יאסר עליו גם להוציא כספים שיש לו עצמו. שוב, כדי לא ליצור עדיפות למועמדים בעלי הון.
כדי למנוע דרכים לעקוף זאת, האיסור יחול גם על התנדבות לסייע למועמד, וגם ייאסר פרסום מודעות תמיכה במועמד באמצעי התקשורת. וכדי לחסום לחלוטין את האפשרות לעקוף זאת על-ידי פרסומים אנונימיים, החובה לחסום את הפרסום תחול על אמצעי התקשורת. החוק יטיל עונשים כבדים (כולל עונשי מאסר) על עיתון או תחנת רדיו או ערוץ טלוויזיה שיפרסם מודעת פרסום, או חומר יחצני כלשהו שיקבל בזכות מועמד זה או אחר.
אז איך בכל זאת יגיע המועמד לידיעת הציבור שאמור לבחור בו? האם שיטה זו לא תיצור עדיפות למועמדים ידוענים שאין בעיה לציבור להכיר אותם?
הפתרון לכך הוא פשוט בעידן שבו אנו חיים. כל אחד מהמועמדים יוכל לקבל מהמפלגה שבה הוא מועמד גישה לרשימת התפוצה של האימייל של חברי המפלגה. המועמד יוכל לשלוח כמות מוגבלת של הודעות אימייל לרשימת התפוצה. כמובן שאת האימייל הוא יהיה חייב לכתוב ולשלוח בעצמו ללא סיוע בשום גורם חיצוני בין אם בתשלום או בהתנדבות.
כל מועמד יוכל לנהל דף פייסבוק. שוב, הדרישה היא שהוא יפעיל את הדף בעצמו, ולא יקדם אותו בתשלום בשום דרך שהיא. דף הפייסבוק של המפלגה יספק קישור לדפי הפייסבוק של כל המועמדים באופן אחיד. באותו אופן ניתן להשתמש בכל שאר הרשתות והאמצעים החברתיים - טוויטר, לינקדאין וכך הלאה.
ומה עם אנשים שאינם מחוברים לרשתות החברתיות ולאימייל. כיצד מגיעים אליהם? גם לכך יש פתרון.
כל מפלגה תחויב להפיק על חשבונה חוברת המציגה את כל המועמדים בבחירות המקדימות. לכל מועמד יוקצה שטח זהה בחוברת, ובמסגרת שטח זה תופיע תמונת כל אחד מהמועמדים בגודל ואיכות זהים, ושאר השטח יוקדש לטקסט שייכתב על-ידי המועמד עצמו. כמובן, באותו פונט וגודל זהים לכל המועמדים. סדר הופעת המועמדים בחוברת ייקבע בהגרלה בנוכחות עו"ד ורו"ח של המפלגה.
החוברת תופץ בדואר רגיל לכל חברי המפלגה בעלי זכות בחירה בבחירות המקדימות לפחות חודשיים לפני מועד אותן בחירות.
בנוסף, כל מפלגה תחויב לקיים אספת חברים בכל הסניפים שלה, ובמידה ואין לה סניפים, לפחות בירושלים, בתל אביב, בחיפה, ובבאר שבע . לכל אסיפה יוזמנו כל חברי המפלגה, ובכל אסיפה יינתן זמן שווה לכל מועמד שירצה בכך לנאום ולהציג את עצמו.
על המועמדים עצמם יאסר לכנס אספות משל עצמם, להוציא פגישות בבתים בהיקף שלא יעלה על 20 משתתפים, וכמובן שיאסר לשלם למארגן או למארח. המועמדים גם יוכלו לסייר ברחובות, או בשוק, וכו', אבל לא יוכלו לחלק עלונים, או כובעים, או כל חומר פרסומי אחר שעולה כסף.
העלות של כל החוברת ושל האספות הללו תושת על תקציב המפלגה לבדו, והמועמדים לא יידרשו לשלם אפילו אגורה אחת.
מאחר שכך, ומאחר שמהמועמד עצמו אסור לדרוש כסף, יהיה צורך לדרוש מכל מי שירצה להגיש מועמדותו בבחירות הפנימיות המקדימות, לגייס מספר מספיק של חתימות של חברי מפלגה התומכים במועמדותו. כך לא יטריחו את קופת המפלגה לשווא. את המספר המדויק של חתימות תוכל כל מפלגה לקבוע לעצמה לפי שיקולה.
אני מניחה שהבנתם כעת בדיוק, איך מונעים תלות של מתמודדים בבחירות מקדימות בבעלי הון. כעת נבדוק איך נמנע שחיתויות.
מניעת שחיתויות
אחת הדרכים הנפוצות להתגייס לטובת מועמד בבחירות מקדימות היא לגייס חברים חדשים למפלגה ממש לפני הבחירות המקדימות רק כדי שיצביעו עבור מועמד מסוים. מכאן ואילך, העבירה הזו יכולה להתנפח לממדים פליליים יותר על-ידי תשלומים לקבלני גיוס ולקבלני קולות וכך הלאה.
גם את התופעה הזו ניתן למנוע בדרך פשוטה, ותתפלאו אפילו עושים זאת במפלגה אחת בישראל. כדי להיות בעל זכות הצבעה בפריימריז בליכוד עליך להיות חבר מן המניין המשלם דמי חבר לפחות שנתיים רצופות לפני הבחירות המקדימות (פריימריז), ומאחר שבישראל אי-אפשר אף פעם לדעת מראש מתי יתקיימו הבחירות, פרוש הדבר שמי שרוצה לגייס לעצמו קולות חייב לגייס חברי מפלגה קבועים, ולא ניתן להביא שכירי חרב ברגע האחרון רק לטובת הבחירות.
את הכלל הזה ניתן בפשטות להפעיל על כל המפלגות על-פי חוק.
שחיתות נוספת שמייחסים לשיטת הבחירות המקדימות היא ה"דילים". כלומר הסכמה בין מועמדים שונים להמליץ באופן הדדי לבוחרים שלהם להצביע גם בעד המועמד השני. לשיטה זו יש את הגרסה המתקדמת הנקראת "רשימות חיסול". במילים אחרות, לא המלצה על מועמד נוסף אחד, אלא המלצה על רשימה שלמה.
שימו לב שעד היום איש לא עמד לדין בגין "שחיתות" מסוג זה. הסיבה היא - אין בפעולה כזו כל פסול. אם מועמד אחד מצליח לשכנע את בוחריו להצביע גם בעד מועמדים נוספים, והם אכן מצביעים כך, לא בוצעה שום עבירה.
בפועל, הבחירות הן חשאיות וכל חבר מפלגה מחליט באופן עצמאי. שיקוליו יכולים להיות שונים ומגוונים, והמלצה של מועמד אחד על משנהו היא שיקול לגיטימי. כזכור, על-ידי האמצעי הקודם מנענו מאנשים שאינם חברי מפלגה פעילים באופן קבוע מלהשתתף בהליך, ולכן כעת אנו יודעים שהמצביעים אינם זומבים שממלאים הוראות אלא אנשים חושבים, ודי בכך.
באותה מידה שלגיטימי ששתי מפלגות יכרתו ברית ביניהן כדי שכל אחת מהן תדרוש מראש הממשלה לצרף את השנייה לממשלה, כך גם לגיטימי ששני מועמדים יכרתו ברית ביניהם להמליץ למצביעים בעד האחד, להצביע גם בעד האחר. זו אינה שחיתות, זה חלק מהמשחק הפוליטי.
אין יוצאים מן הכלל
כעת משקבענו את הכללים כיצד לקיים פריימריז, כלומר בעברית - בחירות פנימיות מקדימות, עלינו לחייב את כל המפלגות לנהוג לפיהן. לא רק מפלגות שיתחשק להן.
ראשית, כפי ששמנו לב, הכללים הללו מטילים קצת משימות על המפלגות. אם הן לא תחויבנה לפעול לפיהן, ברור כי הן תעדפנה לוותר לחלוטין על הכאב ראש הזה, ויצא שכרנו בהפסדנו.
שנית, המטרה כפי שציינו בהתחלה היא לחזק את הקשר של הנבחרים עם הבוחרים, ולהחיל את הדמוקרטיה גם ברמת המפלגות. בנוסף, על-ידי כך שנדרוש מכל מפלגה לקיים בחירות פנימיות מקדימות נמנע את ריבוי המפלגות הקיקיוניות המועמדות בבחירות. תופעה שלילית ומזיקה בפני עצמה.
החוק חייב לקבוע לפיכך כי מפלגה לא תוכל להציג רשימת מועמדים אלא אם כן זו נבחרה בהליך של פריימריז. כל סטייה מהוראות החוק תביא לפסילה של מועמדים או כל הרשימה, ואף לעונשי מאסר במקרה של ניסיון להונאה.
כדי שלא ניתן יהיה לעקוף את החוק על-ידי הקמת מפלגות שכל החברים שלהן הם פחות או יותר המועמדים עצמם, ייקבע בחוק גם גודל מינימלי למפלגה. אני סבורה שגודל זה חייב להיות לפחות 5,000 איש.
בנוסף, כפי שזכור לנו, כדי להיות בעל זכות הצבעה, חבר המפלגה חייב להיות חבר בה ולשלם דמי חבר לפחות שנתיים ברציפות לפני הבחירות הפנימיות המקדימות. כלומר לכל מפלגה שתרצה לרוץ לכנסת יהיו חייבים להיות לפחות 5,000 חברים המשלמים דמי חבר במשך לפחות שנתיים לפני המועד האחרון להגשת רשימת המועמדים לכנסת.
כל מפלגה תוכל עדיין לקבוע בתקנון הבחירות שלה לקיים את הבחירות לפי מפתח אזורי, או לשמור מקומות מסוימים ברשימה למגזרים מסוימים כמו - עולים, נשים, צעירים וגמלאים. אבל לא ניתן יהיה לשריין מקומות לאנשים בודדים.
ובכן, הנה לכם חוק לשיפור המערכת הדמוקרטית שיכול להיות מקובל הן על מפלגת "העבודה" ו"מרצ" מצד אחד והן על "הליכוד" ו"הבית היהודי" מן הצד השני.

תאריך:  07/03/2013   |   עודכן:  07/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)  אברהים צרצור  אברהם הירשזון  אברהם זילברברג  אהוד רצאבי  אהרן אבוחצירא  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית זוארץ / Orit Zuaretz  אורית נוקד  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד א-ד`אהר  אטילה שומפלבי  אילן ליבוביץ'  אילן שלגי  איתן לבני (בנוזוביץ')  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליעזר אבטבי  אלכס מילר  אסתרינה טרטמן  אפרים תבורי  אתי לבני  בנימין אבניאל (גטשטיין)  ג'ון אדוארדס  גילה פינקלשטיין  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד מנע  דן  גרטלר  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל הרשקוביץ  דניאל-יצחק לוי  דרור זייגרמן  הרצל שפיר  ויצמן שירי  זכות הצבעה  חיים אמסלם  חמאד אבו-רביעה  חנא סוייד  טובה אילן  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה-מאיר אברמוביץ'  יואב מני  יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  יוסף שגל  יוסף שפרינצק  יורם מרציאנו  יחזקאל זכאי  יעקב כהן  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק בן - ישראל  יצחק ברמן  יצחק זיגר  יצחק זיו  ישראל ישעיהו-שרעבי  כרמל שאמה-הכהן  לביב חוסיין אבו-רוכן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר זורע (זארודינסקי)  מאיר תלמי  מאיר-דוד לוונשטיין  מאשה לובלסקי  מוטי ששון  מחמוד א-נאשף  מיכאל פואה  מיכאל רצון  מיכל ליברמן-גילון  מיקי לוי / Mickey  Levy  מלי פולישוק-בלוך  מנחם אליעזר מוזס  מרדכי זר  מרטין שלאף  משה זלמן פייגלין  משה מוץ מטלון  נדב פרי  נחום ניר-רפאלקס  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  סופיה רון-מוריה  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עבאס זכור  עבאס זקור  עבדול-עזיז זועבי  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עינת וילף  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמירה דותן  עמרי שרון  ערי ז'בוטינסקי  פנחס לבון (לוביאנקר)  פניה (פאינה) קירשנבאום  פריג`א זוארץ  ציון פיניאן  קדיש לוז (לוזינסקי)  ראובן ברקת (בורשטיין)  רוביק דנילוביץ'  רוחמה אברהם בלילא  רון בריימן  רוני בר-און  רחל אדטו  רן בנימיני  שלום זיסמן  שלמה לביא (לבקוביץ')  שמואל תמיר כצנלסון  שרון שלום  תאופיק זיאד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פריימריז בלי שחיתות - זה אפשרי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
טוב ! חותם על כל מלה ! ל"ת
אריה גל.   |  8/03/13 18:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות/מפלגות
דניאל גיגי
שיטת הפריימריז שהביאה תקווה בתחילת שנות ה-90 כשהחליפה את הוועדה המסדרת, לא הוכיחה את עצמה ונזקה למערכת הפוליטית הוא אדיר. זה הזמן לבחון מחדש את השיטה ולהציע שינויים שיגדילו את הייצוג של תומכי המפלגות וימנעו את השתלטותם של בעלי עניין
יהונתן כבירי
למה מועצת התלמידים והנוער הארצית חוקקה תקנה על-פיה אסור לחברי מועצות תלמידים (תיכוניות, עירוניות, מחוזיות וארצית) להביע את עמדתם הפוליטית, אפילו לא בפייסבוק?
עידן יוסף
אומ"ץ טוענת כי החשדות למעשים אסורים במסגרת התפקדות חסידי קרעטשניף לבית היהודי עולים לכדי עבירה על חוק המפלגות וקבלת דבר במרמה
צור ארליך
תָּמִיד זֶה בָּא. הַפְרָאייֶרִים, שֶׁל הַשְּׁמוּעָה וְהַנַּחְשׁוֹל, צֹאן טְוִיטֶרִים וּפְלָאייֶרִים, יוֹדְעִים לְפֶתַע, בְּלִי לִשְׁאֹל, וְנוֹהֲרִים אֶל הַמִּשְׁעוֹל
עמוס שנער
ציפי לבני הייתה יריבה מאוד לא אחראית ולא הגונה    לכן, בניגוד ליריבים אחרים, אינני מכבדה    עכשיו כשכוחה הצטמק, הרשו לי לשחרר מטען שהעיק על רבים ולסיים את המאמר בצעקה הבאה מתוך הקלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il