X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בעזה מבינים כי הפעילות הכירורגית של צה"ל לא תחזור על עצמה [צילום: AP]
חמאס זוכר את נובמבר
כחצי שנה מאז נובמבר האחרון ותחילת 'עמוד ענן', הלחימה נגד הטרור העזתי עדיין מניבה שקט, ושר הביטחון יעלון, שביקר בדרום, נחוש שלא לאפשר אפילו "טפטופי ירי". בחמאס פועלים נגד כל מי שעלול להפר את ההבנות עם ישראל, כולל המתחרים מהג'יהאד, כדי לא לספוג חבטות נוספות
סטירת לחי מהמצרים
נוסף לתושבים הזועמים ברצועת עזה, חמאס ספג סטירת לחי מהמצרים. כתנועת-בת של 'האחים המוסלמים', האמינו בכירי הארגון שכוחם יגבר, אך אנשי הנשיא המצרי הבהירו לבכירי חמאס, אם כי לא מאהבת ישראל, שמצרים לא תסבול כל ניסיון להתערבות בשטח סיני

חמאס מלקק פצעים
למרות היחלשותו והריסון שהוא מפגין, חמאס היה ונותר הארגון המשמעותי ברצועת עזה. הוא ספג נזק ניכר בזמן שמונת ימי הלחימה ב'עמוד ענן', נזק שלא אמד היטב בראשית המבצע – הפגיעה באחמד ג'עברי, ראש הכוח הצבאי של הארגון ומי שכונה "רמטכ"ל חמאס", והפגיעה בתשתיות נרחבות דוגמת כלי הטיס הבלתי מאוישים שהיו בפיתוח מואץ ובמערך הרקטות לטווח ארוך – כל הפגיעות הללו שיתקו את הארגון בזמן המבצע, והובילו להרתעה גם אחריו. ארגון הטרור סבר, בטעות, שהכוח בידיו. הפגיעה הישירה בבית בעיר ראשון-לציון, למשל, גרמה לשמחה גדולה בחמאס. אולם לאחר שהבינו בעזה כי הייתה זו תקלה של מערכת היירוט 'כיפת ברזל' ולא הישג שניתן לזקוף ליכולותיו של הטיל המשופר, יצא האוויר מן המפרשים וחזרה ההבנה שיעדיו של הארגון עוד רחוקים ממימוש.
בראשיתו של המבצע, יכולות הדיוק של רקטות חמאס לאזורים מיושבים בשטח ישראל היו אפקטיביות – כשישים אחוז. חלק ניכר מהשיגורים סוכלו ויורטו בידי מערך ההגנה האווירית של ישראל. במהלך הימים הבאים נרשמה כבר ירידה של עשרות אחוזים באפקטיביות הירי. לקראת סוף המבצע, אף ניסו בחמאס לתת מכה אנושה לישראל באמצעות הפעלת מנהרת תופת או ירי משופר בנשק תלול מסלול, אבל זה נכשל והוביל לאכזבה גדולה ותסכול.
חמישה חודשים אחרי תום המבצע, אחד הנתונים המעניינים העולים הוא שמלבד רקטה אחת שנורתה בטעות מדרום הרצועה לאזור אשקלון, חמאס לא היה מעורב באף אחד מאירועי הירי הבודדים לעבר שטח ישראל. לא הייתה אפילו מעורבות מרומזת. גם פעילות הארגון, שניסה בעבר להפעיל ארגונים אחרים תחתיו כדי לבצע ירי תלול מסלול, נעלמה ונמוגה. בדרג המבצעי של חמאס רוצים להימנע, בשלב זה, מכל פעילות נגד ישראל.
בין השאר הוצבו עשרות, אם לא מאות, אנשי שטח של הארגון ברחבי הרצועה כדי שישמרו על הסדר וימנעו ניסיונות לפגיעה בהסכם ההבנות לרגיעה. טנדרים שעוברים במוקדי הפרות הסדר על גדר המערכת אמונים על פיזורם של האנשים, והם מפנים את האנשים במכות רצח, באמצעות אלות. את חלקם הם אף עוצרים. במקומות בהם אסורה התנועה בסמיכות קרובה מדי לגדר, נעשה הכול באישור מפקדת התיאום והקישור הישראלית, דרך גורם שלישי.
למרות זאת, חמאס אינו כוח מסייע לצה"ל – אנשי הארגון לא שינו את תפיסת ההתנגדות ל"כיבוש הציוני", ולעת עתה זוהי רגיעה זמנית שעלולה להתפוצץ מיד. הלגיטימציה לפעילות צבאית נמצאת בחלל האוויר ובמוסדות החינוך הפלשתינים. חמאס, שלא יכול להצטייר כמשתף פעולה עם ישראל, רוצה אומנם שלא יקרה דבר, אבל התלקחות אחת ביהודה ושומרון או התרחבות של מעגל מחאת האסירים, שדעכה בשבועות האחרונים, עלולות לצרף את אנשיו לעימות, ולהציב אותם שוב במרכז הבמה.

הג'יהאד האיסלאמי נחלש
ארגון 'הג'יהאד האיסלאמי', שחותר תחת חמאס ומנסה להשיג את הבכורה, ספג את המכה הקשה ביותר. הוא בוחן את צעדיו לאחור, בניסיון להבין מה הוביל לפתיחת מבצע 'עמוד ענן'. הארגון קטן באופן יחסי, ובשורותיו כ-7,000 לוחמים. חלק מהם יצאו לסייע בקרבות המורדים נגד אסד בסוריה. לשם השוואה, לחמאס יש 21 אלף לוחמים – פי שלושה. הג'יהאד האיסלאמי ממשיך לנשוף בעורפו של בעל הבית ברצועת עזה, ומנסה לפגוע בו ובהבנות אליהן הגיע עם ישראל. הנזק הגדול ביותר ניכר באנשי הארגון והתשתיות המרוסקות שנותרו בשטח.
לטובת בחינת הנזק, מובילים גורמים אירניים תחקיר מעמיק עם אנשי הארגון ברצועה בשיתוף בעל ברית נוסף – חיזבאללה. נציגים חיצוניים שהיו בעבר בשטחי הרצועה וסייעו לאחיהם מתקשים היום להיכנס אליה בשל סגירת המעברים בידי מצרים – צוואר הבקבוק היחיד מהעולם הערבי. עיקר הסיוע האירני נותר יציב, למרות הזעם הרב שנוצר בקרב המשטר בטהרן והתחושה כי מיליוני דולרים הושלכו לפח.
לאנשי הארגון ברצועה מועברת תשתית נרחבת של ידע. פעילים נשלחים לקורסים שונים. שבעה פעילים ששבו מאימון באירן נאסרו בידי המצרים. אחד מהם, סוחר אמצעי לחימה (אמל"ח) משמעותי בעל ידע רב, עצור עדיין ועתיד לשמש קלף מיקוח בין המצרים לארגוני הטרור. רק כשיישמר השקט המוחלט יסכימו המצרים לשחרר אותו לחופשי, בתמורה להבטחה שלא יופרו ההבנות לרגיעה בין ישראל וחמאס.
עיקר הניסיונות של פעילי הג'יהאד, בהכוונתה של אירן שמנסה להעמיק את שורשיה יותר ויותר, הוא שיפור יכולות הייצור. במקביל מנסים לשפר את מנגנוני ההברחה שנבלמים גם כן בידי משטרו של מורסי. מלבד הג'יהאד, ניתן לאתר בקלות עוד ארגונים סוררים רבים שמנסים לבצע פיגועים, בעיקר בעבור תגמול כספי – מעין "עובדי קבלן" שעובדים כפרילנס: בעבור כל פיגוע הם יזכו בתשלום.
בשטחי רצועת עזה, כפי שקורה בסיני ובסוריה, פועלים גם ארגוני ג'יהאד עולמי. אחד מהם הוציא את פיגוע הירי לאילת לפני כחודש, פיגוע שבמהלכו שוגרו רקטות לעבר עיר הנופש הדרומית של ישראל. רק לאחרונה חוסל מהאוויר הית'ם מסחאל, שעמד מאחורי השיגור והוביל את הוצאתו לפועל. על כך שאנשי הארגון הנמצאים בסיני מקבלים סיוע מרצועת עזה אפשר ללמוד גם מכך שעשרות פעילים דומים נעצרו בידי אנשי חמאס. הללו חוקרים אותם בעינויים קשים מאוד, יותר מכפי שמתיר חוק השב"כ הישראלי.
למרות שביכולתם של הארגונים להוציא אל הפועל פיגועים באופן עצמאי, בלי מעורבות עזתית, מתנהלת פעילות משולבת שבמסגרתה, עם קבלת ההחלטות, הפעילים שנמצאים בחצי האי סיני מקבלים את אמצעי הלחימה משטח הרצועה, ומבצעים את הפיגועים ממקום הימצאותם. זוהי פעילות טרור גם על בסיס אידאולוגי, ולא רק בעבור תמלוגים כספיים.
בשנתיים האחרונות יש בסיני מגמת סינון חברתי – הקיצוניות הגוברת מצליחה לשבור אפילו מסגרות שבטיות. אלה שאינם דבקים בתורת השייח' החדשה, שמעודדת טרור, זוכים למעין נידוי – את מקומם של הבוגדים במסגד השבטי יתפסו גורמים סלפיים. במקביל, מספרם של האורות הירוקים שמביטים מצריחי מסגדים רק מתעצם בחודשים שחולפים מאז השתלטות גורמי הטרור על סיני.

תושבי עזה מאוכזבים
לאחר תום מבצע 'עמוד ענן', שינו בחמאס את תפיסת יחסי הפנים ומאזן הכוחות. בתוך הארגון חלו תמורות בעיקר על-רקע קולות מהרחוב הזוכים לאוזן קשבת אצל ח'אלד משעל ואיסמאעיל הנייה, שנהיו פרגמטיים יותר.
באופן די נדיר וחסר תקדים, אפשרו בארגון הטרור לקיים עצרת גדולה ביום הפת"ח בה היו, על-פי הערכות, כחצי מיליון בני אדם, שהם כרבע מתושבי הרצועה. מאות האלפים שהיו בקהל מחו נגד חמאס, שלא הביא את השינוי המיוחל לרצועת עזה. חדר פשוט במחנות הפליטים, שמחירו כמה אלפי דולרים, אינו בר-השגה בעבור האזרח הממוצע; תעודות הגמר של סטודנטים נותרות על המדפים במכללות ובאוניברסיטאות, כי הצעירים הפלשתינים בוחרים שלא לקחת אותן בטענה כי ממילא הן לא תסייענה להם, בהיעדר תעסוקה בשטחי הרצועה; מיליון ו-800 אלף איש, כך על-פי נתונים רשמיים של הפלשתינים, חיים בתנאי מחייה ירודים, בשל העוני הגדול, על קו רצועת החוף המרהיבה, ויש להם קושי להתפרנס ותחושה שהכול עומד במקום.
הרחוב הפלשתיני זועם על חמאס שמנצל את כוחו כריבון, ומנסה לגבות כסף על כל מה שרק ניתן. כמה מאות מטרים לפני מעבר ארז אליו יוצאים מדי יום פלשתינים רבים, הציבו אנשי הארגון מחסום אותו לא ניתן לעבור אלא בתמורה לתשלום של כמה שקלים בודדים ונסיעה ב"שאטלים" (מעבורות) המאורגנים של חמאס עד אזור המעבר. בצדה השני של הרצועה, מחזה זהה – כמה מאות מטרים אחרי מעבר כרם-שלום ממתינים אנשי חמאס לכל משלוח שיגיע משטח ישראל, וגובים בגינו מיסים.
כחלק ממשטרת המשילות של חמאס באזרחי הרצועה, מנסים בארגון לאכוף ככל הניתן חוקים דתיים בהתאם לרוח האיסלאם, ועל כן אוסרים כל ניסיון של התקרבות אל התרבות המערבית: בעלי תספורות פאנקיסטיות נעצרים ונלקחים לתספורת, אלה שלובשים גזרה נמוכה ננזפים ועלולים לשלם על כך קנסות, כמו גם אלה השותים אלכוהול עליה חל איסור. סימני האיסלאם, אם כן, הולכים וצוברים תאוצה.
מלבד הרחוב הזועם, אחת מסטירות הלחי המצלצלות אותן ספג חמאס הגיעה מהמצרים, שעליהם קיווה דווקא להישען. כתנועת-בת של 'האחים המוסלמים', האמינו בכירי הארגון כי כוחו של חמאס רק יגבר, אך לנשיא המצרי מוחמד מורסי היו כנראה תוכניות אחרות, והוא בחר להעניק לחמאס כתף קרה, בלשון המעטה.
אנשיו של מורסי הבהירו למשעל, הנייה ובכירי חמאס אחרים, אם כי לא מאהבת ישראל, שהמשטר המצרי לא יסבול כל ניסיון להתערבות בנעשה בשטח סיני, וכל הוצאת פיגוע טרור תיחשב, מבחינתו, כהתערבות בוטה. זו הסיבה לכך שנכון להיום, חמאס נדרש לספק למשטר המצרי הסברים על אירועי טרור שהיו עוד טרום 'עמוד ענן' ושיצאו מסיני במעורבות הארגון. בשל החשדות הגדולים וחוסר האמון של מצרים בחמאס, נדרשים אנשי הארגון להציג "קבלות" על פעילותם לשימור השקט בשטח הרצועה.
המצרים פועלים לא רק נגד חמאס, אלא נגד ניסיונות ההברחה לשטחי הרצועה בכלל. מאחורי הקלעים נמצאות לוב ואירן, שמנסות לחמש את ארגוני הטרור ברצועה דרך מדבריות סודן. אנשיו של מורסי מציגים הצלחה בלתי מבוטלת בתחום הסיכולים.
אם ישראל תידרש לפעול שוב ברצועת עזה, סביר להניח כי פעילות קרקעית תהיה על הפרק. כאמור, ברחוב הפלשתיני זהו אחד החששות הגדולים – לכן ארגוני הטרור אינם זוכים לאהדה או התלהבות מהאזרח הממוצע, שטוען כי אינו צריך להיפגע ולשלם בחייו וברכושו בשל הלחימה נגד ישראל.
בזמן 'עמוד ענן', החשש הגדול מכניסה קרקעית ולחץ הרחוב הובילו את חמאס לבקש הפסקת אש בתוך יממה. זו לא נענתה, עד שבצה"ל העריכו כי יש אפקטיביות לפעילות האווירית וכי נוצר רף הרתעה גבוה מספיק, בנוסף לפגיעה משמעותית במערכים מסוימים דוגמת הרקטות ארוכות הטווח ומערך כלי הטיס הבלתי מאוישים.
ברצועת עזה ובעיקר בקרב ארגוני הטרור מבינים היטב כי פעילותו הכירורגית של צה"ל, כפי שהייתה בזמן 'עמוד ענן' ואשר הובילה למספר מצומצם של בלתי מעורבים שנפגעו, לא תחזור על עצמה. בעימות הבא, הם מבינים, צפויים כוחות מתמרנים רבים לעשות דרכם אל עומק שטחי הרצועה.

ביום שלישי שעבר, כשאחת מאוזניו כרויה לגבול עם סוריה בצפון, סייר שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בגזרת פיקוד הדרום. "כפי שאתם רואים, שקט פה סביב רצועת עזה", אמר בביקורו באוגדה המרחבית. "למרות שמדי פעם מנסים 'לטפטף', כמו שזה נקרא. כבר אמרנו בעבר שלא נאפשר מציאות של טפטופים, והכוונה היא, כמובן, לשמר את השקט הזה לטובת תושבי דרום הארץ".
ואכן, מי שיבחר להסתובב ביישובי עוטף עזה יבחין במחזה שלא נראה שנים: חקלאים ישראלים שבו בחודשים האחרונים לעבד את אדמותיהם ממש עד גדר המערכת, בלי מגבלה. גם בצד הפלשתיני שבו החקלאים לעבודתם בחלק ניכר מן השדות שבקרבת הגדר - הם מבינים שככל שיישמר השקט, כך תתיר ישראל לעבוד בשטחים חקלאיים נוספים. גם במרחב הדיג המשוואה דומה, וקיימת נטייה להגדיל את התחום המותר, אך רק בתמורה לדממה מוחלטת.
לפי ראיית מערכת הביטחון, מבצע 'עמוד ענן' הביא לשקט מופתי ונדיר שמאפשר עיסוק בגזרות אחרות, בוערות יותר, תרתי משמע. זאת למרות ירי הרקטות ופצצות המרגמה שעוד מטריד את הקברניטים. אחד היעדים המרכזיים אליהם שואפים מקבלי ההחלטות הוא "לשמר את הרגיעה הביטחונית" ולהגיע לתוצאת "נוק אאוט" בה לא מתבצע יותר ירי.
במשרד הביטחון שינו דיסקט במדיניות התגובה להפרות השקט, מתוך רצון שבצד השני יבינו היטב שירי רקטי אינו מובן מאליו. גורם בכיר בסביבת שר הביטחון יעלון מסביר שגם אם חמאס אינו יורה, האחריות מוטלת עליו, ואם לא יבינו שם את המסר התקיף של ישראל, ניתן יהיה לעלות, בבוא העת, במדרגות התגובה שקבע השר. עם זאת, במשרד הביטחון גם רואים את המגמה הפנימית שמתרחשת ברצועת עזה ומחוצה לה, בואך סיני ומצרים, ומשדרים מסר של הרגעה.

תאריך:  14/05/2013   |   עודכן:  14/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חמאס זוכר את נובמבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זוכר את נובמבר? עננים עננים...
דודי30  |  15/05/13 08:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע עמוד ענן
איתמר לוין
פולי מרדכי ביקש מוינשטיין לאסור על הקרנת הסרט "ג'נין ג'נין" בבתי הספר    השופט שהם: צריך להפסיק את האמירה לפיה מפקד אינו יכול לנוע בלי ייעוץ משפטי צמוד
איציק וולף
ארגון זכויות האדם הבינלאומי טוען כי לפחות שלושה מקרים שאירעו במבצע עמוד ענן ואשר התיקים בגינם נסגרו על-ידי הפרקליטות הצבאית נחקרו על-ידי הארגון וכי בחקירה עלה מידע המצביע על הבעייתיות שבהשארת הבדיקה בידי הצבא
עידן יוסף
הסתיים התחקור הצבאי ב-65 מתוך 80 מהתחקירים על פעילות צה"ל במהלך המבצע    ב-100% מהמקרים התברר שהצבא פעל כשורה    בדיקות נוספות בטרם יוחלט לגבי החלטה ב-15 מקרים נוספים
אריאל י. לוין
שוב מאשימים את ישראל בריגול בסוריה, שוב יש רקטות בדרום, שוב חיל האוויר תוקף, שוב הרשות הפלשתינית מלבה מהומות. החידוש השבועי: איש רפאל ששוכח מסמכים מסווגים וערוץ 2 שמעדיף סקופ על פני בטחון המדינה
מאור חגי
בכנס הסברה לפיצוי עסקים בדרום שנפגעו ממבצע "עמוד ענן" הסביר המשנה למנהל רשות המיסים רו"ח משה אשר כי הרשות נערכת לקרא מתן פיצוי וטיפול באלפי תביעות
רשימות נוספות
מיכאל בן-ארי ספג הערה  /  איתמר לוין
הבדואים סבלו מחרדה גבוהה במבצע עמוד ענן  /  יפעת גדות
"חמאס אחראי לפשעי מלחמה"  /  עופר וולפסון
"מסר ממשלתי? לך תסביר את זה"   /  איציק ירקוני
דילמות אירניות בצל 'מבצע עמוד ענן'   /  דורון יצחקוב
שקט, סערה וים  /  אריאל י. לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il