X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסף הרדוף מרצה בכיר למשפטים במכללה האקדמית צפת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
איננו יכולים לשלוח את משטרת ישראל לעצור את פיטום האווזים בצרפת אנו יכולים, מנגד, להפסיק לקדם את הפיטום הפיטום נובע מסיבות כלכליות: יש ביקוש, יש היצע איננו יכולים לחסל את ההיצע במדינות זרות, אך אנו יכולים, מנגד, לצמצם אותו באיסור ייבוא
▪  ▪  ▪
הסחר בכבד אווז עדיין מתנהל [צילום: אתר אנונימוס]

היום, יום רביעי, תעלה בכנסת הצעת חוק שאושרה בוועדת השרים, לאסור על ייבוא כבד אווז. אני קורא לתמוך בה.
בקרב תעשיית הבשר האכזרית, פיטום אווזים מייצג קיצונות מיוחדת: דחיסה פיזית אלימה של אינסוף מזון לגרון האווז, כדי לייצר את ה"מעדן" האכזרי. מי שצפה בנוהג יודע שהאווזים מנסים לברוח לפני שהצינור נאנס לתוך גרונם, ויכול רק לדמיין כמה החוויה כואבת וטראומטית.
דמיינו צינור נדחף בכוח לגרונכם עם שפע מזון שמוזרם. מעורר תיאבון? כמה עצוב, שבשם ההנאה הגסטרונומית שלו, האדם מוכן להפוך את חווית האכילה של יצור תבוני וחש לזוועה מתמשכת.
בשנת 2003, באומץ רב, ביטל בגצ תקנה שאפשרה להמשיך בנוהג האכזרי. פינוק גסטרונומי אינו מצדיק אכזריות וסבל כאלו. עקב ההחלטה המבורכת, נעלמה כמעט לגמרי התעשיה האכזרית מנוף ארצנו, וכמה טוב שכך.
אולם לעיתים הרוע אינו נעלם, אלא רק עובר דירה. הסחר בכבד אווז עדיין מתנהל באין מפריע, כאשר הכבד מיובא מחו"ל. הוא אומנם התייקר, ויש ערך בכך שהאכזריות יקרה יותר. אולם הוא עדיין זמין. תשאלו את אנשי לילה כלכלי, שערכו לנו שיעור באכזריות, באכילה פומבית של ה"מעדן", שהעלתה בי תהיות אם בהמשך נראה גם טעימות של מעדנים אקזוטיים אחרים, דוגמת כלבים וחתולים מסין.
הרוע עדיין קיים בשפע. האווזים עדיין מעונים בתעשיה השפלה. הנחמה היא שכבר לא מדובר באווזים ישראלים. נחמה? קצת: האכזריות בפועל אינה בשטחנו. אבל מה באמת השגנו חוץ מייקור האכזריות, בשעה שאנו מתירים את המשך מימונה לצורך הגשתה לשולחן האוכל שלנו?
תארו לעצמכם שלאחר שגילינו רשת ישראלית של קצירת איברי אדם לצורך סחר, מדינת ישראל תאסור על קצירת איברים. סחר באיברים, מנגד, יהיה מותר: רשת צרפתית שתפעל באופן שיטתי וגלוי תשלח לשימושנו כליות, כבד ולב אדם שנקצרו באלימות ובכפייה. אבל הי, כל עוד האיברים הנקצרים אינם ישראלים, אנחנו בסדר עם התופעה הזו ועם מימונה.
תארו לעצמכם שגילינו רשת להפקת פורנוגרפיית ילדים ישראלית, שכופה על ילדים לקיים יחסי-מין מול המצלמה לטובת סוטים שמבקשים לצפות בכך. המדינה תאסור מייד על הפקת חומרים כאלו בישראל, אך תאפשר לישראלים לקנות פורנוגרפיה שמופקת באין מפריע בצרפת. אז נכון שילדים נאנסים; אבל הי, לפחות הם לא משלנו.
הדוגמאות האבסורדיות הללו, איכשהו, נשמעות הגיוניות יותר מאשר זו של כבד אווז, משום שבאופן כללי, בצדק או שלא, חיי הישראלי בישראל חשובים לנו יותר מחיי צרפתי בצרפת, גופו של הילד הישראלי בישראל חשוב לנו מגופו של הילד הצרפתי בצרפת. האם חשובים לנו יותר חיי האווז הישראלי מאשר חיי האווז הצרפתי? או שמא חשוב לנו להפסיק לקדם את האכזריות?
כמו ילדים, חיות הן תמימות וחסרות הגנה. איננו יכולים לשלוח את משטרת ישראל לעצור את פיטום האווזים בצרפת. אנו יכולים, מנגד, להפסיק לקדם את הפיטום. הפיטום נובע מסיבות כלכליות: יש ביקוש, יש היצע. איננו יכולים לחסל את ההיצע במדינות זרות. אנו יכולים, מנגד, לצמצם אותו באיסור ייבוא. לאיסור כזה ערך כפול. האחד הוא פחות אווזים שיעונו בתעשיה. בעלי-חיים אינם מספרים, הם פרטים. כל אווז חש וכל אווז רוצה לחיות וכל אווז סובל. כידוע, כל המציל נפש אחת מעינויים, כאילו הציל עולם ומלואו.
התועלת השנייה מהאיסור היא אמירה ערכית מוסרית חשובה למדינתנו. טרם הגענו לשלב שבו אכילת חיות אסורה. אבל נוכח הכרה בנפשן ובערכן של החיות שלא כמוצר כלכלי גרידא, איסור ייבוא כבד אווז שולח מסר בדבר צמצום האכזריות, ומודיע בזאת שישנן פרקטיקות שאיננו מוכנים להוסיף ולראות על שולחננו. יש גבול לאכזריות, וחצייתו כחוק לא תתאפשר עוד בגבולותינו.
די לייבוא כבד אווז.

הכותב הוא מומחה למשפט פלילי, המכללה האקדמית צפת
תאריך:  12/06/2013   |   עודכן:  12/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 סחר באיברים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לאכזריות יש גבול
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
צביעות מקצועית
אלון פלג  |  13/06/13 09:10
2
הצימחונים משתלטים עלינו
המיעוט שולט  |  13/06/13 21:53
3
כותב מצוין-מאמר לענין
שמוליק אור יהודה  |  16/06/13 09:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אילן אשל
למרבה הצער, יש מגדלים שבוחרים ליהנות מפירות המחקר והפיתוח, אך לא רוצים להשתתף במשא של מימון המחקרים
חיים שטנגר
הפרסומים שפרסמה משטרת ישראל, אתמול, באמצעות דבריה, בכלי התקשורת השונים על כב' השופט, עידו דרויאן, מהווים - לכל הדעות - פרסומים שמטרתם לפגוע במעמדו של כב' השופט, עידו דרויאן והם מהווים דברי גידוף, לכל דבר ועניין, ואפילו אין הם מגיעים כדי קללות של ממש, בכל הכבוד הראוי
עירית לדרברג
בדרך כלל לא ניתן לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, רק במדינת ישראל לא תמיד כך הם פני הדברים, תשאלו חברים בהנהגת הציבור הערבי
מרדכי ליפמן
פרופ' פרידמן מורה על סל הפאשלות "המפאר" היום את מערכת בית המשפט. הוא מצביע לעברה באומץ וקורא בקול גדול: "המלך הוא עירום!" פעולה זו פותחת את המערכת לאור השמש ומאווררת אותה. ברור כי השינוי המתבקש והחיוני יוגשם רק כשייושמו התיקונים שמציע פרידמן
ראובן לייב
תספורת היא דרך פסולה בהחלט לחילוץ הטייקונים מן הבוץ ששקעו בו    חובות, נוחי דנקנר, צריך להחזיר - אתה ודומיך שחלבו את הבנקים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il