X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מושגים
אתר צבאי שעל-פי החשד משמש לניסויים בחומר הנפץ החיוני לייצור פצצה גרעינית
▪  ▪  ▪
פרצ'ין. אפשר להסתיר את הפיתוח הגרעיני

אתר צבאי שנחשד כמכיל חדר לבדיקות חומר נפץ מרסק ורכיבים נוספים הקשורים לפיתוח נשק גרעיני. בדוח סבא"א מנובמבר 2011 נמסר, כי מידע שהגיע ממדינות שונות מצביע על כך, שאירן בנתה בשנות ה-2000 כלי הכלה גדול לחומרי נפץ מרסק או חדר לביצוע ניסויים בחומר נפץ מסוג זה והידרודינמיקה. לאחר בניית המתקן הראו תמונות לוויין, כי סביבו הוקם מבנה גדול. צורת הבנייה הצביעה על כך שנעשה שימוש בחנ"מ במקום.
המתחם בפרצ'ין מיועד לייצור, פיתוח ומחקר של תחמושת, טילים וחומרי נפץ מרסק. במתחם יש מאות בניינים ואתרי בדיקה. הגיוני לנהל את פיתוח הנשק הגרעיני באתר זה, כי הוא מוסתר בין פעילויות הנשק הקונבנציונליות; פעולות הסתרה דומות נעשו ע"י מדינות אחרות. בתחילת 2012 ביקשו פקחי סבא"א לבקר במקום והאירנים החלו בעבודות הריסה נרחבות. נכון לאביב 2013, אירן מסרבת לאפשר לסבא"א לבקר במקום ואף החלה בבניית המקום מחדש.
לפי דיווחי סבא"א, אירן כנראה ביצעה שלושה סוגי בדיקות, למרות שסבא"א מעולם לא אישרה שהבדיקות אכן התבצעו. שלוש הבדיקות הנפוצות ביותר הן:
  • מבחן של סימטריה כדורית של הרכיבים הנפיצים של ראש הנפץ הגרעיני. המבחן יכול להכיל 70 ק"ג של חומר נפץ. המבחן לא דורש אורניום. סבא"א דיווחה, כי חדרי הנפץ במתחם מתאימים לביצוע מבחן מסוג זה.
  • מבחן שבודק את קריסת המעטפת הכדורית של חומר הנפץ כאשר הוא מכוסה באורניום. יועץ טכני של ISIS (המכון למדע וביטחון בינלאומי) העריך, כי בהתבסס על המיכלים בחדר זה והשימוש בחומר נפץ חזק, הפגז הכיל כ-50 ק"ג של חומר נפץ.
  • מבחן שבודק יצירת נייטרונים. מבחן זה הוא קריטי בנשק גרעיני, משום שהוא שמתחיל את תגובת השרשרת שמביאה לביקוע גרעיני ולפיצוץ עצמו. מטרת הניסוי היא לגרום להיתוך דאוטריום (מימן כבד) ולפרץ של נייטרונים שיכולים להימדד באמצעות מכשירים רגישים הממוקמים מחוץ לחדר. במבחן זה משתמשים בכמויות קטנות של אורניום ודאוטריום ובכמויות משתנות של חומר נפץ.
פרצ'ין דרום
פרצ'ין דרום הוא אתר המאובטח בנפרד וקיים חשד, כי נערך בו מחקר הקשור לנשק גרעיני ונערכים בו גם ניסויים לבדיקת החנ"מ הדרוש לפיתוח נשק כזה. בתחילת 2005 אישרה אירן לסבא"א לבקר במקום, לאחר מספר דחיות של הבקשה. פקחי סבא"א לא מצאו עדויות לבדיקת חומר נפץ הקשור לנשק גרעיני, אולם הביקורים היו מוגבלים ואירן לא איפשרה לסבא"א לבצע סט מלא של בדיקות באתר. באותו זמן, סבא"א לא ידעה על קיום החדר לבדיקת חומר הנפץ שנמצא במקום אחר באתר. בכל מקרה, הפקחים לא היו מבקשים לבקר בבניין המכיל את החדר, בהתחשב באופי חסר הייחוד של הבניין וגם בגלל כמות הבניינים במתחם.

תאריך:  16/06/2013   |   עודכן:  16/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
חסן רוחאני הוא אולי קיצוני ולא אולטרה-קיצוני, אך זה לא ישנה בהרבה את תוכנית הגרעין האירנית המובלת בידי עלי חמינאי. אם כבר, בחירתו עלולה לתת למערב ובעיקר לאובמה תירוץ להמשיך במדיניות הכושלת הנוכחית
איציק וולף
משרד החוץ הישראלי מביע ספק בתדמית המתונה שמציג נשיא אירן הנבחר, חסן רוחאני    בהודעה שפרסם משרד החוץ (שבת, 15.6.13) נכתב כי מדובר בנשיא חדש שנבחר מתוך רשימת מועמדים שאישר האיתוללה חמינאי, אחרי שפסל מועמדים שלא התאימו להשקפת עולמו הקיצונית
יואב יצחק
כך עולה מספירת כ-70% מפתקי ההצבעה    אם יצליח רוחאני לשמור על יתרונו מעל 50% לא יתקיים סיבוב שני    המועמד קליבאף הנתמך על-ידי חמנאי קיבל רק 15% מהקולות
אריאל י. לוין
המתקן המרכזי להעשרה בגז ומתחם להרכבת הצנטריפוגות
אריאל י. לוין
אתר שאירן מקפידה לשמור על סודיות ועמימות בנוגע לפעולות המתבצעות בו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il