X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם זה "עתיק" זה ודאי "עובד". האומנם? אין כל סיבה להניח שאנשים לפני אלפי שנים היו חכמים יותר מאיתנו היום
▪  ▪  ▪
תולים תקווה [צילום: פלאש 90]
מורה דרך
מדוע מה שחשבו אנשים לא יותר חכמים מאיתנו ובעלי הרבה פחות ידע משלנו מהווה סימוכין ומורה דרך למעשינו כיום?

בתקופתנו ניתן בבירור להבחין בתופעה מעניינת: עצם העתיקות של שיטת טיפול בגופנו מעניקה אותנטיות ועוצמת שכנוע עכשווית רבה. די לציין כי חומר מסוים הוא טוב לסימפטום מסוים מאחר שהקדמונים חשבו כך. טיעון כזה יוצג בדרך כלל כך: "צמח מסוים, אם שותים את נוזל עליו החלוטים, יהיה מצוין לחיזוק המערכת החיסונית. לראייה, הסינים במשך 3,000 שנה השתמשו בו כדי להקטין את הסיכוי לחלות". כאילו יש בזה כדי לשכנע: הסינים.(אקזוטי ומיוחד...) אלפי שנים (זה עתיק ולכן זה כנראה עובד...). "המערכת החיסונית" היא אחד הלהיטים, כמו גם כוח הגברא, פוריות, הזדקנות ועוד. הללו מצויים בבסיס התקוות והפחדים הגדולים ביותר של האדם, אך הם גם בלתי ניתנים לכימות ולהערכה אובייקטיביים. אם זה רק עתיק מספיק, אנשים יוציאו עליו כסף וזמן ויתלו בו תקוות רבות.
במחשבה ביקורתית משהו, ניתן לומר כי זוהי תופעה מוזרה אצל אנשים שמצופה מהם להיות בעלי חשיבה רציונאלית. זאת מכמה סיבות מצטברות: ראשית, הרי אין כל סיבה להניח שאנשים לפני אלפי שנים היו חכמים יותר מאיתנו היום. להפך - יש יסוד לטענה כי מבחינת התפתחות המחשבה בכל התחומים (מדעים, חברה ומוסר) עברה האנושות כברת דרך גדולה מאד מאז אלפי השנה האחרונים. יש גם כל הסיבות להניח, כי כמות הידע שעמדה לרשות האדם לפני אלפי שנה קטנה אלפי מונים מזו העומדת לרשותו כיום. נראה כי הדבר אפילו אינו דורש הוכחה. הרי לאנשי קדם לא היה מושג על קיומו של עולם רוחש חיים בממדים כה קטנים עד כי עינו של האדם אינה יכולה להבחין בהם. קדמונינו לא ידעו כי המהות הבסיסית שבה מתגלים החיים הוא התא החי וכי היצורים החיים, אלה שאנו כן מבחינים בהם, מהווים שיתוף פעולה מורכב של אותם תאים חיים. לכן הם רקמו תיאוריות "רפואה" שלמות המבוססות על תפיסת רוח-חיים ברמת היצור השלם בלבד. רוח החיים נכנסת, מתפקדת, זורמת "בגוף" באופן המתואר על-ידי התורות הללו ועוזבת את היצור המורכב השלם. לרוח חיים ביחידות החיים הבסיסיות (התאים החיים) אין כל אזכור. מדוע אם כן מה שחשבו אנשים לא יותר חכמים מאיתנו ובעלי הרבה פחות ידע משלנו מהווה סימוכין ומורה דרך למעשינו כיום? פליאה!
ממבט חטוף על ההבדלים שבין הישגי האדם היום באותם תחומים "מבוקשים" ובין אלה של התקופות העתיקות עולה תמונה בהירה של יתרון עצום "לחוכמתו" כיום. בלי להרחיב, ניתן לאזכר דוגמאות: תוחלת החיים לפני למעלה מאלף אלף שנה הייתה לפי הערכת המדע בסביבות 25- 35 שנה, ועוד לפני 500 שנה הייתה בין 30 ל-40 שנה (ובכך מוכללים ההישגים בהצלת יולדות ממוות בסיכוי גבוה, בחיזוק המערכת החיסונית, "ניקוי הגוף מרעלים" וכל כיוצא באלה), ההישגים המשמעותיים ביותר בחיזוק כוח הגברא הושגו רק לאחרונה על-ידי הביו-רפואה, והם טובים בהרבה מהישגי קרן קרנף טחונה למשל. ובאשר לסין כיום: תוחלת החיים בה דווקא נמוכה יחסית (מקום 49 בעולם).
על הטענה ההגיונית המתבקשת, כי אילו הייתה לשיקויים ולתרופות העתיקות יעילות מדעית מוכחת הרי חברות התרופות היו מזדרזות לחקור "ולהתלבש" עליהם וליצר מוצרים חדשים, עונים תומכי הטיפולים העתיקים, כי חוסר היכולת לרשום פטנט על פעילות החומרים שהיו בשימוש אלפי שנים מחסל את התעניינותן המסחרית של חברות הפרמצבטיקה בחומרים אלה. האומנם? התרופה המפורסמת אספירין, שנמצאת בקליפות עצים (למשל ערבה) הייתה בשימוש האדם כבר לפני אלפי שנה (בצורת חומר גולמי המופק מהצמח) ולמעלה ממאה שנה כחומר כימי נקי. זה לא הפריע לענקית התרופות באיֶר הגרמנית למכור תרופה זו ביותר ממיליארד דולר עוד בשנת 2007. זאת ועוד, שוק התרופות הגנריות (שאין עליהן פטנטים) בעולם הוא בהיקף של למעלה מ-80 מיליארד דולר בשנה! ענקית התרופות "טבע" היא בעיקרה חברה של תרופות גנריות כאלה. נראה אפוא כי התירוץ שחברות התרופות אינן מאמצות את הרפואה הסינית בגלל אי-יכולתן למכור את מוצריה תחת הגנת פטנטים, אין לו על מה לסמוך, בלשון המעטה.
אין הכוונה כאן לטעון כי ברפואה הסינית, המצרית או רפואה עתיקה אחרת לא יכול להיות דבר כלשהו שיש בו ממש. נהפוך הוא: הוזכר כאן האספירין כדוגמה ליעילות הפרמקולוגית של צמחים וּודאי תרבויות שעסקו בהתבוננות בהשפעת חומרים מהצומח, שמירת מידע ולימודו במשך אלפי שנים הגיעו לעיתים, למרות בורותם, גם למסקנות נכונות (אף כי ברוב רובם של המקרים אופן השימוש הבלתי מושכל בחומרים כאלה חיסל את פעילותם, כפי שמראה ר. קרדין בספרו "The Placebo Response and the Power of Unconscious Healing” (ע' 48). הכוונה כאן היא רק להפנות תשומת לב לכך שעצם טענת "העתיקות" של טיפול מסוים אמורה דווקא להתריע על אי-יעילות הטיפול יותר מאשר לגרום לנו לתת ליעילות כזו אישור אוטומטי.

הכותב הוא איש התעשיה הביוטכנולוגית בישראל וארה"ב, ואיש עסקים. כמו-כן הוא עוסק בקידום נוער מחונן ופופולריזציה של המדע לציבור הרחב.
תאריך:  18/08/2013   |   עודכן:  18/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי שרגיל
יש עמים שהופכים רוצחים ללוחמי חופש ויש עמים שהופכים לוחמי חופש לרוצחים (אשמדאי)
יובל ברנדשטטר
עכשיו יחליטו קובעי הטעם הטוב לא רק מיהו סופר אלא איזה ספרים נקרא
בעז שפירא
הכול עלום, הכול מעורפל, אין שקיפות, אין ראיות, אין טיעונים - אין דבר כנגדו יכול היה בעז להתגונן    במדינת היהודים בשנת התשע"ג - כמו במשטרים אפלים
יובל ברנדשטטר
בהסדר עם הפלשתינים נתחיל בכך שהערים היהודיות יהיו בטוחות ליהודים גם ברמה של מגרש משחקים, והדרכים בארץ תהיינה בטוחות ליהודים גם ברמת הצומת הבודד
קובי קמין
מתי כבר מישהו יחליט על כללי הטקס הנלווה לשחרור רוצחים כמחוות לרוצחים אחרים - ההודעה וההתנצלות, הפנים הרציניות, משיכת הכתפיים והמלמול חסר המשמעות בנוסח "לא הייתה ברירה, היו לחצים רציניים, גם לנו זה כואב..."
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
עד הסוף   /  מנשה שאול
קללת סיני  /  מרדכי קידר
ניקוי אורוות (מ"האחים")  /  מנשה שאול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il