X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
תעשיית החדשות משולה למולך ענק שאי-אפשר להשביע את רעבונו. אין לו כמובן זמן להמתין למה שיתפתח במערכות הבאות בסוריה. המולך דורש לדעת היום מי זכה במאבק ונחפז לקבוע כי פוטין עושה בית ספר לאובמה ואינו מחכה לראות אם אולי אובמה עשה בית ספר לפוטין ואולי איש לא עושה יותר בית ספר לאיש כי יש שחקן חדש בזירה וזה הקהל
▪  ▪  ▪
ברק אובמה, ולדימיר פוטין. מאויימים במידה שווה [צילום: AP]

ההיסטוריה מקדימה את כותביה ובוודאי את פרשניה. היא אינה מביטה לאחור כדי להשוות עצמה למה שכבר היה וכבר פורש וכבר ירד והועלה שוב אין ספור פעמים על שולחן ניתוחי הפוסט מורטם. אי-אפשר כמובן למחוק מספרי החוכמה את הפסוק "מה שהיה הוא שיהיה", אף על-פי שכל מה שיהיה אי-אפשר לו שכבר היה. ועל כן צריך לצפות כי הדרמה הבינלאומית המתרחשת בימים אלה מול עיני העולם כולו על הבמה הסורית, יזמן סביב לשולחן הוירטואלי של מומחי האקטואליה הגלובלית את טובי האנליסטים של העבר כדי לכפות על המציאות אותה אין הם יכולים להקיף את המאפיינים של המציאות שכבר חלפה מן העולם.
תעשיית החדשות משולה למולך ענק שאי-אפשר להשביע את רעבונו והוא תובע בשר האירוע עוד בטרם קרם עור וגידים. אין לו כמובן זמן להמתין למה שיתפתח במערכות הבאות בסוריה. אי-אפשר לו כלל לדון בשעת מעשה על המשמעות של איום צבאי שמחיש הטלת נשק דיפלומטי למערכה. הוא יבלע את האיום שלא מומש - ככשלון, מפני שהוא לא מומש. אין לו את היכולת להתבונן בצי אמריקני על חופי סוריה כפי שאולי מתבוננים בו הרוסים והסורים. הם רואים אולי כי הצי הזה נחוש לירות והם מקדימים רפואת שיחות למכת טילים. החדשות קצרות הרוח רואות כי האוניות לא ירו ומשכנעות את המולך הרעב כי אם לא ירו גם לא יירו.
כללי המשחק החדש
לא בטוח כלל כי טהרן לומדת מכך כי כל הנדרים האמריקנים הם בטלים ומבוטלים ולא יארע לה דבר אם תתחמש גם הלכה גם למעשה בנשק גרעיני. משביעים את המולך בנבואות כי טהרן, כפי שהיא מוכרת, לועגת לנשיא הפאציפיסטי שאפילו שהוא אומר קו אדום הוא נשאר עיוור צבעים. אך יתכן כי להפך, כי הם ראו את הצי הערוך לתקוף, ומאמינים כי כן יעשה אם ההסכמים לא יבשילו לפירוק הרעל הכימי ועל כן יירו גם על סוריה וגם על טהרן אם זו לא תבלום את שאיפותיה הניציות. המולך מעדיף לבלוע מיד את אמריקה רכת השילדה, התבוסתנית. הוא לא ממתין לברר אם לא אירע משהו חדש לחלוטין בעולם.
רוסיה אינה המעצמה שהייתה. בעבר, השאלה מי ימצמץ ראשון הייתה רלוונטית. היום? לא בטוח כלל ועיקר. אין לרוסיה יכולת להביא את ארצות הברית לכלל מיצמוץ. האינטרס שלה הוא להציל מתוך ההיערכות הגלובאלית החדשה את כבודה, את מעמדה, את החרדה שלה מפני האיום האיסלאמי על הממלכה שלה. היא אינה יכולה לאיים בירי כי היא לא תיאמן, ולכן היא תתמודד מול האיום האמריקני, בו היא מאמינה, באיום דיפלומאטי בו ארצות הברית מאמינה. זה לא היה עדיין. זה משחק חדש. זה אומר כי קונפליקטים גלובליים שהתנהלו על סף העימות הצבאי עשויים להתנהל בעתיד על סף האיום המדיני.
המולך דורש לדעת היום מי זכה במאבק. אבל הוא לא מבין יותר מה המאבק ונחפז לקבוע כי פוטין עושה בית ספר לאובמה ואינו מחכה לראות אם אולי להפך, אובמה עשה בית ספר לפוטין ואולי, וכנראה כך, איש לא עושה יותר בית ספר לאיש כי יש שחקן חדש בזירה וזה הקהל, הציבור והרשתות החברתיות. הדמוקרטיה הפצועה אומנם בכל פצע וחבורה המנויים בספרי הטראומות הרפואיות אבל הקיימת בכל זאת, ואינה נותנת לקברניטים מנדט לשלוח ילדים למות בשדה הקרב.
המולך לא רואה את המציאות החדשה
המולך עיוור. הוא אינו רואה כי סוריה אינה בסוריה עוד. היא בכל העולם כולו. היא באירופה. היא בארצות הברית. היא בעמי ערב. אסד יכול היה ללכת כל הדרך אל טבח אזרחיו והעולם, ציני וחסר אונים - תערובת קטלנית - כפי שהיה, לא ידע אם לעשות דבר ואיך לעשות דבר. אולם ברגע בו תקף בנשק לא קונבנציונאלי הוא הפך את האנושות כולה למעורבת, לא רק מפני רגישותה ההומאנית אלא מפני שתובנה כי אם נשק בלתי קונבנציונאלי בעולם בו אין יותר איזון בין המעצמות עובר בלא תגובה קולקטיבית חד-משמעית, עלול הנשק הזה לזלוג אל תוך כל מתחם מדינתי, והוא מאיים על אמריקה ועל רוסיה במידה שווה אף על-פי שהאינטרסים שלהן שונים. המולך לא רואה את המציאות החדשה הזאת. הוא רוצה חדשות עכשיו. החדשות עכשיו הן לדידו שמה שהיה הוא שיהיה. רוסיה הצארית או הסטאליניסטית שבה לכוחה. אמריקה המתבדלת, המוכה רפיון ליבראלי נסוגה למינכן של צ'מברליין. אלה הם כמובן הבלים. אבל המולך רעב.
צריכים להמתין למערכות הבאות של המחזה. הלקחים כאילו הנלמד הוא שאין לנו על מי לסמוך בעולם הזה אלא על עצמנו, הם סטריליים. ההיפך הוא אולי נכון יותר. אם רוסיה וארצות הברית והעולם כולו לבד מן הטרור הראדיקאלי שידו בכל ויד כל אדם בו, מגיעים למסקנה כי איום בכוח, אמין, נחוש, הוא נשק העידן הזה שכוחו גדול מכוח התקיפה הממומשת, אזי נשק ההסכמה הזאת הופך לבינלאומי ואי-אפשר לא להשתלב בשימוש בו, והלבד הוא בר סיכוי רק אם הוא ביחד.

תאריך:  17/09/2013   |   עודכן:  17/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלבד הוא בר סיכוי רק אם הוא ביחד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חוסר שליטה
באום  |  18/09/13 18:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מתקפה בסוריה
יורם אטינגר
אובמה משתף פעולה עם יוזמה רוסית לפיקוח בינלאומי שלא הניב פירות בצפון קוריאה ואירן, ובמקום פעולה מידית מסכים ללוח זמנים ארוך המשחק לידי רוסיה וסוריה
מתי דוד
האם עבור הגיגים של נאומי חזון נאיבים בברלין, פראג וקהיר? האם עבור החלום של מנהיגות העולם הנאור שילחם בטרור? האם עבור פייסנות והתקפלות לטובת האיסלאם הקיצוני? האם עבור שחקן במה ששיחק מנהיג של מעצמה?
מרק בריל
איציק וולף
סוריה פרסמה הודעת ברכה רשמית ראשונה על ההסכם שהושג בין ארצות הברית לרוסיה    "זהו ניצחון עבור סוריה ועבור ידידיה הרוסים"    המורדים זועמים על ארצות הברית: הודיעה שתפציץ וכשהגיע רגע האמת - היא פחדה
איציק וולף
התייחס להסכם הרוסי-אמריקני לפירוק סוריה מנשק כימי: ייבחן במבחן התוצאה כמו המאמצים למנוע מאירן נשק גרעיני    "על ההנהגה להבטיח קיום מדינת ישראל ולעתים לבחור בין רע לרע יותר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il