X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיום, במציאות של קיצוץ בקצבאות וחקיקה חברתית מצומצמת, כאשר המדינה אינה מאפשרת פתרון הולם לבעיותיהם של בעלי הקשיים הכלכליים, היא פשוט אינה מאפשרת את קיומה של הזכות לחיים בכבוד בתוככי גבולותיה
▪  ▪  ▪
גם מעמד הביניים סובל מפערים במיצוי זכויותיו הבסיסיות [צילום: AP]

על-פי נתוני עמותת לתת, במציאות הישראלית של שנת 2014 סובלות מרעב 532 אלף משפחות. נראה שאת צלחות חג הפסח הנוכחי, מילאו אותן משפחות במאמץ וכוח בלתי נדלה, וסביר מאוד להניח שללא הסיוע המסור של העמותות השונות, אף את החג הזה המשפחות לא היו צולחות בכבוד.
והאם בכך די לנו בימי חג ומועד? הרי לאחר חג הפסח מגיעים חג השבועות, ימי החופש הגדול, חגי תשרי... בין לבין הילד מגיע לבית-הספר וצריך לארגן לו איזה סנדביץ'. הו, מה יקרה אז, בזמני הריק שבין החגים, בהם היד המושטת לתרומה יורדת והמבט כמו נדמה בעיני התורמים והנדבנים כפחות רעב ללחם (או מצות).
לפני כמה עשורים היינו סומכים על העובדים הסוציאליים שיקשרו את אותן משפחות לפתרונות מידה של המדינה: מתן קצבה רלוונטית לאם החד-הורית או לאדם הנכה, פתרון דיור שיאפשר בתקציב כמה שקלים נוספים לרכישת מוצרי מזון, או פשוט קיום של מציאות כלכלית בה סך ההכנסה למשפחה מאפשר גם הוצאות נורמטיביות: דיור, חינוך, מזון ובריאות.
כיום, במציאות של קיצוץ בקצבאות וחקיקה חברתית מצומצמת, כאשר המדינה אינה מאפשרת פתרון הולם לבעיותיהם של בעלי הקשיים הכלכליים, היא פשוט אינה מאפשרת את קיומה של הזכות לחיים בכבוד בתוככי גבולותיה. הזכות לא לרעוב הופכת למצער לזכות להיות רעב. העובדים הסוציאליים עומדים זקופים אל מול קירות לבנים שכמעט ולא ניתן לשבור. החוק במתכונתו אינו מאפשר כמעט להעניק סיוע הולם ומשמעותי לפונים אליהם. בהדרגה ובאיטיות מתמדת, קומתם הזקופה של העובדים הסוציאליים הופכת לכפופה יותר. הביקורת הציבורית על עבודתם נשמעת ללא הרף, היד מופנית באשם והעפעפיים מצטמצמים בזעם בעוד הכלים העומדים לרשותם אינם מאפשרים כמעט סיוע ממשי בפועל. סיוע שמאפשר לא רק הקשבה אמיתית לפונה עימו נפגשים והבעת אמפתיה למצבו, אלא פעילות טכנית ומשמעותית לשיפור ושיקום של הפונה: השגת סיוע בשכר דירה, סיוע בפתרון חובותיו בהוצאה לפועל, קבלת קצבאות כפולות - הן של מזונות והן של נכות לאם או לאב החד-הוריים.
הביורוקרטיה ארוכה ומסובכת באופן אבסורדי, ואינה מאפשרת מציאת פתרון מיידי. החקיקה מצומצמת. הסיכוי למיצוי זכויות הולך וקטן, והזכויות המוגדרות בחוק, אם בכלל, הולכות ונעלמות בהדרגה.
האם מדובר רק באדם העני הנזקק לעזרה, הסובל כתוצאה מהכשל במתן משאבים? נראה כי גם מעמד הביניים סובל מפערים במיצוי זכויותיו הבסיסיות. הרשויות המקומיות פועלות בגמישות רבה בהתאם למיקומן הפיזי ולתקציבן הפרטי, ולאור זאת ניכרים באזורים שונים בארץ הבדלים משמעותיים בשירותים חברתיים הניתנים לכלל הקהילה.
מציאות המשאבים המצומצמת - כלכלית וחקיקתית - הקיימת בעולם העבודה הסוציאלית, גורמת לכך שהעובדים אינם יכולים לעמוד בדרישות שמציב להם המצב החברתי בארץ על הצד הטוב ביותר. העניין לא ישתנה כל עוד המקצוע לא יעמוד במדרג גבוה בסדר העדיפויות של המדינה - וזאת, בכדי לאפשר לאזרחיה פשוט להתקיים. ולאו-דווקא בחג הפסח.

הכותבת היא פעילה בעמותת עו"סים שינוי, וסטודנטית לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, ירושלים
תאריך:  05/05/2014   |   עודכן:  05/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נטע לנדאו
מדיניות הצמצום מנחה סיוע המותנה בעמידה בקריטריונים צרים, והופכת את הפונה אל השירותים החברתיים לאדם שאינו רק משולל משאבים, כי אם משולל יכולת בחירה    המדיניות הממשלתית מחליטה עבורו מה הוא צריך לאכול, מה ללבוש ולבסוף עליו להסתפק במה שניתן לו
חניאל פרבר
בחוגגנו את יום העצמאות ה-66 למדינת ישראל אין לך משהו סמלי יותר מאשר הציון של ראשית צמיחת גאולתנו המהווה המשך לדרך שהתוו לנו מנהיגנו לגאולתנו השלמה. קשר בל יינתק קיים בין העם לארצו
בלפור חקק
ביום ראשון, ד' באייר תשע"ד, 4 במאי 2014 הובלה למנוחת עולמים המשוררת לילי זלוף ז"ל    בשיריה הביעה געגועים לבּית בבגדד, לערשׂ זהותהּ בארץ הנהרות    היא חיה את תחושת הכותבים בין שתי המוֹלָדות    עם מותה היא נקברה במולדתה: ישׂראל
איתן קלינסקי
מה מניע את הטרור היהודי המשתולל תחת אפה של המשטרה, שלא הצליחה להעמיד לדין אפילו אדם אחד
אבישי איתמר
מי לא יודע שאין ארוחות חינם? למי לא קפאו הבהונות כי השמיכה תמיד קצרה? מי עדיין מאמין שעם מוסר אפשר לקנות במכולת?
רשימות נוספות
ואילו היינו ממשיכים לתעד את תולדות העם  /  חן ברכה
עו"סים שינוי  /  מאיה נחום
שיטת המאצ'ינג - למי זה טוב?  /  ע'אדה מג'אדלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il