X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בסיפור מקריית גת, כמו ברבים מהסיפורים בהם מעורבים קטינים, אין אשמים אלא קורבנות, קורבנות של החברה, של המדיה, של החינוך
▪  ▪  ▪
פרשת המין בקריית גת [צילום: מן הטלוויזיה]

פרשת האישה מקריית גת ששכבה עם עשרות נערים, הציתה מחדש את הטענות וההאשמות המופנות אל הרווחה - איפה הייתם? אם ידעתם, למה לא עשיתם כלום?
תחילה התמקדו ההורים של אותם נערים בשאלת האיידס ובצדק, אך כאשר עננה זו חלפה מעל לראשם, התפנו לשאלת האשמה, האם זה המשטרה? הרווחה? אולי העירייה? מי האשם האמיתי בכל הסיפור הזה? ואולי זו בכלל האישה, שייתכן שלוקה בנפשה וגמלה החלטה בליבה להדיח את נערי קריית גת התמימים ולהכריח אותם לקיים יחסי מין.
מאז אותו אירוע, הרווחה ורשויות החוק מתמסרות בתפוח אדמה לוהט שנקרא 'שאלת האשמה' בסיפור. הרווחה טוענת - "הודענו למשטרה והיא לא עשתה כלום" והמשטרה כמובן, טוענת ההפך.
אכן לרווחה ולרשויות החוק תפקיד מרכזי מתוקף חוק באיתור וטיפול באנשים בקהילה, במידה והם חושדים שמתקיים משהו לא כשורה. אם וכאשר יימצא כי הייתה התנהלות לקויה, אני מאמינה שהאחראים לכך צריכים לתת דין וחשבון ולהסביר מדוע לא פעלו כפי שהיו צריכים לנהוג. אך בעיניי מה שיותר מדאיג הוא לא שיח ההאשמות שמתנהל, אלא דווקא השיח שלא מתקיים בכלל - כיצד הגענו למצב בו מאות נערים מקיימים יחסי מין עם אישה, ואף לא אחד מהם שואל את עצמו האם יש פה משהו לקוי? האם יש פה משהו מעוות? האם מבחינת אותם נערים זה טבעי שמספר גברים יקיימו יחסי מין עם אישה אחת באותה עת? איפה אחריות השכנים שהצהירו שידעו מה קורה, אך לא רצו להתערב?
שאלה נוספת שלא נשאלה היא מקומם ואחריותם של ההורים בסיפור הזה. מדוע הם לא שאלו את בנם מה עשה באותו יום, עם מי בילה את אחר-הצהריים או מדוע הוא חוזר כל-כך מאוחר הביתה פעמים רבות.
נכון, קצב החיים התובעני בישראל וההתפתחות הטכנולוגית המואצת, מכניסים את ההורים למרוץ נגד הזמן ונגד גורמי השפעה אחרים על ילדיהם, כמו האינטרנט, שמתחרים בהורים בכל התחומים. זה קשה לדבר עם ילדך כאשר אתה נדרש לעבוד שעות רבות כל-כך, קל וחומר, במשפחות חד-הוריות. אך הקושי, לא מבטל את האחריות שמוטלת על ההורה. כי להיות הורה פירושו לא רק לדאוג לצרכיו הבסיסיים של ילדך לאוכל, קורת גג וביגוד, פירושו לדאוג גם לצרכיו הנפשיים ולחינוכו לאור ערכים חברתיים ואנושיים.
מכיוון שיותר מ-80% מבני הנוער צורך חינוך מיני דרך האינטרנט, מסרטוני פורנו, אז תפקיד ההורים הוא להוות קונטרה ולהסביר שהאינטרנט לא משקף את המציאות וגם לא את היחס כלפי נשים. כי במציאות כאשר אישה אומרת "לא", זה באמת "לא".
לאחרונה ישנה מגמה מדאיגה, שנובעת מהסיבות שציינתי לעיל, של קיום יחסי מין רבי משתתפים, בדרך-כלל של מספר נערים אל מול נערה אחת. זאת ועוד, במקרה של אונס אנו רואים שבקרב בני הנוער, גם אצל הבנות וגם אצל הבנים, האשמה היא כמעט תמיד של הנערה שפיתתה את הבנים והסיתה אותם לקיום יחסי המין. לעיתים, אחריות הגברים להבדל הבסיסי בין טוב לרע, נעלם כליל. כך גם ראינו במקרה האונס הקבוצתי האחרון, לאחריו הורי הנערים התראיינו לאמצעי התקשורת ולא רק שלא הכחישו את מעשי ילדיהם, אלא אף האשימו את הנערה בהסתה.
בסיפור מקריית גת, כמו ברבים מהסיפורים בהם מעורבים קטינים, אין אשמים אלא קורבנות, קורבנות של החברה, של המדיה, של החינוך. בעולם בו הכל קורה בקצב מסחרר ובני הנוער נתונים להשפעות רבות ממקורות חיצוניים, אסור שהאחריות לחינוכם וטיפולם תהיה מופקדת רק בידי אנשי המקצוע - העובדים הסוציאליים, המורים, השוטרים. אחריות זו צריכה להיות מערך משולב שכולל את כלל גורמים אלו, אך בראש ובראשונה של ההורים שהם בעלי האחריות הבלעדית לילדיהם. זה פשוט חייב להיות כך.

הכותבת היא סטודנטית לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן-גוריון, ופעילה בעמותת עו"סים שינוי
תאריך:  08/06/2014   |   עודכן:  08/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
ספר מתח צפוני נוסף (והפעם משבדיה), אלא שהמחברים פרסמו אותו לראשונה בשנת 1965 כאשר כל הסופרים הצפוניים אחריהם עוד לא כתבו כלל
אוראל עייש
במציאות של היום, אחד מכל ארבעה עובדים סוציאליים נזקק להשלמת הכנסה    בקרוב יפתחו הסכמי השכר, מי ייתן וכל העובדים הסוציאליים, אלו המופרטים ואלו שעובדים במוסדות ציבור כאחד, יקבלו הטבה בתנאים
יצחק מאיר
ברכם כולם, חיילים נגידים וקצינים מחופי נורמנדי מעתה ועד עולם
אביתר בן-צדף
מבצע "ויקטוריה" לחציית תעלת סואץ בעשרה ביוני 1970 הדגים פומבית את "מלחמת הגנרלים" במטכ"ל - שליוותה את מלחמת ההתשה    כשהכוחות עסקו עדיין בניתוק מגע ממערב לתעלה, תדרך הרמטכ"ל בר-לב את העיתונאים על כישלון המבצע    למי שרוצים - "ויקטוריה" היה "בקרוב" למלחמת יום הכיפורים, שממנה ואילך מכתיבה החרדה מפני קרבנות את המדיניות הישראלית, ומדכאת אותה
איתמר לוין
המשטרה פעלה כיאות כאשר בדקה במהירות את החשדות נגד בנימין בן-אליעזר, גם אם המתלונן רצה לטרפד את מועמדותו    הבחירות לנשיאות חייבות להתקיים במועד שנקבע, כי אחרת - הכנסת תנחית מהלומת מוות על חובת הציות לחוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il