X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם התהליך אותו אנו עוברים מילדות ועד שאנו הולכים לעולמנו, מאפשר להגיע לאמפתיה כלל? האם מופרך לטעון שבן 18 עם מדים ירוקים שנאלץ בעל כורחו להרוג ילד אחר, או ילד בן 15 שחברו הקרוב ביותר הינו מכשיר ריבועי ומתכתי ללא כל אינטליגנציה רגשית, לא יוכל בגיל 30 לעצור לאופנוען שמדמם על הכביש? תשובה היא שלילית - אני טוען שמי שכן יעשה זאת הוא יחיד סגולה בעמנו
▪  ▪  ▪
איפה האמפתיה? [צילום: AP]

מעניין לדעת כיצד המשיכו לנסוע בכביש עשרות אנשים כאשר ראו אופנוען זרוק על הכביש ללא תזוזה? מעניין עוד יותר כיצד ארבעה וחצי מיליון אזרחים במדינה ממשיכים כל יום בחייהם בידיעה שמיליון וחצי נותרים חיים בעוני? האם יש קשר בין השניים? האם המושג "אמפתיה" כבר פס מהעולם?
כששיחקתי כדורגל בבית-הספר היסודי מול כיתה ג'2 ונפלתי באופן מביך, כולם המשיכו לשחק ואני יצאתי מהמגרש כדי לא להפריע להמשך המשחק. כשדידיתי בצליעה החוצה אחד מחבריי צעק לי מרחוק "תרגיש טוב אה".
עשור לאחר-מכן אני חייל בן 18, ובמהלך מסע שאורכו כ-30 ק"מ התחלתי להקיא ונפלתי על הרצפה. שמעתי בקשר שאחד הקצינים אמר למ"כ "אני לא מחכה יותר משלוש דקות, תראה שהוא תקין וממשיכים".
ארבע שנים לאחר-מכן אני כבר עונד את הסיכה ומפקד על כיתה בעצמי. אחד מחיילי מבקש ממני לצאת הביתה לרגל חגיגות יום ההולדת ה-60 של סבתו. אני עונה לו שאין שום סיכוי, שאין מספיק חיילים בכוננות, ושלפני שהוא בכלל מגיע אליי, עליו לשאול את עצמו האם זה משקף את ערך הרעות בפלוגה.
כמה גדול הפער בין קורבן לבין מקרבן? אם היו אומרים לי שילדה שחווה כעת אלימות מצד הוריה, תשתמש באלימות כלפי ילדיה שלה בעוד 20 שנים, הייתי שולל זאת על הסף. אך האמנם הדבר כה תלוש? המחשבה שעם ישראל שהיה בגלות במשך כל-כך הרבה שנים ובעצם היה קורבן אל מול שאר מדינות העולם, יהפוך כעת למקרבן של עמים אחרים או מגזרים אחרים מעוררת זעם ותוקפנות. אך לא רחוקה מהמציאות.
כשל אמפתי משמעו, אי-היכולת לראות את המצב בו נמצא האדם שמולך. הגדרה זו אומנם ראויה, אך ברצוני להעמיק בה. לעניות דעתי, אמפתיה משמעה היכולת של אדם להיות מחובר לרגשותיו ולא להדחיקם, עד כדי שיהיה ביכולתו לזהות את אותו רגש אצל האחר ולהגיב מאותו מקום. אמפתיה היא שריר שמתעצב מתוך חוויות האדם לאורך חיוו, ומתוך האמפתיה שהפגינו כלפיו.
האם התהליך אותו אנו עוברים מילדות ועד שאנו הולכים לעולמנו, מאפשר להגיע לאמפתיה כלל? האם מופרך לטעון שבן 18 עם מדים ירוקים שנאלץ בעל כורחו להרוג ילד אחר, או ילד בן 15 שחברו הקרוב ביותר הינו מכשיר ריבועי ומתכתי ללא כל אינטליגנציה רגשית, לא יוכל בגיל 30 לעצור לאופנוען שמדמם על הכביש? תשובה היא שלילית. אני טוען שמי שכן יעשה זאת הוא יחיד סגולה בעמנו.
יש לנו מספר מצומצם של אנשים בחברה, או ליתר דיוק נשים, שלא מקבלות את המציאות המנוכרת כפי שהיא, שרואות את הכאב של כל אחד מהמיליון וחצי ה'נותרים'. הן בעלות רצון להצליח לאפשר לאחרים להרגיש את חוויותיהם, בכדי לאפשר להם להיות במקום שעוצר ולא ממשיך בכביש, בכדי לשנות. אותן נשים הן הפנים היפות של המדינה.

הכותב הוא סטודנט לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן-גוריון, ופעיל בעמותת עו"סים שינוי
תאריך:  09/06/2014   |   עודכן:  09/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אמפתיה זה 'פאסה', האמנם?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
איזו האדרה עצמית של הכותב
כולם נאצים?  |  9/06/14 17:45
2
לא זאת השאלה
קידי  |  9/06/14 19:35
3
איזה סלט עשה הסמולן
צייד נאצים  |  9/06/14 19:58
4
והדגנראט הכותב כאן יהיה עו"ס..
להקיא  |  9/06/14 21:50
5
כן פאסה
אהרון שחר  |  9/06/14 23:52
6
אם סטודנט לעבודה סוציאלית
כותב את הרפש   |  11/06/14 20:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבנר אביב
סיפור אהבה קומי בין מחסל מאפיה אשר מתאהב במחסלת אחרת של המאפיה, אולם סיפור אהבתם המפוקפק נתקל בקושי לא צפוי כאשר שניהם מקבלים משימה בלתי אפשרית - לחסל זה את זה. מתוך הסרט: הכבוד של פריצי.
איתן קלינסקי
לא ייתכן שבפתיחת המונדיאל לעיני רבבות צופים בטקס הפתיחה ולעיני מאות מיליוני מאזינים וצופים בשידורי הטלוויזיה לכל חלקי העולם ישמעו את שירו של מוחמד עסאף הפלשתיני
אפרים הלפרין
שוב כותרות של כבוד השר לפיד, שוב הוא הגה תוכנית ילדותית תוכנית מדינית בשלבים, אשר דומה מאוד לתוכנית שהגה לבנייה לצעירים, אוסף אינפנטילי של סיסמאות חסרות כל קשר וחסרות כל אחיזה ממשית במציאות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל – גם מהמותן – בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם – הסיר, חדלי-אישים, שקט וסופרת
עו"ד חיים שטנגר
אין אני תמים ואיני חושב שנחזור לימי הצניעות של הצריף של דוד בן-גוריון ז"ל, בשדה בוקר או לימי הצניעות שגילם הנשיא, יצחק בן צבי ז"ל. עם זאת קיים סף שאין לעבור אותו, גם אם אין החוק אוסר זאת, ברורות ומפורשות
רשימות נוספות
שאלת האשמה  /  נטע לנדאו
החזית החברתית של ישראל  /  אוראל עייש
מדוע בחרתי ללמוד דווקא עבודה סוציאלית?  /  מירי פרטוש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il