יוקר המחיה דוחק ופוגע במשק ובאזרחים - לאחרונה פורסם כי מחירי המזון בישראל גבוהים בכ-25% מהמחירים במדינות האיחוד האירופי ויש לפעול בהקדם להפחתת העלויות הללו עבור האזרחים. במקביל, הכריזה הממשלה על אימוץ המלצות הוועדה לבחינת משק הבשר והחלב הישראלי, שעיקרן פתיחת השוק לתחרות. זוהי בשורה טובה במיוחד לצרכני ישראל, המצטרפת לחדשות טובות קודמות מיישום הסכם
שמיים פתוחים ופתיחת התחרות בתחום התעופה וייבוא הרכב עליהם הכריזה הממשלה כבר קודם. יש לברך את הממשלה על קידום יוזמות להפחתת מיסים כגון ביטול המכס על ייבוא עגלים וכן פתיחת מכסות יבוא פטורות ממכס בהיקפים משמעותיים למגוון מוצרי חלב, כמובן תוך דאגה לזכויות המגדלים והיצרנים המקומיים שאולי ירוויחו פחות אך חשוב שלא ייעלמו מהשטח.
עוד עולה כי בשנים 2005-2013 עלו מחירי המזון בישראל בשיעור ריאלי של 16%, לעומת 1.8% בלבד במדינות האיחוד האירופי. רמת המחירים בישראל גבוהה בעיקר בענפים ריכוזיים או מתוכננים (כמו חלב, גבינות וביצים). הקטגוריה היחידה בה רמת המחירים בישראל נמוכה בהשוואה לרמה במדינות המפותחות היא ירקות ופירות. הממשלה צריכה לפעול להפחתת יוקר המחיה בתחום מוצרי המזון והצריכה בישראל ולשפר את רווחת הצרכן על-ידי הגברת התחרות בתחום זה המשפיע ישירות על האוכלוסיות המוחלשות ומעמד הביניים. יש ליישם המלצות בנוגע להעדפת יצרנים קטנים בחלוקת מכסות יבוא, לאפשר מתן הקלות לעסקים קטנים ובינוניים במכרזים ממשלתיים ובאשראי.
דן פרופר, יו"ר אסם האשים בעיקר את המיסים המוטלים עלינו וטען לאחרונה כי "יותר מ-25% ממחיר המזון נובע ממס. הרגולטורים יבינו בסופו של דבר שעודף רגולציה דוחף את המחירים מעלה. לדעתי זה עניין של זמן עד שהרגולציה תופחת ועד אז אנחנו באסם מסתכלים על השוק בחו"ל". מונחים חדשים נכנסו לאחרונה ללקסיקון ענף המזון שלנו כמו "קבוצת תחרות" ו"אזור ביקוש". אזור ביקוש הוא המרחב המיוחס לכל חנות של קמעונאי גדול, שבו תוגבל יכולתו להתרחב באמצעות סניפים חדשים. הממשלה צפויה לאשר לממונה על ההגבלים להגדיר את המרחבים, ולצורך זה הוא יוכל להתבסס על אומדן זמן נסיעה של צרכנים מהחנות הנבחנת או מרחקי נסיעה, גודל החנות ומיקומה לצורך הגברת התחרות בין הרשתות והסניפים בשטח.
יש המרחיקים לכת מקרב מנהיגי "מרד הצרכנים" המפורסם מלפני שנתיים וקוראים ל"צו שעה!" ל"קידום מהלך ה'כחלוניזציה' הנדרש בשוק המזון בישראל", ל"קידום רפורמה אמיתית בג'ונגל של שוק המזון בכל הקשור לעידוד תחרות אמיתית בשטח ולא בביצוע של שינויים קוסמטיים", לטענתם, מדובר בעידוד הסרת חסמים, בפירוק מונופולים והרחקת קבוצות ואינטרסנטים ממוקדי הכוח במשרדי הממשלה, הם היו רוצים לראות את מהפיכת מחירי המזון מיושמת בקצב של מהפיכת הסלולר של השר לשעבר
משה כחלון, לצערי, המציאות בתחומים אלה שונה וייקח זמן ליישום הצעדים שיסייעו למחירים הללו לרדת בצורה דראסטית מבלי לפגוע ולהעלים את היצרנים המקומיים, חשוב שהצעדים יבוצעו ויבחנו לאורך זמן בכדי להגביר את התחרות להפחית את המחירים הגבוהים אך לא להעלים את היצרנים המקומיים שלנו לחלוטין.
לדעתי, מהפיכת "קופיקס" שרק החלה לפני שנה תשפיע בהמשך על תחומים רבים במשק. מייסד קופיקס, גיל אונגר אמר שההתייחסות לקופיקס כמי שמוכרת קפה בזול זה "פקשוש": "אנחנו לא מוכרים קפה בחמישה שקלים אלא הכל בחמישה שקלים!!. קוקה קולה בחמישה שקלים, מיץ תפוזים שנסחט לידכם בחמישה שקלים, סנדוויץ' בחמישה שקלים וגם קפה. דהיינו יש כאן קונספט. יש כאן סיפור. יש בוודאי מקום לבתי קפה. זה שוק אחר. יש פה עכשיו הזדמנות לקנות קפה ומוצרים רבים בחמישה שקלים בלבד!.
מייסד נוסף אבי כץ אמר: "קופיקס נכון להבוקר עומדת עם 20 סניפים שמוכרים 50 אלף פריטים ביום. זה לא תקוות, זה לא חלומות, זו המציאות". בעקבות מהפיכת קופיקס נאלצו בעלי רשתות הקפה האחרות להוריד מחירים, אחרי "ארומה", גם רשת "קפה קפה" מורידה מחירים, אבל מכחישה קשר לתחרות שיצרה רשת קופיקס המוכרת את כל מוצריה ב-5 שקלים. לדוגמה: כריך חביתה שעלה 44 שקל ימכר ב-29 שקל. קפה בטייק אוויי ירד ל-8 שקל ועדיין מחירי הקפה והסנדוויצ'ים אצלם גבוהים יחסית לדרישות הצרכנים בשטח.
השבוע פורסם כי כ-5,000 איש הצטרפו בתוך שבועיים לדף המחאה בפייסבוק של קבוצת
הדקה ה-90 תחת השם "מנחיתים את המחירים" המתייחס למחירי המזון והמשקאות הגבוהים מאוד בנתב"ג. ייתכן שנכנסו למהלך זה גם שיקולים שיווקיים-עסקיים אחרים, אך כמי שעובר לעיתים קרובות בשערי שדה התעופה שלנו, גם אני נחשף למחירים מוגזמים של קניית כוס קפה וסנדוויץ' בעלות של 55 שקלים ויותר! כל אחד מאתנו המגיע לשדה התעופה 3 שעות לפני הטיסה שלו הופך ל"קהל שבוי" של הרשתות הזכייניות במקום ובלית ברירה נאלץ לשלם את המחיר המופקע הזה. היום פורסם כי מלחמות הקפה עולות מדרגה. רשת חדשה בשם "קופי אקספרס" שנפתחה לפני חצי שנה, זמן קצר אחרי רשת "קופיקס", ופתחה סניף בתל אביב וברמת גן בקונספט זהה לקופיקס, מורידה את מחיר הקפה ל-4 שקלים!!. ובמחירים זהים היא מציעה גם מיצים טבעיים, סנדויצים פנקייקס ועוד.
להיות קשובים ללב הצרכנים המסקנה העולה מההתפתחויות האחרונות בענפים הללו היא שאם בעלי רשתות המזון הגדולות ובעלי רשתות בתי הקפה המובילים לא יהיו קשובים מספיק לרחשי לב הצרכנים, הם יאבדו לקוחות רבים ועקב כך גם צפויים להפסיד כסף רב! לגבי מהלכי הממשלה האחרונים בתחום, לנו לא נותר אלא לברך על הצעדים הללו, שצפויים להשפיע לטובה על יוקר המחיה בתחום המזון ובכלל.
ועדיין, חשוב לזכור שהשינוי האמור להשפיע על מוצרי הבשר והחלב המהווים בסך-הכל כ-17% בלבד מסל המזון המשפחתי הממוצע, אינו מספיק משום שיתר 83 האחוזים סובלים גם הם מחסמי תחרות שרירותיים. לכן, יש לפעול להגברת התחרות בשוק המזון: להסדרת הפעילות בין הקמעונאים לספקים; להגברת התחרות באזורים גאוגרפים ולהגברת שקיפות המחירים בשטח בתחומי המזון, במקביל יש להמשיך ולפעול להגברת התחרות בתחומים נוספים במשק תוך הסדרת תנאי השוק ועידוד כניסתם של רשתות בינלאומיות אך במקביל גם לשמור על אחוז מסוים מנתח הפעילות הזו לטובת היצרנים והעסקים הקטנים והבינוניים בשוק המקומי.