X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
הקיץ הגיע ויחד איתו אחת התופעות המעיקות - פטריות בכף הרגל מה גורם להן להופיע, מה ההבדלים ביניהן, וכיצד ניתן לטפל בהן
▪  ▪  ▪
מי סובל מפטרת? [צילום: פלאש 90]

יש הרבה דברים טובים בקיץ: ים, בריכה, חופש ובילויים, אך ישנו דבר המתרחש בקיץ, שאיש אינו אוהב, וזו פטרת של כף הרגל, או בלועזית Tinea pedis.
התופעה אינה אופיינית דווקא לקיץ, אך כפי שתבינו בהמשך, מזג-האוויר הקייצי עלול לגרום להחמרתה. כמו-כן, העובדה שבקיץ נועלים נעליים פתוחות, הופכת את הבעיה לגלויה לעין, ורבים פונים לאבחון וטיפול בתקופה זו.

פטרת כף הרגל לסוגיה

פטרת בכף הרגל נשמעת לרובנו כתופעה אחת. בפועל ישנן מספר צורות בהן הזיהום עלול להתבטא, מבחינת מראה, מיקום בכף הרגל והסימפטומים הנלווים.
המופע הנפוץ ביותר של פטרת כף רגל הינו בין אצבעות הרגליים ונקרא בלעז Interdigital. פטרת זו מתאפיינת באודם, קשקשת, סדקים ומסמוס של העור ולרוב מלווה בגרד. תתכן גלישה גם לעור שבצידי הרגליים או לכף הרגל. בנוסף עלול להיווצר גם זיהום חיידקי, ובמקרה זה יש צורך בטיפול אנטיביוטי בנוסף לטיפול אנטי פטרתי.
מופע נוסף הוא היפר-קרטוטי, או Moccasin type, המתבטא בעיבוי של כף הרגל עם אודם, קשקשים וסדקים. הפטריה יכולה להופיע על כף רגל בודדת או שתי כפות הרגליים ולרוב מדובר בבעיה ממושכת. ייתכן גם מופע דלקתי או inflammatory. מדובר בפטריה המופיעה כשלפוחיות בכף הרגל, ועלולה לגרום לתגובה עורית גם באזורים אחרים בגוף. דומה במובן הזה הוא המופע המכוייב, או Ulcerative המתבטא בקילוף שטחי של העור ובכיבים בין אצבעות הרגליים, ולרוב מלווה בזיהום חיידקי משני. מופע זה עלול להופיע במצבים של בעיות במערכת החיסון או סוכרת.

מי סובל? ולמה דווקא בקיץ?

זיהום פטרתי של כף הרגל שכיח יותר בקרב גברים ונפוץ יותר במבוגרים לעומת ילדים. בעונת הקיץ תיתכן שכיחות מוגברת של פטרת בכף הרגל, שכן החום והזיעה יוצרים תנאי סביבה המתאימים לשגשוג הפטריות.
הבעיה מוחמרת בחיילים, אשר נועלים נעל סגורה שעות רבות ביממה, תוך פעילות גופנית אינטנסיבית ולעיתים ללא אפשרות לרחצה יומית של כפות הרגליים או להחלפה של גרביים. בקרב חיילים קיימת גם תופעה של פטרת במפשעות הנובעת גם היא מחום, לחות וחיכוך באזור.
סיבה נוספת להדבקה בפטרת כף הרגל, היא הנטייה של אנשים רבים ללכת יחפים באזורים ציבוריים כגון: בריכות ומלתחות, שם קיימים תנאי לחות המתאימים לשגשוג הפטרת.

חשוב לאבחן - ולטפל

על-מנת להימנע מהידבקות בפטרת של כף הרגל, מומלץ במקומות ציבוריים לנעול נעל או סנדל, כך שכף הרגל לא תבוא במגע עם משטחים משותפים. יש להקפיד על ייבוש של כף הרגל, במיוחד בין האצבעות, ולנעול נעל מרווחת ומאווררת. כאשר נועלים נעל סגורה בקיץ, יש להשתמש בגרבי כותנה הסופגות זיעה ומומלץ לכבס גרביים בטמפרטורה של 60 מעלות לפחות.
במקרה של חשד לפטרת כף הרגל, ראוי להתייעץ עם רופא עור. האבחון והטיפול חשובים מאוד, זאת על-מנת למנוע הדבקה של ציפורניים או אזורי גוף אחרים, כגון כפות הידיים (בדרך-כלל הדבקה של כף היד המשמשת לגרד של כפות הרגליים) וכן למנוע זיהום חיידקי משני. זיהום חיידקי עשוי להיות מוגבל לכף הרגל או אף להתפשט לשוק. מקרים אלו יטופלו באנטיביוטיקה, לעיתים דרך הווריד.
בסובלים מסוכרת חשיבות מיוחדת למניעה ולטיפול מוקדם בפטרת של כפות הרגליים על-מנת למנוע סיבוכים. לאוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה לפטרת של כף הרגל, וללא גישה זמינה לשירותי רפואה (כגון חיילים) מומלץ להצטייד מבעוד מועד בתכשירים אנטי-פטרתיים לשימוש בעת הצורך.
במידה והבעיה אינה חמורה, ואינה דורשת טיפול מורכב, קיימים טיפולים זמינים ללא מרשם רופא. אחד מהם הוא קנסטן קרם של חברת באייר, המכיל חומר פעיל בשם קלוטרימאזול. זהו תכשיר רחב טווח לטיפול בפטרת העור בכלל וכף הרגל בפרט והוא יעיל לסוגי הפטריות השונים ללא תופעות לוואי בשימוש מקומי. יש להדגיש, כי בכל מקרה בו אין שיפור בסימפטומים בטיפול מקומי יש לפנות לבדיקת רופא.
במקרים קלים של פטרת כף הרגל, הטיפול הוא פשוט, דורש מעט תשומת לב ומשמעת עצמית. התוצאה היא שפטרת כף הרגל נעלמת ואנו יכולים ליהנות ממראה אסתטי של כפות הרגליים ומשיפור באיכות החיים.

הכותבת הינה רופאת עור מומחית, רופאה בכירה בבית-החולים בילינסון ובשירותי בריאות כללית ויועצת למותג קנסטן קרם לטיפול בפטרת כף הרגל ושפשפות
תאריך:  02/07/2014   |   עודכן:  02/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פטרת בכף הרגל: כך תטפלו נכון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
איך מתפטרים מפטרת ציפורניים ?
חשדנית  |  4/07/14 10:13
 
- מה זה "גדולה"?מה ריכוז הכלור? ל"ת
תודה,חשוב מאד!  |  5/07/14 23:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
המסעדה המובחרת, הממוקמת בכיכר קדומים ביפו, מציעה לסועדיה מעדנים קולינריים מן השורה הראשונה, והיא מומלצת בכל פה למיטיבי-טעם, שאינם מוכנים להתפשר על סתם ארוחה
זכי הלר
עם תחילתן של חופשות הקיץ, להלן המדריך המלא להורים: כך תשמרו על הילדים בחופשה
הרצל חקק
דוד לביא ליווה את עולם המקובלים כעיתונאי וכחוקר, שכן חש כי הקבלה כובשת לבבות, נכנסת בדלת הראשית ללב ההוויה הישראלית    האוסף כולל תפילות שאסף מרחבי העולם, ולשם כך נצרך ללוות מקובלים במסעותיהם בקהילות שונות
עליס בליטנטל
ג'ונתן הארווי הצליח לממש במחזהו "Beautiful Thing" שתי מטרות: להסב את תשומת הלב לבעיות גיל התבגרות, ולהאהיב עלינו את צמד הנערים, שתוך כדי התבגרותם מגלים את מהותם, זהותם המינית, ובכך מתחברים להורים, למשפחה ולחברה
אורנה הראל
העיסוק בספורט מסייעת לאנשים חריגים בכלל וביניהם גם האוטיסטים בדרגות השונות, לשפר את הדימוי העצמי בכך שהם מצליחים לבצע תרגילים שונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il