X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ביקורת: "הקמצן"

לא דקלומים פואטיים

הקמצן של מולייר, בתיאטרון הבימה, משיב נפש ומרנין בימים טרופים אלה ההצגה העשויה בידי צוות יוצרים משובח
▪  ▪  ▪
טלי אורן ויעקב כהן [צילום: ז'ראר אלון]
אביב, עידן ויעקב כהן [צילום: ז'ראר אלון]

אין כמו קומדיה כה מוצלחת כדי לשמח ולענג את הצופים בימים אלה. תיאטרון הבימה מעלה את הקלאסיקה של מולייר (1622-1673) – והצחוק השופע מטובל בביקורת נוקבת על תאוות הבצע של הרפגון, על אנוכיותו והתייחסותו העריצה לכל באי ביתו וילדיו כאל סמרטוטים.
יעקב כהן בדמות הרפגון הזקן, שעל בימת "הבימה" שמזכיר בחזותו את בן-גוריון, חי את הטקסט הגאוני הישיר של מולייר, אותו תרגם מחדש אלי ביז'אווי. הטקסט שלא-בחרוזים, זורם בקלילות מפיו, והתנועה של יעקב כהן זורמת כמו שטף דיבורו, כמו גם מלאכת התנועה שנוספה לכל שאר הדמויות, מעשי ידי שרון גל ושל הבימאי אילן רונן, מה שמעניק קצב להצגה ומרתק את הקהל.
אין אלה דקלומים פואטיים בשפה גבוהה של מחזאי קלאסי מקובל. כי גם למולייר הייתה זו הפעם הראשונה שכתב בפרוזה. לכן הלקח הנלמד מהמחזה נקלט היטב. הבימאי, כשבחר למקד את התפאורה של שני טור בדלתות מעוצבות רבות, הנעות ונעלמות לפי הצורך בחלל הריק, מדגיש את אפיונן של הדמויות, שמהוות כמו מראה לחולשות האנושיות הקיימות בתוכנו.
הקמצן העריץ הרפגון המשליט שררה במשרתיו תוך הטלת פחד עליהם, חולה במחלת החשדנות, הוא חושב שכולם גונבים ממנו. הסצנה האלמותית בה הוא מתחקר את משרתו הנאמן לה פלאש (דניאל סבג הנפלא) ומבקש ממנו להראות את ידיו, ואח"כ "את השניות", גורם לי לדמוע מצחוק בכל פעם שאני צופה במחזה. כך גם מרגש יעקב כהן בקטע בו הוא בוכה על אבדן כספו (באמת) שנגנב.
עידן אלתרמן בתפקיד "מסייה ז'אק"- הנהג והטבח כאחד של הקמצן, מגיש משחק ממש מזהיר. כל סצנה במחזה מצחיקה אימים, כמו הקטעים של השדכנית פרוזין (טלי אורן באחד מהטובים בתפקידיה), כשהיא משכנעת את הזקן שהכלה הצעירונית שהוא חושק בה ממש מאוהבת בזקנים בלבד. במיוחד בקרחים.
אך דא עקא: בנו החמוד של הרפגון, קליאנט (אביב אלוש יפה התואר ומחמד העין) מאוהב במריאן – נשוא מטרתו של אביו. בעוד בתו של הרפגון אליז (רינת מטטוב, בתפקיד קטן למידת יכולותיה), מאוהבת בבחור צעיר ונאה (עידו ברטל) המתחפש ל-ולר, משרתו של הרפגון. זאת – כדי לרכוש את לב האב הקשוח. הזוג קליאנט-מריאן מתכנן להינשא ולטרפד את נישואי האב לצעירה היפה (נלי תגר). כל התכנונים, התחמונים, וחילופי הדברים בין הדמויות הם ליבה של הקומדיה, שאין כמותה מאז ועד היום.
ההצגה העשויה בידי צוות יוצרים משובח, כשבין השחקנים בולטים הכוחות הצעירים המוכשרים שמהווים אתו עתיד התיאטרון – כמו דניאל סבג המדהים ביכולותיו, אך חסרה הקפדה על היגוי ברור של כמה שחקנים. המוזיקה של אורי וידיסלבסקי נעימה ומשתרגת במתרחש.
לסיכום – היא חוויה מאוד נעימה ומשמחת לבב אנוש, כך שמומלץ לרוץ ולצפות בה. כדי לא לגרום להצגה להתאחר, ושלא לקלקל את קביעת תחילת ההצגות בהבימה לשעה שמונה, מעשה ברוך מאוד כשלעצמו - כדאי להקדים על-מנת לתפוס מקום חניה בחניון מתחת לכיכר הבימה.

תאריך:  12/07/2014   |   עודכן:  13/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
מזכ"ל הסתדרות המורים יוסי וסרמן התייעץ עם עו"ד רונאל פישר בדבר הטענות נגדו שהועלו בסדרת תחקירים שפורסמה בעיתון ישראל היום    וסרמן הביע את חששו מחקירה משטרתית בשלושה עניינים שלא פורסמו בתחקירים    זמן קצר לאחר מכן (פברואר 2014), אוי להפתעה, נעצר וסרמן ונחקר בדיוק באותם שלושת העניינים שפתח בפני פישר    פישר זכה מן ההפקר, סיפר לוסרמן על קשריו האישיים עם החוקרים, וכדי "לחלצו" ולרכך את מסקנות החוקרים דרש וקיבל שכר טירחה בסכומי כסף גדולים
יואב יצחק
עפר נמרודי העביר חבילה גדולה של שטרות (כ-200-150 אלף ש"ח) - כספים שחורים שהושגו בעבירה, לידיו של עו"ד יוסי כהן    העברת הכספים שפרטיה מתועדים בידי News1 בוצעה בשירותים הצמודים לחדר-משרדו של כהן בתל אביב    המשך יבוא
אלעזר לוין
חברה בראשות שני הצעירים, בני 33 ו-29, עשויה לרכוש 47% מחברת הביטוח הפניקס    פעילות הביטוח שולית - עסקיהם מרוכזים בנדל"ן    נכנסו לחברה אחרי שאביהם הורשע בפלילים    יהושע שותף בחברת ביטוח הבריאות החדשה אוסקר
טובה ספרא
תידרש יצירתיות שתתאים לתנאים המשתנים, למצוא פתרונות שיאפשרו לנו חיים נורמליים במציאות לא נורמלית. הבעיות בשכונה ימשיכו להשפיע
בעז גאון
מסע מרתק לחיפוש תשובה לשאלת מות המותג "שלום" בציבור הישראלי. עוד בפרויקט השלום המיוחד של ליברל: טורים, ניתוחים וסיפורים מאת טוני בלייר, ציפי לבני, יעקב פרי, אבי בניהו, נדב איל, שלום ירושלמי, עמנואל רוזן, אוהד חמו, מנחם גשייד, אמנון לורד ואורי אבנרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il