X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

מי שחושב שהמשטרה לא פעילה - טועה. עכשיו התבשרנו שמזה כשנה היא חוקרת חשד להלבנת הון. כבר עצרו 22 פקידי בנק לחקירה, התקשורת מודיעה שמחפשים עד מדינה. לפי הרעש התקשורתי לא היה מפליא אותי אם זה ייגמר בלא כלום או במקרה הטוב בעבירה טכנית, כמו שיבוש הליכי חקירה. אמנם מדובר על חשודים בפשע, אבל יש להניח שהם לא טיפשים. וגם אם כן; האם טיפשות היא עבירה פלילית?.
החקירה, כפי שפורסם, עוסקת בכספים שהועברו מחו"ל. וכאן לא ברור מה יכולה המשטרה שלנו לעשות. ונניח שיש חשד שמקור הכספים בפשע, במובן שמדובר על כזה שנעשה בחוץ לארץ, האם משטרת ישראל אמנם מאמינה שהיא תוכל להוכיח זאת?.
ואם יקרה נס ויהיו למשטרה הוכחות, אז מה? ברור למישהו שניתן להעמיד לדין את החשודים? זה בכלל עבירות שנעשו (אם) בחו"ל. על סמכות שיפוט לא שמעתם?.
נראה כי גם המשטרה בעצמה לא כל כך מאמינה ברצינות הפעולה. סימן לכך - הפרסומים. קראנו באיזה סניף, בדיוק, מתנהלת החקירה. כמה פקידים נחקרים, ואפילו מי. אין איפול על מי נפל חשד. זה אולי טוב לכלי התקשורת - זו לא דרך לאתר פושעים. על פניו, נראה שהמשטרה מעוניינת בפרסום. לחקירה, רצינית, זה לא עוזר.
שאלה רצינית יותר היא מה עלות חקירה בזאת. אין לי תשובה אינטליגנטית. המשטרה לא טרחה להודיע. אני מניח שאפשר להגיד על פעולה זו הרבה דברים, אבל לא שהיא זולה. מאחר ולא שמענו על תקציב מיוחד, נפרד, לפעולה זו עלינו להניח שזה ממומן מתקציבה השוטף של המשטרה. בנקודה זו יש שתי בעיות חמורות. ראשית, זה למעשה בניגוד לחוק, תקציב נותנת הכנסת, ולא מטה המשטרה. גם אילו היה מצליח האחרון לחסוך בפעולותיו האחרות (ולפי טענותיו החוזרת, אין אפשרות); אין היתר להשתמש בעודפים לצרכים אחרים. העברות מתקציב לתקציב, גם הן סמכותה הבלעדית של הכנסת. עכשיו יש למשטרה מטלה חדשה, נוספת, והיא לחקור מי אשם בהפרת חוק התקציב.
השרות שהמשטרה נותנת לאזרחים בישראל הוא מתחת לכל ביקורת.(ראה גם את דברי מבקר המדינה "בכבישים שוררת הפקרות; אין הגנה לאזרח מפריצות" Nfc מיום 8.3). אם המשטרה משתמשת בתקציבה, למשימות שאינן בטחון פנים, כמו 'מלחמה' בפשע הבין לאומי; היא עוברת על חוק התקציב. תפקידה הוא בראש ובראשונה בטחון פנים, למטרה זו ניתן לה תקציב. כדאי לבדוק אם אין בפעולות, של העברת כספים ליעדים אחרים, עבירה שיש מי שצריך לתת את הדין עליה. יתכן בכלל שניתן לאזרחים לתבוע את המדינה על נזקים שנגרמו ממחדלי המשטרה שלה. (אולי רצוי לאפשר גם תביעות ייצוגית בנושא).
תקצר היריעה מלפרט את כל הנזקים שצמצום פעולות המשטרה גורמים לנו. מדובר על נזקי חיים בריאות וגוף, נפש, רכוש ועוד. מדובר על נזק לאזרחים. יש גם נזקים לתאגידים, שמבחינות רבות, משמעותן הכלכלי דומה לזו של האזרחים. שונה המצב כשהנזק נגרם לסקטור הממשלתי. כאן אפשר למדוד, במישרין, את התועלת של השקעת משאבים במניעת פשע; לעומת הנזק שנגרם לתקציב על-ידי הפשיעה. נדגים זאת להלן בקצרה.
הפשיעה גורמת להוצאה תקציבית מיותרת, עצומה. למשל, הונאת הביטוח הלאומי תוך קבלת קצבאות שלא כדין. ומדובר, כנראה על מאות מיליונים מדי שנה. אפשר בקלות יחסית, לחשב כמה כדאי להשקיע במניעה בתחום זה. ולא רק בצד ההוצאה. הפשיעה גורמת לאובדן הכנסות למדינה. הברחות סחורה מקטינה ההכנסות ממסי יבוא, קניה ומע"מ. גם כאן החשבון של התועלת הכלכלית, במלחמה נגד העבריינים הוא די פשוט. (אולי לא כל כך קל). גם בנושא הכלכלה השחורה כדאי לעשות סדר, אולם אני מבין שזה, בעיקר, נעשה על-ידי מינהל ההכנסות.
ההתמודדות בפשע, כשזה פוגע ישירות בקופת המדינה, כדאית כלכלית. אין למעשה, בעיה תקציבית עקרונית. כשזה נעשה בשיטות, אמצעים ופרופורציות נכונות זה כדאי. ההשקעה היא יחסית, קטנה והתוצאות, לאין ערוך גדולות.
האזרחים נפגעים ממגוון פעולות פשע. זה נוגע מעשית, לכמעט כל תחומי החיים. כולל בין היתר גניבות, הונאות, פריצות, מעשי שוד, אלימות, סכסוכי שכנים ועוד. למרות שכאן לא תמיד, ניתן להראות נזק ישיר למדינה; אין אפשרות להימנע מהקצבת אמצעים למלחמה בתופעות. ראשית, מדובר על עסקי נפשות, יש גם הרוגים ולזה כל מחיר אינו יקר. חוץ מזה, המדינה חייבת לביטחון אזרחיה. מסיבה זו צריכה המשטרה להימנע לחלוטין, משימוש בתקציביה לפעולות אחרות; שפוגעות בשמירת הביטחון הבסיסי. גם גניבת רכב גורמת להרוגים, כשהוא משמש למעשי שוד או לביצוע פיגועים, לדוגמה. אין לכם מושג מה מספר הנהרגים בכבישים שנגרמים מחוסר פעילות, מספקת, של המשטרה. הדעה, וסימנים רבים, נותנים מקום לחשוב כי הרבה מאוד.
דרוש פיקוח הדוק, במשטרה ועליה , על שימוש באמצעים למטרות שלהם הם תוקצבו. אנו צריכים בטחון אישי.

תאריך:  11/03/2005   |   עודכן:  11/03/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי דורון, ירון טיקוצקי, לימור סיון
נסים ישעיהו
נראה היה קצת מוזר שאת עקירת היהודים מבתיהם והחרבת ישוביהם, קבעו לימי בין המצרים, ימי הזכרון והאבלות על עקירות וחורבנים קודמים; מה, אין להם שום רגישות היסטורית?
מיכאל שרון
יובל ברנדשטטר MD
מדינת ישראל מגלה כי יהודה הונתה אותה והקימה בארץ ישראל את מדינת היהודים
פנחס (פיני) פישלר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il