X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
יהודית מליק-שירן משוררת, סופרת ופובליציסטית "בת אור" הוצאה לאור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הספר עוסק בדילמות לא פשוטות האם חולי נפשי יכול לקיים חיי משפחה תקינים? האם אפשר לחיות עם התעללות רגשית? איך אפשר לחיות עם אלכוהליזם? מה קורה בחייהן של נשים מוכות והאם הן יכולות להתלונן על בעליהן? האם אפשר להתגבר על הפחד הזה של בעל מכה?
▪  ▪  ▪
לומר "אני אישה מוכה" [צילום: פלאש 90]

כוחה של משאלה להדהד בזמן לא צפוי וברגע לא נעים ולנסוך על המביע אותה שלווה וביטחון. "תבקשי חזק, בתי ומשאלותייך יתגשמו" (עמ' 297).
ספרה הראשון של הסופרת רחל גבריאל הוא ספר תיעודי. ספר המתעד את קורותיה של יעל בת זקונים למשפחה דלת אמצעים בתל אביב, שמפאת קשייה הכלכליים של הוריה התחנכה בפנימייה דתית ובסופי שבוע התארחה בבית המשפחה. בסמוך ליום הולדתה האחת עשרה קיבלה מאמה שרשרת זהב המעוצבת בלב הנפתח שבו הוכנסו תמונת האם ותמונת הבת. קשר אמיץ היה בין האם לבתה. קשר שמילא את שתיהן באהבה גדולה. מותה הפתאומי של האם ריסק את כל המשפחה. אחיה הבוגרים מוצאים מפלט בבחירותיהם ועוזבים את הבית. יעל שגדלה באווירה מנוכרת וללא אהבה מגלה כמה החוסרים האלה כואבים לה כשאף אחד מבני משפחתה לא מגיע לכבד אותה בנוכחותו במסיבת הבת מצווה שלה. ולכן בבגרותה היא נאחזת בכוח באהבה הראשונה המזדמנת בחייה, גם כשזו מתגלה כאכזרית ואלימה.
בעיות העולות מקריאת הספר
הספר עוסק בדילמות לא פשוטות האם חולי נפשי יכול לקיים חיי משפחה תקינים? האם אפשר לחיות עם התעללות רגשית? איך אפשר לחיות עם אלכוהליזם ? מה קורה בחייהן של נשים מוכות והאם הן יכולות להתלונן על בעליהן? האם אפשר להתגבר על הפחד הזה של בעל מכה?
תלישות וכמיהה לאהבה
האלימות הרגשית אותן חוות הדמויות הנשיות בספר הזה, לובשת צורות שונות אך מטרתן אחת: שליטה המחבלת בכבוד העצמי ובתחושת הערך העצמי של האישה. פגשתי את היחס הזה לענת כאשר גידי מכריח אותה לעבור הפלה. כאשר גידי מפליא ביעל את מכותיו וגורם לחבלה חמורה בגופה ולאובדן עוברם. פעמים רבות קורה שהאישה אינה מבחינה כי הביקורת הקבועה של אנשי הקיבוץ מסמנים בעיה. עקרת הבית מוצאת הפוגה בשעות שבעלה יוצא לעבודתו. הפגיעה הרגשית נחווית בכל פעם מחדש, אפילו לפני שגידי הבעל חוזר לביתו.
עצם הזיכרון ותחושת הפחד מכאיבים. הבית נתפס כמקום חסר-שמחה ומלא מתח. האלימות הרגשית, המתחילה מהשפלה חוזרת ונשנית של יעל, גורמת לטראומה רגשית. גידי כולא אותה בבית. לא מרשה לה ללמוד וטרינריה, לא מרשה לה לצאת מהבית, אף כי אין היא ניזוקה באופן פיסי, היא מאבדת את האמון בעצמה ואת הכבוד העצמי ונותרת, למעשה, מרוקנת מעצמיותה. היא מעבירה את השליטה על חייה לגבר המדכא אותה ונעשית חסרת-אונים. זה מה שקורה ליעל שכל כך רצתה תשומת לב, כמהה לאהבה והגבר הראשון שהציעה לה אותה לקח את תומתה בתחבולות ובעורמה. גידי מתייחס אל יעל כפי שאביו האלכוהליסט התייחס לאמו. הוא רדה בה והפליא בה את מכותיו עד שעזבה אותו עם ילדיו. גידי הוא אלוף המניפולציות.
אין זה משנה עד כמה יעל מתאמצת, חוסר יכולתה לרצות את בעלה אינו נתפס על ידו כתוצאה של דרישותיו הבלתי-סבירות, אלא כתוצאה של חסרונותיה וכישלונותיה. השגיאות שהיא עושה מנופחות מחוץ לכל פרופורציה ומסתכמות בכך שהבעל משיג את מבוקשו: שליטה מוחלטת באשתו. הוא מדכא את רגשותיה ושולט בה. הסבל הנורא שחווה יעל ואישפוזיה הרבים בבית החולים מעידים שסביבתה האוהבת לא מסוגלת לעצום את עיניה ומוכנה לסייע לה בכל דרך כדי לשקם את חייה.
יחסי תוקף -קרבן
הנשים בספר הן קרבנות התעללות של גבר אחד. גדעון לוי שמו. בשם חיבה "גידי" הוא מרשה לחברי הקיבוץ לקרוא לו כך. בקיבוץ יוצא לו שם של קזנובה, רודף שמלות ובחור אומנם יפה תואר אך ריק וחלול מבפנים. היופי החיצוני שלו הוא מסיכה. בילדותו היה קורבן להתעללות נפשית של אביו האלכוהליסט, שהתעלל באמו ובילדיה. את הכסף היה מחביא לשתיית האלכוהול שלו ומשאיר את ילדיו לגווע ברעב. כשאמו הייתה מבקשת כסף לכלכלת הבית היה מפליא בה את מכותיו עד שהתלוננה נגדו והוא הורחק מהבית. את מנהגי האב רכש הבן גידי. חיפש לו חיים קלים ולעשות כסף קל. היה לו אב רוחני מאיר המסגר שלימד אותו את רזי המסגריה, אך בער לו לפתוח עסק משלו ושקע בחובות גדולים. הוא בורח מנושיו אל הקיבוץ שמאיר "מסדר" לו ושם הוא מתגלה כגבר חידתי בהתנהגותו. הוא מתנהג בקיבוץ כצייד העט על טרפו "לנמר פראי דמה עת נכנס בצהריים לחדר האוכל, חולצתו פרומה ומכנסיו הקצרים תלויים לו נמוך על אגנו המסותת..."(עמ' 76).
בהתנהגותו אהב לשלוט בכל אישה עמה תינה אהבים. הוא לימד אותן להגיב בכניעה את התנגדותן שבר. הכניעה אינה מביאה הקלה, מפני שהמתעלל מוצא דרכים חדשים לבקרים להצר יותר ויותר את מרחב המחיה של קורבנו, כך עשה ליעל כאשר התאהב בה והחליט שהיא תהיה רעייתו בכל מחיר. הוא הצליח לבודד אותה ולגרום לה לאובדן עשתונות בתנאים של אי-יציבות פסיכולוגית. הקורבן-יעל שחשבה כי "למדה" את גידי יריבה, במידה המאפשרת חיזוי התנהגויותיו נוכחה לדעת בכל פעם מחדש כי מה שלמדה אתמול אינו תקף היום וכי הציפיות והדרישות השתנו. גידי המתעלל מתואר בספר כמי שנזקק בכל פעם להוכחה חדשה של מידת שליטתו בקורבנו-יעל והוא ממציא, על כן, בכל פעם שיטה חדשה על-מנת לממש את כוחו.
אם הקורבן מגלה התנגדות, ההתעללות נעשית חמורה עוד יותר. המתעלל אינו בוחל בשום דרך במאמץ להכניע את קורבנו. במקרה של בעל ואשה, ישתמש הבעל בידידיה, משפחתה וילדיה כדי לפגוע היכן שהכי כואב. ההתעללות הזאת ביעל בודדה אותה וכלאה אותה בתוך ביתה. הספר מתאר את ההתעללות הנפשית העוברת על יעל וענת הנשים שהיו לגידי בחייו והוא ניצל אותן. עד שענת יחד עם אחותה רוקמות מעשה נקם בתוקף המתעלל. הן מצליחות במקום בו נכשלת האהבה ויוצרות שיקום והחלמה בנפשותיהן החבולות. הספר הזה שופך אור על עולמן של נשים מוכות שחוות התעללות מילולית ורגשית ההופכת לאלימות קשה. מתוך הכוח הנשי ענת, צהלה ויעל עולה הכלי החשוב המרפא את הנפש החבולה. הכוח הנשי בספר מעודד נשים שעברו התעללות אלימה להתלונן במשטרה. להעז ולא לפחד.
ההתמודדות עם הבעיה היא האמירה של "אני אישה מוכה, ואני לא מוכנה לשתוק עוד". אחרי האמירה בא שיקום הנפש. הספר חשוב מעין כמוהו ויכול להוות כלי שימושי למטפלים, מרפאי נפש האדם ולנשים מוכות שימצאו בו כוחות להתמודד עם החשיכה בחייהן שתצעיד אותם אל עולם מואר ותומך.
  • "תבקשי חזק" רחל גבריאל, פרוזה, הוצאת חלונות 2008 297 ע'

הכותבת היא סופרת ופובליצסטית.
תאריך:  07/09/2014   |   עודכן:  07/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גדעון לוי / Gideon Levi
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכוח שבא מבפנים
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
הכוח שבא מבפנים
ברברה  |  7/09/14 16:19
 
- חיים עם בעל מכה
יהודית מליק-שירן  |  7/09/14 16:45
2
ספר חובה
רחל טוקר-שיינס  |  8/09/14 23:33
 
- תבקשי חזק
יהודית מליק-שירן  |  10/09/14 16:42
3
נושא חשוב
חניתה רוזן  |  9/09/14 00:24
 
- אלימות נגד נשים
יהודית מליק-שירן  |  10/09/14 19:29
4
אקטואלי מאוד
יעל פאר  |  9/09/14 19:07
 
- להניח על השולחן הציבורי
יהודית מליק-שירן  |  10/09/14 19:52
5
רשימה מדויקת ומרשימה
שני כסיף  |  12/09/14 07:46
 
- תודה רבה שאהבת שני ל"ת
יהודית מליק שירן  |  13/09/14 12:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה גרנות
על ספרה של עירית לינור "גברת ורבורג"    חסר הומור שהיה ממתיק את הגלולה המרה של הברבור הרב שבספר
יוסי ברנע
ביקורת על ספרו של טוביה טננבום, אני ישן בחדרו של היטלר    יהודי – אמריקני מבקר בגרמניה    2014, הוצאת סלעמאיר, 336 עמודים
יוסף כהן-אלרן
ספר הסיפורים של ראובן (יוסף) וימר, "וניל שוקולד", הוא מניפה נוסטלגית שתחילתה מהיות המספר ילד יתום מאב בחיפה של ימי המנדט הבריטי ועד בגרותו בירושלים ובקיבוץ מזרע, בנוי מעשרים וחמישה סיפורים קצרים שחציים אוטוביוגרפיים שחוברים למהלך של שנות דור, ואילו החצי השני הוא מחרוזת של סיפורי פנטסיה
ציפי לוין
גלגולים הוא סיפורן של נפשות הנכרכות זו בזו בעבותות המוות והחיים, שנסיבות קיומן ואופן התגלגלותן פנימה והחוצה בעולם הזה, נשזרות באופן היסטורי גם בתולדותיו של העם היהודי במדינתו
ד"ר חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il