X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חוק הספאם התחיל מכוונה טובה, אולם הפך לפרנסה נוחה לתובעים סדרתיים לצד זאת, הוא פוגע קשות באפשרויות השיווק והפרסום של עסקים קטנים
▪  ▪  ▪
1,000 שקל למייל

חוק הספאם הידוע (תיקון 40 לחוק התקשרות מ-2008) בא לאוויר העולם כדי להגן על כולנו מפני מבול של פרסומות במייל. חוק זה קובע, כי משלוח של דבר פרסום - במייל, בסלולר או בכל דרך אחרת - ללא קבלת אישור מראש של הנמען לקבל דואר כזה, עלול לגרור אחריו פיצוי של עד 1,000 שקל לכל דבר דואר שנשלח.
אין ספק, כי בבסיסו התיקון לחוק היה נכון והוא עצר את שטף המיילים שכל אחד מאיתנו קיבל ישירות לתיבת המייל שלו, בלי כל אבחנה והבדל של גילאים, קהל מטרה וכדומה. ואולם, בפועל החוק יצר עיוותים מסחריים קשים במשביתים פעילויות עסקיות של חברות רבות, פוגעים בפרנסתם של עסקים, בעיקר קטנים, ומעודדים ניהול הליכי משפט יקרים ומיותרים. הגיעה העת לבחינה מחדש של החוק והשלכותיו.
מאז שנחקק התיקון לחוק, אנו עדים לפריחתו של ענף משפטי-עסקי חדש: הגשת תביעות בגין הפרת חוק הספאם. התופעה מחמירה כאשר מדובר בתובעים שלא פונים, לאחר קבלת מייל אחד או שנים, אל השולח בבקשה שיסיר אותם מרשימת הדיוור שלו, אלא אוגרים ואוספים מיילים רבים, וכשאלה מגעים למספר ראוי ומכובד של כמה עשרות - הם מגשים תביעה על עשרות אלפי שקלים נגד חברה, שלא ידעה אפילו שדבר הדואר ששלחה מפריע לאותו תובע. בלא מעט מקרים, אנו עדים לתובעים סדרתיים, שמגישים תביעות כאלה נגד גופים שונים ובכל אחת מהן מנסים לשלשל לכיסיהם סכומי כסף נכבדים. אכן, ענף פרנסה חדש וטוב, בחסות החוק ובתי המשפט.
משמעות חמורה בעליון
כיון שהתביעות הללו מוגשות בדרך כלל לבתי המשפט לתביעות קטנות, לא מוגשים על פסקי הדין ערעורים ופסקי הדין לא נבחנים בערכאה גבוהה יותר, וממילא כמעט ואין חידושים או תקדימים מחייבים בעניין וכמעט ואין הנחיות שיפוטיות ובחינה מעמיקה של פסקי הדין הללו.
הדבר קיבל לאחרונה משמעות חמורה יותר בפסק דין שניתן על-ידי בית המשפט העליון, בו נקבע, כי ראוי לחייב בעל עסק במלוא הסכום הקבוע בחוק - 1,000 שקל לכל מייל כזה - ולא להסתפק בסכום נמוך יותר, כפי שהיה מקובל עד כה ברוב בתי המשפט. בית המשפט גם קובע, כי חובת ההסרה מוטלת על השולח ולא ניתן לטעון, כי הנמען יכול לצמצם את נזקו בהסרה עצמית שלו מרשימת התפוצה של השולח על-ידי הקלקה על תיבת "הסר אותי" הקיימת ברוב המיילים הנשלחים ברשימות תפוצה.
אין צורך להכביר מילים על העומס המיותר שמוטל על בתי המשפט בשל הצורך לדון בתביעות כאלה ועל העובדה שהחוק, במתכונתו הנוכחית ובפרשנות שניתנה לו על-ידי בית המשפט העליון, מעודד כל אזרח להגיש תביעות כאלה בכל יום. אין ספק שלא זו הייתה כוונת המחוקק ולא ראוי להשאיר מצב זה על-כנו.
זאת ועוד: החוק אומנם קובע, כי האיסור חל על משלוח "דבר פרסומת", אולם לא מגדיר בצורה ברורה מהו אותו דבר פרסומת אסור ומה לא נכלל בהגדרה זו. בתי המשפט הלכו גם כאן צעד אחד רחוק מדי, וכמעט כל מייל שנשלח מגוף מסחרי כלשהו נחשב לדבר פרסומת, בלי בדיקה של התוכן הנכלל בו. לעיתים גם משלוח מידע אינפורמטיבי כשירות לציבור, ללא שיווק או ניסיון לגרום לאזרח להוציא כסף כתוצאה מקריאת המייל, נחשב לדבר פרסומת אסור. גישה זו פוגעת בחופש הביטוי, ושוללת מהאזרח את האפשרות לקבל מידע שיכול לעזור לו, ושלא בהכרח מהווה פרסום פוגע.
לעצור ולבחון
יתרה מזו: הוראות החוק יוצרות עיוות במציאות העסקית ומונעות מעסקים קטנים את האפשרות להתפתח ולנצל את יתרונות מהפכת האינטרנט. מהפכה זו יצרה את האפשרות לזמינות ולנגישות של כל אחד אל כל אחד, בעלות מינימלית וללא הצורך להשקיע הון רב בפרסום וביחסי ציבור.
מובן, שאין הכוונה לפרוץ כל גדר או סכר, ואת זה עושה התיקון לחוק. אולם מניעת אפשרות משלוח המיילים מעסקים קטנים שאינם יכולים לממן פרסום בתקשורת, חוסמת בפניהם לחלוטין את הדרך להתקדם ולפרוץ החוצה אל הקהל הרחב, ולהביא הרבה מאוד דברים טובים לידיעת הציבור.
בכל חוק יש לעצור אחרי מספר שנים, לבחון כיצד הוא משפיע על הציבור, על יחסי המדיה והתקשורת, על האזרח ועל בעלי העסקים השונים ולייצר מדדים של "בלמים ואיזונים" שיאפשרו את קיומו של החוק ביחד עם הממשקים השונים הנוגעים אליו - בעלי עסקים, מערכת המשפט, האזרח הפשוט ושאר הגורמים הנוגעים בדבר.
יש ליצור תיקון ואיזון של החוק, בטרם הוא ימיט אסון כלכלי על רבבות של בעלי עסקים, יכביד על מערכת המשפט הכורעת ממילא תחת נטל התיקים ולא יעודד ניהול הליכים משפטיים מיותרים ומופרזים, אשר מסכלים את מטרות החוק ואת הרציונל האמיתי שעומד מאחוריו.

האמור לעיל הינו בבחינת מידע כללי ואינו בא במקום התייעצות ספציפית עם מומחה מקצועי, ביחס לכל מקרה ומקרה.
הכותב הוא עו"ד ומגשר, מומחה בתחום האזרחי ושותף במשרד אלטלף.
תאריך:  22/09/2014   |   עודכן:  22/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סתם ספאם
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
דאר זבל
חוסיין אובמה  |  22/09/14 10:37
2
לא נתת פתרון
סובל מספאם  |  22/09/14 10:55
3
ספאם זה דבר מטריד בגדול
מוטרד סתם  |  22/09/14 13:01
4
יש להחמיר את חוק הספאם
לוין אלכס  |  24/09/14 10:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב בן-יוסף
נתניהו עדיין יכול לעצור את ההידרדרות של הליכוד במדרון אם יחזיר את הכוח ששלל ממוסדות התנועה ומפעילי השטח
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - ברית, שדוף, דרג שני, צבא פוליטי, ריבונות ופחד אמיתי    שנה טובה
משה חסדאי
אני מבקש להתוודות על חטאי, שפעלתי כך, שהמדינה היהודית תהיה קליפה ריקה בלי תרבות יהודית המושרשת במורשת היהודית
בלפור חקק
דברים לראש השנה    יום ראש השנה מכוּנֶה במקורות היהודיים "יום הזיכָּרון", ובעקבות זאת קראתי לשיר שלי "נְציב זיכָּרון"
עו"ד חיים שטנגר
נשיא בית משפט העליון, רואה לנכון, להדגיש ולציין, בפסק-הדין בפרשת אילנה דיין - בהתייחסו להגדרת המונח "עיתונאי", כי הכללים למתן תעודות מטעם לשכת העיתונות הממשלתית, לאזרחים ותושבים ישראלים, העוסקים במקצועות התקשורת, באמצעי תקשורת ישראלי, הינם בגדר של הנחיות פנימיות בלבד, כי מעמדה של תעודה שניתנה לפיהם, אינה כמעמדו של רישיון וכי גם בלעדיה, יכול אדם לעסוק במקצוע העיתונות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il