X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רשימה ראשונה בסדרת רשימות שעניינן הצורך וגם/או אי-הצורך, בקיומו של משוב שופטים
▪  ▪  ▪
ביהמ"ש העליון. המשוב - כלי ביקורת יעיל [צילום: פלאש 90]

בואו נודה פעם אחת ולתמיד באמת הפשוטה. שופטים הם יצירי אנוש. בני אדם כמוני וכמוך וככאלה שולטים גם בהם רגשות אהבה, שנאה, כעס, נקמה. הם יכולים להיות רחבי לב או קמצנים, שמנחם או רזים. הקיצור - בני אדם לכל דבר ועניין שהוא. לכן, הכיר המחוקק גם במכשיר המשפטי, הקרוי: "בקשה לפסילת שופט/ת" וכלל אותו בספר החוקים.
הדברים נכתבים, במנותק לחלוטין, ממלחמת גוג ומגוג שמנהל בית המשפט העליון ומהחרם שהטיל הוא - ובעקבותיו שאר המערכת השיפוטית - על הפוליטיקאים של לשכת עורכי הדין, המצדדים במשוב השופטים, תוך שהוא מאמץ אל חיקו החם והנדיב, אותם פוליטיקאים של הלשכה המתנגדים למשוב השופטים ומתגמל אותם, בנוכחות ובהשתתפות בכנסים הפומביים שעורכים הם. אין ענייננו אנו, לא באלה ואף לא באלה. עם זאת, לא נוכל לתמוה - בכל הכבוד הראוי - איככה מעזה המערכת השיפוטית - ובראשה נשיא בית המשפט העליון - להחרים נבחרי ציבור שנבחרו בבחירות דמוקרטיות?
הדברים אינם מנושאן ומעניינן של רשימת כתבות אלה, שמטרתן לבדוק הצורך וגם/או אי-הצורך במשוב השופטים, לגופם של דברים ונשאיר תמיהה זו, לעת מצוא ולרשימה נפרדת, באותו עניין.
טועים - טועים ובגדול - אלה המציגים קיומו של משוב השופטים, כמכשיר המאיים על עצמאות המערכת השיפוטית וכמכשיר ניגוח שלה. לא כך הם פני הדברים וראוי גם, כי לא כך יוצגו הדברים, מפיהם של דוברי ודברי המערכת השיפוטית עצמה. משוב השופטים נועד, כל כולו, להיות כלי ביקורת ליעילותה של המערכת המשפטית ואם מנסים גורמים פוליטיים בלשכת עורכי-הדין וגורמים אחרים, לעשות שימוש זר ובלתי ראוי במשוב השופטים, מן הראוי שניסיונם זה, יידחה על הסף. עם זאת, מכאן ועד פסילתו של משוב השופטים - לחלוטין - רחוקה הדרך, מרחק של ממש ואין מקום לפסילה גורפת שכזו.
למי שזכרונם קצר, נזכיר, כי המערכת השיפוטית התנגדה גם להקמתו של מוסד נציב תלונות הציבור על שופטים. מוסד זה הוקם, לאחר שהתרבו הטרוניות והתלונות על שופטים, מקרב הציבור, עד שלא היה מנוס מלהקים מוסד זה. עם זאת, בהתאם לחוק נציב תלונות הציבור על שופטים, יכול נציב תלונות הציבור על שופטים לברר - בהתאם להוראות חוק זה - תלונות על התנהגות שופטים, במסגרת מילוי תפקידם, לרבות בדרך ניהול משפט על-ידם. נציב תלונות הציבור על השופטים, אינו יכול - בכל הכבוד הראוי - לפי הוראות החוק, לבדוק ולבחון כישוריהם המקצועיים של שופטים. לצורך כך קיימת מערכת ערעורית, כאשר - לא פעם - דוחה, ובצדק, נציב תלונות הציבור על השופטים, תלונות המוגשות, בידי יחדי הציבור, נגד שופטים ושופטות, בעניינים מקצועיים, מתחום עיסוקם השיפוטי. שכן אין לו כל סמכות חוקית, להתערב בנושא זה.
בדיוק לצורך כך, דרוש קיומו של משוב השופטים. אופיים של השופטים והשופטות, נינוחותם, הרגשת השלווה וגם/או הרגשת אי-השלווה, שמשרים הם באולם הדיונים, כמו-גם היותם מוכנים לדיון, האמור להתקיים בפניהם, אם - חלילה וחס - לאו, הוא הוא עניין המסור, מעצם מהותו, למשוב השופטים. ראוי ד"ר שלמה כהן, עו"ד, שהיה ראש לשכת עורכי-הדין, בשעתו, לברכה על שהנהיג משוב שופטים זה, לראשונה. אם עושים אנשים, כמו-גם אם עושה מערכת פוליטית-מקצועית, זו או אחרת, שימוש זר ומנוכר למהותו של משוב השופטים, הרי אין הדבר מצדיק ביטולו המוחלט של משוב השופטים, כלל וכלל.
כפי שראוי להם למי שאחראים על ניקיונה הציבורי של מערכת המשפט, לדאוג לכך, כי מערכת זו לא תסתאב, חלילה וחס, כך ראוי לה - למערכת זו - שתעבור היא בדיקה אוביקטיבית חיצונית, שלא מתוככי המערכת גרידא. בכל הכבוד לנציב תלונות הציבור על השופטים ולחוק נציב תלונות הציבור על השופטים, הרי חוק זה קובע, כי רק מי שכשיר להתמנות שופט של בית משפט העליון, כשיר להתמנות נציב התלונות על הציבור. פירושם של דברים, כי את מערכת המשפט, יבדוק - לעולם - מי שהוא בשר מבשרה של מערכת המשפט. אין אנו באים, חלילה וחס, להטיל קורצה ודופי, במי שמילאו תפקידי נציב תלונות הציבור על השופטים ובמי שממלא תפקיד זה, כיום. עם זאת, שופט מוגבל - מעצם תפיסתו המקצועית והשיפוטית, גם אם יצא הוא לגמלאות - באופק הביקורת, שיכול הוא למתוח על חבריו, השופטים הפעילים. מי שאינו שופט, משוחרר - לחלוטין - ממגבלה שכזו.
אחת הטענות הקשות הנטענות נגד משוב השופטים, הינה, כי משוב זה יכול להוות, מעין "רשימת חיסול" של שופטים שאינם נושאים חן וחסד, בעיני מבקריהם ומי ששופט וגם/או שופטת פסקו, פסק-דין לחובתו, יבוא עימם חשבון, בעת פקודה, בעת עריכת משוב השופטים. בכל הכבוד הראוי, לטענה שנונה ומושכת לב זו, הרי אם שופט או אם שופטת, הינם שופטים ראויים והם "נתקלו", אך ורק, במקרה יחיד וגם/או במקרים בודדים, בעורכי-דין, המעוניינים לבוא עימם חשבון, הרי ניתן למנוע כשל זה, בדרך של פיקוח הדוק וראוי יותר, על משוב השופטים.
כותב שורות אלה, מצפה היה - דווקא - מהמערכת השיפוטית וראש וראשונה מנשיא בית משפט העליון, שישתפו פעולה עם משוב השופטים, שכן מה להם להתנגד למשוב, שכל כולו, בא לתקן עיוותיה של מערכת שיפוטית, ככל שתהיינה. מי שסבור שרק אצלו מצוי מקור התבונה ורק אצלו הכל טהור, זך וצלול, כשמן זית זך, חשוד בעיני כותב שורות אלה, בכל הכבוד הראוי, או בתמימות יתרה או ברצון עז לכסות על פגמים, שיש לו עניין, בלתי ראוי, לכסות עליהם.
שופטי בית משפט העליון, מצטטים, לא פעם ולא פעמיים, בפסקי-דינם, המשפט המפורסם המיוחס לשופט בית משפט העליון של ארצות הברית, לואי דמביץ ברנדייס, לפיו: "אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר, ואור המנורה הוא השוטר היעיל ביותר" משפט זה ניתן להכיל ולהנכיח, בכל הכבוד הראוי, גם באשר להתנהלותה של המערכת השיפוטית, במקרים מסוימים. עצם העובדה שבית משפט העליון הוציא מלפניו בשבוע שעבר פסק-דין המורה למערכת בתי-המשפט לחשוף נתונים שמיים, בדבר עומס התיקים המוטל על כל שופט ועל משך הטיפול בהם, מורה ומוכיח, כי מערכת בתי-המשפט התבגרה ונרפאה "ממחלות הילדות שלה", בכל הכבוד הראוי ובכללן, הרצון העז למנוע - בכל מחיר - ביקורת על בית משפט העליון.
מצפים אנו, כי מערכת המשפט, בכללותה ובראשה - נשיא בית משפט העליון - יחזרו בהם מהתנגדותם הנחרצת למשוב השופטים, ישתפו פעולה עם לשכת עורכי-הדין, בעריכתו של משוב זה ויהפכו משוב זה לכלי ביקורת, יעיל ואמיתי, תחת שיהיה הוא מכשיר פוליטי, שמטרתו לענוש ולהעניש שופטים, בגין פסקי-דין שלא נשאו חן וחסד, בעיני צד זה או אחר. כך ורק כך, ניתן יהיה להבריא תחלואיה של המערכת המשפטית. כך - ורק כך - תזכה מערכת המשפט, למירב אמון הציבור, אותו איבדה היא, בשנים האחרונות ובכל הכבוד הראוי, לא בכדי

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  28/09/2014   |   עודכן:  28/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בשבחי משוב השופטים
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
שטנגר תן להם בראש - וחזק! ל"ת
נתן רוטנשטרייך  |  28/09/14 17:32
2
ממה פוחדים השופטים? מהאמת? ל"ת
שלמה שטניצקי  |  28/09/14 18:52
 
- פוחדים, משפטים חוזרים מונעים1
חיפוי  |  29/09/14 04:49
 
- פוחדים, משפטים חוזרים מונעים2
חיפוי  |  29/09/14 04:55
 
- פוחדים, משפטים חוזרים מונעים3
חיפוי  |  29/09/14 05:00
3
למה השופטים מגינים עיל חבריהם? ל"ת
הנהלת בתי המשפט  |  29/09/14 03:59
4
פסילת שופט? הוציאו כל אפשרות1
חיפוי  |  29/09/14 05:57
 
- בורר מושחת !
כהן ישראל -חדרה   |  29/09/14 08:21
5
פסילת שופט? הוציאו כל אפשרות2
חיפוי  |  29/09/14 06:02
6
פסילת שופט? הוציאו כל אפשרות3
חיפוי  |  29/09/14 06:09
7
הגיע הזמן למשוב על עו"ד
עובר אורח  |  29/09/14 16:56
8
לא היה משוב ולא ביקורת לכן...
לייבלה  |  1/10/14 03:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
יש עדיין שונאי ישראל ומזימתם להמשיך במסירת ארץ התנ"ך, למסור את יהודה ושומרון לידי אויב, וזאת למרות התפרעותו של פרא האדם הישמעאלי ורצונו להשתלט על העולם כולו, בכח החרב והרצח והשמדת עמים
בלפור חקק
מציאת חוטפי שלושת הנערים והריגתם ערב ראש השנה תשע"ה היו עבור הציבור הישראלי סגירת מעגל: הרוצחים באו על עונשם
יעקב שטרכר
חג הסוכות הוא מועד טוב להתכנס ולעורר את המחאה. העם רואה שהמשק נכנס להאטה מסוכנת וככל שתוכניות לפיד ימריאו על-כנפי הדמיון כך יהיה רע יותר
רון בריימן
"צוק איתן" מאפשר לנתניהו שני סוגי אופק מדיני, ליהודים או לאויביהם. ראוי שנתניהו יבהיר לאלתר שבתפקידו כרה"מ של מדינת היהודים חובתו לדאוג לאופק מדיני ליהודים ולא לאויביהם. נאום השטנה של אבו מאזן מסייע להבהרת חובתו זו
צ'לו רוזנברג
אותו ראש ממשלה, אותה קואליציה בישראל המקדשת את הסטטוס קוו, ומנגד אבו מאזן החלש, הבלתי יצירתי בעליל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il