X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בחלק מהמוצרים המחיר זינק בעשרות אחוזים קמעונאי בכיר ל"גלובס": "הקטנת המוצר אינה פסולה כל עוד המחיר יורד באותו שיעור. הבעיה שאף אחד לא מספר על כך והצרכן עצמו לא שם לב. הוא חושב שהוא קונה במחיר זול יותר"
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
תגובות
קבוצת נטו מסרה בתגובה כי "ויליגר אכן מציעה מוצר חדש וזול יותר באריזה מוקטנת בהתאם למגמה העולמית והעדפות הצרכנים. הורדת מחיר הטונה לקמעונאי מגלמת את החלק היחסי של הטונה כחומר גלם כין כלל רכיבי ייצור המוצר הסופי כגון ייצור, האריזה, שכר העובדים, שינוע ועוד".
חברת פרוקטר אנד גמבל מסרה בתגובה כי "במהלך השנה החולפת שונו חלק מהאריזות של מוצרים אלה. כנדרש בחוק, השינוי בגודל האריזה תוקשר על גבי האריזה באופן ברור ובמשך מספר חודשים".
חברת יוניליוור מסרה בתגובה כי "אריזת הקרמבו הגדולה המונה 40 יחידות הוחלפה בשתי אריזות חדשות המונות 20 יחידות ו-32 יחידות, במטרה להרחיב את מגוון האריזות המשפחתיות לנוחיות הצרכנים. עצם השינוי במספר היחידות מצוין במובלט על גבי האריזות. אריזת דגני דליפקאן הוקטנה לפני כ-3.5 שנים במסגרת התאמתה למאפייני הצריכה בשוק. המשקל החדש צוין באופן ברור ובולט בחזית המוצר למשך תקופה של למעלה מחצי שנה. בכל מקרה, המחיר הסופי לצרכן נקבע על-ידי הקמעונאים".

לדברי קמעונאי, "החברה השאירה את אותה צורת אריזה. אני מעריך שרק 5% עד 10% מהצרכנים שמו לב שהכמות באריזה קטנה יותר". אותו קמעונאי טוען כי האריזות השונות גורמות גם להטעיה בין רשתות השיווק: "צרכן שיום אחד נוסע לרמי לוי, יום אחר לשופרסל ויום אחר לויקטורי, רואה כל פעם את המחיר השונה בין הרשתות, אבל לא שם לב לשינוי בגודל האריזה - פעם אחת 600 מ"ל ופעם שנייה 500 מ"ל. הוא בטוח שההבדל בין הרשתות הוא רק במחיר. זה ממש דומה ולא שמים לב".
פרוקטר אנד גמבל ביצעה את אותו המהלך גם במותגים נוספים של החברה: פנטן ופיירי. כך, כמות השמפו והמרכך במותג פנטן צנחה ב-20% - מ-750 מ"ל ל-600 מ"ל. במקביל, בוצעה הורדת מחיר לקמעונאי בשיעור דומה. לדברי קמעונאי, "במותג פנטן שינו את הבקבוק ונוצר אצל הצרכן הרושם שמדובר באריזה חדשה. הוא לא יודע שהם הקטינו את הכמות".
בנוזל כלים פיירי הכמות הופחתה מ-750 מ"ל ל-650 מ"ל - הפחתה של 13.5%, והמחיר לקמעונאי ירד באותו שיעור. אולם מי שירכוש כיום את המותג פיירי באריזה מוקטנת, עשוי שלא לשים לב שהכמות הוקטנה. בחלק מהרשתות ניתן עדיין למצוא גם פיירי באריזה של 750 מ"ל, אולם לדברי קמעונאים מדובר במלאי שנותר.
לדברי קמעונאי, "בקבוק הפיירי החדש הוא בדיוק אותו הדבר במראה ובצורה. אתה לא יכול להרגיש בפער. כיום אין שום סימון על הבקבוק בסגנון 'הכמות הוקטנה' או 'המחיר ירד כי הכמות הוקטנה'. במצבים כאלה יש אפשרות לדבר עם הלקוח דרך הפריט וכאן כלום. פשוט ביום אחד מספקים 650 מ"ל במקום 750 מ"ל וזהו. עוד פרק בסדרת ההטעיות".
מאחורי הקטנת האריזות עומד רצון החברות להתגבר על מחסום המחיר במיוחד על-רקע הירידה בצריכה. אותו קמעונאי אומר ל"גלובס" כי "למחיר יש משקל במכירות. החברות זיהו שלצרכן יש חסמים: חסם ה-10 שקלים, חסם של 20 שקל. כדי להתאים את עצמן לביקוש וליכולת של הצרכן לשלם הם עשו התאמת אריזה. הקטנת המוצר אינה פסולה כל עוד המחיר יורד באותו שיעור. הבעיה כאן שאף אחד לא מספר על כך לצרכן והצרכן עצמו לא שם לב. הוא חושב שהוא קונה במחיר זול יותר".

אריזה מטעה

שיטת עליית המחיר דרך הקטנת האריזות או הטעיית הצרכן באותה הדרך, אינה חדשה למרבה הצער. כפי שחשף "גלובס" לאחרונה, גם חברת יוניליוור הפחיתה את כמות הקרמבו במארז של "קרמבו שטראוס" בשיעור של 20%, ודרך זה ביצעה עליית מחיר לצרכן בשיעור של 27%-30%. קרמבו שטראוס הוא המותג המוביל בקטגוריה ואחראי לכמעט כל מכירותיה. למרות שמו, המותג נמצא כיום בבעלות מלאה של חברת יוניליוור שרכשה את מלוא הבעלות על חברת גלידת שטראוס המחזיקה גם במותג הקרמבו.
בשנים קודמות, כולל אשתקד, מכרה יוניליוור את הקרמבו באריזות של 40 יחידות ובאריזות של 8 יחידות. השנה, החליטה החברה לבטל את מארז 40 היחידות ולהשיק במקומו שני מארזים חדשים: מארז של 32 יחידות ומארז של 20 יחידות. הקטנת הכמות לא באה לידי ביטוי בהקטנת המחיר באותו היחס. אשתקד מכרה שטראוס לרשתות השיווק אריזה של 40 יחידות במחיר של 38.45 שקל (לפני מע"מ ולפני הנחות מסחריות). השנה היא מוכרת לרשתות מארז של 20 יחידות במחיר של 22.95 שקל. מכאן, שבזמן שהכמות במארז נחתכה בחצי, המחיר במידוד הכמויות עלה ב-19.3%. יתרה מכך, בתוספת מרווח קמעונאי ומע"מ, המחיר לצרכן נסק כאמור בשיעור של 27%-30%.
בהתייחס לכך מסר קמעונאי ל"גלובס", "האריזה של 32 יחידות מטעה, כי היא נראית בדיוק כמו האריזה שהייתה ל-40 יחידות. לא כתוב עליה בגדול 'הכמות הוקטנה' או 'שינינו את הכמות'. הצרכן הרגיל לא ישים לב לשינוי".
גם כשמדובר בחברת יוניליוור נראה שלא מדובר בשיטה חדשה. ממש טרם חרם הקוטג' הפחיתה החברה את הכמות בדגני הבוקר דליפקאן מ-450 גרם ל-400 גרם - הפחתה של 11%. המחיר לקמעונאי ירד אז בשיעור של 5% בלבד, ומכאן שבמידוד הכמויות המחיר לקמעונאי עלה בשיעור של כ-10%.
יתרה מכך, בדצמבר 2012 ביצעה יוניליוור עליית מחיר במוצר לקמעונאי והמחיר קפץ חזרה ל-19.8 שקל והשלים עליית מחיר של 12.5%. חמורה לא פחות היא העובדה שיוניליוור לא הקטינה כלל את האריזה, וגם היום נמכרים דגני הבוקר דליפקאן המכילים 400 גרם באותה האריזה בדיוק שבה נמכרים דגני הבוקר ברנפלקס 500 גרם - אריזה מטעה שעשויה לגרום לצרכן לחשוב שמדובר באותה הכמות בדיוק.

פורסם במקור: אתר גלובס
תאריך:  20/10/2014   |   עודכן:  20/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גלובס / Globes
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יצרני המזון הקטינו אריזות - מה עם המחיר?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מידות ומשקלות
שמ  |  20/10/14 03:53
2
אריזות
יצרן  |  20/10/14 03:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
תנ"צ אפרים ברכה הגדיש את הסאה    בתשובתו לבג"ץ דיווח על עדים שהכחישו כביכול שקיבל כספים שלא כדין, למרות שאלה לא הכחישו זאת וחלקם אישרו שאכן קיבל כספים במשך שנים מפינטו ומאנשיו    היועמ"ש וינשטיין מסר לבג"ץ כי ברכה נחקר על-ידי המשטרה    ואילו ברכה אומר לבג"ץ: נערכה "בדיקת עומק" וממנה עלה כי לא היה צורך לחוקרו על-ידי המשטרה ו/או מח"ש
יוסי ברנע
ביקורת על ספרם של נורברט ושטפן לברט - הרי אתה נושא את שמי, המורשת המרה של ילדי הנאצים הבכירים, 2013, עם עובד, 189 עממ', תרגם מגרמנית - דן תמיר
מיטל עזר
מומלץ לאכול ארוחת בוקר עוד לפני שיוצאים מהבית    כאשר נמצאים כל היום מחוץ לבית מומלץ להגיע עם ארוחות ביניים מוכנות מראש, ופחות להתפתות לקנייה מהקפיטריה    השתייה חשובה מאוד לשמירה על עירנות וריכוז
שיה מלכין
היתרון במיניבוס לעומת האוטובוס הוא המספר המצומצם של הנוסעים - כ-10 בלבד, האפשרות לבקש מהנהג לעצור בכל מקום והשקט היחסי בתוך המיני לעומת האוטובוסים הגדולים
ראובן לייב
פירגון ויושר-לב של ממש מאפיינים את תושבי העיר הספרדית המתויירת כל כך, וזאת כדי להבדיל אלף אלפי הבדלות מהשם הרע שהוצא לה מחמת הכייסות הפוקדת אותה תדירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il