X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המשפט הישראלי והמשפט היהודי

חלום האחד אינו בהכרח סיוט האחר

ראוי לשאוף לדו-קיום של המשפט היהודי והישראלי בדרך שתשמש לצבירתו של עושר תרבותי ותחזק את הזהות היהודית של בני דורנו. ניתן להפוך את התחרות הממאירה בין השתיים למשחק שסכומו חיובי עבור המרחב הציבורי של מדינת ישראל
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
כן שילוח
עלינו לבחון ברצינות את ההתאמה של ערכי היסוד של המשפט היהודי לתרבות הלאומית. המשפט היהודי יכול לשמש דגם ביקורתי – הצעה ל"חיים טובים" ול"חברה טובה" לאזרחי מדינת ישראל; כן שילוח לרפלקסיה מועילה עבור מעצבי המשפט הנוהג

   רשימות קודמות
  חוק טל: אקטיביזם שיפוטי בשיאו
  גיור אחד, שלושה מסלולים
  משבת עבודה לשבת מנוחה

המשפט הישראלי מתנכר למשפט העברי, היהודי-מסורתי. אין לו עניין בחוכמת ההמונים, פרי עשרות דורות של חוכמה וניסיון הגנוזים בארון הספרים היהודי. כך, למשל, מעשה החקיקה השאפתני ביותר בישראל - הקודקס למשפט האזרחי שנדון במשך 20 שנה במשרד המשפטים - נעדר זיקה משמעותית למשפט היהודי. גם בתי המשפט מפנים אליו כתף קרה. השופט חשין קבע בצדק כי השפעתו של המשפט העברי על הפסיקה הישראלית "הייתה שולית, ויותר משקבע עיקרים הפיץ ריחו ניחוח".
פוסקי ההלכה, חרדים וציונים-דתיים, מגיבים בניכור כפול ומכופל. קברניטיו של המשפט היהודי מקטלגים את מערכת המשפט הישראלית כ"ערכאות של גויים" שאין להיזקק להן. לפי הרב עובדיה יוסף, מי שפונה לבתי המשפט "מרים ידו בתורת משה רבינו, כאילו חירף וגידף [את האל], אין לו חלק לעולם הבא".
שתי שיטות המשפט מגביהות חומה ביניהן: המשפט הישראלי מתעלם מהמשפט היהודי; כביכול זו יצירה חסרת ערך עבור החיים הריבוניים של יהודים המהווה משקולת מכבידה על מימוש האידיאל הציוני השואף לשחרר את ה"יהודי החדש", זה שעלה מן הים, מכבלי הגלות. ומנגד, פוסקי ההלכה רואים במשפט הישראלי סוס טרויאני המבקש להחדיר אל תוך מחזור החיים הלאומי של יהודים מערכת ערכים זרה, שמקורה בתרבות המערבית-ליברלית. המאבק בין שתי השיטות נתפש כמשחק סכום אפס: ההצלחה של האחת היא בהכרח כישלונה של האחרת. חלומו של האחד הוא סיוטו של האחר.
שני הצדדים טועים. ראוי לשאוף לדו-קיום של המשפט היהודי והישראלי בדרך שתשמש לצבירתו של עושר תרבותי ותחזק את הזהות היהודית של בני דורנו. ניתן להפוך את התחרות הממאירה בין השתיים למשחק שסכומו חיובי עבור המרחב הציבורי של מדינת ישראל. כיצד?
למשפט העברי, במשמעותו הדתית-תיאולוגית, אין מקום במשפט הישראלי, הממלכתי, שמקור סמכותו הוא דמוקרטי. אבל למשפט העברי יש גם משמעות תרבותית, חוץ-דתית. הוא השפיע על עיצוב הזהות היהודית לדורותיה ולגווניה בכל הדורות ועיצב את הזיכרון היהודי ההיסטורי, התודעה היהודית הקולקטיבית והייחוד הציביליזטורי היהודי. לפיכך, סילוקה של המשמעות התרבותית של המשפט היהודי מעלינו מותיר אותנו חסרי עומק, דלי שפה, קטועי הקשר, מנותקים מאופק העבר העשיר שלנו.
כידוע, המשפט הישראלי נוהה אחר המשפט האמריקני כמקור חיקוי ראשון במעלה. נטייה בלתי מבוקרת זו ייבאה לכאן, באורח פרובינציאלי להחריד, העדפות תרבותיות האופייניות לאמריקנים, אך שונות לחלוטין מההעדפות היהודיות השכיחות, בעבר והיום. האמריקנים מקדשים את הפרט, תוך העלמת הקהילה; אנו יצורים קהילתיים במפגין. הם תופסים את רשות הרבים כמרחב ניטרלי, מנוגב מאופי פרטיקולרי, ואילו אנו חושקים במרחב ייחודי, שיבטא את זהותנו. הם מדגישים את שיח הזכויות, ואנחנו מעוניינים גם בשיח של חובות. הם מעדיפים אינטרסים של ספקי תשומות ההון על אינטרסים של אחרים, ואנחנו נגררים אחריהם מבלי להשיג מינימום של צדק חברתי. הם פוטרים את המדינה מאחריות לרווחה מינימלית של הפרט, ואנו בוחרים במדינת הרווחה. כאשר המשפט הישראלי רואה במשפט האמריקני מקור ראשון במעלה ליבוא נורמטיבי ותרבותי, הוא מבצע הגברת קול לעולם הערכים האמריקני בשוק הרעיונות הישראלי, על חשבון ייחודנו היהודי.
תחת זאת עלינו לבחון ברצינות את ההתאמה של ערכי היסוד של המשפט היהודי לתרבות הלאומית (ושוב - שלא על בסיס דתי). המשפט היהודי יכול לשמש דגם ביקורתי - הצעה ל"חיים טובים" ול"חברה טובה" לאזרחי מדינת ישראל; כן שילוח לרפלקסיה מועילה עבור מעצבי המשפט הנוהג. חיפוש רציני בחצר הביתית של הציביליזציה היהודית עשוי לגלות מחצבים עשירים שיכולים להיות מקור השראה משפטי למדינת ישראל בכל אחת מהסוגיות שמניתי, וברבות נוספות.
בה בעת, על פוסקי ההלכה לנקוט אקטיביזם הלכתי ולהבין כי מערכת המשפט הישראלית היא ביטוי לריבונות היהודית המתחדשת. לכן, קטלוגה כ"ערכאות של גויים" הוא העתקה מחפירה של המצב הנפשי הגלותי אל מדינת היהודים שעולה כדי התכחשות לתופעה היהודית החשובה ביותר זה אלפיים שנה.
הקמת המדינה היהודית הייתה אמורה להבהיר את שאלת הזהות הלאומית היהודית. ריכוז של קבוצה מפוזרת למקום אחד, הטלת אחריות מדינית מלאה על כתפיה ויצירה של הגמוניה תרבותית בספֶרה ציבורית היו אמורים להקטין את החיכוך בין החלופות הזהותיות של יהודים שנרקמו בגולה. בפועל, קרה ההפך: תפקודה הריאלי של המדינה הפיח רוח חיים בחזונות המתחרים על מתן פשר, משמעות ואוריינטציה ל"יהדות" עצמה. אחת הזירות המרכזיות שבה מתנהלת הדרמה היא מערכת המשפט. נדרש היפוך כיוון, כך שכפל השייכויות של המדינה כ"יהודית ודמוקרטית" ישתקף בתכנים של משפט המדינה במלוא צבעוניותו.

המאמר המלא מתפרסם במגזין "ליברל". לרישום לקבלת גליון היכרות חינם
הכותב הוא סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה ופרופ' למשפטים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  11/11/2014   |   עודכן:  11/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מקור ראשון  עובדיה יוסף
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חלום האחד אינו בהכרח סיוט האחר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אכן מילים כדורבנות.. ל"ת
יוסף הצדיק..  |  12/11/14 21:12
2
כל שמאלן מאוס בעיניי
מדרג  |  12/11/14 22:53
3
תנאים הכרחיים שאינם מתקיימים
אחד העם  |  13/11/14 17:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
בניגוד לניצב ארביב, תנ"צ אפרים ברכה לא נחקר באזהרה אפילו אצל חבריו במשטרה    בניגוד לדרכי החקירה והאימות בפרשת ארביב - נדחתה בקשת הרב פינטו ומקורביו להיבדק בפוליגרף משטרתי כדי לבדוק את גירסתם המפלילה את ברכה    בניגוד למתחייב ועל-אף החשיפה - טרם נבדקו שמונה חשבונות בהם יש לברכה ייפוי כוח    למרות המידע המפליל, טרם נקרא אסף לוי למסור עדות על מידע מוכמן שהדליף תנ"צ ברכה על חקירות רגישות
נוגה הולר-קאולי
קרקעית האגן, אותו מקום נסתר מהעין שמאפשר להתאפק ולהתרוקן, לקיים יחסי-מין וללדת    אותו מקום שעובד למעננו באופן לא מודע ומאפשר לרוץ, לקפוץ, לצחוק ולהשתעל ללא בעיות, אותו מקום, שרובנו נכיר בקיומו רק אם תפקודו ייפגע
גיל נוילנדר
בזמן שנהנים משלל ההצעות והמבצעים יש לזכור שגם האקרים ופושעי העולם המקוון אורבים ברשת ומחכים שתשלפו את כרטיס האשראי שלכם
איתמר לוין
תביעות על נזקי גוף גוזלות משאבי שיפוט רבים, כפי שניתן ללמוד באולמה של יעל טויסטר-ישראלי. את השגרה קוטעת אנקדוטה שיכולה כנראה להתרחש רק בעיר לא-גדולה יחסית כמו רחובות
עליס בליטנטל
חשמלית ושמה תשוקה - מחזהו של גדול מחזאי המאה ה-20 האמריקנים טנסי ויליאמס, עם קאסט שיותר טוב ממנו לא יכול להיות - מצליח כפי שלא הייתה הפקה כלשהי אחרת בישראל למחזה זה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il