X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
בשוק עם תחרותיות נמוכה נוצרים חסמי כניסה גבוהים, והצרכן ניצב חסר אונים מול עליית המחירים. האם ניתן לפתוח את השוק לתחרות ואיך שחקן קטן יכול להוביל לשבירת השוק?
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
כבר לא פראיירים
הצרכנים אינם פסיביים בעולם החדש. הם מכריחים את קוקה-קולה להחזיר לשוק את הטעם אותו ניסתה להוריד. את גאפ להחזיר את הלוגו שחשבה לרענן וכמובן את תנובה להוריד את מחיר הקוטג'. הצרכן החדש מעורב יותר. הוא דורש, ומקבל, עמדה של שותף

לפני כשמונים שנה הקימה משפחת עולים מגרמניה רפת קטנה בחצר ביתה בנהריה. היום החברה שצמחה באותה רפת, שטראוס, משחקת במגרש של הגדולים. ברמה העולמית. כך למשל מותג החומוס שלה, סברה, הוא אחד מנותני החסות הראשיים של ליגת ה-NFL והוא גם המטבל הרשמי של הליגה הזו. מעבר לזה, לקראת הסופר-בול הוציאה החברה פרסומת בכל רחבי ארה"ב בכיכובו של ג'פרי טמבור, כוכב "משפחה בהפרעה". אז איך זה ששטראוס שלנו עושה טאץ' דאון בין ענקי התעשיה העולמית?
יש לא מעט תשובות לשאלה הזו. אחת מהן היא השינוי ביחסי הכוחות בכלכלה בין גדולים לקטנים. בין חזקים לחלשים. שטראוס היא רק דוגמה אחת, שולית אפילו, לתופעה עמוקה יותר ששווה לתת עליה את הדעת.
אחד הרגעים המכוננים בהקשר זה הייתה בחירתו של ברק אובמה לנשיאות ארה"ב. כמעט ארבע מאות שנה לאחר הבאת העבדים הראשונים לצפון אמריקה בווירג'יניה נכנס הנשיא השחור הראשון לתפקידו. הנשיא אובמה מייצג שינוי ביחסי הכוחות בעולם באופן נוסף. מאז כניסתו לתפקיד נחלש מעמדה המעצמתי של ארה"ב בעולם. כלומר, מצד אחד נציג החלשים מקבל את המשרה החזקה בעולם ומצד שני המדינה החזקה בעולם נחלשת.
שינוי יחסי הכוחות אינו רק נחלת החברה והפוליטיקה. זהו גם מרכיב דומיננטי בכלכלה החדשה. תוכנית הטלוויזיה "מד מן" מתארת עולם בו קורסת השליטה של גברים לבנים ובמקביל נשים, שחורים ויהודים יוצאים משולי התמונה ונכנסים למרכזה. אבל גם לאחר קריסה זו נותרים ב"מד מן" אנשי הפרסום והחברות אותן הם מפרסמים בשליטה על פני הצרכנים. אלה אמורים לשתות בצמא את המותגים, הסיסמאות, הסלוגנים, הג'ינגלים והפרסומות. לא עוד. העולם הזה מת. הצרכנים אינם פסיביים בעולם החדש. הם מכריחים את קוקה-קולה להחזיר לשוק את הטעם אותו ניסתה להוריד. את גאפ להחזיר את הלוגו שחשבה לרענן וכמובן את תנובה להוריד את מחיר הקוטג'. הצרכן החדש מעורב יותר. הוא דורש, ומקבל, עמדה של שותף.
התהליך הזה - שבו השוליים נכנסים למרכז, הקטנים מתחזקים והגדולים נחלשים - אינו מבשר על היפוכה של הפירמידה. המרכז והגדולים עדיין חזקים יותר. אך הרבה פחות מבעבר. בישראל כבר התרגלנו לכך ששלושה גיקים צעירים יכולים להפוך למיליונרים במהירות משום שחברה בינלאומית – eBay, Google או Facebook – מוצאת ערך במיזם שלהם. במהלך השנה האחרונה נרכשה לא רק Waze אלא גם, למשל, Trusteer, ScaleLO ו-Primesense. הצלחת הקטנים אינה רק נחלת ענף האינטרנט. כך למשל, ענף רשתות השיווק בישראל חווה בעשור האחרון מהפכה שהובלה בראשיתה על-ידי רמי לוי​. דוגמה נוספת: תראו את מה שגולן טלקום, על 35 עובדיה (על-פי ויקיפדיה), עשתה לענף התקשורת הסלולרית.

מומחי בי"ס אריסון למנהל עסקים מנתחים את המקרה של Waze

מומחי בי"ס אריסון למנהל עסקים מנתחים את המקרה של רמי לוי


אני ואפסי עוד
תביטו לרגע על כף היד שלכם ותחשבו כמה שליטה יש לה. במגע עדין אתם מפעילים תוכנה שמדברת עם לווין או שניים כדי לנווט אתכם הביתה או למשרד. נגיעה קטנה והספר החדש של אבירמה גולן בדרך אליכם. עוד ליטוף ושרת היושב איפשהו על הגלובוס מזהה את השיר המתנגן בבר שבו אתם יושבים. תחושת השליטה הזו ממכרת ומקשה עליכם לקבל את השליטה של ההורים, המורים, המפקדים, הבוסים או ראש הממשלה. כל מוקדי הכוח האלה חווים את מסמוס העוצמה והשליטה שהיו נתונים בידיהם בעבר

אבל בעוד שמזה זמן התרגלנו לכך שקטנים יכולים להצליח בגדול. רק לאחרונה למדנו שגדולים יכולים ליפול. לקרוס. שלושת השמות הבולטים של העת האחרונה הם כמובן נוחי דנקנר, אילן בן-דב ומוטי זיסר. מעבר לכך, הפיקוח על אלה שנותרו גדולים, גובר. הם נדרשים לשקיפות רבה יותר והדירקטורים שלהם חשים את נחת זרועם של בתי המשפט והתקשורת.
הדוגמאות עד כה – למשל, ברק אובמה, קוקה-קולה ורמי לוי – ממחישות ששינוי יחסי הכוחות נוגע בנו בהרבה חזיתות. כאזרחים. כצרכנים. כיצרנים. כיזמים. אבל מה מקור השינוי במאזן הכוחות? כצפוי יש מספר מקורות: כלכליים, טכנולוגיים, חברתיים ופסיכולוגיים.
ההסבר הכלכלי מתחיל במהפכה שמלווה אותנו מספר עשורים (האינטרנט) וממשיך במהפכה שמחלחלת אל חיינו כעת (הדפסת תלת-ממד). שתי מהפכות אלה מחסלות את מה שכלכלנים מכנים "חסמי כניסה". האינטרנט הוריד באופן ניכר את עלויות ההפצה של מוצרים רבים ואת הצורך במתווכים רבים בדרך – היום אני יכול, למשל, להקליט שיר ודקות אחר-כך למכור אותו ברשת. כתוצאה מכך מצטמצם יתרונם של השחקנים הגדולים שתמיד יכלו לממן עלויות הפצה גבוהות. המדפסות התלת-ממדיות צפויות להפחית את עלויות הייצור ובכך למזער עוד יותר את יתרון הגדולים על הקטנים.
הטכנולוגיה מחזקת את הקטנים בצורה נוספת. היא מקלה על האזרחים והצרכנים בשיתוף מידע, בניתוחו וכמובן בשיתוף פעולה. אם בעבר ראיתי בעל מסעדה מתייחס באופן משפיל לעובד שלו, הייתי חולק את המידע הזה עם שני חברים. היום, מעלים רבים את הסיפור הזה לרשת החברתית שלהם, אחרים מיד משתפים בחוויות שלהם במסעדה זו ולעתים תוך דקות אחדות מתגבשת החלטת פעולה משותפת. בכך הטכנולוגיה מעצימה את הקטנים, ויעידו על כך, בין השאר, זהבית כהן וחוסני מובארק.
הטכנולוגיה גם יוצרת תחושה של שליטה. תביטו לרגע על כף היד שלכם ותחשבו כמה שליטה יש לה. במגע עדין אתם מפעילים תוכנה שמדברת עם לווין או שניים כדי לנווט אתכם הביתה או למשרד. נגיעה קטנה והספר החדש של אבירמה גולן בדרך אליכם. עוד ליטוף ושרת היושב איפשהו על הגלובוס מזהה את השיר המתנגן בבר שבו אתם יושבים. תחושת השליטה הזו ממכרת ומקשה עליכם לקבל את השליטה של ההורים, המורים, המפקדים, הבוסים או ראש הממשלה. כל מוקדי הכוח האלה חווים את מסמוס העוצמה והשליטה שהיו נתונים בידיהם בעבר.
גורם חברתי נוסף בהשטחת הפירמידה היא הטלוויזיה. בעבר היינו מרוחקים מבעלי השליטה. היינו שומעים עליהם קצת ברדיו וקוראים עליהם מעט בעיתון. היום הם מופיעים בתוכניות הריאליטי שלנו ואנחנו רואים שהם בשר ודם. עם חולשות אנושיות. ממש כמונו. אחד הרגעים הקסומים בסרט הקוסם מארץ עוץ מתרחש כשטוטו מגלה שהקוסם הוא אדם רגיל, זקן מאומהה, שמשתמש ברמקול כדי להאדיר את קולו. באותו רגע מבינים דורותי וחבריה שהרבה עוצמות שחיפשו במקומות אחרים נמצאים בעצם אצלם. תהליך דומה חווים האזרחים והצרכנים בעולם המודרני.
זוהי תקופה טובה להיות קטן.

פורסם במקור: אוונגרד - מגזין המרכז הבינתחומי הרצליה
פורסם בעיתון כלכליסט (16.2.14).
הכותב הוא דיקן בית ספר אריסון למנהל עסקים במרכז הבינתחומי הרצליה.
תאריך:  25/11/2014   |   עודכן:  25/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהו המפתח להצלחה במצב של שבירת שוק?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אין יום שהוא לאנראה מוזכרב10
רמי44 לוד  |  25/11/14 18:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מגזין הטכניון
פרופסור ג'ון קליינברג, חתן פרס הארווי לשנת 2014, מדבר על גישור בין תרבויות ועל מיפוי קשרים רומנטיים בפייסבוק
אילון פרת
מתקן להזזת חפצים בעזרת שימוש פשוט בג'ויסטיק לאישה הלוקה ב-CP ועמדה ייחודית למיחם שמאפשרת לאדם בכיסא גלגלים להכין לעצמו משקה חם הם רק חלק מפתרונות יוצאי-דופן שיצרו סטודנטים מהמחזור האחרון של הקורס "ביומכניקה שיקומית" במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה עבור בעלי מוגבלויות    הנדסה ברוכה
נעמה בן-דוד-טרבלסי
לכל עדה הדגן שלה, אם זה אורז, חיטה, בורגול או גריסים    במידה ובחרנו למשל בדגנים מלאים, הם יהיו עשירים בסיבים תזונתיים ובוויטמינים, הקטניות הן הכוכבות של החמין והן כמובן נפלאות, עשירות בברזל, סידן, אשלגן ושאר ויטמינים, ואל תסתפקו בעדשים, שעועית וחומוס
ד"ר סוזי קגן
הקפידו לשאול את הילד באופן קבוע כיצד עבר היום שלו, עם מי שיחק, מי הם החברים שלו בבית-הספר, את השאלות שאלו בנועם ובחברות כך שבמידה ומתנהל נגדו חרם על-ידי בני כיתתו הוא ירגיש בנוח בכדי לשתף אתכם ולחשוף את מה שעובר עליו
ראובן לייב
מחקרו החדש של פרופ' יחיאל שיינטוך, לשעבר ראש הקתדרה ליידיש באוניברסיטה העברית, מאפשר הצצה ראשונית לאוצרות הספרות היידישאית, בצד תרגומם בו-זמנית לעברית, עמוד מול עמוד
רשימות נוספות
המלחמה על הבית הגיעה לברזיל  /  מאורי הירש
צוק איתן: המו"מ שאחרי  /  יוני בוכדרוקר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il