X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ההצעות הפרטיות ל"חוק יסוד הלאום" הבאות לשלול את מעמדה הרשמי של השפה הערבית, ובכך לפגוע במיטוט הערבי, הן שגויות ורעות
▪  ▪  ▪
השפה הערבית הוכרה כרשמית [צילום: פלאש 90]

סביב העקרונות שניסח ראש הממשלה, אמור להיות קונצנזוס של כל המפלגות הציוניות, אלא אם כן אחז בהן השיגעון. לא בטוח שדווקא עכשיו יש צורך חיוני דוחק לקבל אותו, אך הוא הכרחי ויומו יבוא. זאת, כי אין מדינה בעולם, לפי ידיעתי, שהפרק הראשון בחוקה שלה (ואצלנו חוקי היסוד מרכיבים את החוקה) אינו מגדיר את זהותה. כל הדיבורים על כך שהדבר מיותר, שכולם יודעים שאנחנו מדינה יהודית, הם שגויים לחלוטין. שום דבר אינו ברור וידוע ומובן, אלא אם כן נחקק בשפה כתובה ברורה ופשוטה. בדיוק כמו שעשרת ערכי היסוד שלנו נכתבו על שני לוחות.
מספרים על אחד מחכמי חלם (נקרא לו "החכם") שיום אחד עבר ליד חנות הומה קונים שמעליה מתנוסס שלט: "פה מוכרים דגים טריים". אמר "החכם" לבעל החנות: "למה כתוב 'פה' בשלט שבחנותך? הלא ברור שמוכרים פה ולא במקום אחר!" חשב בעל החנות וענה: "אתה צודק", והמילה "פה" הוסרה. למחרתו חזר ה"חכם" ואמר לבעל החנות: "מדוע בשלט כתוב ש'מוכרים'? הלא ידוע לכל שלא מחלקים בחינם, אלא מוכרים תמורת תשלום. זה ידוע בכל רחבי הממלכה שלנו". הרהר בעל החנות והמילה "מוכרים" הוסרה.
עוברים ימים ו"חכמנו" עובר במקום, ופונה לבעל החנות: "תראה אדוני, למה לכתוב את המילה 'טריים'? כל אנשי הממלכה יודעים שאתה לא מוכר דגים מסריחים, אלא דגים הכי טריים. למה לך דווקא להדגיש את זה? האנשים יתחילו לחשוד!" "צודק אתה", השיבו בעל החנות והוריד את המילה טריים. לא עובר זמן ושוב הזדמן ה"חכם" לחנות ובבת צחוק אמר לבעליו: נו באמת, למה אתה משאיר את המילה "דגים' על השלט? כלום מוכר אתה בשר? ידוע לכל שאצלך קונים רק דגים". הוסרה המילה '"דגים" מעל השלט, וזה נשאר ללא אף מילה, בולט למרחוק בריקנות שבו, והחנות נשארה ללא זהות.
נזכרתי בסיפור זה לאור מחול השיגעון סביב "חוק יסוד הלאום". בצד זה שכמעט כולם עוסקים ב"תחזית העבר" האווילית (מה היה אומר המנוח בן- גוריון או בגין בעניין החוק, כאילו היה להם קשר דיגיטלי משודרג לשוכני מעלה), נאחזים המתנגדים בטעון הכולל: זה מיותר! באים ואומרים שידוע לכל העולם שאנחנו מדינה יהודית; ידוע לנו עצמנו שאנחנו מדינה יהודית, ואנחנו מהווים את הרוב במדינה, ומה שכל כך ברור ובולט לעיין לא צריך להגיד!
לא רק זאת: באים וטוענים שהמונח "מדינה יהודית ודמוקרטית" מופיע כבר בחוקי יסוד אחרים, ולמה לחזור על כך. מיותר! ובכלל, הלא הדברים כתובים ב"מגילת העצמאות", אז לה לבוא ולהכביד עליה? דעתי היא שכל האמירות הללו הן כאמירות ה"חכם" שלנו מחלם. דברים צריכים להיות כתובים וחקוקים בצורה ברורה ופשוטה במקום המתאים להם, ובעיקר מה שנוגע ל"תעודת הזיהוי" של המדינה ו"האני מאמין" שלה. שום דבר אינו מובן מאליו, כלום! מה שמובן לאחד, לא מובן לשני. מה שמובן היום, לא יהיה מובן מחר; הנסיבות הן שתקבענה איך תיווצר ההבנה או אי-ההבנה. הציוויים הראשונים של ערכי הציביליזציה העברית והאוניברסאלית נחקקו על שני לוחות.
ומילה על מגילת העצמאות. היא קודם כל, ובצורה הכי חגיגית, קובעת כי העם היהודי הקים כאן, במולדתו ההיסטורית, את המדינה היהודית, שהיא מדינת ישראל. ורק אז היא באה וקובעת כי המדינה היהודית הזאת "תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני (במובן של זכות הצבעה. ע.ג ) לכל אזרחיה, בלי הבדל דת, גזע ומין". זהו המרכיב הדמוקראטי של ימינו, המבטיח שוויון זכויות לכל המיעוטים במדינת ישראל, ובראשם המיעוט הערבי.
צריך לשים לב שהשוויון הוא לאזרחים, לפרטים, ולא לקולקטיב המרכיב את האזרחים השונים. לכן, אין במגילת העצמאות זכויות לאומיות למיעוט הערבי. זכויות לאומיות יש רק ללאום היהודי שזאת מדינתו, והוא מהווה בה את הרוב. ולמרות זאת, במישור המעשי מדינת ישראל העניקה לערבים זכות שאינה מוקנית כמעט לאף מיעוט במדינה מערבית: השפה הערבית הוכרה כשפה רשמית שנייה ושפת הלימוד בבתי הספר הערביים היא ערבית.
לכן, ההצעות הפרטיות ל"חוק יסוד הלאום" הבאות לשלול את מעמדה הרשמי של השפה הערבית, ובכך לפגוע במיטוט הערבי, הן שגויות ורעות.
ומילה אחרונה: דעתי היא ש"חוק הלאום", כפי שעקרונותיו נוסחו ע"י נתניהו, הוא בגדר ציווי לאומי שסביבו אמור להיות קונצנזוס ברור של כל המפלגות הציוניות. האם זה צורך חיוני למימוש דווקא עכשיו? איני בטוח, אך יומו יבוא, כי איני מכיר אף מדינה שהפרק הראשון, פרק המבוא, בחוקה שלה (וחוקי היסוד אצלנו הם המרכיבים אותה) לא יגדיר את זהותה.

תאריך:  01/12/2014   |   עודכן:  01/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 זכות הצבעה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוק יסוד הלאום הוא בגדר ציווי לאומי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יש פיל בחדר, ושמו בג"ץ.
אהוד פרלסמן  |  1/12/14 13:51
2
מסכימה עם כל מילה
יונת השלום  |  1/12/14 21:47
3
ה0מול הקיצון=מוקש ואבן נגף למד
קורןנאוה טבריה  |  2/12/14 05:45
4
התשובה הכי מפחידה בעולם
סניל  |  2/12/14 07:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
בטעות קוראים לגילויי הכשרת הפסילה של הדו-קיום האזרחי יהודי ערבי גיזענות. זאת לא אופציה הבנויה על עליונות אדם אחד על רעהו. זאת אופציה הבנויה על האמונה בזכותה הבלבדית של אומה אחת להרחיק ממרחב תחום שליטתה אומה אחרת. לא אדם לאדם זאב. אומה לאומה זאב. אין כבש. גם הכבש הוא זאב באבולוציה. הזאב הוא כבר זאב.'זאב עכשיו'. הכבש יהיה זאב. זאב שאינו מוכן בסכלותו לשלם את המחיר של הדרה שידירו אותו כל זאבי הערבות האחרות בעולם המתנאים כאילו הם כבשים, ייטרף ככבש
יוני בן-מנחם
הרשות הפלשתינית מקדמת בסיוע הליגה הערבית הגשת הצעת החלטה למועצת הביטחון לקביעת לו"ז לסיום הכיבוש הישראלי בשטחים תוך הפרחת איומים בדבר הפסקת התיאום הביטחוני ופירוק הרשות הפלשתינית. הקדמת הבחירות בישראל עשויה לשבש את המהלך הפלשתיני אשר בלאו הכי אינו זוכה לתמיכה אמריקנית ואירופית מלאה
אריה גל
לאחר שהחוק יעבור ו"שחיתות" תהיה גם "אי-סדרים", גם "מינהל לא תקין", וגם "כל עבירה על החוק", יגדל מספר הנחשפים ל"שחיתות" בהגדרתה החדשה רק פי עשרה ולא כפי שמציג זאת ח"כ רוזנטל
עו"ד עופר פיק
ניהול משברים בעולם העסקי מנקודת ראותו של עורך הדין המנהל משברים, היא תורה מקיפה ומורכבת, שתחילתה בעריכת ההסכם, עבור להתנהלות עסקית נכונה במסגרת המשפטית שנוצרה, המשך בניהול המשבר עם פריצתו בטרם ההליך המשפטי וכלה בניהול ההליכים המשפטיים
איתמר לוין
המסע הציבורי לטובתו של יונתן היילו, שרצח את מי שאנס אותו, מעניק תמיכה למי שנוטל את החוק לידיים - ועושה זאת תוך עבירת סוביודיצה חסרת תקדים בהיקפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il