X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
פרופסור גיירמו ספירו מגייס את מומחיותו בתחום המיחשוב לאבחון מוקדם של הפרעות נפשיות
▪  ▪  ▪
"המשפחה היא חיי, והמסגרת האקדמית מאפשרת לי לממש את התפיסה הזאת". פרופ' ספירו
[צילום: באדיבות דוברות הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל]

"אבחון נפשי אמור להיות סטנדרט, ממש כמו בדיקות שמיעה," אומר גיירמו ספירו, יליד אורגוואי (1966) וכיום פרופסור באוניברסיטת דיוק, "אבל כיום רוב הילדים - יותר מ-80% - אינם מאובחנים נפשית. יתר על כן, במקרים מסוימים כמו אוטיזם וחרדה האבחון מתקיים באיחור משמעותי, שמצמצם את האפקטיביות של הטיפול."
הוא בכלל מומחה לעיבוד תמונה, אבל שיתופי פעולה שונים הובילו אותו למחוזות רחוקים כמו בריאות הנפש. "העובדה שאבחון נפשי הוא מנת חלקם של בעלי האמצעים מטרידה אותי מאוד, ואני מקווה שבעתיד הלא רחוק יעמדו לרשותנו שיטות סריקה מהירות ופשוטות שיהיו ישימות בבית, במרפאה ובבתי הספר."
פרופסור ספירו (Sapiro) לא רק מקווה - הוא פועל לקידומן של שיטות אלה, במחקר משותף עם הפסיכיאטרית הלן אגר (Egger) ועם ג'רי דוסון ורוברט קלדרבנק. "אחת המטרות העיקריות שלנו היא לספק כלים למיפוי מוקדם מאוד של בריאות נפשית, כך שבמקרה הצורך תוכל המערכת להמליץ לשלוח את הילד למומחה – ממש כמו בבדיקות שמיעה בבית הספר. באמצעות הטכנולוגיות שאנחנו מפתחים אנחנו מקווים להפוך את אותם אבחונים ראשוניים לסטנדרט, כלומר ברירת מחדל."
זאת דוגמה נהדרת למחקר בין-תחומי.
לגמרי, והישיבות שלנו בימי רביעי בבוקר הן מעיין שופע של רעיונות שנובעים מהחיבור בין שני התחומים השונים האלה, נפש וטכנולוגיה. חלק מהישיבות האלה משעשעות מאוד.
אתה אוהב שילובים כאלה, למשל עם תחום הווירולוגיה.
נכון. כאן מדובר בשיתוף פעולה מרתק ביני לבין המעבדה של ד"ר סרירם סברמניאם והצוות המדהים שלו במכוני הבריאות האמריקנים (NIH). הצוות הזה כולל את אלברטו ברטסג'י, שהיה סטודנט שלי, ושני בוגרי טכניון - אולג קוביידה, בוגר הטכניון, שהיה פוסט-דוקטורנט שלי, ומריו בורגניה. הרעיון הוא להשתמש במידע הטומוגרפי, המתקבל מהציוד המתקדם של סברמניאם, לשיחזור תלת-ממדי של צורת ה-Env, שהוא חלבון שנמצא בקרום של וירוס HIV. זה לא התחום שלי, אבל הביולוגים טוענים שזה מידע חיוני בהתמודדות עם HIV ואולי גם מחלות נוספות.
ונושא אחר - צביעה של סרטי וידאו.
זה עוד סיפור מעניין. האתגר שלנו היה לפתח יישום מהיר שיהפוך סרטי שחור-לבן לסרטים צבעוניים. חלק משמעותי בעבודה בוצע על-ידי בוגר הטכניון לירון יציב, ולשמחתי היישום הזה כבר מוטמע בהצלחה במוצרים של Adobe, שם עובד שו באי, סטודנט-לשעבר שלי. למעשה, זה היה 'היילייט' בהשקה של Adobe's After Effects ב-2010.
אחד האלגוריתמים שפיתחת דָּרַךְ על מאדים. במובן מסוים.
זה בעצם תקן לדחיסת תמונות, שפיתחתי במעבדות HP יחד עם גדיאל סרוסי ומרסלו ויינברגר. התקן הזה, שהפך לסטנדרט בדחיסת תמונות, מאפשר לך להחליט מה רמת הטעות (אובדן מידע) שאתה מוכן לקבל. זהו אלגוריתם מהפכני אך פשוט, וזה מה שהפך אותו למועמד מצוין למשימת מאדים.
איך אתה מצליח לעסוק – ובהעמקה - בתחומים רבים כל כך?
יש לזה כמה הסברים. קודם כל, העבודה על נושאים בסיסיים, כמו עיבוד תמונה וניתוח מידע, פותחת דלת ליישומים רבים מאוד. שנית, אני אוהב לעבוד עם אנשים, והיה לי המזל לשתף פעולה עם קולגות וסטודנטים מעולים שמסייעים לי להיכנס לתחומים חדשים - בלעדיהם לא הייתי מצליח לחדור לכל כך הרבה עולמות חדשים. שלישית, הכניסה לתחומים חדשים מחייבת אותי ללימוד בלתי פוסק - וזו בעצם מהות החיים האקדמיים.
היית "בחוץ", בתעשיה – אתה לא מתגעגע?
האקדמיה היא מקום העבודה הטוב ביותר בעולם, והיא מאפשרת איזון נפלא בין קריירה וחיי משפחה. למען הסר ספק, אני עובד קשה מאוד, אבל בעבודה הזאת אני נהנה מחופש שלא יסולא בפז. במשך 12 שנים אספתי את הילדים שלי מבית הספר, השתתפתי כמעט בכל אירוע בבית הספר ויצאתי במשך תשע שנים רצופות לטיולי כיתה. המשפחה היא חיי, והמסגרת האקדמית מאפשרת לי לממש את התפיסה הזאת.

זה הבית
"אני מתנצל בפני עמיתיי באוניברסיטת דיוק, אבל הטכניון הוא בעיניי האוניברסיטה הטובה בעולם". בכנס TCE בטכניון, מאי 2014 [צילום: באדיבות דוברות הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל]
▪  ▪  ▪

פרופסור ספירו, יליד אורוגוואי, הגיע לישראל בשנות השמונים כמתנדב בקיבוץ גן שמואל. "הגעתי מרקע סוציאליסטי, אבל רוב חייַ הצעירים עברו תחת משטר צבאי, ולכן התקופה בגן שמואל הייתה הזדמנות נפלאה לא רק להסתגל לארץ החדשה, אלא גם לחוות בפועל רעיונות שהעסיקו אותי בנעורַי."
בגן שמואל הכיר גילרמו את דליה, והידידות בין השניים התפתחה לכדי קשר רומנטי בחיפה, בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה. "מאז אנחנו יחד, ושני ילדינו – איתן בן ה-17 ונדב בן ה-13 – חיים איתנו בארה"ב. שניהם, דרך אגב, עשו את בר-המצווה שלהם בכותל."
את לימודיו בטכניון החל ב-1985. מדוע דווקא בטכניון? "רציתי לעשות את התואר הראשון שלי במוסד מעולה, והטכניון היה כמובן בחירה מתבקשת. בחירת תחום הלימוד הייתה הרבה יותר מסובכת, כי מה יודע בחור בן 18 על מה שירצה לעשות כשיגדל? אפילו כיום, בגיל 48, עדיין אין לי תשובה טובה לשאלה הזאת. ידעתי שאני אוהב מתמטיקה ושקלתי להירשם לפקולטה למתמטיקה, אבל אחד מהשותפים שלי לדירה הסביר לי שזו טעות, כי ציוני הקבלה שם נמוכים מאוד יחסית להנדסת חשמל (עניין של היצע וביקוש), ולכן – אם אני יכול – עלי לבחור בהנדסת חשמל. וכל השאר היסטוריה."
הלימודים בטכניון לא היו קלים, אבל הסטודנט הצעיר נהנה מכל רגע. "עבדנו קשה מאוד, הרבה יותר ממה שראיתי לאחר מכן בכל אוניברסיטה אחרת, אבל זה היה כיף. הטכניון עיצב את חיי ואת הקריירה שלי, ובכל ביקור שלי בטכניון אני מרגיש שחזרתי הביתה."
ההמשך לתארים גבוהים בטכניון נראה לו טבעי ומתבקש. "יכול להיות שפשוט ברחתי מאחריות, מההחלטה למצוא עבודה אמיתית." הוא התקבל לתואר שני ב-1989 אצל פרופסור דוד מלאך – "שם הבנתי לראשונה כמה גדולה חשיבותו של מנחה על חייו של הסטודנט שלו, וכמה גדול ערכּוֹ של מנחה מעולה. בכלל, שתי ההחלטות הטובות ביותר בקריירה האקדמית שלי היו הבחירה בדוד מלאך כמנחה לתואר שני, ובאלן טננבאום לתואר השלישי.
"דוד ואלן היו לא רק המנחים הטובים ביותר שאפשר לבקש, אלא בני אדם נפלאים. למדתי מהם לא רק מדע, אבל גם כיצד לגשת למחקר, כיצד לשתף פעולה, איך להנחות, ובעצם כל מרכיב שנחוץ להצלחתו של אדם כחוקר וכבן אנוש. הם חברים וגם מודלים לחיקוי, ואני שומר איתם על קשר טוב והדוק. דוד הוא עבורנו הוא כמו דוֹד, ואלן – מין אח גדול.
"במהלך הדוקטורט קיימתי שיתוף פעולה הדוק גם עם אלפרד ברוקשטיין, ואני לא יכול לחשוב על השלמה טובה ממנו לדוד ולאלן. שלושתם העניקו לי את ההנאה שבלמידה. אני מאחל לעצמי להגיע לקרסוליים שלהם מבחינת השפעתי על הסטודנטים שלי."
גם כיום הוא שומר על קשר הדוק עם הטכניון. "אני מבקר כאן בערך פעם בשנה, עובד עם אנשים כמו רון קימל (שותפי-למשרד בתקופת הדוקטורט, אדם מעולה וחבר נפלא) ומיקי אלעד. אני משתדל להמשיך ללמוד מפרדי ברוקשטיין ודוד מלאך, ונהנה לבקר במקום הזה, שאני קורא לו בית. אני מתנצל בפני עמיתי באוניברסיטת דיוק, אבל הטכניון הוא בעיני האוניברסיטה הטובה בעולם."

פורסם במקור: מגזין הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל
הראיון עם פרופסור ספירו נערך במהלך ביקורו בישראל בסוף חודש מאי, לרגל כנס TCE שהתקיים בטכניון
תאריך:  07/12/2014   |   עודכן:  11/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתיה אלימלך
מד הסוכר הביתי, המעניק לחולי סוכרת תמונת מצב עדכנית על ערכי הסוכר בדם, עבר שכלולים המאפשרים שימוש קל ומהיר    חשוב לדעת כיצד להפיק ממנו את התועלת המרבית בתכנון התפריט היומי
רותם אלישע
המאבק לא מתמקד באורך המכנס או ברצון להגיע עם חצאיות קצרות לבית הספר    אירועים אלה הם כסימפטומים של מחלה חברתית קשה, אפליה על-רקע מגדר ומיניות קלוקלת
אריאל י. לוין
לראשונה: הוכחה מצולמת לגיוסם של ילדים בידי דאעש. הארגון מעביר לימודי דת לילדים עד גיל 15, ומגיל זה ומעלה הם עוברים אימונים צבאיים בדרך להפוך ללוחמי ג'יהאד
צילה שיר-אל
השבוע נמצא הכוכב אוראנוס המביא איתו אנרגיה של שינויים מהירים ולא צפויים בזווית מאתגרת וקשה אל פלוטו כוכב השינויים העמוקים ביותר, בשמיים
מגזין הטכניון
"בעיניי, הרובוטיקאים הם האלכימאים המודרניים"    ראיון עם פרופסור הוד ליפסון על אבולוציה, רובוטיקה והדפסת תלת-ממד
רשימות נוספות
האדם כנגזרת  /  מגזין הטכניון
מגע בדיוני  /  מגזין הטכניון
איש הקשר  /  מגזין הטכניון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il