X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  ספרים
שיתוף ההורים ומעורבותם בחינוך ילדיהם, הוא צורך הכרחי, ולא רק אפשרי ללא ההורים, לא ניתן לקבל את התפוקה הראויה מתהליכי החינוך המכוונים בין כותלי בית-הספר, או הבלתי מכוונים במסגרות השונות של החינוך הבלתי פורמלי
▪  ▪  ▪
ד"ר חדוה טרגר [צילום: גיל נחושתן]

>
"האם מישהו מאתנו לא רוצה להצליח במשימה כלשהי, לא רוצה שילדו או תלמידו יצליח בחייו או בלימודיו? ודאי שכולנו רוצים להיות מצליחנים, זאת אפשר לעשות רק אם נהיה מעורבים!"
הספר הורים ממנפים הישגים מאת ד"ר חדוה טרגר בהוצאת הספרים סטימצקי, עוסק במעורבות הורים ובהישגים בלימודים של תלמידים מינקות, בגילאי בתי-ספר יסודיים ועד גילאי בתי-ספר תיכון. למעשה, מעורבות היא שפה. ברגע שלמדנו את השפה כמו כל שפה והטמענו אותה בחיינו, היא הופכת לחלק מאיתנו ויש לה השפעה רצינית מאוד על הצלחותינו.
הספר משמש מורה נבוכים למעורבות הורים, אפקטיבית לשיפור ההישגים בלימודים. המסר העיקרי בספר הוא ש"אין חינוך ללא הורים, מעורבותם ממנפת הישגים!". ככל שחוק חינוך חינם הולך ומתרוקן מתוכן והחינוך האפור תופס את מקומו, כך מתרגלים לרעיון שבכסף ניתן לרכוש הכל - גם השכלה טובה. אולם מחקרים רבים מצביעים על כך, כי השקעה כלכלית בחינוך הילדים, אינה מבטיחה הצלחה בלימודים. אם כך, מה כן מבטיח הצלחה בלימודים? מעורבות הורים. הקריאה למעורבות הורים בחינוך מחייבת אמונה בדרך המוצעת בספר, תוך כדי אימון, תרגול ובניית מערכות יחסים על בסיס של אמון הדדי.
לדעת המחברת, כשמנהלים, מורים, הורים ותלמידים, שותפים בתהליכים ודוברים אותה שפה, ניתן להגיע להצלחה, ואכן זוהי הנעה בהנאה. הספר מיועד לאנשי מקצוע, להורים, לתלמידים ולכל מי שרואה עצמו שותף בחינוך הצעירים. בספר רוכזו כל התיאוריות, המודלים שפיתחה המחברת והכלים שבהם השתמשה כדי להעביר אותם גם אליכם למען הצלחתכם.
שיתוף ההורים ומעורבותם בחינוך ילדיהם, הוא צורך הכרחי, ולא רק אפשרי. ללא ההורים, לא ניתן לקבל את התפוקה הראויה מתהליכי החינוך המכוונים בין כותלי בית-הספר, או הבלתי מכוונים במסגרות השונות של החינוך הבלתי פורמלי.
חדוה טרגר, 50, אם לשלושה ילדים (בת 14, בן 24 ובן 29), תושבת קריית אתא, ד"ר בחינוך, בניהול ובתוכניות לימודים, עוסקת זה 30 שנה בחינוך ובתרבות, בניהול בתי-ספר (לצעירים ולמבוגרים) ובמחקר בנושאים קהילתיים, במעורבות הורים ובהישגים בלימודים.
למה הכוונה ב"מעורבות" שהיא שפה?
ד"ר חדוה טרגר טוענת, כי "יש להבין שהחינוך הוא הכלי הראשי לשיפור החברה ולקידום תרבותה. שימוש בשפה אחת קושרת בין אנשים ויוצרת הבנה של הצד השני שמובילה להקשבה ולהפריה הדדית.
"על-מנת לבנות קהילה או חברה יש ליצור במשותף את המטרות, האמונות, השאיפות והידע שבונים את ההבנה ההדדית המשותפת".
"בתקופה הנוכחית, הפוסט-מודרנית, בית-הספר אמור לשמש בית חינוך מקצועי שמטרתו להקנות כלים לרכישת ידע והתנהגות. אנו חיים בתקופה בה תופעות המאפיינות את המאה ה-21 דורשות מגורמי מקצוע לעשות יד אחת עם ההורים לחינוך ילדיהם: התרופפות קנה המידה לשיפוט ערכי ומוסרי - לא יודעים מה מותר ומה אסור; היעדר חברתיות; בריוניות; איומים והטרדות. נהנתנות - דרישה לסיפוק מיידי של צרכים; התמכרויות. ה'כפר הגלובלי' - אובדן זהות לאומית; ניתוק הקשר לעם, לארץ ולמדינה. התפרקות מסגרות מסורתיות - חוסר שייכות; חוסר ביטחון. אינדיבידואליזם ואגואיזם - ניכור; בדידות; תחרותיות והישגיות. היפוך של הפירמידה הניהולית - זלזול בסמכות; חוסר כבוד; 'איש הישר בעיניו יעשה'. מהפכת התקשוב - שוטטות ב"סמטאות אפלות" ברשת. הצפה במידע - חשיפה לתכנים שאינם מתאימים לגיל.
מהן הסיבות לוויתור על מעורבת ההורים?
חוסר הבנה למשמעות הלמידה ולחלקם בה, חוסר ידע באשר לדרך שיתופם, הרגשת אין אונים, אדישות, נוחיות והרגשת נחיתות אשר בעקבותיהם צפויה סכנה לתהליכי ההפנמה של התלמידים בגילאים השונים.
למורים יש תפקיד מקצועי ממעלה ראשונה בהכוונת תהליך מעורבות הורים אפקטיבית. על-פי זיהוי יחסי הכוחות בין בית-הספר לבית, להורים, נראה כי בית-הספר לא בדיוק (בלשון המעטה) מקדם את טובת הלומדים היות שקיימים מאבקי כוחות בבסיס מערכת היחסים. בשפה שנקראת "מעורבות", אין מקום לאלימות ולמאבקי כוח. כשיש כוחנות זוהי "התערבות" ולא "מעורבות".
באופן טבעי, מעוניינים ההורים להיכנס למפגש עם המורים מעמדת כוח ועוצמה וכבעלי סמכות. אפשרות כזו לא קיימת לכן לעיתים קרובות הם מביעים את כוחם בהימנעות ממגע עם בית-הספר. הימנעות זו, המתפרשת כהזנחת הילדים, היא לעיתים הדרך היחידה שלהם לשמור על כבודם ועל כוחם המועט. כך נוצר דיאלוג של מאבק כוחני במקום דיאלוג של שיתוף.
כדי להשיג סביבה חינוכית איכותית יש צורך בהרבה מגעים, קשרים והידברויות בין הגורמים המשמעותיים במעשה החינוך שיבטיחו שגשוג. מערכות יחסים חיוביות בין הורים למורים חיוניות להתפתחותם החברתית והאקדמית של הילדים.
מהן הנחות היסוד שלך באשר להורים כפי שמובאות בספר?
הנחות היסוד שהן האורים והתומים של הספר: לכל ההורים יש תקוות ומטרות בשביל ילדיהם, בית-הספר חייב לראות בהורים שותפים אולטימטיביים היות שהם מכירים הכי טוב את הילד ויודעים מהם קשייו וכיצד אפשר לטפח כישוריו, בתי-הספר יכולים להגיע אל הלומדים באמצעות ההורים, מעורבות ההורים עליה להיות רציפה ולהתחיל מוקדם ככל האפשר, היא תהליך המבוסס על שפה וכללים שדורש חזון, מדיניות וסדנאות. האינטראקציה בין ההורים לילדיהם היא הבסיס למעורבות ההורים - כל הורה ניתן להשגה.
מעורבות ההורים עליה להיות גלויה. יש לכבד את זכות הילדים לפרטיות ולא לבלוש אחריהם או לחטט במחברותיהם. על הילדים לדעת שההורים מבקרים בבית-הספר, נפגשים עם המורים ומתעדכנים. כדי שמעורבות ההורים תשפיע על ההישגים בלימודים עליהם להקנות נתוני התנהגות וכישורי למידה כבסיס ללימודים.
ד"ר חדוה טרגר מסכמת, כי "הבנת המשמעות של שילוב הורים, מציאת הקשר בין סוגי מעורבות ההורים ובין ההישגים בלימודים וזיהוי סוג מעורבות ההורים שתשפר את ההישגים בגיל בית-הספר היסודי, חטיבת הביניים והחטיבה העליונה, יאפשרו למערכת החינוך לעצב מדיניות חינוך בעלת השפעה על קידום הישגיהם בלימודים של התלמידים".


היכן קולם של התלמידים בתקשורת בין הורים למורים?

קול התלמיד הלומד וקול ההורה אינם קול אחד, ולפעמים במערכת יחסים עם בית הספר והבית הקול של התלמיד הולך לאיבוד. לא אחת מדברים על התלמידים במקום לדבר איתם. כולם רוצים לשמוע את קול המורים וההורים, אבל מה בקשר לתלמידים? האם קולם של התלמידים נשמע מספיק? סוגיה זו חשובה ביותר להטמעה מושכלת של הרפורמות "עוז לתמורה" ו"אופק חדש" שבמסגרתן מצופה שיישמע קולו של הלומד בשעות הפרטניות ובהזדמנויות אחרות שהרפורמות מזמנות.
נדיר שמבוגרים חושבים על התלמידים כשותפים בתהליכי השינוי ובארגון חייהם: למה להאזין לקולות התלמידים? מה יכולים קולותיהם, שבדרך כלל נעדרים מהדיאלוג החינוכי, לתרום לנו? בדרך כלל, מבוגרים לא נוטים להעריך את עושר הידע והתחכום של הילדים - איך בית הספר נראה ונשמע כשהמורים מאזינים לתלמידים ומכבדים אותם? יש לתת את הדעת כי התלמידים הם הלקוחות הישירים של מערכת החינוך ולכן יש להקשיב לקולותיהם היכולים להוביל לשיפור ההוראה והלמידה, ולפתח תוכניות להכשרת מורים העשויות ללמד את המורים להקשיב ולהגיב לקולות התלמידים. גם לתלמידים הנמצאים בבית הספר יומיום יש מה לומר על האופן שבו בתי הספר מנוהלים, וגם הם מסוגלים לתת הצעות לשיפור החינוך שלנו.
למעשה, המבוגרים אינם יודעים יותר מתלמידי המאה ה 21- על המשמעות של "להיות מבוגר" בעתיד. מחנכים )מורים והורים) יכולים להרוויח משמיעת היבטים ביקורתיים של התלמידים לגבי גישתם לקוריקולום (תוכנית לימודים), לפדגוגיה ולפרקטיקות (יישומים בשטח) חינוך נוספות .
באמצעות הפיכת קולם של הלומדים לקול אקטיבי ניתן להרוויח פעמיים:
1. הקשבה לקול התלמידים מאפשרת למצוא את קולנו;
2. היענות חיובית לשיתוף פעולה בין המחנכים למתחנכים. אין חינוך ללא היענות אקטיבית ומעורבות מתוך רצון והערכה.
תלמידים מקנים משמעות שונה לתהליכים בכיתה, לדוגמה: כיתות שמבוגרים ציינו כטובות נתפסו בעיני התלמידים כמשעממות .למידה אפקטיבית הממוקדת בהצלחה תתבצע במקום שבקבלת ההחלטות תהא בו חשיבות מכרעת לקול הלומדים ואלה יביעו שביעות רצון מהלמידה.
ככל שיחושו הלומדים שהם שותפים פעילים ולא אוביקטים סבילים, הם יתייחסו ביתר אחריות ללמידתם. הקשבה לתלמידי בית הספר היא משמעותית מאוד היות שהיא משקפת את עולמם, את שאיפותיהם ואת יכולותיהם .לפיכך, הקשבה לתלמידים יכולה לתרום להבנת עולמם ובכך לשפר את יחסי הגומלין בין ההורים והמורים לתלמידים ולהשפיע על תוכני לימוד הולמים ומשמעותיים יותר עבורם ועל דמוקרטיזציה ביחסי הגומלין בבית הספר.
כדי לשמוע ולהבין את קול הלומדים יש ליצור פורומים מתאימים ושינוי תפיסתי כולל על שותפות ומעורבות של תלמידים, אשר יצמח מהתפתחות מוּדעוּת התלמידים והמחנכים לכך שצעירים יכולים וצריכים לשחק תפקיד חיוני בהצלחת השינוי בבית הספר ובבית.
המעורבות האפקטיבית של ההורה אומרת שאם ברצונך לגרום לילדך לפעול בהצלחה למען השגת מטרה מסוימת, צריך הילד להרגיש שהוא חלק מעולמך ולא בכפייה. הכפייתיות נולדת היכן שאתה רוצה ללמד בכוח דבר שאינך חש אהבה אליו ואינו חלק מעולמך. זהו דבר חיצוני שאתה רוצה להעבירו הלאה באופן חיצוני, ובמקרה כזה הוא גם נשאר חיצוני לילד. תלמידים "תת משיגים" הם תלמידים שאינם עובדים בהתאם לכישרון וליכולת הטמונים בהם. הסיבה לכך היא שאין הם מונעים לעשייה; במילים אחרות, חוסר הנעה מוליך ל"תת הישגיות", ולכן הם גם לא ייאבקו שקולם יישמע
מדוע חשוב שהלומדים ידרשו את מעורבות ההורים?
1. להורים, יותר מכל גורם חינוכי אחר, יש אינטרס להעניק לכם את מרב המפתחות לעתיד טוב יותר.
2. תפקידם של ההורים להיות עם היד על הדופק! לוודא שהילדים מקבלים מה שמערכת החינוך אמורה להעניק להם על-פי החוק והתקנות, שצוות ההוראה מקצועי ומוסמך ללמד את החומר, שמסלולי הלימוד שבהם נמצאים הילדים אכן מובילים, לכיוונים ראויים לשם בניית עתידם.
3. שיתוף פעולה בין הבית לבית הספר משפר הישגים בתחום האקדמי, מעלה את ההערכה העצמית של התלמידים ומטפח עמדות חיוביות כלפי בית הספר.
4. מעורבות ההורים מציעה מקום מפגש לבניית מערכות יחסים המושתתות על הקשבה מתוך הבנה ואמונה בשוויון ובהדדיות בין כל השותפים. מקום שאליו מגיעים הורים וילדים כיחידה אחת במטרה לבנות מסגרת משותפת להתנסות חווייתית, ללמידה הדדית ולבניית עתיד אישי טוב יותר ללומדים הצעירים.


הורים ממנפים הישגים, מאת ד"ר חדוה טרגר, הוצאת הספרים סטימצקי, 318 עמודים, מחיר לצרכן 110 שקלים
תאריך:  31/12/2014   |   עודכן:  31/12/2014
שתף:

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין חינוך ללא הורים
הודעות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב הודעה 
1
הורים ממנפים הישגים
שחף הגפני  |  12/04/15 11:26
 
תגובות בפייסבוק
רשימות קודמות
אדלינה קליין
בקובץ הנוכחי, נמצא מספר שירים מוכרים שלא נס ליחם לצד שירים חדשים מעוררי סקרנות ועניין. המשוררת מיטיבה לדעת שאזכור שירים מיצירותיה, מתוך ספריה שאזלו, מעניקים עומק נוסף לספר החדש
חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
אלעזר לוין
המהדורה השביעית של ספר יסוד זה עונה כמעט על כל שאלה בתחומים אלו    איך יודעים מי יירש מה בכל מצב אפשרי? איך יכולים יורשים לשנות את הכתוב בצוואה? זהירות - מתיחת קו על צוואה אינה מבטלת אותה    פנסיה לשארים
ציפי לוין
פקעת הצמר סבוכת הקשרים אותה נדרשה פערל להתיר, כמנהג אותם ימים, כדי להוכיח שהיא ראויה לשידוך, מלווה את גיבורי הרומן לאורך חייהם המפותלים    מחוטי אותה פקעת סרגה את צעיף התכלת המוביל את הקורא לחיי העיירה היהודית בפולין, ובמקביל לחיים היהודיים בסלוניקי, על מנהגיהם וניגוניהם
חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
 
 
 
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il