X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ממחקר שנערך באוניברסיטת חיפה עולה שלמרות שיעור ההתחסנות הגבוה נגד פוליו - לראשונה, הורים שאינם מתנגדי חיסונים ושנוהגים לחסן את ילדיהם בהתאם לתוכנית חיסוני השגרה, גילו הפעם היסוס וחלקם אף סירבו לחסן את ילדיהם אחת הסיבות להימנעות: חוסר אמון במערכת הבריאות
▪  ▪  ▪
היסוסים בנוגע לחיסון [צילום: פלאש 90]

בקיץ שעבר, בעקבות גילוי נגיף הפוליו במי הביוב במספר אזורים בארץ, יצא משרד הבריאות בקמפיין נרחב שקרא להורים בכל הארץ לתת לילדים עד גיל תשע את חיסון הפוליו המוחלש (OPV). הקמפיין, שכונה "שתי טיפות" הוכתר על-ידי משרד הבריאות כהצלחה מרשימה, כאשר שיעור גבוה של הורים חיסנו את ילדיהם. אולם מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה ופורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Risk Research מצא שלמרות שיעור ההתחסנות הגבוה - לראשונה, הורים שאינם מתנגדי חיסונים, ואשר נוהגים לחסן את ילדיהם בהתאם לתוכנית חיסוני השגרה, גילו הפעם היסוס, וחלקם אף סירבו לחסן את ילדיהם.
המחקר, שנערך על-ידי ד"ר ענת גסר-אדלסבורג, ראש המגמה לקידום בריאות בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, ד"ר יפה שיר-רז מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה, ופרופ' מנפרד גרין, לשעבר ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, התבסס על סקר שנערך בקרב כ-200 הורים, ובנוסף, על ניתוח 2,499 דיונים של הורים בבלוגים, פורומים, טוקבקים באתרי חדשות ודפי פייסבוק.
אז למה לא?
מהמחקר עולה שאחד הגורמים המרכזיים להססנות ולסירוב ההורים לחסן, שעלה מתשובותיהם של למעלה משליש מההורים שסירבו או היססו (32%) היה חוסר אמון במערכת הבריאות. זאת, בין היתר, בשל הבחירה של מנכ"ל משרד הבריאות דאז, רוני גמזו, לתאר את הסיכון הכרוך במתן החיסון כ"אפסי". כמו-כן, 40% מההורים שהיססו או סירבו לחסן טענו שההסברים שסיפק משרד הבריאות ביחס לקמפיין ולחיסון היו סותרים ובלתי מספקים.
נוסף על כך, 40% מההורים שסירבו או היססו הסבירו זאת בכך שהילד שלהם כבר מוגן, מאחר שקיבל את חיסון הפוליו המומת (IPV), ו-33% מהם תלו זאת בחששות ביחס לבטיחות החיסון.
סיבה נוספת הייתה התהייה באיזו מידה התפרצות מגיפת פוליו בארץ היא תרחיש ממשי. זאת, לאור העובדה שבפועל, לא היה בארץ אף מקרה של תחלואה בפוליו. בנוסף, 39% מההורים שהיססו או סירבו לחסן טענו שאחריותם הראשונה כהורים היא כלפי ילדיהם ולא כלפי החברה, ולכן הם אינם רואים סיבה לסכן את ילדיהם "לטובת הכלל".
הגנה על האחר
ממצא מעניין נוסף שעלה מהמחקר היה שחלק מההורים שכן חיסנו את ילדיהם, עשו זאת מאחר שהאמינו שהחיסון מגן עליהם. זאת, בעוד שלמעשה, תינוקות וילדים המחוסנים בחיסון ה-IPV אינם עלולים לחלות בפוליו, אלא רק להוות נשאים של הנגיף, כך שחיסונים בחיסון ה-OPV נועדו למעשה להוות "חיסון עדר" שיגן על כלל האוכלוסייה.
"ממצאי המחקר מדגישים את מרכזיותו של נושא תקשור הסיכונים ביחס למחלות ומניעתן בכלל, וביחס לחיסונים בפרט, ומצביע על הקושי של מערכת הבריאות במסגור נושא החיסונים כאמצעי למניעת מחלות", אומרת ד"ר גסר-אדלסבורג. "במקרה ייחודי זה, הקושי במסגור החיסון היה בולט במיוחד, לאור העובדה שה-OPV לא נועד להגן על הפרט (הילד), אלא על כלל האוכלוסייה".
עם זאת, הממצאים גם מעידים שבמידה שהמידע המועבר לציבור הינו פשטני (אמירות כגון "אפס סיכונים") ולא מלא, והמסרים מוצגים באופן דו-משמעי, הם עלולים לערער את אמון הציבור במערכת - מצב שעלולות להיות לו השלכות על שיתוף הפעולה של הציבור בהמשך. אף שקמפיין "שתי טיפות" אכן נחל הצלחה במונחים של שיעורי ההתחסנות, הרי שאופן תקשור המסרים בו עלול להוות חרב פיפיות בהמשך, מזהירים החוקרים.

פורסם במקור: אוניברסיטת חיפה / עריכה: מערך תהוד"ה
תאריך:  04/01/2015   |   עודכן:  04/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע הורים לא מחסנים את ילדיהם?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כי הסיכון הוא לאחרים
אהרון שחר  |  4/01/15 20:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
ניתן להגיד שהחודש יהיה דומיננטי מאוד ביכולת שלכם להתמודד מול אתגרים אישיים ובעיקר כלכליים    החודש הוא זמן למחשבה, בדיקה ותהייה
שירה כהן
ככה עושים חסד: יקיר פרטוש, סטודנט עם לב רחב והרבה רגישות לזולת, החליט להדר במצוות 'והדרת פני זקן', אז הוא הקים את פרויקט 'גברת עם סלים'. כך יותר צעירים לוקחים חלק בעשייה התנדבותית; והמבוגרים? סוף-סוף נהנים מעזרה עם הקניות
צבי קצבורג
מכשיר הסמארטפון של 2014 היה בעל מסך גדול, מצלמה קדמית משובחת ומתוצרת סין    וגם: איזה מהמכשירים זכה בתואר מכשיר השנה?
המוסד לבטיחות ולגיהות
התלבשו במספר שכבות בגדים; נקו מרזבים; חזקו עצמים לא יציבים בגינה ואת לוחות הגג; הקפידו לנוע רבות ולא להישאר במצב סטטי; הימנעו מעישון ומשתיית משקאות אלכוהוליים
חיים נוי
ביקורת: איבנוב - הקומדיה האנושית של צ'כוב במתכון מודרני של חוויה תיאטרלית - תיאטרון הקאמרי    ההפקה היא עיבוד של שתי הגרסאות הראשונות של המחזה, ששוכתבו וקוצרו מעט, אך שמרו על הצביון הצ'כובי
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il