X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דרכם של הדתיים-לאומיים לכיבוש מעוזי הישראליות פורסם במסגרת סיכום שנת 2014 של המגזין ליברל
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

קרוב ל-150 אנשים הגיעו בתחילת ספטמבר ליום עיון, תענית ותפילה בבית הכנסת החורבה ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים. כותרת הכנס הייתה "מגירוש למלחמה" והעילה לאירוע: תשע השנים שחלפו מאז יציאת צה"ל מגוש-קטיף עד למבצע "צוק איתן". מבחינת המשתתפים בכנס, כולם מנהיגים בולטים של הציונות הדתית, חובשי הכיפות הסרוגות, אין בצירוף הזה בין ההינתקות והמלחמה בעזה עניין מקרי. היציאה מעזה היא "הטעות הלאומית הקולוסאלית", המלחמה האחרונה מעידה על ההתפכחות והעתיד יוכיח שעם ישראל יבצע תיקון, יחזור לגוש-קטיף ויחיל את הריבונות גם על הגדה המערבית, בדיוק על-פי הדרך שמתווים לו תמיד הדתיים-הלאומיים, אבירי ההתנחלויות.
"נזכור ונחזור", פתח ואמר שם שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, שעד היום עונד צמיד כתום, זכר לימי ההינתקות. "1,800 שנה לקח לנו לחזור מהגלות לציון. לחברי גוש עציון לקח 19 שנים לחזור לביתם. בעזרת השם נחזור בהרבה פחות זמן לגוש-קטיף ונחיל את הריבונות על כל חלקי ארץ ישראל. זה הולך לאט, אבל אנחנו חזינו הכל. בשוב השם את שיבת ציון. זה אפשרי וזה באחריותנו. חובתנו לחזק ולהסביר ולומר שצריך להחיל ולממש את הריבונות האלוהית וההיסטורית ובראש וראשונה על הר-הבית".
אריאל דיבר בהתרגשות גדולה. מדי פעם הוא הפסיק את נאומו כדי לקחת אוויר. לפני שנה ראיתיו נואם במרכז בגין על ההינתקות ופורץ בבכי. אז הגיע למקום כמתאבל. אחרי צוק איתן, הרגיש שהוא שוב המוכיח בשער, הנביא המודרני, בעל צדקת הדרך האבסולוטית. "לעגו לנו, ביזו אותנו", אמר אריאל ועיווה את פניו. "היום אנחנו נאלצים לומר 'אמרנו לכם'. מי שמאפשר ריבונות לעם זר בבית לחם פירושו שהוא מעודד פצמ"רים על הכנסת, על הממשלה ועל הר-הבית. מי שמדבר אחרת, טועה ומטעה".
גם ההליך הדמוקרטי אינו נחשב במיוחד בעיניו של אריאל, לפחות כפי שהוא מתנהל במקומותינו. מבחינתו מי שחושב שיש פרטנר פלשתיני לא יודע על מה הוא מדבר. גם ההליך הדמוקרטי המוטעה, מתנחם אריאל, הוא שלב בדרך לאימוץ האידיאולוגיה של הכיפה הסרוגה. "כאשר יענו אותנו, כן נרבה וכן נפרוץ", ציטט מהכתובים. "כל מדינת ישראל הפכה להיות גוש-קטיף, או גוש עזה. מי שבורח מהטרור, הטרור רודף אחריו.... אנחנו מצווים לגמור את המלאכה ביהודה ושומרון. גם אם מקשים עלינו, ומקשים עלינו, נמשיך את הבנייה בכל השכונות בירושלים ובעזרת השם נבנה את הר-הבית".
"נצח ישראל לא יימחה ולא ישקר", סיים אריאל את דבריו, דפק על הפודיום בחוזקה וירד לקהל הנפעם, שרץ ללחוץ את ידו.

מורשת גוש-קטיף

האמת, קשה להסביר מה היה בחורבה באותו הערב ב-3 בספטמבר. האם היו אלה באמת אירועי המלחמה בעזה שחיזקו בחלק מחובשי הכיפות הסרוגות את תחושת העליונות הפוליטית-חברתית בעיני עצמם? האם הנוכחות בבית הכנסת המעוצב, 200 מטר מהר-הבית, סמל לשיקום דתי ולאומי מרשים, הוסיף עוד ממד של קדושה אקסטטית למסרים שהעבירו שם המנהיגים? אולי הצום של רבים מהמשתתפים לזכר "יום הגירוש" עינה את הנפש עד כדי תחושת התעלות? או שאולי מדובר במחשבה קרה, הלכתית וסדורה, שמחלקת את העם בין הריקים והפוחזים ובין שליחי השם הציונים, שנועדו להוביל אותו לגדולות ונצורות, ולא יעזור כלום.
מה שבטוח, זה היה אחד האירועים המדהימים שבהם נכחתי במשך עשרות שנים של סיקור פוליטי. מנה גדושה של המשיחיות על כל גווניה במקום צפוף אחד. משיחיות שהיום, בעקבות הניצחונות הפוליטיים והצבאיים, נוספו לה עוד מידה של ביטחון במעשה ואפס ספקות. הטקסטים החדשים, אחרי "צוק איתן", נחרצים יותר, מחוברים אל הכוונה האלוהית, לפעמים על גבול התימהונות, מקפלים בתוכם חזון בלתי מתפשר, עם טעימות של גזענות נגד הערבים והסתה מוסווית נגד המנהיגים הבוגדים בתורה, בני עמנו.
דוב ליאור, רבה של קריית ארבע, הוא אחד האנשים הנערצים ברחוב הדתי-ציוני. הוא נחשב מורה דרך הלכתי ולאומי לרבים מחובשי הכיפות הסרוגות. מבחינתו, הכל ישתנה כאן כאשר תוחלף הממשלה בהנהגה האמונית הראויה. "למה בא עלינו האסון הנוראי בגוש-קטיף", שאל ליאור ומיהר לענות. "בגלל החולשה בהנהגת עמנו. ההנהגה חטאה ועם ישראל משלם את המחיר. ההשגחה נתנה לנו את ארץ ישראל במלחמת ששת הימים לא כדי לסחור בה. לא החלנו ריבונות ולא בנינו באופן מאסיבי. להפך. עכשיו פוגעים ביהודים בעזה. בחומש. העונש על ההינתקות היה מלחמת לבנון השנייה ומלחמת עזה. הם התחמשו כל הזמן כדי לפגוע בנו.
"האם הבגידה בארץ ישראל תביא את השלום? ממש כמו שאני אגיע לירח", לגלג הרב ליאור. "הערבים זה כמו פרא אדם. חמור כזה. קופץ פה וקופץ שם. הם לא מסוגלים ליום אחד של שקט. החיזור המשפיל של כל ממשלות ישראל אחריהם גרם לאסונות. אם אתה בא לערבי ושואל אותו 'מה אתה רוצה' הוא יכניס לך. תראו את המלחמות בסוריה, בעירק. אנחנו כל שבת נושאים תפילות שהם ימשיכו להצליח במלחמות ביניהם... אל תתנו להם אזרחות, כי גם בעוד 50 שנה הם לא יוכיחו לכם שהם לא מחבלים". וכך סיכם: "הלהט שלנו יעלה מתוך הקדושה ואיתו ההתיישבות בכל הארץ. ארץ ישראל כולה תהיה בריבונות של עם ישראל. מי שלא מקבל את הריבונות אין מקומו כאן, שילך לסוריה, לעירק, ל-20 מדינות אחרות ואנחנו נפסיק לחזר אחריהם".

צוק איתן כמגבש ה"עליונות"

הסימפוזיון נמשך ונמשך וחשף גם את התסביכים הפנימיים של הציונות הדתית. שר החינוך היוצא שי פירון, מנהיג בולט במגזר הכיפות ושמייצג זרם מתון יותר, כינה בהזדמנויות שונות את הציונות הדתית כמי שחולה בשתי מחלות במקביל, שיגעון גדלות ומחלת הרדיפה. מצד אחד הם הטובים ביותר. מצד שני הם מסתובבים בתחושה שכולם נגדם, מחפשים אותם ורודפים אותם ללא הרף. האבחון שלו נשמע מדויק. האם בעקבות "צוק איתן" חל שינוי? לא בטוח. קחו את ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי. יוגב מבקש לתקן את המצב וקורא לחבריו לגרוף עוד ועוד תומכים לרעיונות של הדתיים-לאומיים, כי אחרת לא יזוז שום דבר.
יוגב היה מזכ"ל בני עקיבא, תנועת הנוער של הציונות הדתית. מבחינתו, כך אמר אחרי צוק איתן "חמאס ועבאס זה אותו דבר, ואם קוראים את שמו של המן או של עמלק אפשר לקרוא גם את שמו של אבו מאזן". יוגב הציע לכבוש את עזה, לטהר אותה במשך שנתיים לפחות, ואחר כך להשליט עליה "מוכתרים וסוחרים שהם המנהיגים האותנטיים שם. אנחנו צריכים להחזיק אצלנו את השליטה הביטחונית". איך עושים את זה? "מחכים לכך שזו תהיה התפיסה הלאומית של המדינה. כך גם יקומו מחדש היישובים. אנחנו צריכים אחדות. לא ייתכן שנצא למלחמת לבנון אבל אחר כך נמצא חצי עם בהפגנות".

הכתבה המלאה מתפרסמת במגזין "ליברל". לרישום לקבלת גליון היכרות חינם
תחקיר: אליאור עמר
תאריך:  12/02/2015   |   עודכן:  12/02/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שירה כהן
למה חשוב להתאים את סוג השקע למכשיר בו משתמשים? איך מונעים סכנת התחשמלות? מדוע חשוב לא 'לערבב' סוגים שונים של תקעים על אותו מפצל? כל זאת ועוד בכתבה שלפניכם
עופר רוטברג
מפקח העוסק בתחום פיקוח בנייה יודע לקרוא את המפרטים הטכניים ואת התוכנית ההנדסית והאדריכלית, את כתבי הכמויות ולהבין את הדרישות המוניציפליות, ולדאוג שהקבלן יבצע את הבנייה בהתאם למוסכם ולמאושר
איילת נדיב
כולנו מתחילים במה שההורים מאכילים אותנו    בראשית הדרך, כמו בכל שלבי החינוך, הילדים מטמיעים את מה שרואים בבית    לכן על ההורים, לשתף את הילדים בהקניית הרגלי תזונה נכונים
יואב יצחק
עו"ד חגי אשלגי פועל תוך ניגוד עניינים: הוא עושה שימוש בשמה ובכספה של השותפות יוטרנד, ממנה הוא מקבל שכר טירחה, כדי לגונן על מנהל השותפות, תומר שוחט, שאת מעשיו חשפנו ב-News1: הונאה ומרמה וריקון קופת השותפות    עו"ד אשלגי מנסה להלך אימים כדי למנוע חשיפת מעשיו יחד עם שוחט
ארי בוסל
פעם, בעבר הרחוק, השתמשו במלח כאמצעי תשלום. אותי העסיקו בימים האחרונים יהלומים שאמורים היו להציל נפשות מגורל מר בזמן השואה, והנה הם ניתנו עבור פת לחם, לפעמים עבור כמה טיפות מים דרך חלון עם סורגים בקרונות להובלת מקנה    שבוע היהלומים
רשימות נוספות
פוטנציאל מוחמץ בקזחסטן  /  שרה ליבוביץ דר
נוחי דנקנר מדבר  /  רן אדליסט
שפה מחברת?  /  רוביק רוזנטל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il