X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אינני רוצה לחנך את ילדי, נכדי וניני ליהדות שהאידיאל שלה מעלה על נס בבית הכנסת, בית מקדש מעט של עם ישראל, את עובדת היות כל עמי העולם מעריצים את היהדות "כִּי נָפַל פַחֲדָם שֶׁל כָּל הָעַמִֹים"
▪  ▪  ▪
סיפור הסטורי [צילום: פלאש 90 ]

בנימין נתניהו עושה את כל המאמצים לתת הנכחה לגיבורי מגילת אסתר במציאות של 2015. במקום להתמודד עם הבעיות היומיומיות של מצוקת הדיור, במקום להתמודד בעברית עם מאות רבות של פועלים בנגב שקיבלו הודעות פיטורים מעתיק בנימין נתניהו את הזירה להתמודדות באנגלית, ובאנגלית רהוטה, שם בארצות הברית.
כל אדם בר דעת רואה בנשק השמדה גרעיני איום קיומי, ובכלל זה נשק השמדה גרעיני בידי אירן הוא איום קיומי גם על מרחבים שמעבר למזרח התיכון. לכן מצער, שבמקום לדרוש פירוז כל המרחב של המזרח התיכון מנשק השמדה המונית מעלים על נס את סיפור מגילת אסתר דולים מתוכו את האפל והמבעית.
באותה נשימה שאני קורא לפירוז המרחב כולו מנשק גרעיני ולא שותף למסע הפוליטי של בנימין נתניהו, אני מבקש גם לתת ביטוי אחר לקריאה במגילת אסתר ואינני שותף לגילויים לאומניים חשוכים הנדלים מתוך המגילה ומקבלים ביטוי מדאיג במציאות הפוליטית היומיומית.
מגילת אסתר חובקת בחובה סיפור היסטורי של עם הנאבק על חייו, עם שבעברו התמודד עם ניסיונות מרים להכחידו מקבל ביטוי במגילת אסתר עם שלל תוספות, שיש לי איתן שיח ושיג כואב. במיוחד קשה לי להשלים עם הסיפור בסוף האגדה, המגולל את סיפור הניצחון על המן האגגי הרשע. קשה לי לקבל את הפסוק: "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים, כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם" (מגילת אסתר ח', 17). זו הפעם היחידה שמופיעה בתנ"ך המילה "מתייהדים". לצערי, המילה הנושאת את שם העם היהודי פעם יחידה בתנ"ך אינה מופיעה בהקשר של ערכים אנושיים, אלא אנו פוגשים אותה בהופעה מבהילה של פחד מהשררה. של קבלת היהדות מתוך אימה ופחד.
פחד ואימה
מגילת אסתר מספרת לנו על הצהרה המעידה על הצטרפות המונית של עמי הגויים ליהדות. אינני עם השמחים לעדות זו של המגילה. אני לא אהיה עם הרוקעים ברגלים ומתופפים במצלתיים וברעשנים בבית הכנסת למקרא פסוק של התייהדות מתוך פחד ואימה. אינני נמנה אל העולזים בבתי הכנסת המעלים על נס יהדות שיכורת כוח ועוצמה שאליה מבקשים גויים להסתפח.
לא אהיה עם שיכורי שמחה למקרא הפסוקים המעידים על גלי גיורים המוניים. מה שהחל בעידן הפרסי על-פי עדות מגילת אסתר הפך למדיניות רשמית בתקופת החשמונאים. רק שההתייהדות נעשתה ביתר כוחנות על-ידי דמויות, שהבולט בהן בימי בית שני היה אלכסנדר ינאי. מדיניותו של אלכסנדר ינאי העלתה מהאוב את מדיניות ההתייהדות הכוחנית, שנקט בתקופת בית ראשון המלך עוזיהו.
לבי לא עם הפסוקים המעוררים זקפה לאומנית "וּשְׁאַר הַיְּהוּדִים בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶך... הָרְגוּ בְּשוֹנְאֵיהֶם חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אֶלֶף" (מגילת אסתר ט' 16). אינני מוכן להיות שותף לצעקות הגיל בבית הכנסת בעת שמחה על טבח המוני. אני מוכן להשלים עם כל ענישה של אשמים ישירים בהתאכזרות ליהודים, אבל לא בטבח המוני של 75.000 אנשים ונשים, זקנים וזקנות, ילדים וילדות. וזאת בנוסף ש"בְּיוֹם אַרְבָּעָה עָשָׁר בְּאָדָר הָרְגוּ בְּשׁוּשָן שְׁלֹש מֵאוֹת אִישׁ". (מגילת אסתר ט' 15)
אינני רוצה לחנך את ילדי, נכדי וניני ליהדות שהאידיאל שלה מעלה על נס בבית הכנסת, בית מקדש מעט של עם ישראל, את עובדת היות כל עמי העולם מעריצים את היהדות, "כִּי נָפַל פַחֲדָם שֶׁל כָּל הָעַמִֹים" (מגילת אסתר ט' 2). אינני רוצה את תאוות הנקם וההנאה ממנה, כפי שעולה מהמגילה "וַיַּכּוּ הַיְּהוּדִים בְּכָל אוֹיְבֵיהֶם מַכַּת חֶרֶב וְהֶרֶג וְאָבְדָּן, וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם" (מגילת אסתר ט' 5). קשה לי לקבל את הביטוי "וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם". גם האויב הוא יצור הנברא בצלם, ואין לקבל את ההיתר של פרק ט' פס' 5 במגילה. לכן במגילת אסתר שלי במקום פסוק 5 מפרק ט' אני אקרא לילדי ולנכדי משירה של המשוררת חגית גרוסמן, הכואבת את המציאות בה אנחנו סותמים "אֶת אָזְנֵינוּ מִן הָאֱנוֹשִׁיּוּת שֶׁבְּעֵינֵי הָאוֹיֵב שֶׁיָּכוֹל לִהְיוֹת אָהוּב".
אני אמחק ממגילת אסתר שלי את פסוק "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אוֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׂלָלָם לָבוּז" (מגילת אסתר ח' 11). השפה העברית השגורה בפי אינה מתירה לי להעלות על דל שפתי מלים עבריות, שיש בהן התר להרוג טף ונשים ולבוז שלל. לזכותו של העם על-פי הסיפור במגילה, הם לא חטאו בחטא השלל והביזה.

תאריך:  03/03/2015   |   עודכן:  03/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קריאה אחרת במגילת אסתר
תגובות  [ 31 ] מוצגות  [ 31 ]  כתוב תגובה 
1
איזה הבלים, איזה שטויות...
מגיב ותיק  |  3/03/15 11:08
 
- משסים כלב בנער שבוי
זה כאן  |  4/03/15 14:22
 
- משסים כלב בנער שבוי
זה כאן  |  4/03/15 14:22
 
- גם אני יודע לכתוב שטויות, הנה
מגיב ותיק  |  4/03/15 16:31
 
- מגיב ותיק יודע לכתוב שטויות
נכון מאוד  |  5/03/15 08:29
 
- המגיב הזה אדיוט קופץ בראש
אאאאאאא  |  6/03/15 12:36
2
חנך אותם לאיסלאם
אהרון שחר  |  3/03/15 13:51
 
- קרא שנית את המאמר
מאהרון לאהרון  |  3/03/15 17:11
3
מפרק ח' 11 במגילת אסתר
חובה להסתייג   |  3/03/15 16:40
4
"כי מפל פחדם של כל הגויים"
هههه فف صثقفغ  |  3/03/15 16:58
 
- תגובה יפה
תגובה יפה  |  3/03/15 17:56
 
- באמת תגובה יפה
באמת תגובה יפה  |  4/03/15 10:48
 
- באמת תגובה יפה
באמת תגובה יפה  |  4/03/15 10:48
 
- קבל חיבוק חם מגיב מס' 4
יוסי ג  |  5/03/15 09:26
 
- מצטרפת לחיבוק למגיב מס' 4
דואגת דואגת  |  6/03/15 11:23
5
קריאה יפה במגילת אסתר
נורית פ  |  3/03/15 19:14
6
אני מוכן לעיסקה עם איתן ולהקתו
מגיב ותיק  |  3/03/15 23:40
 
- אני מגיב ותיק מעתיק מויקיפדיה
המגיבון הותיקון   |  4/03/15 07:47
7
למילים יש כוח
צפורה בנאי  |  4/03/15 00:29
8
אני כבר משתולל הברית גן
הפאשיזים   |  4/03/15 08:04
9
מי שמתפאר בכלבים נושכים ילדים
אור. אור   |  4/03/15 11:26
10
מי שמתפאר בכלבים נושכים ילדים
אור. אור   |  4/03/15 11:26
11
תודה ויישר כוח על המאמר המעולה ל"ת
יוסי פלס   |  4/03/15 22:55
 
- קריאה הומניסטית במגילת אסתר
מסכים איתך   |  5/03/15 08:39
12
קריאה הומניסטית במגילה
מ.מ  |  5/03/15 17:20
13
קריאה אחרת של פסוקים.
קריאה אחרת  |  6/03/15 11:51
14
שבוע טוב שיהיה לך , איתן. ל"ת
טובה נ.  |  7/03/15 19:58
15
מגילת אסתר שלי
אסתר שלי  |  7/03/15 20:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
שמחה סיאני
אני מחפשת כל חיי 'סיבה למסיבה', כמו שאומרים החבר'ה, ואם חג פורים הוא לנו... אהנה מהחג העליז הזה עד תום    אתחפשֹ, ארקוד, אשמח
אלון תורג'מן
יעקב עמר‭‮
מאז תלייתו של המן ברצף יומיומי הנביטו זרעיו בעולם כולו ואין אמת בהירה וחותכת מהקביעה כי "בכל דור ודור קם עלינו המן לכלותנו". שנאת היהודים היא תופעה שנחקרה ותיחקר עוד רבות אך אין המכחיש את קיומה
ציפי לידר
מי אמר שבדיחה היא תמיד גסה?    מקבץ מקרי וקטן של בדיחות, סיפורי חוכמה וחידוד מאוצר חכמינו (ממאגר מוחי הקודח) יוכיח שלא. בדיחות עם ריח אקטואליה, חוכמה ומוסר השכל    מתכּוֹן לבריאות: צחוק טוב - הכל טוב    לא רק לפורים    לגזור ולשמור
ציפי לידר
מה בין מרים לאסתר    מנהיגוּת על רגל אחת    אסתר המנהיגה    אסתר הפסיכולוגית    אסתר הנצחית    דרמה בשש מערכות    המגילה ונשף המסכות    מבנה סיפור בתוך סיפור    וגם: אירוניה במגילה
רשימות נוספות
אוזני המן שוקו עם מילוי ממרח חלוה  /  גלית יצחק-אוגנוב
מכירת תחפושות - 250 מיליון שקל  /  יפעת גדות
אהבה באינטרנט - תלויה בשם המשתמש  /  יפעת גדות
דייסה מיוחדת לחג פורים   /  רבקה-תפארת חקק
פורים - להאיר האור המאיר  /  חניאל פרבר
טיפים לפורים  /  ד"ר סוזי קגן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il