X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  ספרים
כאשר התחלתי לקרוא את הספר "הבית העגול", חשבתי שאני עוסק בספר בלשי, מרתק בעלילתו האירוע מתחיל באונס בשמורה אינדיאנית בארה"ב הנאנסת, שכמעט נרצחה, היא אמו של נער בן 13, ג'ו גיבור הסיפור היא לוקה בהלם ואינה מספרת את פרטי האירוע לבעלה, השופט האינדיאני בשמורה
▪  ▪  ▪

הבוקלאב גזר עלינו לקרוא את הספר "הבית העגול" מאת לואיז ארדריץ'. כשההחלטה נתקבלה, לא ידעתי רבות על הספר, שעלילתו בלשית ויש לו מטרה נוספת - להצביע על התרבות האינדיאנית. כאשר נערך הדיון לבסוף, לא הספר ועלילתו עמדו במרכז, אלא מצוקתם של האינדיאנים והפגיעה המחפירה של האמריקנים בהם.
ג'נוסייד נעשה באינדיאנים ואנחנו לא ידענו זאת עד אותו הדיון. כאשר התחלתי לקרוא את "הבית העגול", חשבתי שאני עוסק בספר בלשי, מרתק בעלילתו. האירוע מתחיל באונס בשמורה אינדיאנית בארה"ב. הנאנסת, שכמעט נרצחה, היא אמו של נער בן 13, ג'ו גיבור הסיפור. היא לוקה בהלם ואינה מספרת את פרטי האירוע לבעלה, השופט האינדיאני בשמורה. בקיצור, יש לנו עניין בפשע נתעב ובמשפחה מכובדת בשמורה. השופט מנסה לגלות מי האנס, כדי להענישו, אך הנער וחבריו הם שמוצאים את האשם. ספר בלשי של ממש. אבל, ויש כאן אבל חשוב - המחברת, לואיז ארדריץ', היא בת למשפחה אינדיאנית ומבקשת להביא לידיעת הציבור את מצוקתה של אומה זו.
בשיחת הבוקלאב השתתפו חברים, שטרחו וקראו יותר על הבעיה האינדיאנית וגילו לנו, שבארצות הברית היה רצח עם של ממש על-ידי הלבנים, שהשמידו בכוונה את אדומי העור, אדוני הארץ. האינדיאנים חיו באומות שונות, עם שפות שונות ותרבויות שונות.
לא היו להם שפות כתובות, אלא שפת דיבור בלבד שעברה מן המבוגרים לצעירים. על-ידי חוקים שונים, אסרו הלבנים על הילידים לדבר בשפתם במשך עשרות שנים. נאסר עליהם לקיים את מסורותיהם ופולחניהם, ובמקום זאת מונו כמרים לראשי השמורות והם ביקשו לנצר את הכופרים. כך עברה המסורת האינדיאנית שינוי וקלטה את הנצרות לתוכה, בניגוד מוחלט לרצונם של האנשים.
יתר על כן, מלבד רצח שיטתי של המקומיים על-ידי הלבנים, העבירו להם מחלות, שלא הייתה להם חסינות טבעית נגדם ונגרם מוות נוסף. ועוד הגדילו הלבנים לעשות, כאשר חילקו שמיכות נגועות באבעבועות שחורות וגרמו למגיפות נוראות ומוות סיטוני.
בשיחתנו דיברו על כך שהלבנים רימו את האינדיאנים והחתימו אותם כאילו הסכימו מרצונם להתיישב בשמורות, שבהן לא היו מקורות מחיה לאינדיאנים הציידים ולקטים. קצר כאן המצע מהשתרע לומר את כל העוולות, שנעשו לבני העם שמספרם הצטמצם לרבע מכפי שהיה. יושבי הארץ המקוריים היו שקטים ולא יצאו למאבק ציבורי על מה שנעשה להם עד פרסומי השואה. הדברים שאמרו היהודים, עוררו את האינדיאנים לזעוק.
הסיפור הבלשי, המושך קוראים, נתן ללואיז ארדריץ' הזדמנות להציג מעט מן התרבות האינדיאנית של צפון דקוטה. הנער, גיבור הספר, מתאר את עלילותיו, אבל משלב בכך משהו מן התרבות המקורית שלו: החברות הייחודית עם נערים בני גילו, האפשרות להתגורר או לאכול אצל כל אחד מבני המשפחה המורחבת, העצמאות של נער כל-כך צעיר ועם זאת תיאורים של המסורת והתרבות האינדיאנית.
חלק מן התיאורים נשמעים מפי "מושום", הסבא, כשהוא חולם על אגדות האינדיאנים, שחיו עם עדרי התאו וחלק אחר נמצא בתיאורי הפולחן בבית העגול - בית הקודש המקומי, שבו נערכים הטקסים העתיקים. כל זה מתואר בספר בצד דברים על הכומר הקתולי הנכה. מציאות מורכבת, שלא העליתי על דעתי את קיומה.
בסוף הספר יש נספח ענייני - ד"ר מיכל סגל ארנולד מתארת את המציאות ואת התרבות של גיבורי הספר. בכך, כל הקטעים, המיותרים לכאורה לסיפור הבלשי, מקבלים את ההסבר ואת החשיבות שלהם. קראתי ומצאתי עניין בתרבות אחרת, שהאמריקנים משתדלים ומצליחים להסתירה ולהמעיט בערכה.
מעשה בעבר
ציטט הפילוסוף חיים שפירא בספרו "שיחות על תורת המשחקים" - היוונים אמרו, ש"אפילו האלים אינם יכולים לשנות את העבר".

תאריך:  08/07/2015   |   עודכן:  08/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האמריקנים ה"תמימים" עשו ג'נוסייד
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
סיפור קשה ועצוב מאוד
חשדנית  |  8/07/15 12:34
2
מוזר לי שבן אדם יודע קרוא
טיל אוילנשפיגל  |  9/07/15 12:50
 
- הוא לא מאיית את שמו
יאיר דקל  |  14/07/15 23:16
3
השאלה היא אם אפשר לשנות
אהרון שחר  |  12/07/15 08:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיה מנדלוביץ'
ראיתי פעם לב פועם, אמתי, מנותק מגוף, מנותק מאיברים כאלו או אחרים שיוצרים דמות. ללב הזה יש קיום עצמאי, ואני מרגישה אותו כיתום אמתי. אני צריכה לדאוג לו ועדיין לא יודעת איך    מתוך ספרה של מאיה מנדלוביץ' - "פלאש - רגעים ספורים בנצח"
ציפי לוין
סיפורם של אזרח רומאי ועבד יהודי תחת שלטון האימפריה הרומית, מאת אלי אבידר
זהר נוי
המסר שמאיה גלפנד מעבירה בספרה "איך להאכיל אלוף? - יומנה של בעלת מקצוע", הוא שההבדל היחיד בין המטבח לחיים הוא שאין בחיים מתכונים הרשומים בספר בישול
זהר נוי
הסיפור מתואר מנקודת מבטו של כלב מאומץ, שהאהבה העיקרית שלו והדבר שמניע אותו בחיים הוא אוכל    אוליבר מתגורר עם מיטל (שאימצה אותו) ודוג'ר, כלב נוסף שהצטרף למשפחה    בעקבות האהבה שלו לאוכל הולך אוליבר לאיבוד
שושנה ויג
בספר של שרה אהרונוביץ קרפנוס מוצאים את קווי יצירתה המוקדמים שהכרתי מן הספר שהוציאה בהוצאת פיוטית 'נשק שפתי וגע'    ספרה של המשוררת הוא ספר בן 131 עמודים, מעוטר באיורים של שרה שמאיירת בעפרון    אי-אפשר להתעלם מן הציורים, הם קשורים לשירים וכשמתבוננים בהם רואים דמויות וגם איברי גוף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il