X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התקיפה הישראלית הנרחבת בסוריה - מסר חריף לסוריה, לאירן ולמדינות העולם
▪  ▪  ▪
סוריה [צילום: Ariha Today via AP]
מסר ברור
התקיפה הישראלית חסרת התקדים בסוריה שולחת מסר ברור שישראל אינה מתכוונת להסכים לשינוי כללי המשחק שהסכם הגרעין עם אירן, על המיליארדים שההסכם יביא עמו

תקיפות הנגד חסרות התקדים שלאחרונה ביצעה ישראל בסוריה מעידות כי בירושלים מעוניינים להעביר מסר חריף וחד-משמעי, הן למשטר אסד בסוריה, הן ללבנון והן למדינה שממנה בדרך-כלל מתחילות פעולות הטרור נגד ישראל - אירן.
התקיפות שביצעו כלי טיס של חיל-האוויר בסוריה, וכן שיגורים שביצעה יחידת תותחנים בעזרת טילי "תמוז", היו החריפות והנרחבות ביותר בשנים האחרונות ואף מאז מלחמת יום-כיפור ב-1973.
בצה"ל מסרו כי הותקפו 14 יעדים של המשטר הסורי. בין היתר פגע צה"ל קשה בגדוד תותחנים של חטיבה 90 הסורית - חטיבה משמעותית המופקדת על הביטחון של אזור קוניטרה בסוריה, מפני כיבוש המורדים. כמו-כן נפגעו מוסדות ממשל של השלטון הסורי המרכזי באזור קוניטרה ובפרברי דמשק.
את התקיפות הנרחבות בפרברי דמשק ובאזור קוניטרה ביצע צה"ל משלוש סיבות עיקריות. הראשונה קשורה למיקום שממנו בוצע הפיגוע נגד ישראל, שבו לממשל המרכזי בסוריה יש דריסת רגל ושליטה כמעט מלאה. המשמעות היא כי סוריה הרשמית הייתה מודעת לשיגורי הרקטות לישראל, וסביר להניח שאף העניקה את ברכתה למהלך, ביוזמה אירנית.
תגובה חריפה
בישראל כבר הבהירו לא אחת, כי לא יתערבו במלחמת האזרחים בסוריה, אלא אם כן ייחצה אחד משלושת הקווים האדומים שהציבה - העברת אמל"ח אסטרטגי לחיזבאללה, העברת נשק כימי ולא קונבנציונלי אחר לידיים שהן לא ידי משטר אסד ופגיעה בריבונות ישראל. סוריה הייתה מעורבת ישירות וללא ספק, בירי האחרון לכיוון ישראל, המהווה פגיעה בריבונות ישראל, ועל כך היא הזמינה תגובה חריפה.
הסיבה השנייה קשורה ליעד התקיפה. מדובר במטח הראשון לכיוון אצבע הגליל ששוגר מתוך שטח סוריה מאז מלחמת יום-כיפור. ישראל אינה יכולה לעבור על העניין בשתיקה או בתגובה מינורית יחסית, משום שפעולה כזו הייתה יכולה להתפרש כהסכמה ישראלית לשינוי כללי המשחק. תגובה נחרצת וחריפה מצד ישראל, מעבירה את המסר כי ישראל אינה מתכוונת להסכים לשינוי הסטטוס קוו.
הסיבה השלישית לתקיפה הנרחבת קשורה בזהותם של מבצעי הפיגועים נגד ישראל. מדובר בחוליה של "הג'יהאד האיסלאמי" שמקומה בסוריה (הארגון עצמו יושב ברצועת עזה, אך יש לו נציגות בדמשק והאחראי לה הוא רמדאן שלח), הפועלת בהכוונה אירנית ישירה, מטעם סעיד איזאדי, ראש המחלקה הפלשתינית בכוח "קודס" האירני. ההערכות הן כי הג'יהאד האיסלאמי היה אחראי גם לירי פצצת המרגמה לכיוון עין-זיוון לפני כשבועיים.
באירן מנסים זה זמן רב להקים תשתית טרור ברמת הגולן הסורית, על-מנת לפתוח חזית שנייה עם ישראל, בנוסף לחזית מדרום-לבנון. ב-18 בינואר השנה הופצצו שני כלי רכב באזור העיירה "מזרעת אל-אמל" שבאזור קנייטרה. על-פי הדיווחים, נהרגו בתקיפה 6 אנשים, ביניהם שני בכירים בארגון "חיזבאללה" (ג'יהאד מורנייה ומוחמד עיסא) וגנרל ב"משמרות המהפכה" (אבו עלי רדא). ההערכה היא כי מדובר בחוליה שניסתה להקים תשתית טרור ברמת הגולן הסורית ואף כבר עברה לשלב המבצעי של התוכניות. החוליה חוסלה זמן קצר לפני שהוציאה לפועל פיגוע "איכותי" נגד יעדים ישראלים.
רעש גדול
ב-29 ביולי השנה, הופצץ מהאוויר כלי רכב שנסע בכפר "חאדר" שבפרברי קוניטרה, ככל הנראה לפני שנוסעיו עמדו לבצע פיגוע נגד ישראל. לפי הדיווח, שלושה אנשי הוועדות העממיות - מיליציות המזוהות עם המשטר הסורי - נהרגו. מדובר בפעילי טרור המובלים בידי סמיר קונטאר, המקבל הוראות מאירן.
התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה ובלבנון בדרך כלל נשארות חסויות ואינן זוכות להתייחסות מישראל הרשמית. ואולם התקיפה הפעם, שהגיעה כתגובה ולא כיוזמה, נעשתה ברעש גדול (תרתי משמע), ולצד הפעולה המסיבית עצמה, הצהירו גורמים בכירים בצה"ל ובממשלה, בראשם ראש הממשלה ושר הביטחון, כי ישראל מודעת לכך שהפעולה האחרונה מסוריה הייתה יוזמה אירנית, וכי סוריה תישא בתוצאות המעשה.
המסר מישראל לסוריה הוא ברור: אם האחרונה תמשיך להישמע לתוכניות האירניות ל"חימום" הגזרה הצפונית של ישראל, המכה שתנחת על משטר אסד עלולה להיות בלתי הפיכה. ישראל הוכיחה כי היא יכולה בנקל לשבור את "חומת המגן" של אסד בפרברי דמשק ובאזור קוניטרה שבהם עדיין שולט צבאו. המשך הפעולות הסוררות שאסד שותף להן עשויות לקבוע את גורלו בסוריה, בכך שישראל תחליש משמעותית את כוחותיו ותשתיותיו, מה שיביא לכיבוש האזור על-ידי המורדים.
בסופו של יום, התקיפה הישראלית חסרת התקדים בסוריה שולחת רמז עבה גם למדינות המערב - ישראל אינה מתכוונת להסכים לשינוי כללי המשחק שהסכם הגרעין עם אירן יביא עמו. הסכם זה עלול להזרים לקופתה של אירן סכום של כ-150 מיליארד דולר, שחלקו ודאי ינותב לתעשיית הטרור של המדינה ברחבי העולם, בפרט נגד ישראל. בתקיפתה, אומרת ישראל לעולם כי ההסכם עם אירן אינו פותר את הבעיה, אלא ההפך - רק מחריף אותה וצפוי לגרום עוד יותר להבערת האזור ביוזמה אירנית. ישראל, מכל מקום, אינה מוכנה לעבור על כך בשתיקה.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא סטודנט לתואר שני בתוכנית לדיפלומטיה באוניברסיטת תל אביב ומפעיל הבלוג "למה לא פוליטיקה עכשיו".
תאריך:  30/08/2015   |   עודכן:  30/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
מהלכיו האחרונים של יו"ר הרש"פ עשויים להצביע דווקא על הישארותו בתפקיד ולא על התפטרותו בקרוב. עבאס פועל בין היתר ממניעים אישיים כדי להבטיח את עתידו, עתיד בניו והשמירה על העסקים המשפחתיים
שמעון זיו
עצם העלאת זכאותם של הכורדים למדינה היה מוריד קצת לחץ מהנושא הפלשתיני ומעביר את נקודת הכובד לנושא אחר שיאפשר לנו להרים קצת את הראש. אני מניח שניתן למצוא מיעוטים נוספים כמו הכורדים ולהעלות אותם על סדר היום העולמי.
יוני בן-מנחם
הקרבה הרעיונית בין ארגון דאעש לתנועת "האחים המוסלמים" גדולה ומשותפת בנושאים שונים    גורמי הביטחון במצרים טוענים כי שיתוף הפעולה ביניהם כולל פעולות טרור נגד משטר א-סיסי וחלוקת תפקידים
מנשה שאול
הסופר הסעודי מוסעד אלעוציימי: "לא שמענו אף פעם מנהיג ישראלי המאיים לתקוף את אחת ממדינות המפרץ. זאת, אף על-פי שמדינות אלו נטלו 3 פעמים חלק במאמץ המלחמתי נגדה. עלינו לדעת מי מסוכן יותר לקיומנו - אירן או ישראל? עלינו לדעת את האמת ולומר אותה, למרות שזה ירגיז מעטים מבינינו"
יוני בן-מנחם
שלטונות כווית לכדו רשת טרור הקשורה לארגון חיזבאללה ולאירן. ממשל אובמה מתעלם מפעילות הטרור של אירן כדי להעביר בכל מחיר את הסכם הגרעין בקונגרס
רשימות נוספות
בכירים בפתח רוצים סגן ליו"ר הרש"פ  /  יוני בן-מנחם
חמאס שבה וקוראת תיגר על עבאס  /  יוני בן-מנחם
מדוע טורקיה שינתה דעתה  /  יוני בן-מנחם
כינוס המועצה הלאומית  /  יוני בן-מנחם
טיהור אתני חשאי נגד פלשתינים  /  חאלד אבו-טועמה
בין הפרת לחידקל  /  מרדכי קידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il