X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה קורה כאשר פקיד השומה מוציא בטעות שומה טכנית בסכום נמוך מזה שיש לגבות? בית המשפט קובע: ההתיישנות תהיה מהותית ולא שומתית
▪  ▪  ▪
שאלה של התיישנות [צילום: שאול דלמן]

במקרים נדירים טועה פקיד השומה ומוציא לנישום שומה "טכנית" (דרישה לתשלום המס לפי הדוח) בסכום נמוך מהמתחייב על-פי הדוח שהוגש. טעות שכזו אירעה בעניינו של בעל מניות בחברה "נגר כדורי את חי החזקות", אשר הגיש לפקיד השומה ב-31.12.1999, דוח על הכנסותיו לשנת המס 1998, לפיו היה אמור לשלם יתרת חוב מס בסך 1,331,370 שקל.
כתוצאה מטעות אנוש (כפי שהדבר נראה), הוזן נתון שגוי על-ידי פקיד השומה, ולתובע נשלחה שומה (שכביכול הוצאה לפי הדוח שהוגש) ובה יתרת חוב מס בסכום של 27,613 שקל בלבד. התובע שילם את המס, בהתאם לשומה שהוצאה לו, ב-4.4.2000.
במהלך שנת 2004 התגלתה באקראי טעותו של פקיד השומה. ב-27.12.2004 שודרה השומה הנכונה בגין שנת המס 1998, והתובע נדרש לשלם סכום נוסף של 1,771,821 שקל (כולל ריבית והפרשי הצמדה). לאחר מו"מ הסכים התובע לשלם את יתרת המס בהתאם לשומה המתוקנת, ונערך הסדר תשלומים עם פקיד השומה, שכלל את פריסת החוב למספר תשלומים. בשלב מאוחר יותר הסכים פקיד השומה להחזיר לתובע 289,451 שקל, מתוך הסכום שנזקף על חשבון ריבית והפרשי הצמדה, בשל נסיבות המקרה.
חלפו שנים, והתובע פנה לבית משפט השלום בתל אביב בבקשה לקבל סעד, בדרך של הצהרה על-ידי בית המשפט, לפיה כי שומת המס המתוקנת בטלה ונעשתה שלא כדין, משום שהוצאה לו לאחר תקופת ההתיישנות שנקבעה בפקודת מס הכנסה. השופטת שרון גלר דחתה את התביעה (14.6.16), משהגיעה למסקנה, כי בנסיבות המקרה חלה על פקיד השומה ההתיישנות הכללית (שבע שנים), ולא תקופת ההתיישנות השומתית (שבמקרה הרלוונטי הסתיימה ביום 31.12.2003).
בית המשפט קבע, כי דין התביעה להידחות בכל מקרה מחמת התיישנותה (משום שהתובע הגיש אותה מספר שנים לאחר תום הסדר התשלומים ולאחר שפקיד השומה החזיר לו 289,451 שקל) והוסיף, למעלה מן הצורך, כי דינה להידחות אף לגופה. בית המשפט הבדיל בין מקרים בהם מחליט פקיד השומה להפעיל את שיקול דעתו לפי הוראות סעיף 145 לפקודה, הכפופים לתקופת ההתיישנות השומתית, לבין מקרים בהם הדוח שודר כפי שהוגש, ללא הפעלת שיקול דעת, בהם אין מניעה לבצע תיקון של טעות טכנית שנפלה בשידור (בכפוף לתקופת ההתיישנות הכללית). בכך קיבל בית המשפט את טיעונה העקרוני של רשות המיסים, לפיו אין צורך לקצוב את תקופת האי-ודאות בה מצוי לכאורה הנישום (במהלך תקופת ההתיישנות השומתית), כאשר הנישום עצמו יודע היטב מה סכום המס שהיה עליו לשלם, לפי הדוח שהגיש.
נראה, כי החלטתה של השופטת דרה בכפיפה אחת עם פסק דין קודם, שניתן במאי 2004 בבית המשפט המחוזי בנצרת (עמ"ה 148/02, דוד גבריאלי נ' פקיד שומה נצרת). באותו מקרה החליט פקיד השומה לבצע תיקון של תקצירי שומה שגויים שהוצאו למערער (דרישה לתשלום המס על-פי הדוח), ואילו המערער טען, כי חלפה התקופה בה רשאי פקיד השומה להוציא לו שומות. בית המשפט דחה את הערעור וקבע, כי תקופת ההתיישנות השומתית רלוונטית למקרים בהם הפעיל פקיד השומה את שיקול דעתו. אולם אם אין מדובר בשומה, אלא בהליך של תיקון טעות, לא חלה על פקיד השומה מגבלת הזמן הקבועה בסעיף 145(א)(2) לפקודה.
עוד נציין, כי לעניות דעתנו מה שמותר ליופיטר מותר גם לשור, ולכן הנישום יהיה זכאי לדרוש מעתה תיקונה של טעות טכנית, שנפלה בשומה שהוצאה לו, במסגרת תקופת ההתיישנות הכללית (שבע שנים).

הכותב הוא שותף במשרד רוז'נסקי-הליפי-מאירי.
תאריך:  27/06/2016   |   עודכן:  27/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אטינגר
סירנות מישראל, אירופה וארה"ב מנסות להסיט את ישראל מהמציאות האזורית, היסטוריה שורשית והתחייבות לבוחר, ולהשליך את יהבה על מצג של "יום אביב"
צ'לו רוזנברג
"יש משהו בתפקידי ראש המוסד והשב"כ, משהו שם עושה אותם שמאלנים, קורה משהו שאתה לאורך שנים בתפקיד הזה, אני מאמין שזו התפתחות שקרתה להם במסגרת התפקיד"
רפי לאופרט
ההסבר הישיר והפשוט לפרסום תוצאות "שמאלי" שעת הקהל שמפרסם ידיעות אחרונות הוא שיש יד מכוונת לסקרים אלה, וכי תפקידם אינו לשקף דעות אלא ליצור אווירה
יוני בן-מנחם
טורקיה התייעצה עם תנועת חמאס לגבי ההסכם עם ישראל ועדכנה אותה באופן שוטף על כל פרטיו. על-פי גורמים בחמאס טורקיה תתווך בשלב הבא בהסכם נוסף להשגת רגיעה ארוכת טווח ברצועה ועסקת חילופי שבויים חדשה
יובל לובנשטיין
נראה שהטריגר יהיה גם הפעם, קשור למצוקת הדיור, אך בכותרת אחרת.... שיעור הריבית על ההלוואות ובמיוחד על המשכנתאות, אשר מספיק שהוא יעלה (והוא יעלה), דבר אשר יכניס רבבות משפחות לסחרחורת נוראית אשר תצטרף ליוקר המחיה הגבוה ולמחירי המזון הגבוהים ברשתות ובמסעדות, דבר אשר ישדרג את המחאה דור א למחאה קשה יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il