הגודל לא קובע, לפחות לא בעולם המסחר הווירטואלי. כך מבטלות כיום הפלטפורמות המספקות מסחר מקוון, המובייל והרשתות החברתיות את היתרונות המובנים המסורתיים שהיו מנת חלקם של העסקים הגדולים על-פני העסקים הקטנים:
- פה שם ובכל מקום: בעבר נהנו העסקים הגדולים מיתרון מובהק, שנבע, בין היתר, מנגישות למספר רב של לקוחות. נגישות רחבה הושגה על-ידי הקמת רשת של חנויות פיסיות, אשר יצרו מספר רב של נקודות מכירה ללקוח. העסק הקטן, לעומת זאת, אשר היה ממוקם בנקודה גאוגרפית מסוימת, היה במגע עם מספר מצומצם של לקוחות. הנגישות המצומצמת של העסק הקטן וההסתמכות על קהל מוגבל השפיע גם על עלויות תקצוב התפעול והתחרותיות במחיר;
- כיום, חלק גדול מהמסחר הינו אלקטרוני ומקוון (e-Commerce): לא נדרשת נוכחות פיסית בעולם הגשמי, אלא נוכחות וירטואלית במרחב הסייבר. נוכחות כזו הינה בת-השגה גם לעסק קטן, אשר יכול לפנות למיליוני לקוחות במרחב הווירטואלי. במקום קניון פיסי, התפתח המודל של קניון וירטואלי, דרך פלטפורמות המחברות בין מוכרים לקונים. דוגמאות למצב זה ניתן לראות בפלטפורמות המסחר שמספקות איביי (eBay), עליבאבא (Alibaba) ואפילו אמזון (Amazon) שמאפשרת לעסקים עצמאיים (צד ג') למכור על-גבי הפלטפורמה שלה. הזמינות של הקניון הווירטואלי לעסקים הקטנים מקטינה את נחיתותם המסורתית לעומת העסקים הגדולים. למעשה, במרחב הווירטואלי, לא ניתן להבחין האם אתה עסק קטן או גדול;
- מרושתים גם בפרסום: בעבר, יכולות החשיפה של העסק הקטן היה מוגבל בגלל עלויות הפרסום והשיווק הגבוהות בתקשורת הארצית הממוסדת. בעוד שהעסקים הגדולים היו יכולים להשקיע תקציב גדול בפרסום ושיווק, באופן יחסי מהיקף הפעילות הגדול, הרי שלעסק הקטן לא עמדה יכולת שכזו. כתוצאה מכך הנראות של העסק הקטן הייתה פחותה במידה רבה;
- כיום, העסק הקטן יכול לייצר חשיפה שיווקית רחבה במרחב הווירטואלי, תוך שימוש בתקציבים מצומצמים יחסית: מרבית הצרכנים מתחילים את תהליך הרכישה בחיפוש מידע ברשת, מה שמאפשר לעסק הקטן ליצור נראות גבוהה. השיווק המקוון (e-Marketing) עושה שימוש ברשת האינטרנט, רשתות חברתיות כגון פייסבוק (Facebook), ואפליקציות מובייל, אשר מספקים חשיפה שיווקית נרחבת בהשקעה כספית לא גדולה;
- טופ מודל: היתרון של עסקים גדולים, על-פני עסקים קטנים, נבע בעבר משימוש במודלים עסקיים 'פיסיים' שלפני עידן האינטרנט. באופן מסורתי מדובר במודל יצרן ומודל מפיץ אשר התבססו על יתרון לגודל אל מול העסק הקטן. כיום, עסקים קטנים יכולים לנצל את הטכנולוגיה והרשת, על-מנת לפעול במודלים עסקיים חדשניים אשר מקטינים ואף מבטלים את יתרון העסק הגדול. דוגמה אחת היא המודל של שילוח על-ידי צד ג' (Drop Shipment) המאפשר לעסק הקטן להתמקד במכירה המקוונת באתר, מבלי להיכנס לעומק שרשרת הערך, ובכלל זה יצור ושילוח המוצר אל הלקוח. דוגמה אחרת, משמעותית עוד יותר, היא בחינת מודלים עסקיים המתפתחים סביב עיקרון הכלכלה השיתופית (או צריכה שיתופית). פעולת העסק הקטן במודל זה מבוססת על יצירת זרם הכנסות, שלא בהכרח על-ידי מכירת מוצר אלא שיתוף בידע או בשימוש. הכלכלה השיתופית מעבירה את מוקד הכוח הכלכלי מהחברות הגדולות שנהגו לייצר ולמכור מוצרים, לעסקים קטנים אשר מנהלים את תהליכי השיתוף.
לסיכום, העידן הנוכחי של טכנולוגיית אינטרנט, רשתות חברתיות, מובייל ואפליקציות, מספק פלטפורמות ואפשרויות פעילות עסקית אשר מצמצמות את יתרונותיהם של העסקים הגדולים ומגדילות את האטרקטיביות של פתיחת עסקים קטנים.
|