X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דוקטור שייקה מרום מרצה בכיר   |  המרכז אקדמי דן
כיום, חלק גדול מהמסחר הינו אלקטרוני ומקוון הזמינות של הקניון הווירטואלי לעסקים הקטנים, מקטינה את נחיתותם המסורתית לעומת העסקים הגדולים למעשה, במרחב הווירטואלי, לא ניתן להבחין האם אתה עסק קטן או גדול
▪  ▪  ▪
קניון וירטואלי [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

הגודל לא קובע, לפחות לא בעולם המסחר הווירטואלי. כך מבטלות כיום הפלטפורמות המספקות מסחר מקוון, המובייל והרשתות החברתיות את היתרונות המובנים המסורתיים שהיו מנת חלקם של העסקים הגדולים על-פני העסקים הקטנים:
  • פה שם ובכל מקום: בעבר נהנו העסקים הגדולים מיתרון מובהק, שנבע, בין היתר, מנגישות למספר רב של לקוחות. נגישות רחבה הושגה על-ידי הקמת רשת של חנויות פיסיות, אשר יצרו מספר רב של נקודות מכירה ללקוח. העסק הקטן, לעומת זאת, אשר היה ממוקם בנקודה גאוגרפית מסוימת, היה במגע עם מספר מצומצם של לקוחות. הנגישות המצומצמת של העסק הקטן וההסתמכות על קהל מוגבל השפיע גם על עלויות תקצוב התפעול והתחרותיות במחיר;
  • כיום, חלק גדול מהמסחר הינו אלקטרוני ומקוון (e-Commerce): לא נדרשת נוכחות פיסית בעולם הגשמי, אלא נוכחות וירטואלית במרחב הסייבר. נוכחות כזו הינה בת-השגה גם לעסק קטן, אשר יכול לפנות למיליוני לקוחות במרחב הווירטואלי. במקום קניון פיסי, התפתח המודל של קניון וירטואלי, דרך פלטפורמות המחברות בין מוכרים לקונים. דוגמאות למצב זה ניתן לראות בפלטפורמות המסחר שמספקות איביי (eBay), עליבאבא (Alibaba) ואפילו אמזון (Amazon) שמאפשרת לעסקים עצמאיים (צד ג') למכור על-גבי הפלטפורמה שלה. הזמינות של הקניון הווירטואלי לעסקים הקטנים מקטינה את נחיתותם המסורתית לעומת העסקים הגדולים. למעשה, במרחב הווירטואלי, לא ניתן להבחין האם אתה עסק קטן או גדול;
  • מרושתים גם בפרסום: בעבר, יכולות החשיפה של העסק הקטן היה מוגבל בגלל עלויות הפרסום והשיווק הגבוהות בתקשורת הארצית הממוסדת. בעוד שהעסקים הגדולים היו יכולים להשקיע תקציב גדול בפרסום ושיווק, באופן יחסי מהיקף הפעילות הגדול, הרי שלעסק הקטן לא עמדה יכולת שכזו. כתוצאה מכך הנראות של העסק הקטן הייתה פחותה במידה רבה;
  • כיום, העסק הקטן יכול לייצר חשיפה שיווקית רחבה במרחב הווירטואלי, תוך שימוש בתקציבים מצומצמים יחסית: מרבית הצרכנים מתחילים את תהליך הרכישה בחיפוש מידע ברשת, מה שמאפשר לעסק הקטן ליצור נראות גבוהה. השיווק המקוון (e-Marketing) עושה שימוש ברשת האינטרנט, רשתות חברתיות כגון פייסבוק (Facebook), ואפליקציות מובייל, אשר מספקים חשיפה שיווקית נרחבת בהשקעה כספית לא גדולה;
  • טופ מודל: היתרון של עסקים גדולים, על-פני עסקים קטנים, נבע בעבר משימוש במודלים עסקיים 'פיסיים' שלפני עידן האינטרנט. באופן מסורתי מדובר במודל יצרן ומודל מפיץ אשר התבססו על יתרון לגודל אל מול העסק הקטן. כיום, עסקים קטנים יכולים לנצל את הטכנולוגיה והרשת, על-מנת לפעול במודלים עסקיים חדשניים אשר מקטינים ואף מבטלים את יתרון העסק הגדול. דוגמה אחת היא המודל של שילוח על-ידי צד ג' (Drop Shipment) המאפשר לעסק הקטן להתמקד במכירה המקוונת באתר, מבלי להיכנס לעומק שרשרת הערך, ובכלל זה יצור ושילוח המוצר אל הלקוח. דוגמה אחרת, משמעותית עוד יותר, היא בחינת מודלים עסקיים המתפתחים סביב עיקרון הכלכלה השיתופית (או צריכה שיתופית). פעולת העסק הקטן במודל זה מבוססת על יצירת זרם הכנסות, שלא בהכרח על-ידי מכירת מוצר אלא שיתוף בידע או בשימוש. הכלכלה השיתופית מעבירה את מוקד הכוח הכלכלי מהחברות הגדולות שנהגו לייצר ולמכור מוצרים, לעסקים קטנים אשר מנהלים את תהליכי השיתוף.
לסיכום, העידן הנוכחי של טכנולוגיית אינטרנט, רשתות חברתיות, מובייל ואפליקציות, מספק פלטפורמות ואפשרויות פעילות עסקית אשר מצמצמות את יתרונותיהם של העסקים הגדולים ומגדילות את האטרקטיביות של פתיחת עסקים קטנים.

הכותב הוא ראש תחום התמחות לניהול עסקים קטנים ובינוניים בבית-הספר לניהול, המכללה האקדמית גליל מערבי
תאריך:  02/11/2016   |   עודכן:  02/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אמזון
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבקה שפק ליסק
לדעת חוקרי המכון למדיניות העם היהודי אין לצפות לשינוי מהיר במצב במזרח התיכון. המצב הכללי של אי- ציבות, מאבקים אלימים בין הגורמים השונים, מיליוני הרוגים ומיליוני פליטים עתיד להמשיך להקיז את דמם של תושבי האזור
ראובן לייב
"הרברט סמואל" הכשרה במרינה של הרצליה היא מסעדה מקסימה למפגש קולינרי, ובהתחשב במגבלות הכשרות הרובצות על מטבחה - האוכל שלה לגמרי לא רע
רבקה שפק ליסק
בתקופה בין 1920 ל-1939 רצחו ערביי תקופת המנדט כ-1,000 יהודים ופצעו כ-2,000. הם אנסו ושדדו ושרפו בתי כנסת. המופתי חאג' אמין על חוסייני יזם פוגרומים והתנכלויות נגד היישוב היהודי. נתונים אלה אינם כוללים לוחמים אלא אזרחים תמימים
איתמר לוין
העיתון USA Today מספק לשני המועמדים שלוש עצות לשבוע האחרון של הקמפיין    קלינטון רק רוצה שהזמן כבר יעבור, טראמפ צריך להיזהר מטעויות
אריאל י. לוין
מדיניותו של הממשל הבא בנוגע למזרח התיכון תושפע במידה רבה מהיחסים עם רוסיה, וגם ליחסי ארה"ב-סין יהיה משקל - צופה ד"ר עופר ישראלי מהמרכז הבינתחומי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il