X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט קבע כי לכאורה אין טענות לגבי התקנה עצמה והיא נראית סבירה לכל הדעות, מה שנבע ככל הנראה מחוסר ידיעה. לכן, אני בהחלט סבור כי בית המשפט סלל את הדרך לכיוון של בקשה לשינוי חוסר ההיגיון והסבירות של התקנה הקיימת
▪  ▪  ▪

פסק דין חדש, שהוציא לאחרונה בית המשפט המחוזי בחיפה, דן בשווי השימוש והאם יש מקום להשתמש בתוכנות השונות הקיימות בארץ, על-מנת להקטין את השווי ולשלם רק את מה שצריך.
פסק הדין קבע לראשונה כי "הוראות הפקודה ותקנות השווי קובעות כללי חישוב נוקשים, שאינם בבחינת חזקה הניתנת לסתירה. לא שוכנעתי כי התקנות אינן סבירות באופן המצדיק התערבות שיפוטית ולא שוכנעתי כי המערכת מספקת נתונים שיכולים להועיל בקביעת שווי ההטבה."
עם זאת ולמרות קביעת פסק הדין, בית המשפט קבע כי לכאורה אין טענות לגבי התקנה עצמה והיא נראית סבירה לכל הדעות, מה שנבע ככל הנראה מחוסר ידיעה. לכן, אני בהחלט סבור כי בית המשפט סלל את הדרך לכיוון של בקשה לשינוי חוסר ההיגיון והסבירות של התקנה הקיימת.

סבירות התקנה

פסק הדין ציין כי "מחוקק המשנה קבע את שווי השימוש על-פי נוסחה המתבססת על מחירו של רכב פרטי אותו היה על העובד לרכוש אלמלא הועמד לרשותו רכב המעביד". בנוסף קבע כי "הנוסחאות ...אינן מקימות חזקה הניתנת לסתירה והמחוקק לא התיר לנישומים להוכיח את שווי ההטבה בדרכים אחרות. לא שוכנעתי כי נפל פגם בתקנות המצדיק את פסילתן בשל אי-סבירותן." אך האם התקנות סבירות?
התשובה לכך, אם כן, נעוצה בגובה התקנות שהינן חסרות היגיון. כפי שהסברתי גם בעבר, גובה החיוב בישראל הוא מהגבוהים בעולם. זאת בנוסף למחירי כלי הרכב הגבוהים בארץ, שהינם ללא ספק הגבוהים ביותר בעולם המערבי.
כפי שניכר בטבלה, גובה שווי השימוש הוא הגבוה ביותר מבין כל המדינות המופיעות בה, למעט דרום אפריקה. עם זאת, חוסר הסבירות העיקרי מבוסס על העובדה כי רק בישראל שווי השימוש עולה, בעוד שווי כלי הרכב יורד. זאת ביחס לשאר העולם, שם שווי השימוש יורד בהתאמה למחיר החדש. אין כל ספק כי שווי השימוש צריך לרדת ככל שכלי הרכב מתיישן. ערכו יורד באופן חד, ועמו צריך לרדת גם גובה החיוב, או לכל הפחות לרדת בהתאמה למחיר כלי הרכב. (הטבלה המציגה את ההשוואה בין המדינות - מצורפת לעיל).
מעבר לשתי העילות המעידות על חוסר סבירות, ישנה עילה נוספת אפשרית. כאמור, רבים מבין משתמשי הרכב הצמוד עושים זאת מכורח תפקידם. אנו מדברים כמובן על אנשי מכירות או תחזוקה, שמשתמשים בכלי הרכב לנסיעות עבודה מדי יום כל היום, ובקושי עושים בו שימוש לצורכיהם הפרטיים. בעבר אף כתבתי מאמר על שווי השימוש - "מי ינצח? הצדק או פקידי רשות המיסים?", שם הבאתי ציטוטים מבעלי מקצוע המצדדים בעמדה שיש לערוך אבחנה באמצעות מכשיר עזר, ונראה שגם בית המשפט העליו מצדד בכך.

פיקוח ובקרה על אמינות הדיווחים

בית המשפט נדרש לשאלה האם מערכת הדיווח, בה השתמש המערער, הינה מדויקת והאם בכלל פקיד השומה יכול להשתמש בה לצורך הבדיקה, זאת במטרה לערוך אבחנה בין הנסיעות לצורכי עבודה לבין הנסיעות הפרטיות.
בפסק הדין קבע השופט כי במשקל הנסיבות הנוחיות עבודת פקיד השומה גוברת על הצדק בנושא זה. כלומר, בית המשפט קבע כי פקיד השומה לא יכול להסתמך על המערכת שהמערער עשה בה שימוש.
טענה זו, כמובן, אינה נכונה שכן על המערכות בה עושים שימוש ניתנים למעקב במשך שנים, וניתן לבחון כל נסיעה האם הייתה לצורך פרטי או עסקי. לכן מן הראוי שפקיד השומה ישקיע זמן ויבחן את הצהרות החרות, שמצדן בודקות את הצהרות העובדים על השימוש ברכב.
בהקשר זה, בית המשפט העליון אומנם לא נכנס לפרטי המקרים, אך באופן כללי הסביר כי זו דרך ראויה.
לסיכום, אין ספק כי התקנה הקיימת לוקה בחוסר סבירות קיצוני. אזרחי המדינה העושים שימוש בכלי רכב צמודים חייבים לדרוש שינוי החקיקה. בנוסף, להעלות לבחינת בית המשפט העליון את סבירות השימוש במערכות המדידה של נסיעות פרטיות מול נסיעות עסקיות.

תאריך:  26/03/2017   |   עודכן:  26/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם התקנה המחייבת בשווי השימוש סבירה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור אידר
הימין מטפל בסרבול רב בשידור הציבורי, במקום לפתוח את ערוצי הרדיו והטלוויזיה לכל דכפין    השמאל אשם בכך שאין באמת פלורליזם באמנות הישראלית    ואביגדור ליברמן הוא "המבוגר האחראי" שמבעיר את השטח
אברהם פכטר
אזרח ישראל המעלה מופע, מייצג, נאום פומבי שבוא הוא מערער על הלגיטימיות שלנו על הארץ או פוגע במכוון תוך לעג ציני מתנשא על ציבור גדול בתוך העם, פסול לקבלת הפרס    המיון לגלי צה"ל, מתקיים בין היתר, על-ידי תשובות לשאלון, של ידע כללי של אינטליגנציה והתמצאות בכלכלה/הפוליטיקה הפנימית וגם החיצונית
זוהר בן-אשר
מה שהם רוצים הוא שהצבא יהיה מקום בו הערכים של קבוצת המיעוט שלהם לא רק יגרמו להתחשבות בחבריה, אלא שערכיה של קבוצת המיעוט הזו יכתיבו את הכללים של ועבור כולם - גם מי שאינו נמנה על חבריה
אליהו קאופמן
מה שמותר לחברת פרלמנט ממפלגת העבודה הארכאית אסור כנראה לח"כים מהימין, מהחרדים ומהרדיקלים הערבים. כי התקשורת הישראלית אוהבת הזויים וליצנים כשהם חברים במפלגה הנכונה ששמה מפלגת העבודה
איתמר לוין
למינוי נשיא בית המשפט העליון בשיטת הסיניוריטי יש יתרונות וחסרונות. הדרך לרבע איכשהו את המעגל היא במציאת איזון בין מניעת תחרות הרסנית ומעורבות פוליטית פסולה לבין חובתה של הוועדה לבחירת שופטים למלא את תפקידה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il