X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
האוכלוסייה המבוגרת נמצאת בסיכון גבוה לחסרים תזונתיים מסיבות שונות בגילאים אלה נוטים לראות צריכת מזון קל ומהיר להכנה כמו אוכל מוכן ומעובד מזון זה אומנם מספק הרבה קלוריות, אך אינו איכותי וערכו התזונתי ירוד
▪  ▪  ▪
איך לשפר את איכות החיים [צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש 90]

תזונה נכונה חשובה בכל גיל, אך דווקא בגיל השלישי משפיעה באופן מכריע על הבריאות. אימוץ אורח חיים בריא יכול למנוע תת-תזונה וחסרים תזונתיים, לסייע בהפחתת תחלואה וסיבוכים, ולשפר את איכות החיים.
האוכלוסייה המבוגרת נמצאת בסיכון גבוה לחסרים תזונתיים מסיבות שונות הכוללות: ירידה בתאבון, מחלות, נטילת תרופות רבות, ירידה בחוש הטעם והריח, שינויים במצב השיניים אשר מקשים על לעיסת מזון, בעיות שכיחות במערכת העיכול כמו עצירות או צרבת, ירידה בספיגת רכיבי המזון, קושי פיזי להכין או לרכוש מזון.
בגילאים אלה נוטים לראות צריכת מזון קל ומהיר להכנה כמו אוכל מוכן ומעובד. מזון זה אומנם מספק הרבה קלוריות, אך אינו איכותי וערכו התזונתי ירוד.

דגשים למניעת חסרים תזונתיים

שמירה על משקל הגוף
ירידה לא מבוקרת במשקל בגיל השלישי אינה רצויה וקשורה באובדן מסת שריר שעלול להגביר את הסיכון לנפילות, ירידה בתפקוד מערכת החיסון וסיכון לתת תזונה. מדד ה-BMI נותן הערכה למשקל תקין על-פי נתוני גובה ומשקל. הטווח התקין בצעירים הינו 25-18.5, ואילו מגיל 65 ואילך הטווח התקין הינו 30-23, מתחת ל-23 מוגדר כתת משקל ומעל 30 השמנה, כאשר במקרים רבים ב-BMI מעל 30 נראה מחלות נלוות כמו יתר לחץ דם, שומנים בדם או סוכרת ויש להיוועץ בדיאטנית קלינית או רופא על-מנת להפחית את המשקל באופן מבוקר ואיטי ובליווי איש מקצוע.
גיוון במזון והתזונה הים תיכונית
התזונה הים תיכונית מומלצת לכל גיל, נחשבת מאוזנת ומכילה חומרי גלם איכותיים, טריים וצבעוניים. התזונה הים תיכונית כוללת: צריכת ירקות, פירות, קטניות, שמן זית, דגנים מלאים, אגוזים, ביצים, דגי ים שעשירים בחלבון ואומגה 3, מעט מוצרי חלב, עוף, בקר ויין. כאשר ההמלצה הכללית היא להימנע ממוצרים מעובדים העשירים בסוכר ומלח. תזונה מגוונת ומאוזנת תגדיל את הסיכוי לקבל את כל הרכיבים שהגוף זקוק להם.
לחיזוק העצמות - ויטמין D וסידן
העצמות נחלשות עם העלייה בגיל והסיכון לאוסטאופורוזיס ושברים עולה. הסידן חיוני לשמירה על העצמות וויטמין D מעודד את ספיגת הסידן במערכת העיכול. המקור העיקרי לויטמין D הינו אור השמש, וההמלצה היא להקפיד על חשיפה מבוקרת לשמש מדי יום למשך חצי שעה. מומלץ לצרוך מוצרי חלב מועשרים, סרדינים, ביצים, אגוזים, טחינה, עלי תרד, וברוקולי ועוד. במידה ויש חוסר בבדיקות הדם, יש להתייעץ עם הרופא וליטול תוסף מתאים.
למניעת אנמיה - ברזל ו-12B
בגיל המבוגר שכיחות גבוהה של אנמיה. אנמיה נגרמת מחוסר של ברזל ו/או ויטמין 12B ומאופיינת בחולשה, עייפות, חוסר תיאבון, נשירת שיער, בלבול ואף הפרעות זיכרון. למניעת חסר תזונתי יש להקפיד לשלב בתפריט ביצים, דגים, בשר בקר רזה, בשר הודו אדום, ובמידת הצורך ליטול תוספים מתאימים.
שתייה מספקת
התייבשות היא תופעה שכיחה בגיל המבוגר, הקפידו על צריכת נוזלים מספקת, רצוי לבחור במים ולהימנע משתייה ממותקת. כמות הנוזלים הרצויה היא 35-30 מ"ל נוזלים לכל ק"ג גוף. כמו-כן, יש לזכור כי הרבה מהמזונות שאנחנו אוכלים מכילים נוזלים.
בריאות הפה
מצב הפה והשיניים משפיע רבות על יכולת הלעיסה, בליעה והמצב התזונתי. שכיחות גבוהה של בעיות חניכיים, כאבי שיניים, שיניים תותבות שאינן מתאימות, שיניים פגומות או שבורות משפיעות על צריכת המזון ומרקם המזון. מצבים אלו עלולים לגרום לוויתור על מזון קשה ללעיסה כמו בשר, פירות וירקות. כדי למנוע בעיות מסוג זה, יש להקפיד על בריאות הפה, צחצוח שיניים וביקור אצל רופא השיניים מדי שנה.
פעילות גופנית
נסו לשלב פעילות גופנית יומיומית קלה. פעילות גופנית מגבירה את התיאבון, מעלה את מסת השריר, מגדילה את צפיפות העצם, משפרת את איכות השינה, מגבירה את הפריסטלטיקה במערכת העיכול ומעודדת פעילות מעיים, משפרת את התפקוד הקוגניטיבי, משפרת את איכות החיים ובכלל גורמת לתחושה טובה. לפני שיוצאים לדרך, יש להתייעץ עם איש מקצוע המתמחה בפעילות גופנית לגיל השלישי לבניית תוכנית מתאימה.
ארוחת ערב ראש השנה אידיאלית תהיה ארוחה מאוזנת מהתזונה הים תיכונית המכילה חלבונים רזים, דגנים מלאים, ירקות ומים, תוך כדי הימנעות משתייה ממותקת, מזונות מטוגנים ורטבים עתירי קלוריות.
ארוחה לדוגמא:
למנה ראשונה: מרק עוף ומנת דג קטנה (חריימה/גפילטפיש).
למנה עיקרית: מנת עוף/ ודו בקר רזה, תוספת דגנים מלאים כמו כוסמת/קינואה/חיטה/קוסקוס מלא/אורז מלא, תוספת ירק מבושל.
לקינוח: סלט פירות, תפוח עץ אפוי או פרוסת עוגה קטנה.

מתכון לתפוחי עץ אפויים

המרכיבים:
10 תפוחי עץ ירוקים מסוג גרנד סמיט
5 כפות דבש
5 כפות מים חמים
1 כף קינמון
50 גרם אגוזי מלך קצוצים
אופן ההכנה:
מחממים תנור ל-170 מעלות.
חותכים את ליבת התפוח ומסלקים את הגרעינים בעזרת סכין / כפית פריזאית.
מערבבים את הדבש, מים, קינמון ואגוזים לתערובת אחידה.
מניחים את התפוחים בתבנית אפייה וממלאים אותם בתערובת האגוזים. שופכים מים על התבנית (שני ס"מ גובה), אופים בתנור שחומם מראש ב-170 מעלות למשך 60-45 דקות (התפוח צריך להתרכך).
השנה החדשה היא הזדמנות מצוינת לאמץ הרגלי תזונה חדשים. הקפידו על תזונה ים תיכונית מגוונת ומאוזנת, בדיקת דם תקופתית, ביקור אצל רופא המשפחה, רופא השיניים, פעילות גופנית קלה ותוכלו להתחיל את השנה הבאה במצב בריאותי טוב יותר.

הכותבת היא דיאטנית קלינית ברשת בתי האבות "עמל ומעבר", סניף רעננה.
תאריך:  05/09/2017   |   עודכן:  27/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אורח חיים בריא בגיל השלישי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה רבה. חשוב ומציל חיים. ל"ת
שנה טובה ובריאה  |  10/09/17 17:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלדד אביגד
כדי לעגל ריסים, יש להשתמש במעגל ריסים איכותי    למי שלא מעוניינת להתעסק במעגל ריסים, יכולה ליהנות מטיפול הרמת ריסים    שמן קיק יכול לעזור בהצמחת השיער ועיבוי הריסים
שמואל לוינגר
כ-19% מהילדים זקוקים למשקפי ראייה, מתוכם רק כ-15% מרכיבים משקפיים בפועל וכ-4% הינם בעלי מספרים נמוכים, והם מצליחים לתפקיד בלי משקפיים    עד גיל שש חובה לבצע בדיקת ראייה מקיפה אצל רופא עיניים בנוסף לבדיקת אופטומטריסט
איתמר לוין
נורית קורן תחרים את בחירתה של אסתר חיות לנשיאת בית המשפט העליון - ובכך מוכיחה שהיא פוליטיקאית קטנה וקטנונית, שאינה מבינה מהי ממלכתיות
חן מחלב
דבש תקני הינו מוצר טבעי שאינו אמור להכיל חומרים משמרים או מיצבים למיניהם, לכן חשוב מאוד כי הפרמטרים המרכיבים אותו יעמדו בדרישות התקן כך שהצרכן ירכוש דבש איכותי, מפוקח וטהור
ראובן לייב
בסוף השבוע הזה תיפתח בסינימטק תל אביב תערוכת "דור אחרון", שבה יוצגו יצירות אמנותיות של צילום, פיסול וציור משולב, הבאות להמחיש את הנבואה האפוקליפטית על-פי הכתובים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il