X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אבידן מילבסקי מרצה בכיר בפסיכולוגיה אוניברסיטת אריאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
עבודה על שיפור היחסים עם האחים שווה את המאמץ: יחסי אחים הם היחסים הארוכים ביותר שיש לנו בחיים וליחסי אחים חיוביים יש השפעות חיוביות על בריאותנו הפסיכולוגית והרגשית
▪  ▪  ▪
תקופת החגים מעוררת לחץ [צילום אילוסטרציה: קרלוס אוסוריו/AP]

כאשר מגיעה תקופת החגים וההכנות לשנה החדשה, אנו נכנסים להתמודדות עם חלק מהשאלות החשובות של החיים שתקופת החגים מעוררת. אחת מהשאלות הקשות והמדאיגות היא "איך אפשר לסבול את המשפחה שלי לכל-כך הרבה זמן? ואיך את כל זה עושים בדוחק בתוך סוכה?"
למרות שעונת החגים מביאה איתה התרגשות וציפייה, רבים יעידו על תקופה זו של השנה בחייהם כתקופה של לחץ וחרדה. למעשה, במדד שנערך באחד מכלי המדידה ללחץ הנפוצים ביותר, בו אנשים מדווחים על אירועים מעוררי לחץ אשר חוו לאחרונה בחייהם - חוויות תקופת החגים מדורגות גבוה כמקור לחץ מרכזי ביותר.
ההכנות לתקופת החגים כוללות בישולים, קניות, מחשבות על החיים ואולי אפילו טיול לחו"ל - כל אלה הם גורמים פוטנציאליים ללחץ הגבוה. אולם אחד מהגורמים הנפוצים ביותר ללחץ, שבדרך-כלל עולה על כל הדאגות האחרות, היא החרדה מהמפגש עם בני המשפחה, איתם היחסים מעט חורקים.
הרבה נכתב על התמודדויות משפחתיות בתקופת החגים, ובצדק - זה באמת יכול להיות ממש מטרד. ואמנם, נושא פחות מדובר אבל בולט במשפחות רבות, הוא יחסים מתוחים בין אחים. אחים בגירים אינם חסינים מהדינמיקות שאנחנו מכירים אצל יחסי-אחים בקרב ילדים. בעצם, סכסוכים בין אחים בוגרים הם תוצאה והתפתחות של תחושות ילדות בלתי פתורות.
לדוגמה, יריבות בין אחים או קנאה בהצלחה והישגים, הם בדרך-כלל רגשות המלווים יחסי אחים בילדות וגם בבגרות. אפליה, העדפת אח אחד על-פני שאר האחים, היא גם תחושה בולטת הקיימת אצל מבוגרים, שיכולה לגרום לתגובות קשות בין אחים. למרות שלעולם לא נודה בכך מחשש שנשמע ילדותיים, אם נהיה כנים, גם אנחנו לפעמים חושבים לעצמנו "למה היא עובדת במקום כזה מגניב ואני לא", "למה יש לה חבר כזה שווה ולי לא", "למה הילדים שלו מתנהגים יפה ושלי לא" או "אחי, אימא כל-כך מתלהבת מהמשרה החדשה שקיבלת, היא תמיד אהבה אותך יותר".
מחשבות ורגשות שחשבנו והרגשנו כילדים, עדיין נוכחות בחיינו כמבוגרים, בבהירות. שלא כמו בווגאס, מה שקורה בילדות - לחלוטין לא נשאר בילדות. ייתכן שההבדל הוא בהתמודדות עם הרגשות הללו: ילד יכה את אחיו הקטן בתגובה לרגשות הללו, לעומת המבוגר, שאולי יגיב בהתנהגות פאסיב-אגרסיבית, ומאוחר יותר יבלה את המשך הלילה בתלונות על אחיו וההתנהגות הבלתי נסבלת שלו, אצל בן או בת-הזוג.
כמו בנושאים רבים בתחום בריאות הנפש והיחסים, הצעד הראשון בהתמודדות עם בעיה כזו, הוא ההכרה שהיא קיימת. לעיתים רבות מבוגרים נוטים לתת הסבר רציונלי להתנהגות שלהם עם האח או האחות, על-ידי תליית ההתנהגות במעשה מסוים שעשה האח או בהתנהגותו, מבלי להסתכל על עצמם ולחפש את השורש האמיתי של הרגשות השליליים שלהם. כאשר אנו מוכנים להודות ששורשיהן של הרגשות שלנו כלפי האחים שלנו, מקורן ביריבות פוטנציאלית, קנאה, תחושת אפליה או שילוב של הרגשות הללו - אנו מרשים לעצמנו לחפש פתרונות כנים לבעיה.
עבודה על שיפור היחסים עם האחים שווה את המאמץ: יחסי אחים הם היחסים הארוכים ביותר שיש לנו בחיים וליחסי אחים חיוביים יש השפעות חיוביות ארוכות-טווח על בריאותנו הפסיכולוגית והרגשית.

תאריך:  28/09/2017   |   עודכן:  28/09/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אולגה רז
כל מה שצריך לדעת על תזונה: לפני הצום, בארוחה המפסקת ובשבירת הצום    מומלץ להיוועץ ברופא במידת הצורך
אריאל י' לוין
רוסיה מעמיקה בצורה משמעותית את חדירתה הצבאית והכלכלית בצפון אפריקה    כרגיל אצלנו: הלקחים מ"צוק איתן" לא הופקו ולא יושמו    מה יקרה בעקבות משאל העם הכורדי
עמוס גלבוע
הגבורה של פלוגת מאיר זמיר ("טייגר") שבמהלך המלחמה ברמת הגולן השמידה עשרות כלי רכב משוריינים סוריים, ולא אבדה טנק אחד או לוחם. הישג ייחודי ונדיר הראוי ל"אנדרטה"
קרן אלמוג
אנשים רבים חווים קשיים כאובים מאוד בתחום הזוגי. הם לא מצליחים ליצור מערכת יחסים זוגית או לחלופין נמצאים במערכת יחסים כאובה וחשים שאינם יכולים לשנות זאת. מדוע זה קורה? איך משנים זאת?
איציק וולף
הפרקליטות צפויה להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד ראש מועצת תל מונד לשעבר בגין ניסיון לקבלת דבר במרמה    מעשיו של גולן נחשפו בשורת תחקירים של News1
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il