X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
גניה אהרון-חננאל רופאת סוכרת מרכז DMC ובי"ח איכילוב
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הסוכרת היא מגיפה כלל עולמית המתפשטת בצעדי ענק בישראל חיים היום למעלה מחצי מיליון סוכרתיים ועוד חצי מיליון טרום סוכרתיים שחלקם אף אינם מודעים למצבם הבריאותי סיבוכי הסוכרת מובילים להתקפי לב, שבץ מוחי, עיוורון, כשל כלייתי ואף קטיעת רגליים
▪  ▪  ▪
סוכרת. מגיפה כלל עולמית [צילום אילוסטרציה: ג'סיקה קורקוניס/AP]

ההיסטוריה של אבחנת סוכרת החלה ממצרים, שם שמו לב כי שתן שהיה על הרצפה, משך נמלים. כך האבחנה התבססה על מתיקות השתן. כיום, בדיקות המעבדה המשמשות לאבחון סוכרת, כוללות רמות סוכר בצום של מינימום שמונה שעות - דבר הדורש הכנה מוקדמת של המטופל.
בנוסף, ניתן לעשות מבחן העמסת סוכר, אשר דורש מספר בדיקות דם וזמן בדיקה ממושך במרפאה. לעומת בדיקות אלה אשר מחייבות הכנה של המטופל, ניתן היום להשתמש בבדיקת רמות HbA1c - ההמוגלובין המסוכרר, בצורה פשוטה וללא הכנה מוקדמת.
רמות ההמוגלובין המסוכרר, הינה בדיקה הנחשבת לאמינה ברפואה ומטרתה לאמוד את רמות הסוכר בדם כפי שהייתה בשלושת החודשים טרם ביצועה.

מהו המוגלובין מסוכרר?

זוהי תרכובת שאחד ממרכיביה הם חלבוני ההמוגלובין. חלבונים אלה מצויים בתאי הדם האדומים ומורכבים מארבע מולקולות, אשר בתוך כל אחת מהן יש יון ברזל, סהך-הכל ארבעה יוני ברזל. חלבוני ההמוגלובין משמשים לנשיאת חמצן לעבר תאי הגוף השונים.
ההמוגלובין המסוכרר נוצר בתגובת תרכובת המתרחשת בזרם הדם בין מולקולות המוגלובין למולקולות סוכר (גלוקוז), תגובה הקרויה בעגה הרפואית 'גליקציה לא אנזימטית'. ככל שרמות הסוכר בדם עולות, כך עולה הרמה של ההמוגלובין המסוכרר.
אורך החיים הממוצע של כדורית דם אדומה הנושאת בתוכה המוגלובין, עומד על כ-120 יום בממוצע, והמוגלובין מסוכרר נותר יציב בזרם הדם לאחר שנוצר לכל אורך חייו. לכן, רמות ההמוגלובין המסוכרר, מייצגות למעשה את רמות הסוכר שהיו בדם בשלושת החודשים האחרונים, אם כי אנו יודעים היום שההשפעה הניכרת ביותר היא עבור השבועות האחרונים שטרם הבדיקה.
בשנת 2010 ה-ADA ואחריו שאר אגודות הסוכרת בעולם, אימצו את ההמוגלובין המסוכרר כמדד אבחנתי לאבחנה של קדם סוכרת וסוכרת. רמות Hba1c נמוכות מ-5.7% נחשבות תקינות, רמות המוגלובין מסוכרר 6.4%-5.7% נחשבות כטרום סוכרת ומעל 6.5% המטופל נחשב סוכרתי.

למה משמשת הבדיקה?

הבדיקה משמשת בעיקר כדי לעקוב אחר מצב המחלה ולאמוד את יעילותם של טיפולים לסוכרת ואת ההקפדה של חולי סוכרת על רמה תקינה של סוכר בדם לתקופות ממושכות. כך יכולה לשמש גם בתהליך אבחון המחלה וגם בזמן המחלה.
ערכי HbA1C מהווים אחוזים המבטאים את אחוז ההמוגלובין המסוכרר מתוך סך ההמוגלובין בנוזל הדם - ככל שריכוזי הסוכר בנוזל הדם עולים, כך עולים גם הערכים. הגישה כיום היא לקבוע לכל מטופל יעד HbA1c המתאים ספציפית לו וזאת על-פי גילו, שאר גורמי הסיכון ומצבו הבריאותי.
חשוב לציין, כי בדיקת המוגלובין מסוכרר הינה תוספת לבדיקות סקר קיימות, אולם אינה מחליפה אותם. רמות ההמוגלובין המסוכרר אינן מייצגות את רמות הסוכר בדם במספר מצבים ובהם: אנמיה, הפרעות גנטיות בייצור ההמוגלובין, אי-ספיקת כליות, עליה חדה מאוד ברמות הסוכר ועוד.

מה ניתן לעשות?

ראשית, יש להאריך את הסיכון האינדיבידואלי של כל אדם לחלות בסוכרת וזאת על-פי הערכה של גורמי סיכון ידועים כגון: היסטוריה משפחתית, השמנת יתר, יתר לחץ-דם, יתר שומנים בדם, סוכרת הריון, טרום סוכרת ועוד.
במידה ואתה בסיכון גבוה להתפתחות סוכרת, חשוב שתהיה עם היד על הדופק ותערוך את אחת מבדיקות הסקר להתפתחות סוכרת כגון: בדיקת HbA1C, כיוון ששינוי באורח חיים ולעיתים התאמת טיפול תרופתי, יכולים לעכב ואף למנוע התפתחות סוכרת. מחקרים הראו, שהורדת HbA1c ב-1%, הורידה את הסיכון להתפתחות סיבוכי סוכרת בכלי הדם הקטנים בעשרות אחוזים.

תאריך:  25/02/2018   |   עודכן:  25/02/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ילה שיר-אל
אתם נמצאים בתקופה שבה אתם מרגישים שאתם עומדים בפני התחלות חדשות בתחומים השונים של החיים    זוהי תקופה שבה תרגישו שבשורות טובות שאתם מקבלים מרוממות את מצב רוחכם
ישראל הוכמן
מחלת הסוכרת נחשבת בציבור הרחב כמחלה כרונית, אולם בסופו של יום חשוב לזכור: רק טיפול נכון, מותאם אישית, שניתן בזמן, ימנע את התדרדרות המחלה על סיבוכיה השונים ויסייע לשיפור מצבו של החולה
יואב יצחק
השופטת וינברג-נוטוביץ' מתרשלת בתפקידה בתיק פשיטת רגל    היא נמנעת מקבלת החלטות בזמן סביר ומגוננת על הנאמן עו"ד ארז חבר, משל זו משימתה העיקרית בתיק    השופטת מאפשרת לבקשתו של עו"ד חבר דיונים חסויים ובלא פרוטוקול כדבעי, למרות הטענות החמורות נגדו והדרישות להדיחו מתפקידו כנאמן
איתמר לוין
תמונת מצב של בית המשפט העליון לשלוש השנים הבאות: הגיל והוותק הממוצעים, חתכים דמוגרפיים, מקומות לימוד ורקע מקצועי
הדר לויטס
ראיון אישי עם טל מוסרי    קצת על ערוץ הילדים, קצת על תוכניות לעתיד וגם קצת על האבהות שמהווה עבורו את האושר האמיתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il