X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דניאל ויצמן רו"ח, שותף במשרד רואי חשבון ויצמן-אהרנפלד
בלוג/אתר רשימות מעקב

חנן אהרנפלד רו"ח, שותף משרד רואי חשבון ויצמן-אהרנפלד
בלוג/אתר רשימות מעקב
רוב איננו יכולים לבחור את שיטת החישוב, ובד"כ, בהנחה ולא ניתן להפריד נכס מנכס, תהא שיטת החשוב בברירת המחדל - FIFO. במקרה שמוכרים את כל התיק, בכל שיטות החישוב יהיה רווח זהה. שיטת החישוב אינה משנה את הרווח ההפוטנציאלי הגלום בתיק, היא רק דוחה הכרה של חלק מהרווח לעתיד
▪  ▪  ▪
[צילום: איתמר לוין]

מסחר במטבעות דיגיטליים כהשקעה, ממוסה בישראל כמו מכירת כל נכס אחר. המיסוי הסטנדרטי הינו 25% מרווח ההון שנוצר במכירת המטבעות הדיגיטליים. הרווח הינו התמורה שהתקבלה עבור המכירה (בכסף או בשווה כסף) פחות עלות הרכישה והוצאות נוספות כמו עמלות וכדו'. התמורה הינה קלה לחישוב: הכסף שהתקבל עבור המכירה או שווי המטבע הדיגיטלי שקיבלתם בהמרה.
עלות הרכישה דורשת יותר מחשבה, והינה חשובה ביותר מכיוון שככל שהיא גבוהה יותר, כך הרווח יהיה נמוך יותר, ובהתאמה, המס שישולם נמוך יותר. נניח וביצעתם 3 רכישות ביטקוין בשערים שונים. כיצד נקבע איזה מהשערים הוא הרלוונטי לחישוב עלות המכירה? כיצד קובעים איזה ביטקוין נמכר מתוך ים של סאטושי (היחידה הקטנה ביותר של מטבע הביטקוין)? נסקור את שתי השיטות העיקריות לחישוב העלות ומתי כדאי להשתמש בכל אחת מהן, על-מנת לשלם מס נמוך על המכירה.
פיפו (FIFO: FIRST IN FIRST OUT), או שיטת התור, היא השיטה המקובלת בארץ ובעולם לניהול ולחישוב רווחים ממכירת סדרת נכסים זהים. לפריטים בסדרה זהה, אין מאפיינים ייחודיים המבדילים נכס מנכס, הם יכולים להיות מלאי, ניירות ערך, וכמובן גם מטבעות דיגיטליים. השיטה קובעת כי חישוב העלות על נכס שנמכר מתוך מלאי של נכסים זהים, תיעשה כך שהנכס הראשון, הוותיק ביותר שנרכש מתוך סדרת הנכסים יימכר בתחילה, השני הוותיק יימכר לאחריו וכן הלאה. תיתכן גם מכירה של חלקי נכסים.
בשיטה זו ישנו היגיון, בהנחה שמחירי נכסים עולים עם הזמן. תחת הנחה זו, מכירת הנכס הישן ביותר תייצר רווח ועל כן תחויב במס הגבוה ביותר, ומצד שני, אם נניח שיש לנכסים תוקף, נרצה להיפטר תחילה מהישנים ביותר. כמובן במציאות, מחירי נכסים אינם בהכרח עולים עם הזמן ולכן יש לבחון ולראות כיצד משפיעה שיטת החישוב על הרווח ועל המס, אם בכלל.
יריבתה של שיטת הפיפו היא שיטת הליפו (LIFO: LAST IN FIRST OUT), או שיטת המחסנית. שיטה זו משמשת אותנו במקרים שבהם טכנית, לא ניתן לחלץ את הנכסים הישנים, לדוגמה, אם העמסנו מחסן עד אפס מקום, הנכסים הראשונים להיגרע - יהיו האחרונים שהוכנסו אליו.
נציין כי קיימות גם שיטות אחרות תאורטיות או כאלו המשמשות צרכים שונים שקיימים במציאות. כך למשל מכירת נכס ותיק וחדש לסירוגין, הקפאת תת-סדרה, ומכירת היתר, מכירת היקרים ביותר תחילה וכדו'.
החל משנת 2004, רשויות המס (בארץ ובחו"ל) מכירים בשיטת הפיפו כברירת המחדל לחישוב רווחים מסדרת נכסים זהים, אבל מוסיפים על ברירת המחדל ומציינים כי ניתן להשתמש גם בשיטות אחרות, ככל שניתן לבצע ייחוס ספציפי של עלות הרכישה לנכס הנמכר (צביעת הנכס הספציפי שנמכר מתוך מלאי זהה).
כלומר, ניתן להחריג מחישוב הפיפו סדרות נכסים שמוחזקות במיקום פיזי נפרד, או במילים אחרות - אם יש לי ארנק עם מטבעות ביטקוין שנרכשו בשנת 2013, אינני צריך לשלם עליו מיסים, במידה וסחרתי בביטקוין המוחזק בחשבון מסחר אחר. ובכלל, אם יש לי סיבה מנומקת מספיק, הנתמכת ע"י הוכחות הגיוניות ואוביקטיביות, מס הכנסה עשוי לקבל גם שיטות חישוב נוספות.
בנכסים דיגטליים היינו מצפים לזיהוי טוב של הנכס הנמכר, ולכן לקבל שיטות אלטרנטביות ותחליפיות על פני הFIFO-, אולם לרוב לא ניתן לצבוע נכסים ספציפיים שנמכרים, מאחר שרוב המסחר כיום מתבצע בבורסות באמצעות רישום שאינו ציבורי ושאינו גלוי (העסקות אינן על הבלוקצ'יין אלא בתוך מאגר הנתונים הפרטי של הבורסה).כלומר, אנחנו לא יודעים האם מכרנו את ביטקוין א' או ביטקוין ב', ולכן יש עילה להשתמש בשיטת ברירת המחדל ה-FIFO.
כפי שציינו, אם נמכור נכסים ותיקים תחילה (FIFO), אשר להם מחיר קניה נמוך יותר, ייוצר לנו רווח גבוה יותר, ובהתאמה, אם נמכור נכסים חדשים יותר (LIFO), אשר ניקנו במחיר גבוה, הרווח היחסי שיצטבר עליהם יהיה נמוך יותר. אם כך, נראה כביכול שמכירות בשוק עולה לפי LIFO, אכן מקטינות את הרווח וחוסכות לנו מס לשלם.
מה יקרה אם אמכור את כל התיק? האם שיטת החישוב תשנה את הרווח והמס שישולם עליו? במקרה שכל הנכסים יימכרו, ישולם מלוא המס על הנכסים הוותיקים והחדשים ועל כן שיטת החישוב לא תשפיע במקרה זה על חבות המס אלא אם המכירה נעשתה במחירים שונים. במציאות, השוק לא תמיד עולה, כפי שקרה בתחילת 2018 בתחום הביטקוין מה שיטת החישוב העדיפה לנו מיסויית במקרים כאלו? נראה כי ריבוי האפשרויות מקשה על ניבוי אינטואיטיבי.
לסיכום, לרוב איננו יכולים לבחור את שיטת החישוב, ובד"כ, בהנחה ולא ניתן להפריד נכס מנכס, תהא שיטת החשוב בברירת המחדל - FIFO. במקרה שמוכרים את כל התיק, בכל שיטות החישוב יהיה רווח זהה. שיטת החישוב אינה משנה את הרווח ההפוטנציאלי הגלום בתיק, היא רק דוחה הכרה של חלק מהרווח לעתיד. בשוק עולה, בשיטת FIFO נכיר תחילה ברווח גבוה יותר לכל מכירה, כי בתחילה נמכרים הנכסים הוותיקים והזולים יותר. בשוק יורד, יתרחש ההפך, בשיטת חישוב FIFO יוכר תחילה הפסד גבוה יותר (או רווח נמוך יותר).

אין לראות באמור הצעה או המלצה להשקעה, או לביצוע פעולה מכל סוג שהוא, או מול רשויות המס, ובל מקרה מומלץ להיוועץ במומחה. המאמר נכתב כחומר למחשבה והעשרה ובסיס לדיון.
הכותבים הם שותפים במשרד רואי חשבון ויצמן- אהרנפלד המתמחה בליווי והקמת עסקים, מיסוי יחידים ועסקים בסביבת מטבעות דיגטליים.
תאריך:  01/12/2018   |   עודכן:  01/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חישוב רווח הון ממסחר במטבעות דיגיטליים - FIFO או LIFO
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
אולי החליטו עורכי העיתון החדשים, לראות את המציאות המתפתחת בישראל והתחזקות כוחו של הימין ולהפוך את העיתון לביטאון מובהק של השיח הימני. עובדה: במקום ברנע השמאלן לא הוצב עיתונאי שמאלני אחר אלא דווקא עיתונאי משורות הימין - עמית סגל. ולא שתגידו שהוא סתם מוטה ימין. עמית הינו עיתונאי צעיר ונמרץ חובש כיפה שקיבל לא מעט פרסים על עבודתו, ושאי-אפשר לטעות בדעותיו ובנטיית לבו. הוא ימין כשר למהדרין. השריד האחרון של השמאל - סימה קדמון
אפרים הלפרין
אין מצב שהחוק הבינלאומי לא מאפשר למדינה המותקפת בטילים שלא להשמיד את מקורות הירי ואת כל מי שמחפה עליהם    לשם כך יש לנו פצ"ר, לשם כך יש לנו יועמ"ש עם רקע עמוק בחוק הבין לאומי, וספק מאוד גדול בעיני אם הם ממלאים את תפקידם בהגנה על עם ישראל מפני אויביו ומפני עצמו
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס מנצל את ההתקלות עם כוח צה"ל בח'אן יונס כדי להביך את ישראל ולנסות לפגוע במורל של מנהיגיה ומפקדי צה"ל וחייליו. ההתקלות חשפה גם מחדלים חמורים של חמאס בתחום הביטחוני, יש להפיק את הלקחים ממה שקרה ולהמשיך לפעול מאחורי קווי האויב
משה נסטלבאום
הוא חסר מנהיגות, אין לו כריזמה. הוא נכשל במינוי שני מפכ"לים. מלא בעצמו ומתנהל כמו תרנגול. איך שוב סיבך השר גלעד ארדן את ראש הממשלה, ולמה הוא לא ראוי לתפקיד שיש בו אחריות על מערכת פיקודית? תחליטו בעצמכם
נסים ישעיהו
ובמה אנחנו בוחרים, ימין או שמאל? אולי מרכז? בעיה. כי המפלגות המוצעות אינן מחוברות באמת לגוף שהוא עם ישראל. לכל היותר הן מחוברות לציונות וזה כמובן לא תחליף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il