X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היועצים לביטחון לאומי של ארה"ב, רוסיה וישראל ייפגשו בארץ - ויש לתאם מראש את הציפיות למה שניתן לקבל מרוסיה, בעיקר בנושאי סוריה ואירן, ולהתכונן להעניק לה תמורה ממשית
▪  ▪  ▪
דרושה גישה פרגמטית [צילום: יצחק הררי, פלאש 90]

בעוד ימים מספר יתקיים בישראל מפגש משולש בין היועצים לביטחון לאומי של ארה"ב, רוסיה וישראל. זהו מפגש חסר תקדים המעורר הדים ברחבי העולם, הן בשל הסוגיות האסטרטגיות שעל הפרק והן בשל המשמעויות המיוחסות לעצם המפגש. הוא מעורר עניין מבחינת ההישגים האפשריים, והמחירים הנלווים להם.
יש הרואים בכינוס את האחרון בשרשרת אירועים הממחישים את ההתרחקות בין רוסיה לבין אירן. לפחות להלכה, הוא מסמל את ההזדמנות שנוצרה לארה"ב ולישראל לזכות בשיתוף פעולה רב יותר מצד רוסיה בעיצוב זירות הסכסוך באזור. כינוס המפגש אכן מהווה נקודת זכות לישראל; ארה"ב ורוסיה יכולות היו לקיים את המפגש באותה מידה בשטחן או במדינה ערבית כגון ירדן, ולזכות את הממשל המארח בנקודות בעולם המוסלמי והערבי, וללא החשש שהמהלך עצמו (קל וחומר תכניו) יקומם בעלות ברית אחרות, כגון אירן בראייה הרוסית. ובכל זאת, רוסיה ראתה לנכון לקיים את הדיונים בישראל - על כלל ההשלכות שיש להחלטה זו, המתווספת לאירועים נוספים המצביעים, לכאורה, על הסדק ההולך וגדל ביחסי רוסיה ואירן.
כך למשל, ב-28 במאי נסע סגן שר החוץ הרוסי, ריאבקוב, בדחיפות לטהרן. עם שובו התבטא בחריפות בתקשורת הרוסית והזהיר את האירנים מפני צעדים מערערי יציבות הנוגעים לעמידה בהתחייבויותיהם בהקשר של מניעת הפצתו של הנשק הגרעיני. ריאבקוב הדגיש מפורשות, כי חלק ממדיניותה של רוסיה מול אירן הוא להתריע בפניה להימנע מצעדים פזיזים. מיד לאחר ביקורו של ריאבקוב בטהרן ופרסום דבריו הבוטים בהקשר האירני, הכריזה ארה"ב על המפגש המשולש בישראל.
קודם לכן דווח על מספר אירועים בסוריה שהמחישו, כי ההחלטות המתקבלות על-ידי משטר האייאתולות האירני אינן עולות עוד בהכרח בקנה אחד עם התוכניות שגובשו בקרמלין באשר לעתיד האזור. כך למשל דווח על תקריות, שכוחות משטרה צבאית רוסיים התעמתו בהן עם כוחות הנתמכים בידי אירן באזור העיר חלב. פרסום אחר בתקשורת הרוסית התריע, כי אירן פועלת לצייד בסיס ימי צבאי באזור לטקיה באופן שיאפשר לה גישה נוחה לקו החוף הים-תיכוני.
בפרסום הרוסי צוין מפורשות, כי נוכחות אירנית כזו תשליך באופן שלילי על אינטרסים כלכליים רוסיים באזור החוף ותעמיד בסכנה כוח אדם רוסי - בהנחה שישראל תמשיך בפעולותיה נגד ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה.
אין מהפך בעמדה מול אירן
באופן כללי, האינטרס האירני לייצר מודל סורי של חיזבאללה מסתמן כמנוגד במובנים רבים לאינטרס הרוסי, ובעיקר לשאיפה הרוסית לייצב את סוריה ולקיים רציפות שלטונית ברחבי המדינה תחת משטר בשאר אסד, תוך שימור שקט ביטחוני.
עם זאת, ולמרות התפתחויות אלו, אין להיחפז למסקנה לפיה יש כאן היפוך בעמדת רוסיה כלפי אירן. זו מהווה בעיקר משאלת לב, ומחמיצה את הדקויות שבעיצוב מדיניות החוץ הרוסית. ראשית, לפי אחד מהעקרונות המרכזיים באסטרטגיה הרוסית יש לשמר יחסים חיוביים עם כל הצדדים המעורבים בסכסוכים. לכן אין זה מוגזם להניח, כי רוסיה תמשיך לחזק את ערוצי השיח עם אירן ותפעל להמתיק את הגלולה המרה שבעצם קיום הכינוס המשולש בישראל.
בנוסף, חשיבותה של אירן כה משמעותית לרוסיה, בעיקר בעידן העיצומים שהוטלו על שתיהן, עד שהממשל הרוסי לא ימהר לשלם את המחירים שייגזרו מהתרחקות מטהרן אלא אם הדבר ישתלם לקרמלין באופן מובהק. כמו-כן, גם אם התבססותה הצבאית של אירן בסוריה עשויה להתנגש עם מימוש היעד הרוסי של ייצוב וחיזוק שליטת אסד ברחבי סוריה, יש להביא בחשבון שהיא גם משמשת את מוסקבה כמנוף מרכזי מול דרישות ישראליות וציפיות אמריקניות.
לקראת הכינוס, עולה באופן טבעי רמת הציפייה להישגים מול רוסיה בהקשר האזורי הכולל, מאחר שמעורבותה באזור מתרחבת באופן עקבי וניתן לזהות טביעות רגל רוסיות כמעט בכל מדינה במזה"ת ובאפריקה. עם זאת, תמורת התנהגות "בונה" מצד רוסיה בסוריה, הציפייה הרוסית היא לאו-דווקא לתמורה באזור עצמו. ההנחה המתמקדת במערכת האזורית, מחמיצה את הראייה הרוסית הגלובלית שבה התרחשויות בינלאומיות באזור אחד מהוות חלק מתוך מערכת כוללת. ברור, כי זירות המפגש בין רוסיה לארה"ב רלוונטיות לישראל כאשר הן בסביבה הגאוגרפית הקרובה לישראל, כמו סוריה, או בסוגיות הנוגעות לביטחונה הלאומי של ישראל, כגון ההתנהלות בנוגע להסכם הגרעין עם אירן.
הרוסים רוצים עסקה כוללת
עם זאת, גם זירות רחוקות יותר רלוונטיות בגלל החיפוש הרוסי אחר עסקה כוללת, לא בהכרח באותה זירה. יותר מכך, גם הדיון הבינארי, שמנוהל בעיקר על-ידי גורמים מערביים, של "אוקראינה תמורת סוריה", מחמיץ מנעד של תמריצים אפשריים לקידום שיתוף פעולה מצד רוסיה. כך, למשל, בעוד שארה"ב יזמה מעל 60 חבילות עיצומים נגד רוסיה, היא ידעה גם לשחרר מהן גורמים מסוימים לאחר תקופה כלשהי. באופן זה בוטלו בינואר השנה הסנקציות נגד עסקים הקשורים לאוליגרך אולג דריפסקה. זיהוי מנופי השפעה ותמריצים קונקרטיים מול הקרמלין, מחייב ידע פרטני ואוזן קשבת לאינטרסים של ההנהגה הרוסית.
חשוב להדגיש, כי גם צעדים משמעותיים שיביאו לשיתוף פעולה מצד רוסיה לא יאפשרו, אף בתרחיש האופטימי ביותר, לחסום לחלוטין את נוכחותה של אירן בסוריה. זאת, כיוון שרוסיה אינה מעוניינת ואינה יכולה להציע תחליף לתפקידם של כוחות משמרות המהפכה והמיליציות השיעיות, ולכן איננה נמצאת בעמדה, בכל היבט שהוא, המאפשרת לה "לחצות את הקווים" ולהתיישר עם עמדות המערב. עם זאת, יש לה מנופים רבים מול האירנים המאפשרים לה ללחוץ עליהם, באופן חיובי ושלילי, כדי שירחיקו את כוחותיהם מהגבול עם ישראל וירסנו את ציפיותיהם לייצר רצף נוכחות צבאית דרך עירק, סוריה, לבנון ועד הים התיכון.
מול אסד, רוסיה יכולה לייצר - בעזרת ארה"ב והמערב - מנגנונים שיאפשרו לו להתמודד ביתר קלות עם הדרישות הצבאיות והכלכליות שמעלים מולו נושיו האירניים. אסד מחויב לאירן, בין היתר, על-רקע המיליארדים שהזרימה לו בשנות המלחמה, מעבר לסיוע הצבאי שהיא הושיטה לו להתמודדות עם ארגוני המורדים. הכלכלה הרוסית אינה יכולה להוות בסיס לשיקום סוריה או להסדרה כלכלית שתאפשר לאסד לקבל החלטות בנוגע לעתידה של סוריה ולעמוד בלחצים האירניים לבסס את אחיזתם במדינה. לפיכך נדרש סיוע כלכלי מערבי, אומנם מדוד ומבוקר, שימנע מאסד תלות נוספת באירן, הפעם למטרות שיקום המדינה.
לפעול לשיקום סוריה
כיום, הרוסים ניצבים מתוסכלים מול פעילות אמריקנית המסכלת באופן אקטיבי את חזרתה של סוריה למעמד של חברה לגיטימית במזרח התיכון במסגרת הליגה הערבית וחברה מקובלת בקהילה הבינלאומית. מעבר לכך, לא זו בלבד שארה"ב אינה מסייעת לשיקום סוריה, אלא שהיא מפריעה לחזרה לנורמליזציה כלכלית ביחסי סוריה עם מדינות האזור ופוגעת בתהליכים כלכליים אזוריים העשויים לסייע לתהליך השיקום. מבחינת רוסיה זו, פגיעה ישירה באינטרס רוסי, הרואה בביסוס ממשל אסד אמצעי להבטחת הנוכחות הרוסית באזור, ובמיוחד לחופי הים התיכון.
אם ישכילו היועצים לביטחון לאומי לזהות מרחב אינטרסים משותף, ניתן להניח שהרוסים יהיו נכונים לשלם כדי שארה"ב תפסיק לפעול כגורם מפריע לחזרת סוריה למסגרות אזוריות ובינלאומיות, ותסייע, ולו רק בהסכמה שבשתיקה, לגורמים בינלאומיים כגון האיחוד האירופי והאו"ם לשקם את סוריה. מדינות אירופיות מובילות כמו צרפת וגרמניה כבר הצהירו שיש להירתם למאמץ השיקום. זאת, בכפוף לכך שרוסיה תפגין נכונות ופעולה בשטח, שתחסום את אירן מהתבססות צבאית נוספת במדינה.
החתירה הרוסית להתבסס כמעצמה בינלאומית בעולם רב-קוטבי, במקביל להתכנסות האמריקנית פנימה והכוונה להוריד את רמת המעורבות הבינלאומית של ארה"ב, מייצרים צורך במהלך אמריקני-ישראלי נטול אשליות מול רוסיה בנוגע למזרח הים התיכון ומול אירן.
הירתעות מפני הסדר עם רוסיה - בטענה שהיא בלתי צפויה ובלתי אמינה - היא שגויה. זאת, כל עוד יש הבנה ברורה, ולכן גם תיאום ציפיות מצד ארה"ב ומצד ישראל, לגבי המודוס אופרנדי הרוסי - שאינו קשור לאלמנטים אידאולוגיים או מוסריים אלא לבחינה מתמדת של ההתפתחויות מול האינטרסים הרוסיים. עיקרון זה תקף לגבי יחסי רוסיה-ארה"ב, לגבי יחסי רוסיה-ישראל ולגבי יחסי רוסיה-אירן.
יהיו יעדי המפגש מצד ארה"ב וישראל אשר יהיו, על שתיהן לקחת בחשבון, כי רוסיה תגיע למפגש המשולש עם ציפיות לתמורה. מבחינת הקרמלין, היחסים הישראלים-אמריקניים מהווים מנוף ואמצעי "לגביית תשלום" עבור מחוות רוסיות. אם ארה"ב לא תגיע להבנות עם רוסיה במפגש או לאחריו, התסכול בקרמלין צפוי לייצר לחצים נוספים על ישראל.
בראיית ישראל, החשש המרכזי הנלווה לקיום המפגש הוא, כי הפער בין ציפיות הצדדים ייצר אכזבה שתביא, במוקדם יותר מאשר במאוחר, לצינון התיאום עם רוסיה ולהגבלת מרחב הפעולה של ישראל בהיבטים שבשליטת רוסיה, כגון חופש פעולה צבאי נגד אירן בסוריה. יש לחתור, אפוא, לתיאום ציפיות עם ארה"ב ולהדגשת הצורך בגישה פרגמטית כלפי הצד הרוסי.

סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם מכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון (JISS) מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר. אתר המכון: www.jiss.org.il.
הכותבת היא מומחית ליחסים בינלאומיים במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון.
תאריך:  15/06/2019   |   עודכן:  15/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
מירב ארד
דווח על נזק ללא נפגעים    על-פי הדיווח ישראל השתמשה בלוחמה אלקטרונית כדי לשבש את המכ"ם הסורי
מירב ארד
משרד ההגנה בדמשק הודיע כי ישראל היא שאחראית לתקיפה    הסורים מדווחים כי שני טילים יורטו על-ידי מערכות ההגנה האוויריות
מחלקה ראשונה
רנוה שנאוי יצאה לסוריה והצטרפה לארגון ג'בהת אל נוסרה, שהיה מזוהה עם רשת הטרור העולמית    היא נעצרה עם שובה לארץ
מחלקה ראשונה
בין היעדים - סוללות ארטילריה, סוללת הגנה אווירית ועמדות תצפית    במהלך התקיפה הופעלה מערכת ההגנה האווירית של צה"ל נגד ירי נ"מ סורי
איתמר לוין
רוסיה השיגה בסוריה הרבה יותר מכפי שהעז פוטין לחשוב כאשר התערב במלחמת האזרחים שם, אך אקונומיסט מציין שמדובר בהישגים נזילים. הללו עלולים להתפוגג בשורה של תרחישים מקומיים ואיזוריים, ואז דעת הקהל תפנה נגדו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il