X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מיכאל מירו עיתונאי אזרחי וחוקר בתחומי חברה וסביבה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
חוק יסוד הממשלה, כמו חוקים אחרים שקוע בערפל של אי-בהירות, שפתח ופותח שער לפרשנות של בית המשפט ועל פיה ישר דבר
▪  ▪  ▪
ראובן רבלין [צילום: פלאש 90]

ישראל, כמו דמוקרטיות רבות בעולם, רצה בבטחה ורודפת אחרי הזנב של עצמה. סחור סחור של מלמולים של פוליטיקאים, משפטנים ועיתונאים שכבר שוחקים עצמם עם או בלי מישים. הביטויים שלטון החוק, משילות, דמוקרטיה ועוד כגון אלה עולים ויורדים כמילות מפתח לחיזוק עמדות מקומיות שמשרתות אינטרסים צרים.
כך נתניהו מצא את הסעיף בחוק שמאפשר לו לפזר את הכנסת תוך כדי הרכבת הממשלה, כך הנשיא, שפועל כפקיד מסור להוראות החוק הנוחות לו ולא כראש מדינה וכך גם החוק שכולם מתמסרים לו, שראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום יכול להמשיך ולכהן, כמעט עד כניסתו לכלא. אלה רק דוגמאות על קצה המזלג של התנהלות לא סבירה ולא ראויה שמתאפשרת משתי סיבות עיקריות והראשונה שבהן חקיקה לא סבירה ולא אתית שהשתרשה בספר החוקים במשך השנים. די בשתי הדוגמאות שמצויות בחוק יסוד הממשלה ובחוק שמסדיר את מעמדו של ראש המדינה, הנשיא כדי להבין את הפער בין חוק לבין אתיקה.
חוק יסוד הממשלה, כמו חוקים אחרים שקוע בערפל של אי-בהירות, שפתח ופותח שער לפרשנות של בית המשפט ועל פיו ישר דבר. ערפל שגורם למדינת ישראל ללכת בפעם השלישית ברציפות לבחירות. במצב סביר נתניהו לא יכול היה לפזר את הכנסת בתוך הליך הרכבת הממשלה. כמובן אם ידם של המחוקקים לא הייתה זו שקובעת שאפשר לפזר את הכנסת במצב כזה. במצב סביר ראש ממשלה מכהן היה צריך להחזיר את המפתחות עם הגשת כתב אישום נגדו ולהתפנות להגנה על שמו הטוב עד זיכוי בבית משפט.
הטיעון של תפירת תיקים, מגמתיות, הם טיעונים לא מופרכים, אך יש למצוא דרכים אחרות להיאבק בתופעה ולא בתוצאה. אחת הדרכים היא הליך הבירור העמוק שעושה היועץ המשפטי לממשלה קודם להגשת כתב האישום. לכל אותם היראים מתפירת תיקים, כולל אני, יש פתרונות אף טובים יותר, כמו למשל הצגת הראיות בפני ועדת שופטים מכהנים שיערכו בחינת עומק בראיות ובטענות ההגנה ויחזקו את הסבירות לכאן או לכאן. בשורה התחתונה אל להם לאזרחים להקל בכתבי האישום. ראש ממשלה שמואשם בפלילים זה עניין שיש למגר. מובן שאני הייתי מעדיף שיהיה קוד אתי ברור שיקבע את הסרגל שעל פיו יעבדו אנשי שרות המדינה על כל גווניהם.
מוסר ואתיקה
וכעת נחשוב מחוץ לקופסא, מחוץ לבנאליות שאופפת אותנו בכל מקום. חשיבה יצירתית שתוביל אותנו לממשל ראוי, לעסקים ראויים ולחברה אזרחית ראויה. במילים אחרות, חשיבה יצירתית של כל אחד ואחת מאיתנו. ראשית בואו ונחשוב מה אנחנו רוצים? התשובה ברורה למדי, לחיות בכבוד ובאושר. אני מאמין שהתשובה שנתתי משקפת את כולם. מדובר בחזון שצריך להיות אל מול עיננו בבואנו לדון בסוגיה זו.
איך מפרשים את החזון הזה? שאלה טובה בעידן ניאוליברלי ותחרות אינסופית שמובילה אותנו אל מסלולי הריצה ולא אל מעגלי הריקודים. אקח אתכם לרגע אל הנמלה בואו נלמד מדרכיה. בצפייה בקן פעיל ומסביבו אפשר לראות נמלים עם מוכוונות מטרה. אין תחרות, יש מטרה משותפת. החשיבה של הנמלים היא קבוצתית וזה מה שמאפשר להם לפעול כך. בני אדם, כמו יונקים אחרים, נוצר עם מוח עצמאי שיכול לבצע הכל בלי יוצא מהכלל, תוך הסתייגות אחת, המוח המפותחת שלנו לא בהכרח יודע לעשות את מה שעושות הנמלים וטוב שכך. החשיבה העצמאית חשובה מאין כמוה ליצירתיות מצד אחד ולהפעלת מנגנוני מוסר ואתיקה מצד שני. דומה שהמוסר והאתיקה הן תכונות תרבותיות לעומת היצירתיות שהיא אישית, קשורה למבנה והתכונות האישיות.
הפתרון נראה פשוט לרתום את היצירתיות של כל הפרטים ליצירת חברה מוסרית ואתית. חברה שלצד החוקים שהיא יוצרת מציבה רף של התנהגות ראויה, התנהגות מוסרית ואתית שמושתת על הברית שעלינו לכרות כדי ליצור חברה שנעים לחיות בה. ברית שמושתת על הסינרגיה האפשריים כשהרבה פרטים מצטרפים ואורגים את היצירתיות למערכת כללים של ביחד ולחוד. לסיכום עולים על מסילת ברזל שבנוי מרבדים של מוסר ואתיקה ויוצרים גישה אחרת לקבלת החלטות שמתבססת על הסכמה מלאה.

תאריך:  22/12/2019   |   עודכן:  22/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגיע הזמן לעצור ולחשוב
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הבהרות רציניות למיכאל מירו
עובד 1  |  23/12/19 11:58
 
- ועוד להצדקת החוק
עובד 1  |  23/12/19 15:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
זוהי השנה לה חיכיתם שנים רבות, כיוון שיופיטר כוכב השפע המוכר גם בשמו הכוכב המיטיב, נכנס בחודש האחרון למזל שלכם למשך שנה שלמה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - מתקפת-פתע, להחזיק חזק בזקָן, שותלים מערכות ותחרות עסקית    שבוע טוב וחנוכה שמח
איתן קלינסקי
אנחנו מקשיבים לצפונות לב של נער רגיש תועה, נער בן שבע עשרה, העומד חסר אונים בלב השדה בעמק בין הר גריזים והר עיבל הרחק מבית האב, לא הרחק מלב אחיו העוינים אותו, ובקול שקט אך צועק מנבכי לבו הוא מרעיד את מיתרי לבנו, אנחנו הקוראים - "אֶת אַחַי אֲנִי מְבַקֵּשׁ!
אליהו קאופמן
זוהי "תרבות בחירות" אחרת אחרת במהותה    הזקנים האומללים - הנגררים על ה"קתטרים" שלהם, לקלפי הסואנת, ומושארים שם ללא רחמים, אינם בנמצא מבורנמות שבדרום ועד לצפון סקוטלנד    אין שם "יום שבתון" מיותר ולא תראו שם את לכלוכי מודעות התעמולה וההסתה האלימה, ואילו בשווקים נעדרים כליל מסיתי הממסד והאופוזיציה    הכל רגוע וג'נטלמני    ממש דמוקרטיה במיטבה, הנעדרת זיופים ואלימות או הצבעת מתים
עו"ד אברהם פכטר
הפוליטיקאים בגיבוי התקשורת האוהדת, הציפו את הרשתות והמדיה, בטענות שהליכוד מנע או טרפד אחדות, שזה שקר מוחלט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il