X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אפרים לאור מומחה במדיניות, אסטרטגיה וניהול של מצבי חירום
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

לתקשורת אסור למחזר ב"לופ" מסרים מוגזמים שעלולים לפגום בחוסן שלנו אין לתאר בפרוטרוט את מסלול החיים והסבל של כל חלל ולהספיד את אישיותו של כל יחיד - הדבר מזיק אין ספק שכאשר מספר המתים יעלה לא תספידו כל אחד מהם
▪  ▪  ▪
תקשורת המונים [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

אסון-פתע-רב-נפגעים (אפר"ן) הינה התפרצות שוברת שיגרה, בעקבותיה היקף האוכלוסייה שנחשפת למוות, מחלה, פגיעה זמנית או קבועה נאמדת במאות אלפים או מיליונים בודדים. וירוס COVID-19 עלול לדרדר את ישראל לאפר"ן. טרם הגענו לכך. הרקמה החברתית נשמרת, מערכות עורקי-חיים (חשמל, מים, גז, סופרמרקט, מוסדות רפואיים...) פועלים בכמות ובאיכות מספקת, הסדר הציבורי נשמר ומרבית הציבור מתנהל במתכונת 'שבת מתמשכת'.
אפר"ן הינו אירוע תקדימי שהסתברותו במוחות קברניטים ומומחיהם אפס או זניחה....והנה הפתעה: התרחש ובעוצמה רבה, בהיקף כמעט גלובאלי. הציבור צריך להשלים עם העובדה שהמומחים מומחים רק למה שהתרחש בעבר. לאירוע תקדימי הם עשויים לתרום ניחוש מלומד, שהינו טוב ככל ניחוש אחר (כמעט) של לא-מומחים. מדענים, מפקדים, מנהלים, קציני מטה מתאם ומקצועי למצבי חירום צריכים לדעת לומר - לא יודע! הציבור ומנהלים צריכים להעריך ולכבד את האמירה, לאפשר לחפש תשובה מעמיתים בעולם או באמצעות מחקר או להתמודד במרחב אי-ידיעה.
בּוּרוּת מהווה אחד המעכבים המהותיים בהתמודדות עם מצבי חירום קיצוניים. בורות, מעצימה חרדה מהבלתי-ידוע. חרדה וחוסר התמצאות מעצימים פגיעות. בורות מחוללת חוסר אמון בין רשויות ותושבים, ואלה מחלישים את יכולת השרידות. כדי להתמודד עם מצבי חירום, בנוסף לאינטואיציה, אינטליגנציה טבעית ורפלקסים חיוביים צריך - יידע ומיומנות טכנית.
יידע עשוי להבדיל בין אפר"ן לתקרית נסבלת.
וכאן נכנסת למשוואה תקשורת המונים כבעלת תפקיד בהתמודדות. יש לה תפקיד ביצועי, תורם או מזיק בהתמודדות עם מגפה והיא איננה שקופה. נראה שלעת עתה בהיסח הדעת או בזדון התקשורת משלימה ומהדהדת את מה שהמומחים חסרים ע"י הפצת מיידע וכמעט הנחיות 'עשה' ו'אל-תעשה' מצוצים, למרות שדפוס זה פוגע במאמצי הדברה של מחלה הנגרמת ע"י COVID-19. מיידע מופרך, בלתי-מבוסס, בלתי-רלוונטי לשעתו הינו אחד המעכבים הממשיים של התמודדות מועילה, ראוייה ואפשרית עם נסיבות אפר"ן שבפתח.
בהתמודדות עם אסונות קיימת דוקטרינה ('תורת לחימה') לפיה יש ליצור איזון שברירי, רציף ומתחדש מידי שעה על פני שבועות וחודשים בין גורמי ורכיבי מערכת: סעד רפואי, כלכלה, ביטחון חוץ ופנים, תמיכה נפשית ('איחוד משפחות'), הספקת מים, מזון באיכות אכילה (טאבו'אים), בקרת אקלים בתחום 36 - 38, בגדים, שיכון זמני, מחסה מאקלים, הסדרה משפטית. התקשורת נושאת בתפקיד אינסטרומנטלי בהמרצה של המערכות המשתלבות וביקורת על פעולתן, אך אל לה להטביע את קוראיה/מאזיניה/צופיה בפטפטת משוללת יסוד הואיל שמדובר בחיי אדם.
-לתקשורת אסור למחזר ב"לופ" מסרים מוגזמים שעלולים להזיק. יש להימנע מהגברת-יתר מופרזת ביותר. העצמה של לופים ופטפטנות מומצאת עלולה לפגום בחוסן הן של האוכלוסייה וגם של אנשי ממשל ורפואה שהם חלק בלתי-נפרד מהאוכלוסייה ולכן חשופים להפרעות ורעשים בעת מילוי תפקידם.
וזה בא בגלים.
לא, ממש אסור להדחיק ביקורת מבוססת-ראיות ועובדות בדוקות. יש לסנן מידע שמפורסם לציבור. להתמקד בפרטים חשובים, ממוינים היטב, מנוסחים בדייקנות ובפשטות שיסייעו לאוכלוסייה להתמודד עם הנסיבות ולצמצם היסטריה מיותרת. אסור בעת הזו לתאר בפרוטרוט את מסלול החיים והסבל של כל חלל ולהספיד את אישיותו של כל יחיד כאילו מדובר באחד מאבות האומה. הדבר מזיק. ואין ספק שכאשר מספר המתים יעלה למאות ביממה לא תספידו כל אחד מהם. במלים אחרות, אל תעשו נזק רק בגלל שאין לכם מה לדווח. כי יש לכם המון מה לדווח שיועיל לאוכלוסייה להתמודד עם מגפה. זו שעתכם! לתאם ציפיות עם הציבור, לנפץ אשליות לגבי התמודדות עם הנגיף ולחדול מהפצת מיידע מופרך באשר למספר החללים מקורונה.

הכותב הוא ראש המרכז לחקר אסונות פתע רבי נפגעים (אפר"ן) HIT מכון הטכנולוגי בחולון, כיהן כמפקד חטיבה 7, בדרגת אל"ם. קיבל את צל"ש אלוף פיקוד הצפון במלחמת יום הכיפורים. הציל נפגעים באזורי אסון מסביב לעולם, חבר בוועדת ההיגוי של תמא 38 מרואיין חזק.
תאריך:  06/04/2020   |   עודכן:  06/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
יעברו שנים עד שנוכל לחזור למצבנו מלפני המגיפה. סדרי עולם ישתנו באופן מרחיק לכת, עם הרבה מפעלים ועסקים שייעלמו או שישתקמו רק כעבור זמן רב. עם מיליוני אנשים בעשרות מדינות שנפלטו ממקומות העבודה וספק אם יהיה לחלקם לאן לשוב. נחמה פורתא: בישראל המכה תהיה קשה פחות בזכות איתנותה הפיננסית ורפואתה המתקדמת
מנחם רהט
מתיישבי יו"ש הוזהרו שמתן קולם לנתניהו יאפשר לו למכור את הצבעתם לשמאל, אבל העדיפו לדבוק בו ברוח תסמונת האישה המוכה    והתוצאה: התיקים הכי מכריעים לגבי עתיד ההתיישבות נמסרו לכחול לבן, החשודים בחתירה לחנק ההתיישבות    ועוד כמה מלים חשובות בהקשר עלילת דיר יאסין
עפר דרורי
לחופי צפון קרולינה בארה"ב שוכן כפר קטן, כאשר בוקר אחד מגלים נערים מהכפר לצד החוף את צ'ייס אנדרוז מוטל מת
צילה שיר-אל
באסטרולוגיה כל כוכב שתפקידו לעשות מהפכים משמעותיים וגורם לנו לקשיים נועד למעשה לעורר אותנו לשינוי, לחשיבה ולעשייה חדשה ולכן, אין כוכב שהוא רע והשני שהוא טוב יותר
סיון חורש תמיר
התקופה הנוכחית, מהווה סיר לחץ על חיי המשפחה    הבידוד שנכפה עלינו, הניתוק מאחרים, מהשגרה ומכל פעילות, בנוסף להתמודדות עם הפחד, המגיפה והמצוקה הכלכלית, מהוות מכבש לחצים על חיי המשפחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il