X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הבעיה לא ברורה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
קשה ללמוד ממדינות אחרות [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
הבעיה: אין כללים ברורים שיקבעו כיצד להגיב

ארבעת מרכיבי ההחלטות במשבר הקורונה

המגיפה מחייבת את מקבלי ההחלטות להביא בחשבון ארבעה גורמים: בריאות הציבור, שימור הכלכלה, זכויות האזרח וההקשר הבינלאומי והאזורי יעדים אלו אינם עולים בקנה אחד, והמשימה המרכזית של הממשלה היא לאזן ביניהם - תוך שינוי המשקל היחסי שלהם בהתאם להתפתחויות בשטח לאחר שוך המגיפה יהיה צורך להפיק לקחים לעתיד, למרות שמדובר באירוע נדיר במיוחד
▪  ▪  ▪

משבר הקורונה מעמיד את מערכת קבלת ההחלטות ברמה הלאומית במבחן קשה. לא רק שמדובר במשבר חמור, בגלל אובדן חיי אדם וקריסת המערכות הרפואיות אם ייעשו טעויות בהחלטות, אלא שהבעיה עצמה אינה ברורה בדיוק, ומכאן הקושי בקביעת סדרי עדיפות: חסר מידע רפואי ויש קושי בהערכה בזמן אמת של המצב לאשורו, כי יש פער של שבוע-שבועיים בין זמן ההדבקה לזמן גילוי המחלה.
בהיבט הרחב יותר, אין כללים ברורים של תגובה נכונה לאירוע, כי אין ניסיון קודם המתאים למצב, וקשה ביותר ללמוד ממדינות אחרות עקב התנאים השונים. עם זאת, חייבים לעשות את המאמץ ללמוד ממדינות שחוות את המשבר, בחלק מהן צעד או שניים לפני ישראל, כדי לקצר את הפקת הלקחים גם על סמך ניסיונם של אחרים.
על אף שערפל סמיך של חוסר ודאות לגבי מאפייני המגיפה מכסה את המציאות שבה חייבים לקבל החלטות, ניתן לומר שבאופן עקרוני יש ארבעה מרכיבים שונים שיש לקחת בחשבון בדיון על דרכי פעולה ועל סדרי עדיפות. המורכבות של הפתרון רבה, בין השאר, כי חלקם נוגדים זה את זה, ובכל זאת יש להתחשב בכולם: בריאות הציבור, שימור הכלכלה, זכויות האזרח וההקשר הבינלאומי והאזורי.
ברור שהמשימה הראשונה היא ההגנה על בריאותו של הציבור – משימה המתחלקת לשתיים: מניעת הידבקותם של הרבים וטיפול מיטבי במעטים שמחלתם קשה. המשימה השנייה היא שמירת התפקוד של הכלכלה הישראלית, שהרי היא צריכה בסופו של דבר לממן את כל צורכי הבריאות (והצרכים האחרים), בטווח הקצר תוך כדי המשבר, ובטווח הארוך – לאחריו. לכלכלה בריאה יש חשיבות רבה גם בשמירת המרקם החברתי בישראל, כאשר המערכת הכלכלית תחזור לתפקד במצב הקשה שלאחר הקורונה.
את כל המאמצים הללו יש לעשות על-פי חוק – ותוך שמירת זכויות הפרט, החשובות כל כך במשטר דמוקרטי. חלק מהאמצעים שננקטו עולם, בעיקר בסין, נוגדים את תבניות היסוד המהותיות של חברה ליברלית ופתוחה, הרגישה לזכויות הפרט ולקבוצות התרבותיות השונות בתוכה, ולכן אין אפשרות מעשית לאמצם בארץ. דווקא בהקשר זה של שמירת החוק, כדאי מאוד להפעיל את השכל הישר ולא להסתפק בהוראות החוק היבש, שלא תמיד מתאים לאירוע כה קיצוני וחמור.
לבסוף, מן הראוי לזכור כל העת, כי ישראל היא חלק ממאבק גלובלי בקורונה, היא חלק ממשפחת העמים ואינה רוצה לערער את מעמדה בתוכה. בה בעת ברור גם, כי בעיותיה הביטחוניות והאחרות לא יימוגו, ותישמר לאחר המשבר חשיבותם של היחסים בין ישראל לשכנותיה ומדינות אחרות.

המחיר ששילמה אירן
מרכול רמי לוי, ירושלים [יונתן זינדל, פלאש 90]

בתחילת התהליך לקחה כנראה ישראל בחשבון בהחלטותיה שאלות הקשורות למערכת היחסים עם מדינות בעולם, ונמנעה מלעצור כניסת אזרחים זרים ממדינות שאיתן רצתה לשמור על יחסים טובים, גם אם מסיבות רפואיות צרות נכון היה למנוע לחלוטין את כניסתם. ישראל חזרה בה מהר מסוג זה של החלטה

ההחלטות בימי הקורונה חייבות לקחת בחשבון את כל ארבעת המרכיבים, תוך העדפת הדגשים השונים ומתן משקל גבוה יותר לגורם אחד על פני משנהו, על-פי המצב המשתנה והערכת מצב מתמשכת. כך, ייתכן שהחלטה שבה ניתנה העדפה ברורה לצורך אחד תשונה לאחר זמן נוכח ההתפתחויות, לטובת החלטה שתיתן משקל רב יותר דווקא לגורם אחר, שקודם לכן נתפס והוערך כפחות חשוב.
כך נטען, כי בתחילת התהליך לקחה כנראה ישראל בחשבון בהחלטותיה שאלות הקשורות למערכת היחסים עם מדינות בעולם, ונמנעה מלעצור כניסת אזרחים זרים ממדינות שאיתן רצתה לשמור על יחסים טובים, גם אם מסיבות רפואיות צרות נכון היה למנוע לחלוטין את כניסתם. ישראל חזרה בה מהר מסוג זה של החלטה, שלא כאירן למשל, שם נמנע המשטר מלעצור טיסות מסין וכניסת סינים במשך תקופה ארוכה, כי היחסים עם סין קריטיים לאירן, אולי יותר מאשר יחסיה עם כל מדינה אחרת. סין הייתה רגישה להתנהגותה של אירן והעלתה אותה על נס, אלא שמחיר ההידבקות באירן בעקבות החלטה זאת הוא גבוה מאוד.
גם הוויכוח בישראל על השימוש באמצעים טכנולוגיים למעקב אחרי חולים וכל מי שבאו איתם במגע, מהווה דוגמה טובה להסבר של מורכבות ההחלטה והמתח בין סדרי העדיפות. הוויכוח נובע ממחלוקת על מידת הוויתור שיש לעשות בתחום השמירה על זכויות האזרח כדי לשפר את היכולת לבצע טוב יותר את היעד של בריאות הציבור, בעיקר מניעת הידבקותם של רבים. באופן עקיף, די ברור שהצלחה במשימה זאת תתרום גם להקטנת הנזק הכלכלי.
מה אמורה לתת הטכנולוגיה? היא תסייע לזהות באופן מדויק היכן שהו מי שזוהו (בדיעבד) כחולים, ותאפשר לאתר כל מי שהיה בסביבתם הקרובה בזמן שבו הם היו מדביקים פוטנציאליים. בידודם של כל מי שהיו בסביבתם של המדביקים, יביא לכך שגם אם הם עצמם נדבקו במחלה - הם ידביקו פחות אנשים נוספים מאשר ללא פיקוח שכזה.
מבחינת השמירה על בריאות הציבור - זאת משימה עליונה, כי פחות נדבקים ופחות חולים מאפשרים למערכת הבריאות לטפל טוב יותר באלה שחלו. שיטוח העקומה (שפירושה המעשי הוא שכל חולה אינו מדביק יותר מאדם אחד) מביא באופן כמעט ישיר לכך שיש פחות חולים קשים הנזקקים להנשמה, וכתוצאה מכך פחות מתים (כמעט, כי זקנים ובעלי בעיות בריאותיות הופכים לחולים קשים יותר באחוזים גבוהים והמעקב אינו מבדיל בין צעירים לזקנים).

האמצעים של השב"כ
שוק מחנה יהודה [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

אין לגורמים הפוליטיים שום אפשרות להגיע למידע הזה, ושום גורם ביטחוני לא ישתף איתם פעולה באיזו סצינה אפלה של שימוש בחומר שכזה. נדירים ביותר המקרים שבהם הייתה הדלפה ממערכות הביטחון שיש להן יכולת המעקב הזאת, ב-40 השנים האחרונות שבהן הייתי מעורב בצורה זו או אחרת בתחום שעסק בכך

מכאן ברור מדוע עבור מערכת הבריאות, האמונה על המשימה הראשונה והחשובה ביותר, המעקב הזה קריטי וממש חיוני לשם ביצוע משימתה, ויציל חיים רבים. בה בעת, אין ספק שיש כאן פגיעה בפרטיותם של אזרחי ישראל, שכן מערכת המעקב השב"כית הקליטה כמעט את כולם כדי שיתאפשר לה בעת הצורך, משמוכרז מאן דהוא כחולה, לחלץ מתוך כל המידע הזה את מיקומם (בעבר) של החולים ושל האזרחים התמימים שהיו בסביבתם של החולים.
מרגע ההקלטה יודע "העוקב" (השב״כ ואולי גם משרד הבריאות) היכן היו כלל אזרחי ישראל, ובאופן ספציפי הוא מגיע לחולים ולמי שהיו בסביבתם, והוא יודע בפרטנות ובדיוק רב היכן הם היו ומתי, אף שלא חטאו כלל ולא עברו על שום חוק. ייתכן שאצל חלקם זאת פגיעה חמורה במיוחד, כי הם אינם רוצים מסיבה כלשהי שמישהו ידע על היותם במקום שבו שהו, וכל חטאם שגם אותו חולה היה בסביבה, שלא בטובתו ושלא בטובתם.
מאחר שבאופן תיאורטי יהיו מעתה בידי שלטונות הביטחון והבריאות מאות אלפי נתונים על אזרחים תמימים, הרי שמי שיגיע למידע הזה יוכל לעשות בו שימוש לרעה, משימוש מסחרי ועד לסחיטה. החשש המושמע לגבי שימוש בו על-ידי גורמים פוליטיים, נראה לי על סמך ניסיוני הארוך מופרך למדי: אין לגורמים הפוליטיים שום אפשרות להגיע למידע הזה, ושום גורם ביטחוני לא ישתף איתם פעולה באיזו סצינה אפלה של שימוש בחומר שכזה. נדירים ביותר המקרים שבהם הייתה הדלפה ממערכות הביטחון שיש להן יכולת המעקב הזאת, ב-40 השנים האחרונות שבהן הייתי מעורב בצורה זו או אחרת בתחום שעסק בכך.
עם זאת, כדי שהנזק יהיה מינימלי, צריך לוודא שכל הנתונים הללו יימחקו לאחר זמן, נאמר לאחר שבועיים-שלושה, כזמן הסגר הנדרש כדי לוודא מי חלה ומי לא נדבק. ברור גם שכל נתון שעלה במעקב, לא ישמש אלא לאיתור אנשים אלה כדי להכניסם לבידוד, בלא שהמידע ששימש לשם כך יועבר לגוף ממשלתי או אחר כלשהו, ואפילו לא לקרובי משפחתם. כל המגעים על בסיס החומר הזה ייעשו עם בעל הטלפון עצמו, ללא קשר לאדם אחר כלשהו.
אם כך ינהגו וישמידו את המידע מיד לאחר מכן, הנזק (ככל שיהיה) לפרטיות האנשים יהיה מינימלי, והתועלת לשם מניעת הדבקה יכולה להיות ניכרת. התועלת במקרה זה, שווה את הנזק, אך זאת דוגמה לבעיה מורכבת שכל החלטה בה קשה ואינה מושלמת.

תעודת הבגרות של המל"ל
פריקת מטען ביצים בנמל אשדוד [צילום: פלאש 90]

המל"ל – במשרד ראש הממשלה – הוא הגוף הנכון לריכוז המהלכים בהקשר זה. עליו לשקלל את ארבעת הצרכים הללו ואת דרכי הטיפול המוצעות על-ידי המשרדים הנוגעים בעניין, ולהמליץ לראש הממשלה והקבינט על האמצעים שנכון לנקוט. באשר לביצוע המטלות, ודאי שנכון לנצל את היתרון היחסי של כל גוף וגוף

זאת גם מהותו של המאבק המתמשך על אופיו של הסגר. מצד אחד עומדים אלה שחושבים כיצד לצמצם את מספר הנדבקים במחלה ולכן רוצים סגר מלא, עוצר של ממש, ללא שום עובדים חיוניים אלא במערכת הבריאות, ללא יציאה מהבית גם לא לאותם 100 מטר, ולאפשר רק רכישת מזון ותרופות. התוצאה המקווה היא שהסיכון להידבק במגע בין אנשים יקטן מאוד. מן הצד השני עומדים אלה המסבירים, כי המחיר הכלכלי יהיה קשה מנשוא. התוצאה של סגר מלא היא עצירתה הכמעט מוחלטת של הכלכלה הישראלית, שתתפקד בנושאי חירום בלבד.
מה צריך להיות היחס בין שני הצרכים ואיך למדוד את משקלן של הבעיות הכלכליות הנובעות מהסגר לעומת המשמעות לבריאות הציבור? זוהי שאלה שנתונה להערכת מצב שאין לה מדדים ברורים, וכנראה גם לא מדודים.
באשר לניהול המשבר, נראה שהמל"ל מקבל בו את תעודת הבגרות שלו. מגוף שרוב עיסוקו בתחומי הביטחון והחוץ, הוא הפך לגוף המתאם את עבודת הממשלה. מעניין לציין שכבר כשהוקם המל"ל הראשון על-ידי הבריטים כלקח ממלחמת הבורים, בתחילת המאה הקודמת, אחד ההגיונות המובילים היה שבעולם המודרני מאמצים לאומיים מחייבים תיאום ותכלול של משרדי ממשלה שונים.
הבריטים מינו ועדה אימפריאלית מכובדת, שהתמודדה עם הצורך להביא לכך שנקודות המבט המיוחדות והשונות של משרדי הממשלה המתמחים בנושאים מוגדרים, יבואו לכלל פעולה במאמץ מתואם עם מטרה אחת שתוגדר לכולם. לכן הם לא הכניסו את המל"ל למשרד ההגנה, אף על-פי שברור שבמלחמה הוא המשרד החשוב ביותר. מאותה סיבה בדיוק לא נכון לתת את ההובלה במשבר בריאותי למשרד הבריאות, כי נקודת המבט המקצועית שלו היא רק אחת מכמה שיש לקחת בחשבון.
זהו גם הטיעון נגד הטלת אחריות ההובלה על משרד הביטחון. אין למשרד זה שום הבנה מיוחדת בתחום הבריאותי ובתחום הכלכלי, שני התחומים העיקריים שיש לקחת בחשבון, ואין לו גם שום רגישות מיוחדת לזכויות האזרחים או למערכת יחסי החוץ של ישראל. המל"ל – במשרד ראש הממשלה – הוא הגוף הנכון לריכוז המהלכים בהקשר זה. עליו לשקלל את ארבעת הצרכים הללו ואת דרכי הטיפול המוצעות על-ידי המשרדים הנוגעים בעניין, ולהמליץ לראש הממשלה והקבינט על האמצעים שנכון לנקוט.
באשר לביצוע המטלות, ודאי שנכון לנצל את היתרון היחסי של כל גוף וגוף. כאן יבוא לידי ביטוי יתרונו של הצבא בתחומי הלוגיסטיקה, והיכן שצריך כוח אדם במספרים גדולים או מערכת היררכית פרושה בשטח. למשרד הביטחון יש יתרון ברכש ובינוי בארץ ובחו"ל. למוסד ולמשרד החוץ יש ידע רב כשצריך קשרים בחו"ל, בין אם עבור רכש לא שגרתי ובין אם כדי לחלץ ישראלים ממדינות מוכות מגפה, או כאלו שסגרו את שעריהן כדי להילחם בהתפשטות המחלה.
המל"ל אינו גוף ביצוע; זה יתרונו. הוא גוף המטה של ראש הממשלה והקבינט, ובאירועים בעלי חשיבות לאומית שבהם יש צורך במבט על-משרדי, הוא הגוף שצריך לעסוק בנושא, והוא זה שצריך להפעיל את היכולות השונות שקיימות במשרדים השונים. אין לתת ליוקרה או לחישובים אחרים שלא ממין העניין להשפיע על השימוש ביכולות של הגופים והמשרדים השונים. המל"ל אינו יכול לעשות שום דבר בעצמו, ולכן חייב להפעיל את מי שיש לו יכולות, ואין ספק שצה"ל ומערכת הביטחון הם כלי חשוב ביותר לשם כך.

להניע מחדש את הכלכלה
שכונת מאה שערים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

לא יהיה מנוס מקיצוץ במשכורות ובפנסיות הגבוהות יותר כדי לממן את המשכורות של מי שיהפוך חסר עבודה או שהחברה שבה עבד תתקשה לשלם לו. על-אף הבעייתיות שתיצור החלטה על העלאת מיסים – ייתכן שגם אליה צריך יהיה להגיע (בזהירות!) כדי לממן את שצריך יהיה לממן

כשיסתיים האירוע הבריאותי, יעבור המשקל לתחום הכלכלי-חברתי. אלפי עסקים קטנים יימחקו, ועשרות אלפי שכירים יאבדו את מקומות עבודתם. קשה מאוד יהיה להרים את הכלכלה לאחר עצירה שכזאת, ותידרש מעורבות ממשלתית עמוקה ויקרה מאוד כדי להניע מחדש את גלגליה. אין ספק שהממשלה תיאלץ להעלות את הגירעון הרבה מעבר למה שנחשב "נכון", כדי לממן הלוואות ולתת ערבויות לעסקים רבים שיתקשו להתאושש.
לא יהיה מנוס מקיצוץ במשכורות ובפנסיות הגבוהות יותר כדי לממן את המשכורות של מי שיהפוך חסר עבודה או שהחברה שבה עבד תתקשה לשלם לו. על-אף הבעייתיות שתיצור החלטה על העלאת מיסים – ייתכן שגם אליה צריך יהיה להגיע (בזהירות!) כדי לממן את שצריך יהיה לממן. כך למשל הציע בעבר השר יעקב ליצמן להעלות את התשלום לביטוח בריאות באחוזים בודדים, ולהעביר את התמורה למערכת הבריאות בנוסף לתקציבה הנוכחי. כמובן היה מי שהתנגד, כי זאת העלאת מיסים שנחשבת אצל רבים כשגויה מבחינה כלכלית; והאוצר לא ישלוט בתוספת התקציב הזאת, לכן גם בו יש מי שמתנגדים למהלך.
אלא שבסופו של דבר הכל חוזר לעובדת הבסיס: המדינה אינה מייצרת כסף. היא יכולה להשתמש רק בכספי המיסים ובהלוואות שהיא לוקחת. לכן כל החלטה לתקצב משהו היא על חשבון היכולת לתקצב משהו אחר, והשמיכה קצרה.
לטענתם של מי שבוחנים את הבעיה מנקודת מבט כלכלית, חשיבה הגיונית צריכה להביא תוך זמן קצר לכך שיוחלט לשמור בבידוד רק את בעלי הסיכון הגבוה, בעיקר הזקנים והחולים, ובה בעת להתיר לכלכלה המבוססת על אנשים עד גיל 60 לחזור לפעולה במלואה. זאת, משום שמחיר ההידבקות של מי שאינם מבוגרים או חולים אינו גבוה, והסיכון לחייהם נמוך. התוצאה תהיה הפרדה הגיונית בין מי שהקורונה מסוכנת לו לבין מי שהקורונה – גם אם תפסה אותו – כנראה לא תזיק לו, אך הוא חשוב לכלכלה.
לטענתם של אלו, הידרדרות הכלכלה תביא לשבר חברתי, ללחץ גדול על רוב אזרחי ישראל, ולכך שהמדינה לא תוכל לספק בעתיד את צרכיה הן בתחומי הביטחון והחינוך והן בתחומי הרווחה, התעבורה ואפילו הבריאות. כך ייצא שכרה של ישראל בהפסדה, כי יותר אזרחים ימותו כתוצאה מהירידה ברמת השירותים שתיתן המדינה לאזרחיה (תאונות דרכים, לחץ דם, מחלות עקב לחצים אישיים ועוד ועוד).
חשוב להבין לעומק את ההתנגשויות בין הגישות השונות, שאינן נובעות מאינטרס צר או מחוסר הבנה של אחד הצדדים בוויכוח. הצדדים מביאים לידי ביטוי השקפות עולם שונות על היחס בין המאמץ הכלכלי לבין המאמץ לשימור בריאות הציבור כמגדלור שלאורו יש לנהל את המאמצים בזמן המשבר. ברור שככל שיחלוף הזמן וישתנו התנאים, נכון יהיה בשני הצדדים לשנות את המשקל היחסי של שני המרכיבים. לכן, ככל שהסיכון יקטן - נכון יהיה לשחרר את האמצעים הדרסטיים שננקטו כדי לאפשר לכלכלה להתחיל לחזור ולהשתקם. זה לא יהיה קל.

אין פתרון בית ספר
מחאת עצמאים, כיכר רבין [מרים אלסטר, פלאש 90]

אין להתרגש מדעתם של מי שהם מומחים גדולים בתחומם, כי הם רואים את הצד שלהם בלבד, גם אם איכותם המקצועית נדירה ברמתה. באופן שנוגד את האינטואיציה המקובלת, דווקא מישהו שאינו בא עם דעה מקצועית ברורה, ואין לו תפיסת עולם "פרופסיונלית" אך צרה, יכול לשלב בין זוויות הראייה השונות, כדי להעמיד את הפתרון המשוקלל שהכי פחות פוגע בראייה כוללת

הבנת מורכבות המצב ושאין פתרון בית ספר לבעיה יביאו לכך שיתאפשר:
א. להבין שאין תשובות מושלמות לסוג כזה של בעיות, ותמיד כל פתרון משאיר שאלות לא פתורות ובעיות שקשה להתמודד איתן. לעיתים פתרון מסוים דווקא מחריף בעיה שהייתה משנית עד לאותה עת.
ב. לזכור שיש כמה גישות וכמה פתרונות בכל מצב, וכנראה תמיד נכון להגיע לפתרון אופטימלי שייקח בחשבון את כל הצרכים ויראה את הבעיה מכל צדדיה, גם אם אינו אידיאלי משום נקודת מבט. תמיד יהיו תחומים פחות חשובים לעומת נושאים יותר חשובים, כשסדר החשיבות יכול להשתנות מעת לעת ואפילו באותו זמן בעיני אנשים שונים. במקרים רבים שינוי בדרך הפעולה הננקטת אינו תוצאה של בלבול, אלא של השתנות התנאים או הגעתו של מידע חדש המשפיע על התמונה.
ג. ללמוד כי אין להתרגש מדעתם של מי שהם מומחים גדולים בתחומם, כי הם רואים את הצד שלהם בלבד, גם אם איכותם המקצועית נדירה ברמתה. באופן שנוגד את האינטואיציה המקובלת, דווקא מישהו שאינו בא עם דעה מקצועית ברורה, ואין לו תפיסת עולם "פרופסיונלית" אך צרה, יכול לשלב בין זוויות הראייה השונות, כדי להעמיד את הפתרון המשוקלל שהכי פחות פוגע בראייה כוללת. יש לשמוע בתשומת לב את כל המומחים, אך ייתכן שהפתרון הנכון אינו של אף איש מהם. יש להבדיל בין העולם המקצועי, שם דעת המומחה קובעת, לבין המדיניות, החייבת לקחת בחשבון כמה עולמות תוכן שונים באופן מהותי זה מזה.
ד. להפנים שלא כל מה שנראה כטעות הוא מחדל. מדובר באירוע של פעם ביובל ואפילו במאה, אי-אפשר להיות מוכן לקראתו מעבר לנוהלים שיש להפיק – ולא קל ופשוט להתכונן אליו, כי אין ארוחות חינם. מה שיושקע בהכנות לאירוע מעין זה (למשל לקנות ולהחזיק אלפי מכונות הנשמה) יחסר בהכנה לאירוע אחר, תדיר יותר, או להקמת עוד בית חולים כללי הנצרך בחיי היום-יום.

הדוגמה של נתיבי איילון

דברים ששמעתי בעבר מפיו של מי שלקח חלק בהקמת נתיבי איילון מבהירים את הדבר, והם גם סיום טוב המעלה חיוך לנייר העוסק במגפה, כי בלי מעט הומור קשה להדביר אותה. שנה לאחר חנוכת נתיבי איילון הייתה שנה גשומה שהציפה את הפרויקט, ולא הייתה ברירה אלא לסגור אותו ליום-יומיים. המנכ"ל נקרא להסביר את האירוע בטלוויזיה. הוא נשאל על הפשלה, שהביאה לכך שפרויקט כה יקר אינו עומד בכמות המים שאמורה לזרום בו כבר בשנתו השנייה.
המנכ"ל הסביר בקול שקט, כי הם למדו את משטר הגשמים והזרימה בוואדי במשך כל ההיסטוריה הרשומה, ולמדו לדעת שהצפה כזו יכולה לקרות פעם ב-50 שנה: על בסיס זה החליטו לקחת את הסיכון שפעם ביובל הנתיבים הללו יהיו סגורים במשך כמה יממות. העדפנו שלא להשקיע את הכסף כדי למנוע הצפה פעם ב-50 שנה, כך הוא הסביר, כי סכום הכסף שצריך היה להשקיע היה בדיוק אותו סכום שצריך היה כדי להאריך את הפרויקט בעוד כמה ק"מ, וחשבנו שהארכת הפרויקט חשובה יותר.
היושב במרומים החליט להעמיד את המנכ"ל במבחן קשה יותר. שנה לאחר מכן הוצף האיילון שוב. זה היה החורף השלישי לקיום הפרויקט. עתה נקרא המנכ"ל שוב כדי להסביר את ההצפה על-רקע הדברים מן השנה הקודמת. כמובן הראו לו את הקטע מן השנה הקודמת, והעמידו את ההסבר שלו אל מול המציאות העגומה. המנכ"ל לא התבלבל ואמר בשקט: כנראה שאת ההצפה הבאה נראה רק בעוד 100 שנה. המראיין לא אהב את התשובה, אבל כמדומני שמאז שנאמרו הדברים, בחצי חיוך, לפני כשלושה עשורים, לא הייתה הצפה שעלתה על גדותיו של הפרויקט.
"הנחת התממשות החמור ביותר" יכולה למוטט כל פרויקט, ואפילו את המדינה, וצריך להיזהר ממנה מאוד. עם כל זאת, ודאי שיש מה לבדוק כשייגמר האירוע, כדי ללמוד מה נכון להכין מראש לקראת אירוע דומה, וכיצד נכון להתנהג באירוע כזה גם אם יקרה בעוד עשרות שנים. לאחר אירוע כה קשה, נכון ללמוד לקחים לשם השתפרות בעתיד.

הכותב הוא עמית בכיר ע"ש אן וגרג רוסהנדלר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. אתר המכון: www.jiss.org.il.
סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  08/04/2020   |   עודכן:  09/04/2020
+גבר בן 63 נפטר בסורוקה מנגיף הקורונה
19:37 08/04/20  |  יואב יצחק

גבר בן 73 נפטר לפנות ערב בבית החולים סורוקה בבאר שבע, מנגיף הקורונה. האיש סבל ממחלות רקע. מספר המתים בישראל מהמגיפה עלה ל-73, שמונה מהם ביממה האחרונה.

+2000 נפטרו בארה"ב ביממה שחלפה; 938 בבריטניה
19:29 08/04/20  |  יואב יצחק

הקטל מנגיף קורונה מתעצם: 2000 נפטרו ברחבי ארה"ב, כמחצית מהם במדינת ניו-יורק. בבריטניה נפטרו 938. ההערכות הן בארה"ב והן בבריטניה כי מספר הנפטרים ילך ויגדל בימים הקרובים.

+כך נראה שולחן הסדר במחלקת הקורונה של רמב"ם
18:20 08/04/20  |  עידן יוסף

איך מכינים שולחן חג לליל הסדר במחלקה בבית חולים? פעם זה היה פשוט וקל - שולחן, מצרכים, פרחים, הגדות ויין. אבל כאשר מדובר במחלקת קורונה מבודדת ברמב"ם, שכל כניסה לתוכה מחייבת מיגון קפדני, כבד וחם של הצוות - הדברים פחות פשוטים. אבל ברמב"ם לא ויתרו - אנשי צוות ממוגנים העבירו את הציוד והמזון הדרוש דרך מסלול ההתמגנות. המאושפזים במצב קל יוכלו להסב לשולחן ליל הסדר יחד ולהרים כוסית עם הצוות שצופה בהם מחדר הבקרה. זה מה שהשתנה הלילה הזה.

[צילום: דוברות בי"ח רמב"ם]
[צילום: דוברות בי"ח רמב"ם]
+אחרי שלושה שבועות בהנשמה: חולה הקורונה שוחח עם משפחתו
18:17 08/04/20  |  עידן יוסף

ממש לפני כניסת החג ולאחר למעלה משלושה שבועות שבמהלכם הונשם והורדם, נרשמה התרגשות גדולה במחלקת הקורונה במרכז הרפואי בני ציון, כשחולה קורונה בן 78, שרק לפני יומיים החל בגמילה מהנשמה, שוחח בטלפון לראשונה עם רעייתו ובנו.
מנכ"ל המרכז הרפואי בני ציון הד"ר אוהד הוכמן: "הצוות הרפואי כמו גם בני המשפחה היה נרגש עד דמעות מהשיחה הטלפונית בין החולה לבני משפחתו. אני מברך את הצוות הרפואי על העבודה המסורה והמופלאה. אני מאחל לו כמובן החלמה מלאה".

+2,876 משרתי צה"ל מצויים בבידוד בליל הסדר
18:15 08/04/20  |  עידן יוסף

עד כה חלו בצה"ל 146 משרתים בחובה, בקבע, ועובדי צה״ל, כולם במצב קל, מתוכם 36 החלימו או השתחררו משירות. בסך הכל ישנם כיום 110 חולים בצבא. כמו כן, 2,876 מצויים בבידוד - בחובה, בקבע, ועובדי צה״ל.

+קליפ אהבה: "מגן דוד אדום בימי קורונה"
18:13 08/04/20  |  עידן יוסף

מתוך כוונה לחבק את 25,000 עובדי מד"א ומתנדביו, שנמצאים עתה בחזית המאבק בקורונה יחד עם ארגוני הצלה ורפואה אחרים, התגייסה בהתנדבות חברת 'פדי גרופ מוזיקה והפקות', בהובלתו של פדי ייטב והפיקה קליפ מיוחד ששמו כתוכנו: "מגן דוד אדום בימי קורונה".
למפיקים התברר שיש שיר שבאופן מיוחד הכי אהוב אירגונית על מד"א ואנשיו - "להשתטות לפעמים", שבוצע במקור על-ידי גבי שושן המנוח. החברה גייסה את אלו שהיו שותפים בזמנו למופע עם שושן, שרי ועוזי פוקס, לבצע את השיר. בנוסף אליהם התגייסו למחווה הבמאי שמוליק בכר, הכותבת חני פאר, המוסיקאי עידן חיים דוד, נגנים ואנשי מקצוע, כולם מהשורה הראשונה ובהתנדבות, ובמהלך של 48 שעות הופק הקליפ, אשר צולם בבתיהם של שני הזמרים ובמתחמי מד"א השונים.

[צילום: דוברות מד"א]
+הרמטכ"ל קיים ביקורת פתע בעיר הבה"דים
18:10 08/04/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בחודש האחרון בוצעו כ-200 ביקורות ביחידות ובבסיסים ברחבי הארץ על-מנת לחנוך אותן, להטמיע את הנחיות צה"ל ומשרד הבריאות לשמירה על שגרה לצד כשירות מבצעית, ולוודא שהן מתקיימות

[צילום: דו"צ]
+משלוח ריאגנטים נחת בישראל
17:49 08/04/20  |  עידן יוסף

לפני שעה קלה נחת בנתב"ג מטוס אל על שהביא לישראל, במבצע משותף למשרד הביטחון, משרד החוץ וחברת אל על - משלוח חיוני של ריאגנטים הנחוצים להמשך הבדיקות לחולי קורונה.
בסמוך למטוס מדרום קוריאה נחת בישראל מטוס אל על השישי ברכבת האווירית מסין לישראל. ‏אנשי יחידת הממונה על השינוע הבינלאומי במנהל הרכש (מנה"ר) של משרד הביטחון עוסקים כעת בקליטת המשלוחים ושחרורם, לצורך העברתם למשרד הבריאות.

+בתוך ימים ספורים 10,000 בדיקות קורונה ביום
17:41 08/04/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

משרד הבריאות טוען כי הפחתת מספר הבדיקות לגילוי נשאי קורונה בימים האחרונים היא תוצאה של פעילות היערכות להפעלת מערך מוגבר לבדיקות קורונה במהלך חג פסח כדי לעמוד ביעד של 10,000 בדיקות ליום ויותר  ▪  נבדקים פתרונות שאמורים לאפשר עלייה ל-30,000 בדיקות ביום

[צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
+כהן: "באמצעות האכיפה נשמור על החרות לחיים"
15:15 08/04/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

מ-15:00 עד 7:00 מחר לא יורשו אזרחי ישראל לצאת מבתיהם  ▪  לילה הסדר ייערך השנה במסגרת המשפחה הגרעינית בלבד  ▪  מחסומים נפרסו בדרכים ואלפי שוטרים ייאכפו את התקנות

מ"מ המפכ"ל מוטי כהן. "שומרים על בריאות הציבור" [צילום: דוברות המשטרה]
אכיפה מוגברת בדרכים [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
+הודעה מוקלטת תודיע להיכנס לבידוד
14:28 08/04/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

זאת במקום הודעות טקסט במסרון (SMS), לבעלי מכשירים חסומים  ▪  במשרד הבריאות מודים לשירות הביטחון הכללי על השיתוף פעולה המוצלח

[צילום: גילי יערי/פלאש פתרון טכנולוגי שמציל חיים 90]
+הקורבן ה-72: אישה בת 90 עם מחלות רקע
14:13 08/04/20  |  מירב ארד

אישה בת 90 מתה מקורונה בבית החולים שערי צדק. מבית החולים נמסר כי האישה סבלה ממחלות רקע רבות ומורכבות. בכך עלה מספר המתים בישראל מהנגיף ל-72.

+הפסיכולוגים החינוכיים ועובדי קידום הנוער - עובדים חיוניים
14:08 08/04/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הממשלה אישרה את בקשת משרד החינוך על-רקע העלייה החדה בפניות של הורים ותלמידים שנמצאים במצבי מצוקה וסיכון  ▪  עם אישור התקנות יעברו עובדים אלה להיקף פעילות של 100%

מענה למספר גדול יותר של ילדים [צילום: AP]
+ביום חמישי בלילה תגיע אוניית מטען עם מיליוני ביצים
13:59 08/04/20  |  מירב ארד

ביום חמישי בלילה תגיע לנמל אשדוד אוניה שניה מספרד עם מטען של מיליוני ביצים. הנמל נערך עם צוותים מתוגברים לפריקת המכולות אשר יועברו במהלך יום שישי לרשתות השיווק. גופי הממשלה המעורבים הציבו מערך משאיות ומרלו"גים ענק שמטרתו להביא להאצת תהליך הגעת הביצים לרשתות השיווק במהלך יום שישי.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארבעת מרכיבי ההחלטות במשבר הקורונה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
לא מתלהם,הגיוני ושקול
כל הכבוד  |  9/04/20 12:22
 
- אמק"ם-ארוך מידי קראתי מעט
עוד סתם אחד   |  9/04/20 14:13
2
הקורונה היא מגיפה מהונדסת
חשדנית  |  9/04/20 17:56
 
- מהן המטרות של המגיפה ?
חשדנית  |  9/04/20 18:54
3
שימו לב,לפי התסריט של ביל גיטס
חשדנית  |  9/04/20 22:17
 
- חשדנית, לפני שנתיים הוירוס
בן נאמן  |  10/04/20 08:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איציק וולף
משרד הבריאות טוען כי הפחתת מספר הבדיקות לגילוי נשאי קורונה בימים האחרונים היא תוצאה של פעילות היערכות להפעלת מערך מוגבר לבדיקות קורונה במהלך חג פסח כדי לעמוד ביעד של 10,000 בדיקות ליום ויותר    נבדקים פתרונות שאמורים לאפשר עלייה ל-30,000 בדיקות ביום
מירב ארד
מ-15:00 עד 7:00 מחר לא יורשו אזרחי ישראל לצאת מבתיהם    לילה הסדר ייערך השנה במסגרת המשפחה הגרעינית בלבד    מחסומים נפרסו בדרכים ואלפי שוטרים ייאכפו את התקנות
מירב ארד
זאת במקום הודעות טקסט במסרון (SMS), לבעלי מכשירים חסומים    במשרד הבריאות מודים לשירות הביטחון הכללי על השיתוף פעולה המוצלח
מירב ארד
הממשלה אישרה את בקשת משרד החינוך על-רקע העלייה החדה בפניות של הורים ותלמידים שנמצאים במצבי מצוקה וסיכון    עם אישור התקנות יעברו עובדים אלה להיקף פעילות של 100%
יאיר דקל
התוכנה מאפשרת למורה להעביר שיעורים לכיתות (אפילו שיעורי מוזיקה לריקודים, מדיטציה והתעמלות), כולם רואים את כולם ואפשר לקיים שיעור    יש לזה יתרון - אי-אפשר להפריע אחד לשני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il