X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מתוך עיון בשיר הפתיחה, נמצא כי השמחה מואנשת בשיר יש לה ישות עצמאית וחיים משל עצמה היא דופקת בדלת, היא נושאת את כינוריה, היא מדברת אל האיש המחכה לה
▪  ▪  ▪
נתן אלתרמן [צילום: ארכיון אלתרמן]

שמחת עניים הוא שמו של קובץ השירים השני מאת המשורר העברי נתן אלתרמן, אשר ראה אור בארץ ישראל המנדטורית בשנת 1941, ונחשב לאחת מפסגות יצירתו של אלתרמן. מחזור השירים כתוב בלשון כמו תנ"כית ומכיל שבעה פרקים ובהם כמה עשרות שירים שבהם פונה המספר אל אהובתו.
שיר הפתיחה חשוב להבנת הקובץ כולו. ובו העלה המשורר את תמצית רעיונותיו של הקובץ כולו. הצירוף המילולי בשיר הפתיחה שמחת עניים מעלה אינטרפרטציות רבות. מדוע בחר המשורר בשם זה? צירוף זה צורם בתחילה את אזנינו, שכן הוא יוצר ניגודיות לא פשוטה להבנה. הרגש האנושי המוכר לבני אנוש הוא שמחה. אך בצירופו לעניים הוא בא להפתיע ולעורר. לומר דבר והיפוכו. המילה עניים, מתקשרת עם דלות, מצוקה, סבל, מרירות, עליבות [ראה ראיתי את עני עמי במצרים. שמות ג' 5]. השמחה, המתקשרת עם חוויה של יופי, זוהר, עליצות, אושר, אהבה, חגיגיות, אצל אלתרמן היא מעוררת בעיה, לא רק סמנטית, כי אם תודעתית ותוכנית.
מתוך עיון בשיר הפתיחה, נמצא כי השמחה מואנשת בשיר. יש לה ישות עצמאית וחיים משל עצמה. היא דופקת בדלת, היא נושאת את כינוריה, היא מדברת אל האיש המחכה לה. היא בעלת רצון משונה, רצונה לרדת אל הבור ביחד עם האיש. השמחה מסמלת כאן את האישה האהובה, שמצד אחד שמחים בה, אבל מצד אחר הופכת להיות מלאך מוות, המבשר לאיש את מותו.
בשיר הפתיחה מופיע המוות בדמות אישה. ואילו בקובץ כולו מופיע המת-החי בדמות גבר. חוזרת השניות בדמות המוות. פעם הוא אישה ופעם הוא גבר. שניות העוברת לאורך היצירה כולה. דיכוטומיה המעצימה את הדרמה בשירה.
האיש העני החשוב כמת, מחכה לשמחה, בלילה הוא ישן על מצע קש ומחכה לה. אך גם בחלום יש שניות. הוא חולם עליה כנקמה. ככאבי הגוף. אך גם מתארה ככבשה צחה. נשמעת כאן נימה של רוך ואהבה. אולי מסמל כאן העני את גורל האדם. גורל המסכן, הנוקם את עלבון חייו. מוזכרת כאן כבשת הרש, הגורמת לנו אסוציאציה בהקשר מעשה דויד בבת שבע, ולכך מתלווים גם קונוטציות מיניות בהקשר זה. בל נשכח שאהבת דויד לבת שבע הביאה את מות הילד שנולד להם. כלומר המוות נוכח בכל מעשה אהבה בין איש לאישה. הארוס והתנטוס מקושרים זה לזה.
"מה טוב ומה נעים,
כי באתני שמחת-עניים", [עמ' 149].
לבוא אל בשתי צורות: ארוטית, מינית, ומוות ["ואתה תבוא אל אבותיך בשלום", בראשית טו 15].
השמחה היא ערך רוחני ונצחי, כמו אהבה. ולכן היא חייבת להישאר בעולם ולהיות חד עולם לשמחת עניים. לכן תשובתה למת החי, "בור ארד עמך" מפתיעה. אהבה בלתי ממומשת. בתודעת האדם היא קיימת, אך בחיים הפיזיים, הריאליים, ניתן אך ורק לערוג אליה. יש קשר גומלין בין: עוני, אהבה, ומוות.
קשר זה מונחך בשיר הפתיחה ובקובץ כולו. שתי הדמויות המרכזיות שבקובץ, אוהבות זו את זו. האיש, העני המת, והאישה הפטאלית, שיש בה מן השמחה ומן המוות. האחד בא מעולם החיים, והאחר בא מעולם המוות. יחד עם זה יש ביניהם קשר הדוק ונצחי. הארוס, שסופו למצוא את מנוחתו במוות.
האהבה מאז ומעולם צל ואור, שמחה ויגון, מקנה טעם לחיים החל משיר השירים ועד ימנו. כנו-כן, קיים בקובץ הגאוני שלפנינו, המימד האי ריאלי. האהבה, אינה ניתנת להגשמה. היא נקנית במחיר המוות. ועם זאת היא קמה לתחייה שוב ושוב עם המוות.
"בשמחת-עניים", את השקפותיו על החיים. על קיום ועל אובדן, על ממשות ועל סמליות, ריאליזם ואי-ריאליזם. לשם כך הוא בחר בסמל המרכזי, המת-החי, סמל זה מבטא גם את שירת האהבה של אלתרמן, את היחסים בין אדם לחברו, וגם לסביבתו.
השירים רווים אלגיה אישית של האדם ההולכת לקראת קצו. השירים רוויים ניגודיות, תכנים סקראליים, ותכנים תנכיים. יש מובאות רבות מספרות החוכמה, הקשורות לידיעת אדם רב-ניסיון. אדם חי המכיר היטב את סופיות החיים.

תאריך:  12/04/2020   |   עודכן:  12/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
הפרופסורים אומרים בתמצית כי המדיניות הנוכחית תזיק פעמיים: היא תמיט מיתון חמור על המשק הלאומי, והיא לא תאפשר חיסון של רוב האוכלוסייה הצעירה, שאם תידבק ותצא מזה תאפשר לקיים חיים רגילים עד למציאת החיסון התרופתי    כל כך פשוט
איתן קלינסקי
חובתנו לאמץ את הרמת האגרוף הקמוץ נגד אש המכלה חיי ילדינו    חובתנו לצאת למערכות ציבוריות אל מול פני האימה המבקשת את חייהם של נדב ואביהוא, איתמר ואלעזר
איתן קלינסקי
"באכילת בשר יש חסרון נפשי שדבק במין האנושי... יש לקיים את הרגש הטוב והנעלה לבלתי לקחת חיים בשביל צרכיו והנאותיו של האדם"
עומר מואב
הבינתחומי לא סוחט אגורה מאף אחד    הסטודנטים משלמים (לא בכפייה כמובן) שכר לימוד נמוך מאוד בהשוואה למוסדות פרטיים באיכות דומה בעולם, והממשלה לא מעבירה שקל אחד לבינתחומי
אליהו קאופמן
עמיר פרץ עומד לסיים את תפקידה ההיסטורי של "המפלגה שהקימה את המדינה"    ישנם רבים שמכים על כך, וישנם אחרים שלא מבינים כיצד זה קרה    אז רבותי, הרי שראשית דבר זה כבר קרה במדינות אחרות, ושנית דבר הרי שהמפלגה הזו לא הייתה מעולם "נופת צופים" וכול מעלליה מלכתחילה לא היו בבחינת "טעויות של עשייה"    מסתבר שיש דין ויש דיין, ואין מתאים יותר מלפרק את המפלגה הזו מעמיר פרץ - האיש שהכלנתריזם הוא בסיס היסוד הפוליטי שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il