X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אין תקווה לשיתוף פעולה גלובלי רחב

כישלון רב-לאומי מול הנגיף

ארגון הבריאות העולמי איחר להכיר בחומרת המגיפה, האיחוד האירופי הוכח כמסגרת שחברותיה חזקות ממנה, ואילו הבדלנות הלאומית מתחזקת
▪  ▪  ▪
ג'ורג' אורוול צדק [צילום: מרכוס שרייבר, AP]

בתחילת החודש פסק בית המשפט של האיחוד האירופי, כי הונגריה, צ'כיה ופולין הפרו את התחייבויותיהן בתור חברות האיחוד בכך שסירבו ב-2015 לקלוט חלק מ-160,000 המהגרים והפליטים שהתקבצו באיטליה וביוון, למרות החלטת האיחוד לפזר אותם בין חברות האיחוד. פסיקה זו באה בעיצומו של משבר נוסף שבו האיחוד האירופי מגלה סדקים מתרחבים בין חברותיו. משבר הקורונה הראה בצורה בולטת מאי-פעם, כי אמירתו של ג'ורג' אורוול, "הפטריוטיות בדרך כלל חזקה יותר משנאה מעמדית, ותמיד חזקה יותר מכל סוג של בינלאומיות", נותרה בתוקף.
ארגונים על-לאומיים נכשלו קשות בהתמודדות עם הקורונה. ארגון הבריאות העולמי, מוסד שההיסטוריה המכובדת שלו כוללת מאבק מוצלח באבעבועות השחורות ומחלות נוספות, שימש בתחילת השנה בעיקר שופר לגרסה הרשמית הסינית. הארגון הכחיש תחילה את אפשרות ההדבקה מאדם לאדם, המעיט בחשיבות הקורונה ואף התעלם מצעדיה של טייוואן נגד הקורונה, גם כשהוכחו כמוצלחים יחסית, מחשש לתגובה סינית; הוא אף חילק מחמאות להתמודדות הסינית עם המחלה.
גם האיחוד האירופי כשל בבואו לגבש תוכנית כלל-אירופית למלחמה בקורונה - או אפילו מהלכים מתואמים לגיוס המשאבים לנטרול הזעזוע הכלכלי. הזעם באיטליה, למשל, על אוזלת היד של בריסל ועל העדר סיוע מצד מדינות אירופיות אחרות, אינו מבשר טובות באשר לחוסנו של האיחוד האירופי כמסגרת מוסדית. אין לצפות להרבה גם מארגונים בינלאומיים ורב-לאומיים אחרים.
יש גבולות באירופה
מגמה זו צפויה להתחזק במיוחד משום שהמשבר חידד, או הציף על פני השטח, מאפיין יסוד של הסולידריות האנושית: היא מוגבלת למסגרת מצומצמת יחסית - קהילה לאומית או פחות מזה. לא במקרה אפשר היה לראות מיד באירופה צעדי חירום על בסיס לאומי, לצד התנגדות עממית ופוליטית למסגרות על-לאומיות. באיטליה נרשמו מקרים של שריפת דגלי האיחוד האירופי או קריעתם תוך שירת ההמנון הלאומי האיטלקי; אוסטריה סייעה לחבל דרום טירול באיטליה, שהאוכלוסייה בו דוברת גרמנית, תוך עידוד מוסתר-בקושי של הבדלנות שם; הולנד וגרמניה התנגדו ל"מלווי קורונה" שנועדו לסייע לחברות אחרות באיחוד; גרמניה, צרפת ומדינות אחרות הטילו הגבלות על ייצוא ציוד רפואי בזמן המגפה גם למדינות אחרות באיחוד; בהונגריה ניצל ראש הממשלה ויקטור אורבן את מצב החירום כדי להשעות את הפרלמנט (ימים יגידו אם אכן רק עד סיום המשבר או בדרך קבע) ולמשול בצווים נשיאותיים - כל זאת ללא תגובה משמעותית של האיחוד האירופי.
בנוסף, המשבר הוביל ליישומם של צווי חירום המגבילים תנועה, שרישומם עתיד כנראה להישאר זמן רב (המבחן יהיה בסיום מצב החירום); וגם, ולא פחות חשוב, הראה לכל העולם כי בתנאים הרלוונטיים, חסימת גבולות היא אפשרית בהחלט גם בתוך האיחוד האירופי, הגם שאחד מרעיונות היסוד שלו היה ביטול הגבולות הפנימיים.
יתרה מכך: בצל משבר הקורונה נקטה יוון, בתמיכת שאר מדינות האיחוד, צעדים מרחיקי לכת מבעבר לחסימת גבולה בפני מהגרים לא-חוקיים, בעיקר מוסלמים, מכיוון טורקיה. סביר שגם כאשר יעבור המשבר תמשיך ברוח זו, שכן הסתבר כי הדבר אפשרי. כיצד תשפיע מגמה זו לאחר המגפה? אפשר להעריך בזהירות, כי יהיו כמה השפעות אפשריות.
ראשית, גם אם תתגבר הבדלנות הלאומית, לא ימנע הדבר שיתוף פעולה מדעי בין מדינות. עם זאת, התחזיות לפיהן שיתוף הפעולה המדעי אשר נדרש להתמודדות עם הקורונה יוביל לחיזוק מוסדות בינלאומיים או השקפה גלובלית, אין לה על מה שתסמוך. שיתוף פעולה כזה התקיים גם בתקופות עבר פחות גלובליות. עוד בסוף המאה ה-19 עברו חיסונים בין מדינה למדינה; אותות הכבוד של לואי פסטר הצרפתי, שכללו בין השאר הוקרה מבריטניה, ארה"ב, הולנד, רוסיה והאימפריה העותמאנית, הם עדות לכך. ארגון הבריאות העולמי הצליח להכחיד את האבעבועות השחורות דווקא בשיא המלחמה הקרה.
אך שיתוף פעולה זה נוטה להישאר ממוקד ואינו נועד להשפיע על סדרי עדיפות לאומיים, נכונות לוותר על מרכיבי ריבונות מובהקים, ותפיסות כלפי אומות אחרות, מוסדות בינלאומיים, או תנועות הגירה. ארה"ב הפסיקה את תמיכתה בארגון הבריאות הבינלאומי.
הגנה על תוצרת מקומית
מי שסובר ששיתוף פעולה בין מדענים ברחבי העולם ישפר תדמית של קבוצות אתניות כאלו ואחרות, מועד אף הוא להתבדות. לא רק שקל יותר לראות קבוצה מאשר פרט בודד, אלא שבעבר היו השפעות כאלו מוגבלות ומקומיות. הצלחתו של ולדימיר (זאב) חבקין בפיתוח חיסונים בהודו לא סייעה הרבה ליהודים ברוסיה הצארית, אף על-פי שהחיסון שפיתח הציל אלפים בזמן מגפת הכולרה של 1898 ברוסיה עצמה.
התפיסה כאילו הצלחה מדעית תשפיע משום מה לטובה על תפיסת כלל האנושות את כלל מרכיביה - אין לה על מה לסמוך. קשה למצוא בהיסטוריה משבר או מגפה רחבי היקף שתוצאתם הייתה עלייה בסובלנות, לא כל שכן ברעיונות על-לאומיים. השפעת הספרדית (שהחלה בכלל בארה"ב) לא הובילה לתחושת שותפות גורל בינלאומית, ורצף המהפכות, המהומות ומהפכות הנגד שהתחוללו בכמה ארצות לאחר שעברה (ולאחר תום מלחמת העולם הראשונה) ודאי לא מהווה תקדים חיובי.
על-רקע זה יש יסוד להעריך, כי מגמת התבדלות לאומית תמשיך להתקיים גם במדינות אירופה הרואות עצמן כמעוזים ליברליים (קל וחומר - בארה"ב). זו תבוא על חשבון מגמות האינטגרציה הבינלאומית. קשה להניח שהניסיונות לכונן נורמות, ואף מערכות משפט על-לאומיות מחייבות, והפתיחות כלפי סחר, השקעות ותנועות אוכלוסין יצליחו. מנהיגים פופוליסטים ניסו זמן רב לעודד ייצור "מקומי" גם כאשר הקונצנזוס הכלכלי היה שהסחר החופשי מועיל לכל המדינות. אומנם אין להניח שנחזור לעידן טרום הסחר החופשי, אולם סביר שנראה לחץ בתוך מדינות מערביות - שכבר כיום חלקן מסבסדות תעשיות הנחשבות "חיוניות", ובפרט חקלאות - להחזיר כושר ייצור מקומי של תעשיות "חיוניות", כגון תרופות או ציוד רפואי. ככל הנראה נחזור לגרסאות שונות של הגנה על תוצרת מקומית.
גם ההגירה למערב צפויה לרדת בצורה ניכרת, כבר בטווח הקצר. קשה יותר יהיה, גם לאחר תום המגפה, להצליח לקבל אישור להגר, בין אם יתגשמו רעיונות כגון סינון רפואי של הטסים בטרם טיסה ובין אם יידרש "דרכון ביולוגי" כמאשר כניסה למדינה. עדיין סביר, כי מדינות יעמידו יותר מכשולים בדרכם של מהגרים - במיוחד אם ההתאוששות ממשבר הקורונה תהיה איטית, ומהגרים ייתפסו (גם אם לא בהכרח בצדק) כמתחרים עם האוכלוסייה המקומית על מקומות עבודה. בשוליה של הלאומיות ישנה שנאת זרים, וככל שרצוי להימנע ממנה, עדיין סביר שתהיה לה השפעה על האווירה נגד מהגרים (יוזמות נגד של ליברלים בארה"ב וגם באיטליה, שקראו להתעלם מאמצעי הזהירות כדי "לחבק סיני" או לצאת לתהלוכות ובלבד שלא ייחשבו גזענים, כנראה יזיקו לטווח הארוך יותר מאשר יועילו).
אנטישמיות - וגם חיזוק הלגיטימיות
בטווח הארוך יותר, רעיונות של הגירה מסודרת כזכות יסוד של המהגר, כפי שניסה האו"ם לקדם לאחרונה, צפויים לספוג מכה. התפיסה שלפיה מדינות המערב נדרשות לעמוד בהגירה נרחבת ולאפשר אותה, כמו גם ההנחה שניתן יהיה לכפות על מדינות לאמץ מדיניות על-לאומית להגירה, צפויה להיתקל בהתנגדות פוליטית וציבורית עזה מבעבר כתוצאה ממשבר הקורונה. המשבר כבר הדגים, כי ניתן לנקוט צעדים שלא עלו על הדעת עד לאחרונה, כאשר מוסדות על-לאומיים כשלו לחלוטין בביצוע מדיניות מועילה. התנגדות זו תגרום למדינות להבין, כי עליהן להתמודד בכוחות עצמן עם הגירה ולגבש מדיניות עצמאית.
בעתיד ילכו ויתחדדו, אפוא, הניגודים בין מגמות אלה לבין הלכי הרוח האוניברסליסטיים שעדיין רווחים בחוגים ליברליים ובשמאל האירופי (והאמריקני). אך לפני חודשים מספר עדיין יכול היה לטעון ראש ממשלת בלגיה לשעבר ובכיר האיחוד האירופי, גי פרהופשטט, יו"ר ועדת ההיגוי של האיחוד האירופי לנושא הברקזיט, כי הריבונות הנפרדת של מדינות האיחוד האירופי "אינה קיימת בעולם גלובלי. ריבונות משמעותה האפשרות להחליט על דרכך בתחום מדינתך. למדינות אירופיות לבדן אין יכולת לעשות זאת. יש רק ריבונות אירופית, אם בכלל". לדבריו, העולם בעתיד יהיה "עולם של אימפריות", שבו רק פעולה "יחד, במסגרת אירופית ובתוך האיחוד האירופי" תוכל לשמור על האינטרסים של מדינות אירופה - כולל בריטניה".
בניגוד מוחלט לכך, מוסדות האיחוד האירופי לא הצליחו לגבש כל מדיניות אחידה ביחס לקורונה, ומדינות אירופה החליטו כל אחת על דרכן - כולל סירובן של חלק ממדינות האיחוד לממן מלווים וסיוע למדינות אחרות. אם את חוסר ההצלחה של האיחוד לגבש מדיניות אחידה (למעשה מדיניות בכלל) בזמן משבר הפליטים של 2015 היה אפשר לתלות באידאולוגיה, ולהאשים מדינות מסוימות (בפרט במזרח אירופה) בכך שלא התאמו עצמן לזמן ועוד לא התקדמו דיין לעבר ערכים אוניברסליים. אבל משבר הקורונה הראה שהאיחוד האירופי פשוט איננו מסוגל להתמודד ביעילות עם משברים רחבים, גם בהעדר חלופה אידאולוגית קיימת. קרוב לוודאי שהצופים את גסיסתו של האיחוד האירופי מגזימים במקצת, אולם בלא ספק המשבר חיזק את המגמות הלאומיות באיחוד, בניגוד למגמות העל-לאומיות.
משבר הקורונה היכה דווקא במוסדות העל-לאומיים, והתקוות (שניתן להן ביטוי גם בישראל) לפיהן יחזק, משום מה, שיתוף פעולה בינלאומי ורב-לאומי מסוג חדש, אין להן על מה שיסמכו. במצב זה יש עבור ישראל גם סיכונים וגם הזדמנויות. הסיכונים הם בעיקר מהצד המוכר והאפל של הלאומיות - שנאת הזרים - הנוטה להיות מופנה במוקדם או במאוחר אל היהודים. היתרון שבחזרה ללאומיות הוא חיזוק הלגיטימיות של ישראל כמדינת לאום, לאחר דור שבו רבים במערב מערערים על עצם ההצדקה הזו.

המאמר פורסם בידי מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS). סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר. www.jiss.org.il.
הכותב הוא היסטוריון צבאי, המתמחה בלחימה בשטח בנוי ובלוחמה בלתי סדירה.
תאריך:  26/04/20   |   עודכן:  26/04/20
+שליטים סמכותנים מנצלים את הקורונה
08:06 27/04/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ראש ממשלת הונגריה נטל לעצמו את הסמכות לשלוט מכוח צווים  ▪  סין אסרה את מנהיגי המחאה הדמוקרטית בהונג-קונג  ▪  בכמה ממדינות ערב נסגרו העיתונים המודפסים  ▪  רוסיה, סין וקמבודיה עוקבות אחרי אזרחיהן בלא מגבלות  ▪  מפלגתו של מודי מאשימה את המוסלמים בהפצת המגיפה  ▪  אקונומיסט בסקירה מטרידה של ההתרחשויות הפוליטיות בצל המחלה

צ'אן-אוצ'ה. "הבריאות קודמת לחרות" [צילום: גמונו אמרשינגה, AP]
חיפטר. מי שמותח ביקורת - בוגד [צילום: פטרוס גיאנקוריס, AP]
+תלמידים שרו מתחת לחלונם של דיירי בית אבות
00:45 27/04/20  |  עידן יוסף

קבוצת תלמידי בית הספר רבין - ברנקו וייס הגיעו (א') לחצר בית האבות שבמזכרת בתיה ושרו לדיירים. הדיירים, בני גיל הזהב, אשר נמצאים זו תקופה ארוכה בבידוד במעונם, יצאו אל החלונות למשמע השירה והנגינה, וחלקם ירדו לחצר, רקדו עוטי מסכות ושמחו.
זו חלק ממיזם "עצמאות עם משמעות" שמובילה סיירת חסד ייחודית (סח"י), שבו מחליפים את הבמות במסיבות הוקרה מול בתי אבות כהוקרה לדור המייסדים. רואי גולדמן, תלמיד כיתה י' סיפר: "הגענו פשוט כדי לעשות שמח לאותם אנשים מדהימים שבנו את המדינה שלנו, שלצערי נאלצים להיות עכשיו תקופה ארוכה בלי המשפחות שלהם והנכדים".

[צילום: ברנקו וייס]
+תשעה יהודים מאוקראינה יעלו הבוקר ארצה
00:24 27/04/20  |  עידן יוסף

על אף מגבלות על הטיסות והעוצר העולמי בעקבות מגפת הקורונה, ינחתו הבוקר (ב') תשעה עולים חדשים מאוקראינה, ויועברו ישר לבידוד בן שבועיים במלון ייעודי. את הטיסה ארגנה הסוכנות היהודית במימונה של השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים. העולים מצטרפים לכ-40 עולים חדשים אחרים שעלו ארצה במימון הנ"ל.

+6 מיליארד שקל יוקצו להחזרת עובדים למעגל התעסוקה
00:12 27/04/20  |  עידן יוסף

בהוראת ראש הממשלה ושר האוצר, ובשיתוף נגיד בנק ישראל, נבנה בימים אלו מתווה לשימור עובדים ולהחזרתם למעגל התעסוקה במשק בתקציב של עד 6 מיליארד שקל. בימים הקרובים תובא לאישור הכנסת בקשה להרחבת התוכנית הכלכלית מעבר ל-80 מיליארד שקל, שתכלול את התוכנית להחזרת העובדים למעגל התעסוקה וצעדים נוספים.
זאת, בנוסף לקרן ההלוואות בערבות מדינה לעסקים גדולים בסכום של 6 מיליארד שקל. הקרן תחל לפעול מיד לאחר יום העצמאות. המתווה המפורט להקצאת המסגרת התקציבית לתוכנית החדשה יפורסם בימים הקרובים.

+לבקשת דרעי: פיקוד הערב מנתק את הטלוויזיות לחולי קורונה חרדיים
23:58 26/04/20  |  עידן יוסף

לבקשת השר אריה דרעי, הורה הסגן הצבאי לעוזר שר הביטחון להתגוננות, למינהל הרכש לנתק את מכשירי הטלוויזיה בחדרי חולי הקורונה החרדיים. ההנחיה לפיקוד העורף ניתנה למרות שניתן פשוט לא להדליק את הטלוויזיות (חדשות 12)

המכתב שנשלח
+עלייה בשיעור החולים קשה, אך יציבות במספר המונשמים
23:33 26/04/20  |  עידן יוסף

משרד הבריאות: מספר החולים קשה בקורונה עלה ב-24 השעות האחרונות ב-4.7% והגיע ל-133. מספר המונשמים יציב (99). עם זאת, חלה ירידה של 1.7% במספר החולים קל ושל 16.3% בחולים בינוני. 201 איש מתו מהנגיף.

תמונת מצב עדכנית
+בוריס ג'ונסון חזר לדאונינג 10
22:25 26/04/20  |  עידן יוסף

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון חזר הלילה למעונו הרשמי ברחוב דאונינג 10 בלונדון לראשונה מאז אושפז בבית החולים עם קורונה ב-6 באפריל. ג'ונסון (55) שהה שלושה לילות במחלקה לטיפול נמרץ ושוחרר מבית החולים ב-12 באפריל. מאז התאושש בבית הכפרי שלו בקינגהאמשייר. מחר צפוי לו יום עבודה מלא ראשון.

+בית קפה ונרגילות בנגב נסגר ל-5 ימים
21:26 26/04/20  |  עידן יוסף

משטרת ישראל הוציאה צו סגירה לבית קפה ועישון נרגילות בישוב ערבי בנגב שפעל בניגוד לצו. בהודעת המשטרה לא נמסר שם הישוב. בבית העסק הייתה התקהלות אסורה של לקוחות, שישבו סביב שולחנות ועישנו נרגילות. הנוכחים פוזרו ללא קנסות, ואילו הבעלים נקנס ב-5,000 שקל.

+נשיא מועצת החכמים: "אל תתנו לבניכם להתבטל"
20:47 26/04/20  |  עידן יוסף

נשיא מועצת חכמי התורה, חכם שלום כהן, פתח בשידור מרחוק את סמסטר ("זמן") הקיץ בישיבות, בשיעור שנמשך כשעה והועבר בשידור חזותי ובמערכות הטלפוניות לעשרות אלפי אברכים ובחורים ברחבי הארץ והעולם.
לקראת סיום דבריו נאנח מספר פעמים ואמר: ״לא לוותר, כמה זמן שיש לך, ספר פתוח. הורים בכל מקום, תשמרו על בניכם. לא לתת להם להתבטל. כמה שאפשר, שיישבו ללמוד אפילו בבית. בעוונותינו הרבים, היום [כ]שהקב"ה הביא אותנו למצבים כאלה, איך אנחנו יכולים לחיות? תשמרו על בניכם, הבנים שלכם פיקדון בידכם, לשמור עליהם. מסכן בן אדם שמועל בפיקדון שלו, הוא חושב לו מה אעשה והבן שלי... תשתדל. תביא לו מישהו שילמד איתו. עד שהקדוש ברוך הוא יתן לנו את האפשרויות לחזור לשיעורי תורה ללמוד וללמד בצוותא. כשקיבלו את התורה קיבלו אותה כולם כאיש אחד, היום בעוונות אנחנו גם כן כאיש אחד, אין שני אנשים יחד! צריך כל אדם להשתדל כמה שאפשר".

חכם שלום כהן. נפגש עם ראשי ישיבות וכוללים
+תמונת הכבישים בשעת השיא: אין גודש תנועה
20:25 26/04/20  |  עידן יוסף

עם שחרור חלק מן ההגבלות על העסקים, נרשמת יותר תנועה בכבישים, אך התנועה זורמת.

[צילום מהשעה 18:30: נתיבי ישראל]
+מסתמן ניצחון לפרץ ולשמולי בוועידת העבודה
20:18 26/04/20  |  עידן יוסף

הסתיימה ההצבעה בוועידת העבודה. נרשמו מעל 90 אחוזי הצבעה. מסתמן ניצחון עמדתם של עמיר פרץ ואיציק שמולי לכניסה לממשלה. תוצאות סופיות צפויות להתפרסם בסביבות 21:00.

+הסרת מגבלת 500 מטר - רק אחרי יום העצמאות
20:13 26/04/20  |  עידן יוסף

הסרת מגבלת טווח 500 המטר לפעילויות ספורטיביות יחידניות תוסר רק לאחר יום העצמאות. כך הבהיר מהכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לשרי הממשלה רגע לאחר שהצביעו בעדה בווטסאפ, ונאמר להם כי ישום ההחלטה מוקפא בכמה ימים.

+נתניהו ישוחח עם נציגי השווקים במטרה לשחרר חלק מההגבלות
19:53 26/04/20  |  עידן יוסף

ראש הממשלה נתניהו יקיים מחר שיחת זום עם יו"ר ועד הסוחרים של שוק מחנה יהודה טלי פרידמן ונציגי שווקים נוספים. זאת במטרה לקדם מתווה שיאפשר לשחרר במידה מסוימת את השווקים מההגבלות. בשיחה ישתתפו גם הפרופסור אבי שמחון ונציגים ממשרד האוצר.
ח"כ איציק שמולי הגיב לאירוע שבו שם סוחר במחנה יהודה קץ לחייו, ואמר: "זו אזעקת חרום. המשבר הכלכלי מביא רבים אל סף ייאוש ומתחיל לעלות בחיי אדם. המחיר כבד וכואב מאוד. הממשלה חייבת להחליף דיסקט ולהרחיב משמעותית את רשת הביטחון הכלכלית לעצמאיים ולמובטלים-שכירים. לא יהיה פתרון אם המדינה לא תגדיל משמעותית את חבילת הסיוע, כפי שעושות מרבית המדינות. אין ספק שהצורך במענה חרום מיידי כאן זו המשימה החשובה והדחופה ביותר שאדרש לה במשרד הרווחה״.

+קלאב הוטל: גידול בהזמנות נופש משפחות
18:11 26/04/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הנהלת המלון מסרה, כי דווקא בימים אלו חל גידול בהזמנות של משפחות מכל רחבי הארץ שהיו "נצורות" בביתן במהלך הסגר ומחפשות לשנות אווירה לצד שמירה על כללי הזהירות

[צילום: קלאב הוטל]
+בנט: רחוקים 2000% מרף הקריסה
17:48 26/04/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

שר הביטחון קורא לפתיחה מחודשת מהירה של המסחר, החינוך והאירועים  ▪  "מבוגרים וקשישים צריכים לזכור שקורונה הייתה ונשארה קטלנית ועליהם להישמר מכיוון שהיקף ההדבקה יגבר בימים ובשבועות הקרובים עם פתיחתה מחדש של ישראל"

[צילום: אריאל חרמוני]
+השר בנט: "צריך לפתוח את ישראל עם מנגנוני הגנה"
15:57 26/04/20  |  מירב ארד

שר הביטחון, נפתלי בנט, במסיבת העיתונאים: ״הגיע הזמן לפתוח את מדינת ישראל מחדש, זו המערכה הגדולה. המערכה הגדולה חייבת לעבור מהמערכה מול מגיפת הקורונה למערכה לחידוש ושיקום הפרנסה בישראל מבלי לאבד שליטה על המגיפה. אני שומע ביקורת על ״חרדתיות יתר״ כביכול של משרד הבריאות בתחילת המשבר, אני דוחה את הביקורת. אני מגבה לגמרי את ההחלטות שהתקבלו בתחילת המשבר לסגירת ישראל מהסיבה הפשוטה - המידע שהיה לנו אז הוביל להחלטה הנכונה. היום אנחנו יודעים הרבה יותר על תכונות הנגיף והיקפי ההידבקות, ולכן באותה נחישות שסגרנו את ישראל צריך לפתוח את ישראל עם מנגנוני הגנה. נכון, אנחנו נראה עליה מסוימת בהידבקות ובאשפוזים הקשים אבל על בסיס כל המידע שיש נוכל בהחלט להכיל את אותה עלייה״.

+נתניהו יקיים מחר דיון על החזרה המדורגת של מערכת החינוך
15:28 26/04/20  |  מירב ארד

ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים מחר דיון בראשותו בו ידונו בחלופות השונות לחזרה מדורגת של מערכת החינוך. היום מקיימים מנכ"ל משרד רה"מ רונן פרץ והמשנה לראש המל"ל איתן בן דוד סדרת דיונים מקדימים לקראת דיון רה"מ. בדיונים משתתפים שר החינוך רפי פרץ, מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, נציגי המל"ל, משרד הבריאות, האוצר וגורמים נוספים.

+3,000 גננות במכתב עצומה: לא נפתח את הגנים ללא רשת ביטחון כלכלית ובריאותית
15:09 26/04/20  |  מירב ארד

למעלה מ-3000 גננות חתמו על עצומה שמצהירה כי לא יפתחו את הגנים, המשפחתונים והצהרונים עד לקבלת רשת ביטחון כלכלית ובריאותית. ״עד כה לא הוצגו לנו פתרונות פיצוי על ההפסדים הגדולים והכואבים שלנו עד כה. משרד האוצר המליץ לנו לגבות יותר כסף מההורים על מנת להשלים את ההפסדים. במקום להיכנס מתחת לאלונקה, משרד האוצר שולח אותנו לחפש את הכסף בחוץ ולהילחם בהורים שקורסים תחת נטל האבטלה. לא ניתן לזה יד״, לשון ההודעה.

+אל מול תלתליה השחורים של מיה
14:43 26/04/20  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

טקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל, כפי שהוכרה מיה ז"ל, היה מהאירועים המעניקים צורי לנפשם הדואבת של משפחת אלהרר  ▪  הטקסים הצבאיים בוטלו, הביחד של משפחות השכול נסדק, ויפה? ספונה בביתה, עטופה ביגונה, עיניה נחלי געגוע ובארות של ריק

מיה אלהרר[צילום: אתר יזכור]
+"גאה בתפקוד הנוכחי של מערכת הבריאות במשבר הקורונה"
14:41 26/04/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

ציין: "חש סיפוק מהמדיניות שהובלנו במשבר הקורונה, בזכותה ובעזרת השם, הגענו עד כה להישגים רבים, לשליטה בנתוני החולים והנפטרים, לגידול במספרי הבדיקות"  ▪  קרא לקדם את הקמת שני בתי החולים בדרום ובצפון ובירך על את נתניהו וגנץ על מאמציהם להקמת ממשלת אחדות

ליצמן. עובר לטפל במצוקת הדיור [צילום: פלאש 90]
ליצמן ובר סימן טוב. לא חוזר בפעם הרביעית [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+מועצת הגיל השלישי חיונית דווקא עכשיו
14:27 26/04/20  |  רות רזניק   |   לרשימה המלאה

בהרצליה אחוז הגיל השלישי מגיעה עד לכ-20% מהתושבים  ▪  הובהר לנו כי אגף הרווחה פועל רבות למען הגיל המדובר בו  ▪  אולם תביעתי הייתה שקולנו חייב להישמע רק אנו יודעים באמת מה חסר, מה ניתן לשנות ולהרחיב

בדידות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איציק וולף
הנהלת המלון מסרה, כי דווקא בימים אלו חל גידול בהזמנות של משפחות מכל רחבי הארץ שהיו "נצורות" בביתן במהלך הסגר ומחפשות לשנות אווירה לצד שמירה על כללי הזהירות
איציק וולף
שר הביטחון קורא לפתיחה מחודשת מהירה של המסחר, החינוך והאירועים    "מבוגרים וקשישים צריכים לזכור שקורונה הייתה ונשארה קטלנית ועליהם להישמר מכיוון שהיקף ההדבקה יגבר בימים ובשבועות הקרובים עם פתיחתה מחדש של ישראל"
עמנואל בן-סבו
טקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל, כפי שהוכרה מיה ז"ל, היה מהאירועים המעניקים צורי לנפשם הדואבת של משפחת אלהרר    הטקסים הצבאיים בוטלו, הביחד של משפחות השכול נסדק, ויפה? ספונה בביתה, עטופה ביגונה, עיניה נחלי געגוע ובארות של ריק
מירב ארד
ציין: "חש סיפוק מהמדיניות שהובלנו במשבר הקורונה, בזכותה ובעזרת השם, הגענו עד כה להישגים רבים, לשליטה בנתוני החולים והנפטרים, לגידול במספרי הבדיקות"    קרא לקדם את הקמת שני בתי החולים בדרום ובצפון ובירך על את נתניהו וגנץ על מאמציהם להקמת ממשלת אחדות
רות רזניק
בהרצליה אחוז הגיל השלישי מגיעה עד לכ-20% מהתושבים    הובהר לנו כי אגף הרווחה פועל רבות למען הגיל המדובר בו    אולם תביעתי הייתה שקולנו חייב להישמע רק אנו יודעים באמת מה חסר, מה ניתן לשנות ולהרחיב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il