X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ירדן חוששת שארה"ב וישראל פועלות כדי לאפשר לסעודיה דריסת רגל בהר-הבית וכי הפרסומים בישראל בנושא מעידים על-כך שהנושא עדיין על הפרק אם ירדן תבטל את הסכם השלום עם ישראל בעקבות הסיפוח הצפוי עלולה ישראל לפגוע במעמדה בהר-הבית
▪  ▪  ▪
הר הבית [צילום: סלימאן חאדר/פלאש 90]

ככל שמתקדמת תוכנית "עסקת המאה" הירדנית גובר החשש של ירדן כי מעמדה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים ובראשם מסגד אל-אקצה עלול להיפגע. מסגד אל-אקצה בהר-הבית חשוב מאוד למשפחה ההאשמית הרואה עצמה כצאצא ישיר של הנביא מוחמד וכמי שצריכה לשמור על המקום השלישי בחשיבותו בדת האיסלאם. בנוסף לכך המלך עבדאללה, הסבא רבא של מלך ירדן הנוכחי, נרצח ב-20 ביולי 1951 בעת שביקר במסגד אל-אקצה ע"י פלשתיני בשם מוצטפא עישו, שהיה מקורב למופתי הפלשתיני חאג' אמין אלחוסייני.
על-פי גורמים מדיניים בירושלים, למרות האיומים הפומביים של המלך עבדאללה ושר החוץ שלו איימן צפדי על ישראל בנושא סיפוח שטחים מהגדה, קיימת רגיעה מאחורי הקלעים בכל הקשור למתרחש בהר-הבית. ארמון המלוכה הירדני תיאם עם המל"ל הישראלי את סגירתו של מתחם הר-הבית מייד לאחר פרוץ מגיפת הקורונה וגם את פתיחתו מחדש בשבוע שעבר. הפתיחה עברה בצורה חלקה ללא הפרות סדר והמשטרה שומרת על הסטטוס-קוו במתחם, היא מאפשרת תפילה חופשית של המוסלמים ובמקביל נמשכים ביקורי הישראלים במתחם.
ישראל מצידה הקפיאה את הטיפול במתחם שער הרחמים (באב-א-רחמה). המשטרה, על-פי הנחיית הדרג המדיני, איננה אוכפת את צו בית המשפט הישראלי לפנות את הפלשתינים שפלשו למתחם ולסגור אותו מחדש, המל"ל ממשיך במגעים עם ארמון המלוכה הירדני כדי למצוא נוסחה של פשרה, אך ישראל לא תסכים שבמקום יפתח מסגד חדש. לירדן מעמד מיוחד בהר-הבית בהתאם להסכם השלום שהיא חתמה עם ישראל ב-1994 המכונה: "הסכם ואדי ערבה", שבה מוגדר מעמדה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות בירושלים. ב-2013 חתמו ירדן והרש"פ על הסכם שמחזק את מעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים גם על דעת הפלשתינים.
המעורבות הסעודית
על-פי גורמים בכירים ברש"פ, סעודיה לוטשת את עיניה מזה זמן רב לעבר הר-הבית והיא רוצה להיות גם האפוטרופוס של מסגד אל-אקצה שהינו המקום ה-3 בחשיבותו בדת האיסלאם, אחרי הערים הקדושות מכה ומדינה שעליהן אחראית סעודיה, או לפחות שתהייה לה דריסת רגל והשפעה על המתרחש במתחם הר-הבית.
זו הייתה אחת הסיבות שיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן פעל מאחורי הקלעים עם ממשל טראמפ כדי לקדם אצל הפלשתינים את תוכנית "עסקת המאה" כדי לקבל בסופו של התהליך דריסת רגל בהר-הבית. בן סלמאן ניסה לשכנע את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להסכים כי הבירה הפלשתינית העתידית תהייה באבו דיס אך נדחה על-הסף.
סעודיה מזרימה כספים לאונרא וגם תומכת חודשית בתקציב הרש"פ. ב-1980 הודיע סעודיה לאונסקו כי היא מוכנה להקצות סכום של 50 מיליון דולרים לשיקום מסגד אל-אקצה ובתים בעיר העתיקה. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נזהר מאוד ונוהג כבוד בסעודיה, שהינה מנהיגת העולם הסוני. למרות יחסים ההדוקים עם ממשל טראמפ ויחסיה המיוחדים עם ישראל מאחורי הקלעים, הוא לא רוצה לאבד את תמיכתה במיוחד לאור העובדה שהיא מסוכסכת עם תנועת חמאס. גורמים פלשתינים מסרו כי המעורבות הסעודית בנושא הר-הבית החלה ב-2016 במקביל לכך שהיא החלה להדק את קשריה החשאיים עם ישראל.
על-פי גורמים בפתח, סעודיה ניסתה לארגן ב-2018 משלחת של אישים פלשתינים ממזרח ירושלים שתגיע לביקור בריאד ותביע תמיכה במלך סלמאן בן עבד אלעזיז. אולם, ירדן הצליחה למנוע את נסיעת המשלחת. הפלשתינים מאשימים את סעודיה, וכן את איחוד האמירויות ובחריין, בסיוע לעמותות ישראליות לרכוש בתים בעיר העתיקה בירושלים ובכפר סילוואן הסמוך.
מבחינת הפלשתינים, איחוד האמירויות ובחריין שייכות לציר בראשותה של סעודיה ואין הבדל ביניהן. ירדן הצליחה ליצור ספקות בקרב תושבי מזרח ירושלים לגבי טוהר כוונותיה של סעודיה במזרח ירושלים. האנטגוניזם כלפי סעודיה גבר כאשר היא עצרה לפני כ-10 חודשים עשרות פעילים של חמאס בסעודיה והעמידה אותם לדין באשמת הברחת כספים לזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה. סעודיה נכשלה גם במאמציה לרכוש נדל"ן דתי-היסטורי במזרח ירושלים לצורך הקמת נציגויות תרבות כדי להכין את דריסת הרגל שלה במזרח ירושלים.
הירדנים הזהירו אישים פלשתינים במזרח ירושלים שלא לשתף פעולה עם סעודיה בכל הקשור למתחם הר-הבית והעיר העתיקה. כל מי שיתעלם מהאזהרה הירדנית תיאסר כניסתו לשטח ירדן. ירדן פחות מודאגת מהמעורבות הטורקית במזרח ירושלים ובהר-הבית, טורקיה מזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים" וחמאס וקשורה גם לפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית בישראל בראשותו של השיח' ראיד סלאח שהוצא מחוץ לחוק. הירדנים סומכים על ישראל שתעשה הכל כדי למנוע כל מעורבות של טורקיה בהר-הבית. מה שמדאיג אותם הוא סעודיה שיש לה קשרים הדוקים עם ישראל ועם ממשל טראמפ.
המעמד המיוחד של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים ע"י הסכם השלום עם ישראל מ-1994 ועל-פי ההסכם עם הרש"פ ב-2013 מסייע לה עד כה למנוע דריסת רגל סעודית בהר-הבית. הווקף המוסלמי השייך למשרד ההקדשים הירדני הכחיש בתוקף את הידיעות כי יוכנסו נציגים סעודיים למועצת הווקף האיסלאמי. אולם, הפרסומים האחרונים בישראל על משא-ומתן חשאי בין ממשל טראמפ לסעודיה כדי לכפות מעורבות סעודית בהר-הבית במסגרת "עסקת המאה" הכניסו ללחץ את הירדנים למרות שהם טוענים כי מדובר ב"ספין פוליטי" שמטרתו להפעיל עליהם לחץ שלא להתעמת עם ישראל בנושא הר-הבית.
תוכנית "עסקת המאה" שפורסמה לא הזכירה שום שינוי במעמד ירדן בהר-הבית. אך כזכור, ירדן לא קיבלה את התוכנית ומתנגדת לה בתוקף. גורמים בווקף המוסלמי אומרים כי "אין עשן בלי אש" וכי ירדן צריכה לפקוח עינים ולעמוד על המשמר בכל הקשור ל"עסקת המאה" והניסיונות לתת לסעודיה תפקיד כלשהו בירושלים.
הירדנים צריכים לדעת כי ההסכמה הישראלית לתת להם מעמד מיוחד כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים יכולה להפוך לבומרנג. אם הם יבטלו את הסכם השלום עם ישראל בתגובה לסיפוח הם יפגעו במעמד המיוחד שיש להם בהר-הבית בהתאם להסכם. ישראל יכולה לסגת מההכרה שלה במעמדם המיוחד בירושלים והדבר יפגע בהם קשות ויחזק את מעמדה של סעודיה. לכן, הירדנים נזהרים מאוד באיומיהם על ישראל. הם שומרים על עמימות ונמנעים מלהזכיר במפורש את אפשרות ביטול הסכם השלום עם ישראל במקרה של סיפוח שטחים בגדה,. הם מעדיפים להשתמש בביטויים מעורפלים כמו "התנגשות גדולה", אליבא דהמלך עבדאללה, או "השלכות הרות אסון" כפי שאמר שר החוץ הירדני איימן צפדי.

תאריך:  04/06/2020   |   עודכן:  06/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ירדן חוששת למעמדה בהר-הבית
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
נתניהו מבין ככל הנראה, שימיו
לורנס א:ע  |  4/06/20 17:14
2
סיפורי סבתא לאידיוטים שימושיים
בן נאמן  |  4/06/20 17:38
 
- ביבי ממשיך דרכו של בן גוריון
חשדנית  |  6/06/20 10:59
 
- צודק ותוספת-אלטלנה וירושלים
חשדנית  |  6/06/20 12:28
3
תארו
שמ  |  4/06/20 18:54
 
- לא ניתן להבין את התהליכים
בן נאמן  |  5/06/20 04:00
 
- ספר
שמ  |  5/06/20 15:33
 
- טל"ח
שמ  |  5/06/20 09:04
4
אם רוצים אנו לחיות בארץ ישראל
בן נאמן  |  5/06/20 10:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
יוני בן-מנחם
גורמים ברש"פ אומרים כי ירדן והרש"פ גיבשו תוכנית משותפת כדי לטרפד את תוכנית ישראל לסיפוח שטחים בגדה והן פועלות בתיאום בזירה הבינלאומית    התוכנית הינה דו-שלבית: בשלב הראשון אזהרות חמורות לישראל לגבי הצפוי במקרה של סיפוח; ובשלב השני נקיטת צעדים מעשיים שיהוו נסיגה ממשית מתהליך השלום האזור
תא"ל (מיל.) אסף אוריון
חיזבאללה פועל בצורה שיטתית על גבול ישראל-לבנון, וייתכן שלא יהיה מנוס מהכרעה האם לצאת למתקפה נגדו    על ישראל לנצל את המשבר הכלכלי בלבנון כדי להפעיל לחץ בינלאומי על ממשלתה ועל הארגון
עידן יוסף
בצה"ל מזהים עלייה בהתגרויות מצד ארגון הטרור ליד גדר הגבול    בכר בצבא על המציאות בגבול הצפוני: האפשרות שחיזבאללה ינקום על פעולות המיוחסות לישראל בזירה - מטרידה    דחיקת אירן מסוריה יוצרת הזדמנות
איציק וולף
בשעות האחרונות התקבלו במערך הסייבר הלאומי דיווחים על-אודות אתרי אינטרנט בישראל שהושחתו עם מסרים אנטי-ישראלים    ככל הנראה הותקפו בין עשרות למאות אתרים    בחלק מהמקרים נעשה ניסיון להשתלט על מצלמות המחשב של הנכנסים לאתר
איציק וולף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il