X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אנחנו נוטים להתייחס למציאות הגלויה בלבד ולהתעלם ממה שמעבר לאותה מציאות. באיגרת תימן שולל הרמב"ם בחריפות גישה זו; הוא סוקר אירועים היסטוריים שונים ומראה בבירור כיצד השכל האנושי, כולל של האסטרולוגים, נכשל בחיזוי העתיד
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

פרשת השבוע חושפת בפנינו עובדה שבאופן טבעי אנחנו נוטים להתעלם ממנה ואף להכחיש אותה, והיא שהמציאות הגלויה, הנראית לעינינו, אינה מהווה את הסיפור כולו. לפעמים היא אפילו מסתירה לגמרי את הסיפור האמיתי שמתרחש תמיד מאחורי הקלעים, בעולמות נסתרים. ואני לא מדבר כאן על קונספירציות המככבות בדמיון האנושי וביחוד בזמן האחרון, אני מדבר על תופעות גלויות המתחוללות לפתע בלי שום הסבר הגיוני, כאשר לאמיתו של דבר הן תוצאה של תהליכים סמויים מן העין, בדרך כלל תהליכים קוסמיים. זה מה שקורה בפרשת השבוע, המואבים חוששים מאוד מפני בני ישראל שכבר גברו על שכניהם החזקים והם מחפשים נתיב הצלה. המלך שלהם, בלק, נוקט יוזמה:
(במדבר כב) [ה] וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל-בִּלְעָם בֶּן-בְּעֹר, פְּתוֹרָה אֲשֶׁר עַל-הַנָּהָר אֶרֶץ בְּנֵי-עַמּוֹ--לִקְרֹא-לוֹ: לֵאמֹר, הִנֵּה עַם יָצָא מִמִּצְרַיִם הִנֵּה כִסָּה אֶת-עֵין הָאָרֶץ, וְהוּא יֹשֵׁב, מִמֻּלִי. [ו] וְעַתָּה לְכָה-נָּא אָרָה-לִּי אֶת-הָעָם הַזֶּה, כִּי-עָצוּם הוּא מִמֶּנִּי--אוּלַי אוּכַל נַכֶּה-בּוֹ, וַאֲגָרְשֶׁנּוּ מִן-הָאָרֶץ: כִּי יָדַעְתִּי, אֵת אֲשֶׁר-תְּבָרֵךְ מְבֹרָךְ, וַאֲשֶׁר תָּאֹר, יוּאָר. בלעם נענה לקריאה בחפץ לב, מתייצב אצל בלק, אבל מודיע לו בצער שהוא כפוף להוראות מלמעלה ועל כן אינו חופשי לומר מה שהוא רוצה, רק מה שה' ירשה לו. בכל זאת הם מנסים, אולי יצליחו לשכנע את ה' להרשות להם לקלל. בלעם מקריב שבעה קרבנות ויוצא להתבודד: אוּלַי יִקָּרֵה ה' לִקְרָאתִי. ואכן ה' נקרה אליו, מורה לו מה לומר לבלק, ומה שהוא אומר הן ברכות נעלות לעם ישראל.
בלק מתוסכל קשות (פרק כג): [יא] וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל-בִּלְעָם, מֶה עָשִׂיתָ לִי: לָקֹב אֹיְבַי לְקַחְתִּיךָ, וְהִנֵּה בֵּרַכְתָּ בָרֵךְ. בלעם מזכיר לו שהודיע מראש על הכפיפות שלו לדבר ה' ובלק מציע ניסיון נוסף. הניסיון השני מסתיים כמו הראשון, בברכות נעלות לעם ישראל, ובלק מגיב בתרעומת קשה: [כה] וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל-בִּלְעָם, גַּם-קֹב לֹא תִקֳּבֶנּוּ; גַּם-בָּרֵךְ, לֹא תְבָרְכֶנּוּ. נניח שה' אסר עליך לקלל את בני ישראל, אבל מדוע אתה מברך אותם? בלעם משיב שאלה לא מלים שלו: [כו] וַיַּעַן בִּלְעָם, וַיֹּאמֶר אֶל-בָּלָק: הֲלֹא, דִּבַּרְתִּי אֵלֶיךָ לֵאמֹר, כֹּל אֲשֶׁר-יְדַבֵּר ה', אֹתוֹ אֶעֱשֶׂה. ה' שם לי את המלים בפה ואני לא יכול שלא לומר אותן. בלק מציע ניסיון שלישי ושוב בונים שבעה מזבחות ומקריבים שבעה קרבנות.
התנערי מעפר קומי
אבל הפעם ההמשך שונה כי בלעם מבין שלא יצליח לשכנע את ה' לקלל (פרק כד): [א] וַיַּרְא בִּלְעָם, כִּי טוֹב בְּעֵינֵי ה' לְבָרֵךְ אֶת-יִשְׂרָאֵל, וְלֹא-הָלַךְ כְּפַעַם-בְּפַעַם, לִקְרַאת נְחָשִׁים; וַיָּשֶׁת אֶל-הַמִּדְבָּר, פָּנָיו. אולי חשב שאם לא ימתין להתגלות ה', יצליח לקלל. בכל מקרה קיבלנו שם את הברכות הכי נעלות. זה מתחיל בפסוק שיהודים אומרים בכל בוקר: [ה] מַה-טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ, יַעֲקֹב; מִשְׁכְּנֹתֶיךָ, יִשְׂרָאֵל. ומסתיים בדימוי נפלא: [ט] כָּרַע שָׁכַב כַּאֲרִי וּכְלָבִיא, מִי יְקִימֶנּוּ; מְבָרְכֶיךָ בָרוּךְ, וְאֹרְרֶיךָ אָרוּר. בשלב זה בלק נשבר: וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל-בִּלְעָם, לָקֹב אֹיְבַי קְרָאתִיךָ, וְהִנֵּה בֵּרַכְתָּ בָרֵךְ, זֶה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים. [יא] וְעַתָּה, בְּרַח-לְךָ אֶל-מְקוֹמֶךָ... בלעם אכן פונה ללכת, אבל קודם הוא מציע משהו לבלק: אִיעָצְךָ, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָעָם הַזֶּה לְעַמְּךָ, בְּאַחֲרִית הַיָּמִים.
הוא מנבא על המשיח הצפוי לגאול אותנו בימים אלו ממש: [יז] אֶרְאֶנּוּ וְלֹא עַתָּה, אֲשׁוּרֶנּוּ וְלֹא קָרוֹב; דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב, וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל, וּמָחַץ פַּאֲתֵי מוֹאָב, וְקַרְקַר כָּל-בְּנֵי-שֵׁת. אבל כדי לעכב אותו הוא מציע לבלק תוכנית סודית, להחטיא את בני ישראל במתירנות מינית. בלק קופץ על הרעיון (פרק כה): [א] וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל, בַּשִּׁטִּים; וַיָּחֶל הָעָם, לִזְנוֹת אֶל-בְּנוֹת מוֹאָב. התוצאה הייתה מגפה קשה שפרצה בעם עד שקם פינחס ובמעשה גבורה עצר אותה. בכל אותו זמן בני ישראל לא היו מודעים כלל למאמצים של בלק ובלעם לפגוע בהם וממילא גם לא להגנה הצמודה שקיבלו מהקב"ה, הם התייחסו למציאות הגלויה בלבד. ולכן כשבאו בנות מואב והציעו להם את עצמן, התפתו ונפגעו.
ומאז ועד בכלל אנחנו נוטים להתייחס למציאות הגלויה בלבד ולהתעלם ממה שמעבר לאותה מציאות. באיגרת תימן שולל הרמב"ם בחריפות גישה זו; הוא סוקר אירועים היסטוריים שונים ומראה בבירור כיצד השכל האנושי, כולל של האסטרולוגים, נכשל בחיזוי העתיד. כיצד מעצמות התמוטטו בדיוק כשנראה היה שהגיעו לשיא עוצמתן וכיצד עם ישראל התאושש וקם מעפר שוב ושוב כשנדמה היה שאבד עליו הכלח: על זה העניין יהיה הדבר לימות המשיח מהרה יגלה. שכשיחשבו האומות שאומה זו לא יהיה לה לעולם ממשלה, ולא יגאלו מן השעבוד שהם בו, וכל החכמים כלם פה אחד בעצה זאת וגם הקוסמים בעלי הכחות, יפר הקב"ה מחשבותם וסברתם הנכחשת, ואז ייגלה המשיח. אכן הגיע כבר הזמן.

תאריך:  03/07/2020   |   עודכן:  03/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רב הנסתר על הגלוי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אכן ל"ת
וינטר הניה  |  5/07/20 15:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אמיתי ארליך, עו"ד אורי אביגד
המדינה מציעה הסכם מדף חדש לפרויקטים בתמ"א 38, ובו סעיפים הפוגעים בצורה מיותרת בחופש ההתקשרות בין הדיירים לבין עורך דינם    סעיפים אלו רק יגרמו להגדלת ההיקף הגדול ממילא של תביעות רשלנות מקצועית בתחום הנדל"ן
אורנה רב-הון
חזרתי הביתה ושם התחיל מסע המודעות שלי, שעבר בין שדות קרב שונים ומשונים, עד שנחת בשדה הקרב של הפחד
נסים ישעיהו
שלא נטעה לחשוב שלרע יש קיום עצמי, אין זה כך, אלא גם שורשו של הנחש המזיק הוא למעלה. והמודעות הזאת בכוחה לרפא, והיא אכן מרפאה, את כל המחלות האנושיות בגוף וגם ברוח
עו"ד צבי שוב, עו"ד ספיר זילבר
תוכניות המטרו להסעת המונים במרכז הארץ הולכת ומתקדמת, וזה הזמן לבעלי קרקעות שייפגעו ממנה להתחיל ולהיערך לשמירת זכויותיהם ואף להגשת תביעות פיצויים במקרים המתאימים
יובל לובנשטיין
הקורונה אילצה עסקים רבים לפנות להפצה ולמכירה דרך האינטרנט ונראה שלקוחות רבים גילו לפתע עולם חדש של איכות, מגוון וטריות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il