X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חברות מוחלשות או אנשים שבוחרים להנציח את מצבם? בזמן שאנו והמשק מתאוששים ממצב החירום בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בעולם, עומדות בפנינו הזדמנויות לשינוי וצמיחה
▪  ▪  ▪
ההצלחה הבאה [צילום: AP]

הקשר שלנו עם העולם המתפתח קשור בחמלה ובכלכלה. לפעמים להפך. בעוד שהשוק הישראלי מצומצם בבחינת ריבוי היצרנים, הכפר הגלובלי מתקרב בנגישות ובתקשורת ומציע שווקים חדשים לפיתוח וסחר. ישנן אפשרויות חדשות להפיץ ידע, טכנולגיה ושיטות ניהול חדשות. הכל מתחיל בהחלטה לשינוי וביצירתיות שלא נשמרת במגירה. טלפון אחד יכול להיות הקשר הראשון להצלחה הבאה.
בזמן שאנו והמשק מתאוששים ממצב החירום בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בעולם, עומדות בפנינו הזדמנויות לשינוי וצמיחה. אך גם להתמודדות עם ההשפעות הבריאותיות, הכלכליות-חברתיות ועם מערכת התקנות שנלוותה עליהן. נראה כי בהעדר החלטה נפספס הזדמנות וניקלע למצב מאתגר עוד יותר.
החלטות מלוות את חיינו. בין אם מדובר בהחלטות שאנו מקיימים או בכאלה שאנו מושפעים מהן. לעיתים עולה התהייה, מה גרם לאדם להחליט את שהחליט, בעת שהחליט, וגרם לכלל לשאת בתוצאות?
חלק מההחלטות שלנו קשורות בהתנהלות היום יומית וחלק בעלות משקל על הארגון, החברה וכמובן המשפחה. החלטות שמשפיעות על הסובבים מעסיקות אותנו פעמיים. האם כדאי לנקוט צעד, ואיך? ולאחר מכן בקרת נזקים לתוצאות לא צפויות, או המשך ביתר התלהבות.
ההחלטה המושכלת
מסופר על אלברט איינשטיין שהיו לו 7 חליפות זהות, כדי שלא יצטרך להחליט מה ללבוש בכל יום. לא צריך להיות איינשטיין כדי לקבל החלטה מושכלת. פרופסור איתמר גתי מציע את מודל סחל"ב:
- סינון, והגדרת השיקולים המשמעותיים עבורנו. "אם את לא יודעת לאן את מעוניינת להגיע, אין שום משמעות לאיזה כיוון תבחרי ללכת" (מתוך עליזה בארץ הפלאות).
חקירה לעומק. מהן האפשרויות העומדות בפנינו כדי להגשים את התוכניות?
- בחירה, מה האפשרות הטובה ביותר כדי להגשים את מירב התוכניות?
טיפ - בכל משא-ומתן אין רק פתרון אחד - אולי יש כמה פתרונות פחות זוהרים, אך לכל בעיה מספר חלופות ויש לשקול אותן בטרם קבלת ההחלטה.
לכל החלטה באופן טבעי ישנן תוצאות. הערכתן מראש, אפיון מרכיבי הסיכון וההערכות אליהן, יעלו את הסיכויים לשינוי לטובה. כלומר, גם אם ההחלטה לא מיטבית, אופן הביצוע והמעקב הם שייקבעו את מידת הצלחתה. ליכולת ההחלטה בהעדפת משימות לפי חשיבות וזמן אנו קוראים ניהול. עוד מימד משמעותי הוא השאיפה שלכלל הצדדים יהיה חלק בעוגה, אחרת המשא-ומתן יניב את המשך העימות, בעקבות תחושת הנחיתות של הצד שהפסיד.
האתגר החשוב לפני קבלת החלטה, קשור בגיוס כוחות פנימיים והכרה שהמצב דורש שיפור ושינוי. לכן, בחברות מסורתיות, הסובלות ממצבי קיצון מורכבים במיוחד, התמודדות או אי-התמודדות הינן בגדר החלטה גורלית. אם זו אינה בגדר החלטה, הרי שעתיד החברה מונצח ונותר ללא תקווה לשיפור. האתגר שלאחר קבלת ההחלטה, קשור בלקיחת אחריות על ההחלטה לשינוי, בפעולות יישום, בהתמדה ובהתמודדות עם תלאות וקשיים כחלק מהדרך להצלחה.
- הטיות - הרגל שאנו שמים לעצמנו. שיקול הדעת יכול להיות מוטה בשל דעה קודמת או תפיסה מקובעת, באופן אישי או חברתי. בהתמודדות עם מצב חדש, העבר יכול להפריע לתהליך קבלת ההחלטה. זה שזה דומה לא אומר שהדברים זהים. או, כמו שאומרים ברובע הקוואסאן שבבנגקוק "same same but deferent".
בחברות מסורתיות בולטת הבעת הנאמנות לשבט ול'בית-אבא', כערכים שגוברים על מחשבה 'הגיונית' בעיני זר מתבונן. אולם יש בהם מרכיבים משמעותיים של שימור והגנה על סולידריות וסדר חברתי. עם זאת חוקרים מצאו, כי ה'הטיה השבטית' מתקיימת בכל חברה ובפרט בעולם שמדמה עצמו ל׳נאור׳. בפוליטיקה המדינית והארגונית, ניתן לראות הזדהות פוליטית מתוך עמדת ה׳שבט׳ או עמדת העמיתים למקצוע ולאו-דווקא מתוך ניתוח מושכל של האירועים וההשלכות, ועל כן "מפלגות מנציחות פילוג", טען מאיר אריאל ז"ל.
מדינות מתפתחות ובפרט אלו שהחברה האירופית משלה בהן משך 140 שנה, סובלות מאירועים גלובליים באופן מוקצן יותר וכך גם כיום בעת משבר הקורונה. המסורות שהגנו עליהן התערבבו עם תהליכי עיור מודרניים, ואלו לא מצאו פתרון תעסוקתי לרבים. יכולותיהם הפרקטיות ואורחות חייהן, אשר הותאמו לטבע ולסביבה נגזלו לטובת תוצרת של יבול אחד עבור המדינה הכובשת והשאירו אותן חסרות יכולת להתמודד בתחרות הכלכלית ובאתגרים הבינלאומיים של המאה ה-20 וה-21, גם לאחר סיום תקופת הקולוניאליזם.
כשיש הזדמנות להציע סיוע לחברה כפרית או מסורתית, נבדוק מה ניתן לייצר וכיצד ניתן למסד ולתעש את הייצור. כלומר, להכין הרבה מוצרים בעלי ערך, מאותו תהליך שחוזר על עצמו. ההחלטה לשנות דפוסי עוני על-ידי קבלת ידע וכלים טכנולוגים תהווה הזדמנות לשינויים כלכליים, חברתיים, סביבתיים ולאומיים. הזדמנות זו מולידה שותפים מקומיים ובינלאומיים לשרשרת הרווח, אשר חוברים למיזם באופנים שונים. לשיתוף הפעולה, כוח השפעה משמעותי כמפחית סכסוכים בשל הרווח ורווחה הנלווים אליו והסיכון בלאבדם. כל הטוב הזה דורש החלטה היום, כדי שמחר לא יהיה מאוחר.

הכותב הינו מומחה בישוב סכסוכים על-ידי יזמות בת-קיימא ויועץ בצוות פ.ד.ה - יעוץ והדרכה.
תאריך:  15/07/2020   |   עודכן:  15/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה יששכרי
אדם יוצא לחיים עם "ארגז כלים", שרק לכאורה מזמן לו חירויות והזדמנויות חדשות להרחבת הגבולות והמסגרת
עו"ד יוסף פנדריך
פגם, או ליקוי אחר בדירה המושכרת שאינו קל ערך, הידוע למשכיר בעת כריתת החוזה, וכל דבר אחר בדירה המושכרת או בסביבתה או בנכס המשמש אותה הגורם או העלול לגרום הפרעה של ממש לשימוש בדירה המושכרת והידוע למשכיר בעת כריתת החוזה
עמנואל בן-סבו
מאבקן ומאבקם של העובדים והעובדות הסוציאליות אמור היה להיות מאבקה של המדינה כולה    זעקתן הייתה אמורה להישמע מקצה המדינה ועד קצה    הם אמורים היו לכבוש את המדיה, את המסכים, את תוכניות הרדיו המשפיעות, לפתוח את המהדורות המרכזיות
יעקב ברדוגו
פוליטיקה ומשפט, צדק ואכיפת חוק בררנית, התערבבו זה בזה    כיצד בדיקה חיצונית של החשדות לניגודי עניינים מצד השופטים רומסת את הדמוקרטיה?
יוני בן-מנחם
התחדש המאבק בין הנשיא אסד לבין בן דודו המיליארדר רמי מח'לוף לאחר שהתיווך הרוסי לא יצא אל הפועל, המשטר עצר 15 קציני צבא בחשד לנאמנותם למח'לוף. הנשיא אסד הכריז על מלחמה בשחיתות כדי לנסות לשפר את המצב הכלכלי הקשה במדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il