X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התשובה טמונה באותו קיבעון חשיבתי שבבסיסו עומדת ההנחה שהכל טוב ומה שקרה זו רק תקלה, שהאחראים לתקלה יתקנו את דרכם וישובו לפעול לטובת מדינת ישראל. הם הרי ציונים, לא? אז זהו שגם אם כן זה לא מבטיח כלום
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

פרשת השבוע פותחת בפסוק (דברים ז): [יב] וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם--וְשָׁמַר ה' אֱלֹקֶיךָ לְךָ, אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ. הפשט הוא שיש כאן סיבה ותוצאה וכך מפרש התרגום. אבל רש"י מצטט מחז"ל: וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אם המצות קלות שאדם דש בעקביו תשמעון. המפרשים מסבירים כי מה שהכריח את רש"י וחז"ל לפרש כך הוא השינוי מהפסוק שבסוף הפרשה הקודמת: [יא] וְשָׁמַרְתָּ אֶת-הַמִּצְוָה וְאֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--לַעֲשׂוֹתָם. כאן נזכרו גם המצווה והחוקים ומדוע נשמטו בפרשתנו? השמטה זו מכריחה להבין שמדובר בתפנית רעיונית, במיקוד המבט לרובד שונה מזה שבפסוק הקודם, למשהו שקשור דווקא בעקב.
העקב הוא סוף הגוף, הקצה התחתון ובהשאלה כל סוף הוא עקב כמו שכל התחלה היא ראש; 'ראש חודש' ו'ראש השנה' למשל. בדרך הטבע אומרים המפרשים, אדם נוטה להיות זהיר בעניינים הנראים לו שייכים לראש ובמקביל הוא נוטה לזלזל בעניינים שנראים לו נחותים, חסרי משמעות. למשל, אדם יכול להיות זהיר מאוד במצוות שנראות לו חשובות ובמקביל לזלזל באחרות שנראות לו קלות. וזה לא רק בדתיים, גם מי שעדיין אינם כאלה יכול להיות שיקפידו לא לפגוע ברכוש הזולת למשל ובו בזמן לפגוע בשמו הטוב בלי לשים לב לנזק שגורמים לו. אומר המדרש כי זה מה שהתפלל דוד המלך ע"ה (תהלים מט): [ו] לָמָּה אִירָא בִּימֵי רָע עֲוֹן עֲקֵבַי יְסוּבֵּנִי: העוונות ה"קלים" הם הסכנה הגדולה.
וכמו שהעקב הוא סוף הגוף והעוונות הקלים לכאורה הם הרובד התחתון שבנפש, כך גם הדור האחרון הוא בגדר עקב ביחס לאלה שקדמו לו. זה נכון לכל דור, כידוע יחסם של חז"ל לדורות שקדמו להם (שבת קיב/ב): אם ראשונים בני מלאכים אנו כבני אדם, אם ראשונים כבני אדם אנו כחמורים. כלומר מדור לדור החומריות מתגברת ומוחצנת עד שהיא נהיית קנה המידה לקביעת ערכו של אדם, מעמדו החברתי עולה ככל שהצלחתו החומרית עולה. בחסידות מבואר כי עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן מתייחס לדור האחרון "עקבתא דמשיחא" שמצד עצמו הוא יהיה במדרגה רוחנית נמוכה מאוד ודווקא אז יתהפך הכל לטובה כי מחוסר ברירה נשוב לשמוע בקול ה' וממילא יתקיים בנו כל ההמשך הטוב.
מיהו בעל הבית, על זה הויכוח
בינתיים נראה שאנחנו ממשיכים להתעקש על שימור הרגלים וסגנון חשיבה ישנים ומיושנים וזה מה שעומד בינינו ובין הגשמת הייעודים הנפלאים שבפרשה. הפסוק הראשון בפרשה ממקד עבורנו את התחום העיקרי שבו עלינו להתחבר להוראות התורה - המשפטים. אנחנו בנינו מערכת משפטית מפוארת תוך הקפדה שלא יהיה קשר בינה ובין הוראות התורה. והתוצאה ההכרחית, כמו שמזהיר הנביא יחזקאל (כ, כה), טופחת על פנינו כעת; המערכת הזאת מחריבה את עצמה ועל הדרך מחריבה את כל מה ומי שקשור אליה. ואפילו בשלב הזה שבו נחשפו לעין כל העיוותים של המערכת הזאת, מניגודי עניינים ועד המצאת אישומים דרך חיפוי גלוי על מקורבים, עדיין מתעקשים לשמר את המערכת כפי שהיא.
ומדוע לא נעשה דבר לתיקון העיוותים ב-נגיד 15 השנים האחרונות, מאז שהשתלט גם עליה שיגעון עקירת היהודים מגוש-קטיף וההתעמרות בנערים ונערות שביטאו את כאבם ומחאתם בהפגנות? איך זה שמובילי האכיפה הדרקונית הבלתי חוקית נגד אותם מפגינים המשיכו להתקדם במעלה המדרג המשפטי? שוב, התשובה טמונה באותו קיבעון חשיבתי שבבסיסו עומדת ההנחה שהכל טוב ומה שקרה זו רק תקלה, שהאחראים לתקלה יתקנו את דרכם וישובו לפעול לטובת מדינת ישראל. הם הרי ציונים, לא? אז זהו שגם אם כן זה לא מבטיח כלום. אדרבה, הקידום שלהם מהווה עבורם אישור והכשר למעשיהם בתפקיד הקודם, ועכשיו בתפקיד בכיר יותר הם יזיקו יותר. ע"ע שי ניצן.
אותו קיבעון חשיבתי גם מניע את המפגינים נגד ראש הממשלה, הם מסרבים לקבל את הסדר החדש שלפיו לא הם השליטים הבלעדיים במדינה ובסדר היום הציבורי והחברתי. והקורונה רק מגבירה את תסכולם ואת עוצמת ההפגנות כי הרי עניינה העיקרי של המגפה הזאת הוא להזכיר לנו מי בעל הבית האמיתי, וזה לא הם וגם לא אנחנו. יש בעל בית לעולם ויש לו ציפיות מאיתנו כמפורט בפרשת השבוע. הציפיה העיקרית היא שנכיר בו, בסמכותו וביכולותיו שאינן מוגבלות בשום הגבלה (פרק ח): [יח] וְזָכַרְתָּ, אֶת-ה' אֱלֹקֶיךָ--כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ, לַעֲשׂוֹת חָיִל: לְמַעַן הָקִים אֶת-בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ, כַּיּוֹם הַזֶּה. בשביל זה חייבים להשתחרר מקבעונות חשיבתיים, לשחרר, להבין ולקבל שאנחנו לא בעלי הבית על העולם. כך נזכה לקיום היעוד המובטח (פרק יא): [ט] וּלְמַעַן תַּאֲרִיכוּ יָמִים עַל-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם וּלְזַרְעָם--אֶרֶץ זָבַת חָלָב, וּדְבָשׁ.

תאריך:  07/08/2020   |   עודכן:  07/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איילת פישביין
כיון שהמקורות מהם שואבת בר לב את המידע הם סרטונים המשודרים בפייסבוק לאו-דווקא כאלה שהיא עצמה צילמה, לא כל כך ברור מה המרכיב העיתונאי הייחודי שלשמו צריך לתרום לה, הרי גם בלעדיה יהיו שידורים חופשים מההפגנות    השלב הבא במיצובה העצמי כעיתונאית ההפגנות הוא הקמפיין שנערך בשמה לקבלת תעודת עיתונאי מלשכת העיתונות הממשלתית.
עו"ד צבי שוב, עו"ד אילת חותה
אכיפה נגד עבריינות בנייה - האם קיימים קווים מנחים לפעולות מוסדות התכנון? הרהורים על ההבדל שבין הפעולות מול חנות איקאה באשתאול לבין החנויות התקועות בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב
עו"ד עופר רשו
מספר כתבי האישום עולה למרות הליך ההסדר המותנה, בו יש כשלים מובנים משמעותיים. מוטב לחזור לסגירת תיקים בשל העדר עניין לציבור
איציק וולף
לפוליטיקאים נוח מאוד שתדברו בתשעה באב על שנאת חינם ואהבת חינם    זה מאפשר להם כמה רגעים של שקט בלי ביקורת נוקבת, אבל גם הנביאים וגם חז"ל לימדו אותנו שהתפוררות החברה מתאפשרת כשהמנהיגים מאבדים את כישורי ההנהגה שלהם ומקבלים החלטות לפי שיקולי 'מה יגידו'
עו"ד גדעון קורן
ערכאת הערעור בארה"ב קובעת לראשונה: אין הגנת פרטיות למשתמש במטבע ביטקוין שמבצע תשלום באמצעות רשת בלוקצ'יין    מאחר שמדובר במטבע בינלאומי, לקביעה תקדימית זו יש השלכה גם על משתמשי הביטקוין בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il